Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Jag är inte så påläst på detta område men vad är det som grupperna på pansarskytte har som inte amfskytte har.

Sen tvivlar jag på att pansarskytte går, springer, strider så långt till fots som amfskytte gör. Å detta säger jag inte för att verka hårdare eller något sådant utan bemöter bara påståendet att  p-skytte är samma sak som amf-skytte.

Sen så börjar man ju undra vad du har för inställning mot marinen när man läser din profil.

En Amfskyttegrupp ser enligt en annan tråd på forumet ut så här:

Grpch: AK5b +laserpek, bildförstärkare

Stf grpch: AK5b +laserpek, bildförstärkare

2 st Kulspruta 90 skyttar

2 st AK5 M203

2 ospecifierade

En Pansarskyttegrupp ser ut så här:

grpch: Ak5B+Pskott

StfGrpC: Ak5B+Pskott

2 St KSP 58skyttar

1 Grgskytt Ak5+Grg

1 Grgladdare ak5

1 Akskytt Ak5+ Pskott

Gruppen disponerar 6 pansarskott samt 10 Strvmin 5

Pansarskyttegruppen strider inte lika långt till fots som Amfskyttegruppen.

Det beror på att den enskilde soldaten är tyngre lastad och att de har ett fordon med utmärkt framkomlighet och skyddsförmåga. Kravet är att en pansarskyttesoldat med sin utrustning skall kunna anfalla 1000m. Det är alltså inte soldaten som är begränsningen utan den ammunitionsmängd han kan bära med sig.

Min profil är en vink åt mina kursare som läser forumet och känner mig. Ett internskämt om man så vill. Jag har redan i två inlägg klarat ut att jag tycker att amfibiekåren är jätteduktig.

• Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

dom där siffrorna på vad en amfskytte grp består av inte heller riktigt rätt, dom ändras lite från år till år.

bara en liten fotnot

Edited by Dass
Posted

[Halv-OT]@Jake: stoppar ni regelmässigt in en extra Akskytt Ak5+ Pskott?

Vi hade med oss VC till Filipvagnen i Erikvagnen och skyttetroppchef i Filipvagnen.

Detta lämnar en extra plats i Gustav som jag tycker man borde använda till att sätta en plutsjv, men det får man väll inte?[/Halv-OT]

Posted
Vi hade med oss VC till Filipvagnen i Erikvagnen och skyttetroppchef i Filipvagnen.

:):):huh:

Den första delen är inte glasklar för en amatör på pansargrenadjärorganisation, försiktigt uttryckt...

Posted

OK, då får vi tala till tolkar på tolkars vis: Vagnarna/grupperna i en 90-pluton heter Erik, Filip och Gustav och plutonsbokstav i efternamn, ex: Adam

Plutonchefen åker som vagnchef i Filip som då byter namn till "Plutonsbokstav-Kompanibokstav" t.ex: Adam Qvintus.

Eftersom man bara kan sitta en person på VC-plats så får VCn till Filipvagnen åka någon annanstans och eftersom vi hade skyttetroppchefen i Filipvagnen för att denne lättare skulle kunna samverka med plutch så får VC till Filip åka i Erik, men det hade ju lika gärna kunnat vara i Gustav.

Posted

vet inte riktigt hur amfskytte gruppen ser ut i år, dom tvingades ändra pga för många avhopp från GB Amf, jag ska se vad jag kan hitta, ska ju tillbaks till Amf1 idag.

en annan sak om Amfskytte och pansarskytte.

som vi redan vet så är pansarskytte beroende av vagnen för eld och rörlighet samt skydd.

däremot är amfsytte inte beroende av båten när det gäller eldkraft, då eldkraften på en stridsbåt 90 är något man använder vid våldsamlandstigning, någonting som görs sällan pga dom stora förlust siffrorna vid en sådan operation.

dessutom skiljer mängden ammo ganska mycket när det gäller amfsytte och pansarskytte.

ni får rätta mig om jag har fel då jag inte är jätte insatt i pansarskytte mer än att jag känner ett antal som gjort eller gör sin GU där.

vagnen såvida jag förstått är proppad med mängder av ammo, tillskillnad från amfskytte som tyvärr har en ganska begränsad mängd med ammo om man jämför med pansarskytte.

nu kanske det låter som jag snackar ner pansarskytte, jag vill bara säga att så är inte fallet, pansarskytte är bland det mest eldkraftiga vi har i FM.

det är hela ryggraden i vårat försvar, den eldkraft en pansarskyttekompani kan uppbringa är enorm, tillskillnad från amfskytte som har en begränsad eldkraft.

