Jump to content

Motorcykel 258 (MC258) Husqvarna


Guest texas_kid1

Recommended Posts

Guest texas_kid1

Skriv lite info om MC258 under fordonsrubriken. MC258, dvs den Husqvarna som utvecklades under slutet av 1970-talet för att tjäna som Försvarets egen terrängmc. Vore ju trevligt. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

MC258 det var den med larvband va?

 

Såg en sådan i lumpen ute på P4 jävul vad cool den såg ut.  B)

Nix, den har bara två hjul, det är en vanlig mc, fast med automatlåda.

 

Du kanske såg försvarets skoter? :blink:

Link to comment
Share on other sites

MC 258 är en alldeles förträfflig maskin.... Jag har lite info men kort om tid att förklara... Jag är MC ordonnans i Frivilliga MotorCykel Kåren. Det innebär att man har ett Hemvärnsavtal som vilken hemvärnsman som helst. Man skall också göra sina 20timmar per år.... Vi ska ha K-pist som vapen men den har vi inte fått ut till skillnad mot HVs AK4. Vi har hojjen som vapen.... tycker jag. Det finns även MCord. i FM som är vanliga VPL, dessa har dock AK5. Alla har en egen 258 som man är vårdansvarig för dvs kör och mekar med.

 

Har mer teknisk info om hojjen men måste kolla i boken så man inte kommer med falska påståenden.

 

Kan fixa lite info till en ev info-sida men nån annan får knåpa ihop den??

Link to comment
Share on other sites

AK5 hos vpl ordonanser är vad jag förstått på väg bort.

De löjtnanter som utbildade våra ordonanser för väldigt emot att vpl hade AK pågrund av hotbilden som endå fanns/finns.

Tänk er själva en ensam 18 åring åker på en liten landsväg de två kompanierna han "pendlar" mellan är 4mil ifrån varandra.

Inte allt för svårt att spänna upp en vajer och sno hans AK.

Våra ordonanser fick aldrig stanna när de körde ensama inte ens om de körde förbi en trafikolycka eller liknande.

 

Och nej det var inte skotern jag såg :angry:

Det var som en trehjuling fast bakhjulen var larvband.

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tja!

 

Gjorde lumpen som MC-förare på militärpolisen och kan säga att MC258 är ett fartvidunder utan like :P 120 km/h om man hade medvind, nedförsbacke och hemlängtan. Tyvärr så kommer jag inte ihåg så mycket information om den... Det är ju en Husqvarna i alla fall. Den har cirka 22 hästkrafter. 4-växlad automatlåda. Men riktigt rolig att köra med skidorna på! //Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vi i trafikpluton på T2 01/02 hade några KTM 250 fyrtakt som komplement att ill 258:an. De sa att nästa år så skulle trafikpluton bara ha KTM, vilket inte stämde.

Året efter så var alla KTM borta och bara 258:or fanns kvar.

Tyävarr så kan jag inte tillräckling om denna MC för att knåpa ihop information, då jag inte hade denna som huvudsakligt fordon.

Link to comment
Share on other sites

För närvarande finns det 2st på T2, används främst för att beväringarna ska kunna köra upp för civilt A (begränsat) körkort, då 258 har automat(blää) och de används även som testhojar naturligtvis.. Men som swede säger så ska det redan(alt inom omedelbar framtid) finnas hojar på LG för att ett mcbefäl ska köra in motorerna under sommaren, före det bedrivs utbildning på dem. Om den utbildningen tillhör internationella delen eller fredsförbandet har jag dock ingen aning om.

Link to comment
Share on other sites

Jag var på FMCK:s rikskårstämma i helgen och då kom frågan om "MC-ny" upp. Det som sägs från HKV är att KTM 400 ska bli FM:s nya motorcykel OM pengar finns att köpa in denna.

Själv är jag lite skeptisk till denna lösning, hur ska vi i norr göra på vintern? Skidor är nog inte ett alternativ och spikdäck är inte bra det heller. Hoppas att någon har tänkt till...

 

@johanp:

Klaga inte på 258:an och dess automatväxellåda! Bättre kommer det knappast att bli när det gäller militärmotorcykel.

