Jump to content

Ny motorcykel för armén


354

Recommended Posts

Möjligen en tråd som redan utretts förut, men inte så vitt jag har kunnat se. Planerar Försvarsmakten att ersätta Husqvarna 258:orna som numera överlämnats till Hemvärnet med någon annan motorcykel? Har armén användning för motorcyklar längre? På 1980-talet, då Husqvarnorna ersatte Jawa-hojarna, fanns det ju fortfarande motorcykelordonnanser med i infanteriets garnityr, huru härmed numera? Om inte Försvarsmakten har beslutat sig i frågan ännu så kanske vi kan spekulera lite tillsammans om ämnet här i forumet så länge! :)

Edited by 354
Link to comment
Share on other sites

MP använder MC-förare. Mestadels under eskorter för att ge fri väg (stoppa all trafik så att vip kommer förbi utan att behöva stanna i korsningar mm).

 

De använder en KTM, antagligen den som sades i typ 2 inlägg upp.

Link to comment
Share on other sites

MP använder MC-förare. Mestadels under eskorter för att ge fri väg (stoppa all trafik så att vip kommer förbi utan att behöva stanna i korsningar mm).

 

De använder en KTM, antagligen den som sades i typ 2 inlägg upp.

OK! Mer fakta om motorcyklarna i sig? Hur länge har FM haft de nya KTM, var finns de, är det en svensk specialbeställning eller en standard? Vad använder Luftvärnet MC-förarna till?

Link to comment
Share on other sites

hum. får ragga lite på våra förare, men de verkar vara ganska ok hojar. lite för tunga för tuff terräng, men de fungerar bra på landsväg och i vettig terräng. Väger typ 190kg och har en topphastighet på 140 har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

hum. får ragga lite på våra förare, men de verkar vara ganska ok hojar. lite för tunga för tuff terräng, men de fungerar bra på landsväg och i vettig terräng. Väger typ 190kg och har en topphastighet på 140 har jag för mig.

 

KTM-hojarna är miv veterligen i första hand avsedda för MOVCON och eskort. Ordonnanserna i stora läskiga skogen skmpar fortfarande omkring på sina MC258.

Link to comment
Share on other sites

MP använder MC-förare. Mestadels under eskorter för att ge fri väg (stoppa all trafik så att vip kommer förbi utan att behöva stanna i korsningar mm).

 

De använder en KTM, antagligen den som sades i typ 2 inlägg upp.

OK! Mer fakta om motorcyklarna i sig? Hur länge har FM haft de nya KTM, var finns de, är det en svensk specialbeställning eller en standard? Vad använder Luftvärnet MC-förarna till?

 

Ordonnanser främst.

Fanns tidigare två per kompani. (ingen aning om hur det är nu faktiskt).

De kunde också användas för att transportera Kompanichef eller stf om de behövde åka någonstans snabbt. Hände inte ofta, tror jag såg det en gång. Var då mer för att snabbt kunna reka någonting tror jag.

Kan ju tillägga att man inte hade någon snöskoter för vinterbruk ens på NLv. (fanns en på rb90 kompanierna)

Var inte så ofta de kom ut till eldenheterna så tror egentligen de främst åkte mellan radar och stab samt mellan komp stab och bat stab.

Edited by Peo
Link to comment
Share on other sites

OK! Mer fakta om motorcyklarna i sig? Hur länge har FM haft de nya KTM, var finns de, är det en svensk specialbeställning eller en standard? Vad använder Luftvärnet MC-förarna till?

Vi hade de nya KTM-hojarna 2006 på min pluton. Jag tror att vi var den första värnpliktskullen som hade tillgång till dessa.

Link to comment
Share on other sites

hum. får ragga lite på våra förare, men de verkar vara ganska ok hojar. lite för tunga för tuff terräng, men de fungerar bra på landsväg och i vettig terräng. Väger typ 190kg och har en topphastighet på 140 har jag för mig.

 

KTM-hojarna är miv veterligen i första hand avsedda för MOVCON och eskort. Ordonnanserna i stora läskiga skogen skmpar fortfarande omkring på sina MC258.

Husqvarnorna var ju sannerligen bra när de kom, och slitstarka borde de vara bl a med tanke på det blygsamma effektuttaget (jämfört med "riktiga" crosshojar). Men om vi fortfarande har behov av motorcyklar i Försvaret så borde det kanske vara läge att skaffa ersättare till 'Qvarnorna nu, kan man tycka. Om nu KTM:arna inte är tänkta som det alltså.

Har man släppt idén med automatlåda nu, eller har även KTM:arna automatisk växellåda?

Link to comment
Share on other sites

OK! Mer fakta om motorcyklarna i sig? Hur länge har FM haft de nya KTM, var finns de, är det en svensk specialbeställning eller en standard? Vad använder Luftvärnet MC-förarna till?

Vi hade de nya KTM-hojarna 2006 på min pluton. Jag tror att vi var den första värnpliktskullen som hade tillgång till dessa.

2006, i princip helt nya jämfört med Husqvarnorna! Vilken tjänst använde ni hojarna till?

Link to comment
Share on other sites

De första förbanden som använde de "nya" KTM:erna under grundutbildning var:

LG/6.komp (Stadsskytte - kompaniets ordonanser)

LG/Livskv (MP)

T2/Movcon (Trafiksoldater)

 

Jag vet att de första två körde KTM redan 2005 - men jag är osäker på om T2 hade fått dem redan då.

MP och Movcon bör ha använt MC på snarlikt sätt.

Edited by frepsie
Link to comment
Share on other sites

2006, i princip helt nya jämfört med Husqvarnorna! Vilken tjänst använde ni hojarna till?

Det var trafiksoldater. Om jag inte missminner mig var de de första som överhuvudtaget fått ut dom. Vill i alla fall minnas att de var i mint skick när vi ryckte in, och att de fått sig en del repor tills vi muckade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...