Posted (edited)
[Halv-OT]@Jake: stoppar ni regelmässigt in en extra Akskytt Ak5+ Pskott?

Detta lämnar en extra plats i Gustav som jag tycker man borde använda till att sätta en plutsjv, men det får man väll inte?[/Halv-OT]

Erik: 7 soldater

Filip: 6 soldater + extra vagnchef

Gustav 7 soldater

Vi har ingen skyttetroppchef. Plutonen gör i princip aldrig avsittning med mer än en grupp i taget, då styr gruppchefen striden. Om plutonen gör avsittning på hela plutonen så gör även plutonchefen avsittning och extravagnchefen hoppar upp i holken.

Edit: Plutonsjukvårdaren är borttagen, det finns ingen sådan längre. Nu har man 3 Sjukvårds/transport PBV:er med den personalen i stab och tross plutonen istället.

Edited by jake the snake
Posted

Jake,

OK, finns saker jag hellre gör än hoppar in å ut genom VC-luckan under beskjutning, vilket man ofta är vid avsittning, eller, vi var alla fall.

Men visst hände det att plutch hoppade ur hos oss också om man hade tid att förbereda, ex innan man går in i bebyggelse eller skall rensa något terrängparti.

Dass,

Det gäller ju att göra vagnen till en extraresurs som man inte är beroende av.

Problemet för en 90-skyttepluton är att det är för få skyttesoldater så att ett eller två skadeutfall tar mycket på plutonens stridsvärde.

Vad gör stridsbåtarna efter att de inte kan understödja direktriktat längre? Tar de sig i skydd eller åker de för att hämta nästa köttvåg? Eller är de kvar ifall urdragning skulle bli aktuellt?

Posted

Jag skrev för lite.

Om plutonchefen har planerat en avsittning på mer än en grupp så gör han avsittning. Han åker då fram till platsen i stridsrummet och extravagnchefen är vagnchef.

Om han inte har planerat en avsittning så gör han inte avsittning utan då får gruppcheferna stridsleda själva.

Man gör aldrig avsittning i strid från vagnchefsplats.

Budskap: Om det är strid gör man inte avsittning på skyttegrupperna. De har bättre skydd i vagnen och kan verka i princip lika bra därifrån. Om man gör avsittning så sänker man plutonens tempo, man begränsar Akanskytten och man skär ner plutonchefens handlingsfrihet.

Avsittning sker i ett specifikt syfte, exempelvis att fastställa om fienden finns på en viss plats som inte kan observeras från vagnen.

Posted
En Amfskyttegrupp ser enligt en annan tråd på forumet ut så här:

Grpch: AK5b +laserpek, bildförstärkare

Stf grpch: AK5b +laserpek, bildförstärkare

2 st Kulspruta 90 skyttar

2 st AK5 M203

2 ospecifierade

En Pansarskyttegrupp ser ut så här:

grpch: Ak5B+Pskott

StfGrpC: Ak5B+Pskott

2 St KSP 58skyttar

1 Grgskytt Ak5+Grg

1 Grgladdare ak5

1 Akskytt Ak5+ Pskott

Gruppen disponerar 6 pansarskott samt 10 Strvmin 5

Det är en något haltande jämförelse du gör, då man på en amfskyttepluton har separata grg och ksp grupper. De båda understödsgrupperna består av fem man och varje grupp har två huvudvapen. De kan vid behov förstärka med tksp respektive granatspruta, vid behov kan båtbesättning ingå som packåsnor motsv.

Posted
Vad gör stridsbåtarna efter att de inte kan understödja direktriktat längre? Tar de sig i skydd eller åker de för att hämta nästa köttvåg? Eller är de kvar ifall urdragning skulle bli aktuellt?

Detta varierar givetvis beroende på situation. Men ett exempel kan vara att en båt+besättning kvarstannar på landstigningsplatsen som sjukvårdstransport/resurs, den andra båten omgrupperar med båt eller till fots för att kunna understödja det fortsatta anfallet.

Posted
Det är en något haltande jämförelse du gör, då man på en amfskyttepluton har separata grg och ksp grupper. De båda understödsgrupperna består av fem man och varje grupp har två huvudvapen. De kan vid behov förstärka med tksp respektive granatspruta, vid behov kan båtbesättning ingå som packåsnor motsv.