Link to comment
Share on other sites

@johanp:

Klaga inte på 258:an och dess automatväxellåda! Bättre kommer det knappast att bli när det gäller militärmotorcykel.

Vad är det som är bra? Bättre att köra med manuell växellåda, miljövänligare, snabbare och starkare, bättre fjädring och bromsar, längre drifthållighet(då jag tror mer på modern teknik..) Det enda positiva med 258an är just skidorna, dock borde det knappast vara ett svårt problem för en ingenjör att ta fram motsvarande set till 400an, alternativt så får man anpassa modellerna för specifika tjänster, MP och trafik folk skulle kunna få motardhjul(landsvägsdäck på mindre fälgar) ordonanser mjuka endurodubbade däck(funkar fint att köra med i skogen året om) dubbat fungerar bara på vägar/sjöar med is ovanpå (vilket är ställen det blir problem med vanliga enduropjuck tyvärr). Varför inte skoter på vintern i norr?

Link to comment
Share on other sites

Angående skidor på MC så såg jag att polisen i Mora hade skidor på sina BMW. De växlade då med knät. Såg lite kul ut. Borde ju kunna gå på KTM:en också.

 

Ja skidorna är helt underbara på 258:an, svårt att vurpa, men när man gör det, då gör man det ordentligt =)

Link to comment
Share on other sites

Varför inte skoter på vintern i norr?

Jag håller med. Problemet är att mcord då måste ha två fordon, en skoter för vintern och en motorcykel för resten av året. Självklart borde det vara så men logistiskt och ekonomiskt är det lite svårt i dagens FM.

 

Förövrigt åkte jag alltid ifrån vår mcord... min Lynx 5900F rockade hårdast i skogen, eller hur 15,5cm. :D

Link to comment
Share on other sites

@johanp:

Vad menar du med att det är "bättre att köra med manuell låda"? Det är knappast enklare. OK, du kanske får lite mer vrid i MC:n men det blir ingen stor skillnad, inget som spelar någon roll i alla fall. 258:an är ruskigt lättmanövrerad.

 

Miljövänligare? Kanske, men jag tvivlar även här på att det blir någon större skillnad. Och sköter man sin 258:a så är det inga problem med uthålligheten, den håller lika länge som någon annan endurohoj. Och om något går sönder så kan en novis riva växellådan, åtgärda felet och sätta ihop allt igen på 30 minuter. Det går inte med någon annan låda.

 

Fjädring och bromsar? Vad har detta med typen av växellåda att göra?

 

Om FM köper in KTM så tror jag inte att det blir några skidor, inte för att det är svårt att ta fram men för att det skulle bli opropotionerligt dyrt. För liten serie helt enkelt. Olika typer av däck är en lösning men man får problemet med att om dubben är för kort får man inte tillräckligt grepp i isen och om dubben är för lång är det marigt på asfalt. Inte ens i norr är alla vägar snötäckta på vintern...

 

Skoter är bra men en MC är snabbare så länge det är hårt. D.v.s. förutsatt att inte Danno kör skotern... :angry:

 

Och Hendrix: Varken den KTM som diskuteras här ovan eller MC258A är några "crossar", det är enduromotorcyklar. :P There´s a huge different...

Och Husqvarna fick fina resultat med sin 350 automatic. Vann bl.a. Noverberkåsan då det begav sig...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Trots att jag själv kör endurohoj i det civila har jag aldrig snackat med nån som tycker att det är till fördel med automatare... Avgjort bättre att själv kunna bestämma växel och varvtal, möjligtvis att automat kan vara acceptabelt om man "taxikör" nåt befäl på en rak landsväg. Automat tar även mer effekt från motorn än vad en manuell låda, den klarar heller inte av lika högt vridmoment(ovässentlig skillnad på mc möjligen) och framförallt kostar det mer och är svårare/dyrare att underhålla.

 

Miljövänligare ja extremt mycket. 4t kontra 2t jämför bara dagens 4t och 2t, det finns en anledning till att 2t bara används på tävlingsbanorna(finns ytterst få undantag dock t.ex. bland 125cc) idag efter alla eu normer om miljövänligaare trafik... Jämför sedan 1960tal och 1990tal(då lc4'an togs fram) på den tiden har MYCKET utvecklats i bland annat förgasare, avgasrör m.m. som påverkar utsläppen.

