Jump to content

Nya motorcyklar till FMCK?


Groaghach

Recommended Posts

1. Fick höra att FMCK skulle få nya motorcyklar. 400cc skulle dom tydligen vara. Är det fortfarande Husqvarna som

försvarsmakten använder sig av?

 

2. Hur kommer det sig att det inte finns ngt skrivet som motorcyklar på www.SoldF.com under fordon? Borde det inte finnas lite om tex Mc 258, eller vad den äldre Husqvarna motorcykeln heter?

Link to comment
Share on other sites

1. Fick höra att FMCK skulle få nya motorcyklar. 400cc skulle dom tydligen vara. Är det fortfarande Husqvarna som

försvarsmakten använder sig av?

 

2. Hur kommer det sig att det inte finns ngt skrivet som motorcyklar på www.SoldF.com under fordon? Borde det inte finnas lite om tex Mc 258, eller vad den äldre Husqvarna motorcykeln heter?

1. Jepp. Old Iron Horse lever än. Men de bstår väl mer av eltejp och spott än något annat, så en ny hoj vore säkert ingen dum idé.

 

2. Tja, ingen har gjort/färdigställt en sådan sida ännu. Om du kan något om det är det ju bara att ösa på.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

HWA 258 är inte på väg ut!!! Det är bara ett önskemål...... Det finns ingen bra ersättare och inga pengar och organisation för att byta hojj än. Ska ju funka med utbildning och RM-försörjning för att det ska genomföras och sånt kostar pengar. Det finns som sagt ett par Militäranpassade KTM 400 på T2 som funnits där ett tag för utprovning. Jag har sett dessa verka i terrängen och hört lite från förarna vad de tycker. Hojjen är militär anpassad med "grön" färg, större tank. Vissa förstärkningar och skyddsbågar.

 

Den är lite tungrodd i trixiga partier - stor fördel 258

Bra på vägen - STOR nackdel för 258

Dåliga vinteregenskaper = inga skidor - Stor och rolig fördel 258

4-takt = bra köregenskaper vrid och renare avgaser. enhetlig bensin för bensinfordon. dvs slippa 2taktsolja och sånt som bara kan bli fel....

 

Har även hört att det funderats på att nytillverka reservdelar till 258 eftersom HWA inte har krav på RM-försörjning så länge till. Att man även haft funderingar på att skaffa en 4-taktsmotor och sätta i 258 ramen......

 

Vill också ha med lite fakta om denna trevliga maskin.....

 

 

IMG_0604.jpg

Lite hojjar från FMCK Skövde

Link to comment
Share on other sites

Fick lite mer fakta idag...... T2 kommer i de närmsta dagarna få 15 nya Militär KTM LC4 400cc, De kommer väl främst användas till att körkortsutbilda vpl i Skövde. Osäker på om nån skulle bli placerade på den utan det är fortfarande 258 som gäller.... Och för FMCK är det väl det i MÅNGA år till....... Tror att trafikpluton på T2 skulle få den att köra på sen också.

 

Stod och kikade på en KTM hojj idag när jag skulle meka lite med min 258 inne på T2. Skulle i MÅNGA avseende va bra mycket trevligare än 258:an....... Men men man kan inte få allt här i världen..... Får väl bli en civil sån snart..... när det trillat in mer kosing på kontot......

Link to comment
Share on other sites

@ syte Ericsson

 

KTM ser ut att vara en trevlig hoj, gillar detaljen att de har handskydd, mkt bra!

Men, jag undrar vad det är för skyddsram(?) vid bakstänkan. Är det till för packväskor eller som ngtslags klumpigt skydd?

 

Och däcken! Jag hoppas de byts ut mot liknande de som finns på 258, annars lär det inte bli skoj att försöka åka i terränglådan.

 

/5526 Vurpan, crossmojje :P

Link to comment
Share on other sites

Man e kung när man åker KTM:en kan jag ju säga.

Körde den ett flertal gånger under lumpen och den var hur skön som helst.

 

(inte för att jag har så mycket erfarenhet utav MC men endå=)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...