Det är möjligt att den haltar, men exemplet med packåsnor och att bära med sig Tskp och Grsp borde ju göra att Amfskytteplutonen inte kan anfalla lika långt och snabbt som utan heller? Det går inte så snabbt då längre.

Posted

Släpandet på de tyngre eldpåkarna påverkar ju inte huvudanfallets hastighet nämnvärt, då de understödjer sidogrupperat i normalfallet, alternativt används de i försvarsstrid. Annars skulle precis som du säger tempot sjunka åthelvete mycket.

Posted (edited)

Som sagts tidigare så ser grupperna olika ut i en Amfskyttepluton. Det finns 3 skyttegrupper, 1 grg-grupp pch 1 ksp-grupp

Skytte-grupp

Grpch: AK5 +laserpek, bildförstärkare+Pskott

Stf grpch: AK5 +laserpek, bildförstärkare+Pskott

2 st Kulspruta 90 skyttar +Pskott

2 st AK5 M203+Pskott

2 st AK5B +Pskott

Samtliga gruppmedlemmar bär också med sig stridsäck med ammunition minst RO

Detta är i alla fall vad vi övade med.

Grg och Ksp-grupperna består av chef, stf, 2 skyttar och 2 ladddare/am-bärare. grg bär med sig ca 8 fullbumpor

De tre skyttegrupperna har ett snabbt anfallstempo, grg och ksp ligger ofta i kön men måste ofta hålla samma tempo om ibland inte snabbare för att kunna sidogruppera. Utan att försöka starta en diskusion om vem som är hårdast för det är inget jag är intresserad utav så vill jag bara säga att om ni inte alltid bär med er strvminorna så verkar det inte som att ni skulle bära mer. Man kan bara konstatera att vi är ihopsatta efter olika behov, uppgifter.

Plutonen har både grsp och tksp til sitt förfogande. om det går så brukar båtarna sidogruppera och skjuta framför plutonen. Det är ytterst sällan man tar med sig grspr eller tskp med sig iland och i anfallsrörelsen.

@ jake the snake

Ok jag tar tillbaka det där om din profil men det fick mig att börja tänka när jag läste ditt förra inlägg om oss amfare.

Edited by SERG. B
Posted
vid behov kan båtbesättning ingå som packåsnor motsv.

Hmmm.ja om man mutar dom med 2000:-, nya solglasögon och 5 timmars längre sömn. :P

• 1 year later...
Posted

Pansarskytte P4/2 05/06:

3*pskgrp:

grpch: Ak5, pskott, monovar, signalpistol, grpra

stf grpch: Ak5 + m203, pskott, monovar

2* kspskytt: ksp90b, monovar

grgskytt: Ak5, grg eller pskott, monovar

grgladd: Ak5, bumpa eller pskott, monovar

1* sktoch: Ak5, monvar, signalpistol, grpra, ra180

Samtliga soldater utrustade med monovar, Gustav-gruppen (Eller som den heter i år - Golf-gruppen) agerar i nio fall av tio lys-patrull med närlys och lyspatroner vid mörkerstrid, framrycker då bakom (stridstriangel höger).

Jake - hur kommer det sig att ni så sällan gör avsittning med hela plutonens skytte? På P4 kastar de av oss i tid och otid när man sitter och sover som skönast i stridsutrymmet. ;)

Posted (edited)

Jag reagerar lite på skillnaden i tänk mellan P4 och P7 i hur man verkar med sitt skytte. P4 verkar mer annamma termen "Mekskytte", medan P7 kör på "Pansarskytte". Hur kommer det sig? Hur gör I19 med sitt Strf90-kompani?

Ja, vi har haft term-diskussionen tidigare här nånstans, men de är lätta att använda för att förklarar vad jag menar... :P

EDIT: Samt, hur kommer det sig att P4 och I19 har valt att köra med engelsk bokstavering, men inte P7?

Edited by simon
Posted

Simon, du inser att jag tar det som en skymf med tanke på vad det står på bågen på min armbåge, va? ;)

Äh, seriöst. I krigstid har vi fått reda på att det i princip kommer vara 90% vagnsstrid och 10% avsutten strid, medan det under utbildning är vesäntligt mycket mer avsutten strid, eftersom detta är svårare och behöver övas mer.

Men jag har faktiskt aldrig varit med om att vi bara gjort avsittning på bara en grupp, annat än i syfte att närskydda vagnen. Är det tjänst till fots - närstrid så är det avsittning på hela skyttetroppen, därefter tar vi ett eller ett par anfallsmål därefter uppsittning.