 

Det har det inget med att göra. Däremot med framkomligheten och driftsäkerheten har det enorm påverkan.

 

Det problemet håller jag däremot med om.

 

Kan även tillägga att FM's0 val av ktm modell är ytterst förvånande, i det hade varit mycket bättre med t.ex. ktm exc 250/400/525 som passar mycket bättre i skogen. Tyvärr hade en svensk husaberg blivit för dyr och för extrem med dess enorma kraft!

Link to comment
Share on other sites

Trots att jag själv kör endurohoj i det civila har jag aldrig snackat med nån som tycker att det är till fördel med automatare... Avgjort bättre att själv kunna bestämma växel och varvtal, möjligtvis att automat kan vara acceptabelt om man "taxikör" nåt befäl på en rak landsväg. Automat tar även mer effekt från motorn än vad en manuell låda, den klarar heller inte av lika högt vridmoment(ovässentlig skillnad på mc möjligen) och framförallt kostar det mer och är svårare/dyrare att underhålla.

 

Miljövänligare ja extremt mycket. 4t kontra 2t jämför bara dagens 4t och 2t, det finns en anledning till att 2t bara används på tävlingsbanorna(finns ytterst få undantag dock t.ex. bland 125cc) idag efter alla eu normer om miljövänligaare trafik... Jämför sedan 1960tal och 1990tal(då lc4'an togs fram) på den tiden har MYCKET utvecklats i bland annat förgasare, avgasrör m.m. som påverkar utsläppen.

 

Det har det inget med att göra. Däremot med framkomligheten och driftsäkerheten har det enorm påverkan.

 

Det problemet håller jag däremot med om.

 

Kan även tillägga att FM's0 val av ktm modell är ytterst förvånande, i det hade varit mycket bättre med t.ex. ktm exc 250/400/525 som passar mycket bättre i skogen. Tyvärr hade en svensk husaberg blivit för dyr och för extrem med dess enorma kraft!

Nu är det ju inte enduro som ordonanserna skall syssla med utan att ta sig hel från A till B. Detta kan innebära allt från krypkörning á la trial till lite snabbare landsvägsåka.

Om det hade varit en normal automatlåda kan jag hålla med om att den snor effekt men nu handlar det om ett antal centrifugalkopplingar typ motorsåg och deras effektstöld är nog mest p g a viss slirning. De 22 kusarna är fullt tillräckliga om man ska vara helt ärlig. Däremot kunde gärna fjädringen fått vara lite bättre.

 

Kostar mer att underhålla kan jag köpa p g a bristen på delar men inte att den skulle vara svårare än en manuell växellåda. Släng cykeln på sidan, lossa kåpan, lossa centrumbulten och i med avdragarn i stort sett. Lite nya spår i klackarna eller byt en brusten fjäder och ihop med skiten igen. Ny olja och du är klar. Tid för detta: ca 15-30 minuter...

 

Vi ordonanser är inga maskiningenjörer (råkar vara det men..) eller högutbildade fordonsmekaniker med sterila verkstadsbänkar utan trötta och skitiga skyttesluskar med en järnhäst vi servar i dyngan eller busken. I bästa fall med en pressening att lägga grejorna på.

Link to comment
Share on other sites

Det blir fel om man börjar jämföra en tävlingsmotorcykel med en MC som tagits fram för militärt bruk. De två uppgifterna kan inte bli mer olika.

En renodlad tävlingsmaskin är dåligt lämpad för ordonanstjänst då den är gjord för att hålla en tävling och därefter servas.

 

Då jag skrev att vinsten för miljön blir marginell menade jag om man jämför automat- och manuell låda med samma motor, d.v.s. den motor som sitter på MC258A. Fyrtakt är naturligtvis renare, och i övrigt en bättre motor, men tvåtaktaren är otroligt enkel. Inget krångel med kamkedjor, ventiler o.dy. Kolv och cylinder. Thats it.

Ju enklare desto bättre! Åtminståne i fält.

 

Håller i övrigt med fullständigt i ole@:s resonemang.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • henke changed the title to Motorcykel 258 (MC258) Husqvarna

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...