Jump to content

Recommended Posts

Fick lite funderingar kring er Oplats-tjänst när jag läste i tråden "Gruppmtrl", Mattias inlägg

 

1. Har ni "speciella Oplats-grupper" som löser den uppgiften?

2. Hur länge ska ni kunna ligga ute på Oplats?

3. Hur länge brukar ni ligga ut på Oplats?

4. Vad har ni för mtrl för att lösa den uppgiften? (Stod nåt om masknät i grpmtrl-tråden)

5. Vilka nivåer har ni på inhämtningen? (T.ex löser uppgift för vem och hur högt upp i kedjan? H-stämplingar, Fred/Kris/Krig osv)

6. Hur stor del av er GU ägnas åt Oplats-tjänst

 

:)

Edited by Doyle
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vi har det lite annorlunda på f17 i och med att vår ena GRK-skytt också är patrullsjukvårdare. jägarbår och annan sjukvårdsutrustning får han bära som personligt materiel. och när det gäller den "fasta" båren får ksp-skyttarna bära varsin halva.

 

*censur*

Edited by Henningsson
Link to comment
Share on other sites

Fick lite funderingar kring er Oplats-tjänst när jag läste i tråden "Gruppmtrl", Mattias inlägg

 

*CENSURERAT*

 

Edit: jag ändrade mitt inlägg för att slippa påhälsning av män i svarta glajjor och långa rockar. B) ,O

Edited by Mattias
Link to comment
Share on other sites

Guest dundersaga
Deras post hade somnat..

Satans dumlök... Nog kan det vara svårt att hålla sig vaken ibland, men den mannen bör "tvålas" ordentligt... Att somna är en dödssynd!

Jag vill inte kalla han dumlök, dom hade det nog så tufft kan jag tänka mig. Dom hade tydligen varit helt döda när vi knatat in i deras bas.

Men visst äre inte bra. Sånt händer, han fick nog en tvålning.. Det blev aldrig något mer snack om det.

 

Mattias.

Om vi nu knallar in i deras bas under våran FVÖ så innebär ju det att dom är där och övar. Dom hade uppgifter liksom vi. Men visst är det samövning?

Vi hade visst fått information av fbj, dock kan man inte kalla det "samövning" i ordets bemärkelse. Dom är ju väldigt avskilda, men tänk under en krigssituation så¨är det ju inte nåt vidare intensivt "samspel" mellan jägare o säk.

 

Samtidigt kan jag tycka att det är lite synd att vi inte fick göra någon del av GU'n tillsammans, eftersom det hade svetsat ihop kompanierna mera. kanske vi hade sluppit spy "incidenten" osv.

Dom var ju trots all jävligt reko killar! Det framgick ju under fotbollen, om du minns, johansson?

 

Jag tror vi hade fått en liten samövning med fbj om vi hade en längte utb. tid. 7.5 är en jävla synd...

 

btw, lycka till med ansökan till YOF, om vi bägge har tur så ses vi på MHS :)

Link to comment
Share on other sites

Mattias.

Om vi nu knallar in i deras bas under våran FVÖ så innebär ju det att dom är där och övar. Dom hade uppgifter liksom vi. Men visst är det samövning?

Vi hade visst fått information av fbj, dock kan man inte kalla det "samövning" i ordets bemärkelse. Dom är ju väldigt avskilda, men tänk under en krigssituation så¨är det ju inte nåt vidare intensivt "samspel" mellan jägare o säk.

 

Jag kanske hade lite luddiga begrepp på vad som var samövning, naturligtvis så anser jag att slutövningen var en samövning precis på dem premisser som är i en verklig kris/krig och att vi naturligt inte utför våra uppgifter "nära" varandra.

 

Vad jag menade som samövning kanske var mer att lösa samma uppgift tillsammans, inte nödvändigtvis tillämpat.

 

Samtidigt kan jag tycka att det är lite synd att vi inte fick göra någon del av GU'n tillsammans, eftersom det hade svetsat ihop kompanierna mera. kanske vi hade sluppit spy "incidenten" osv.

Dom var ju trots all jävligt reko killar! Det framgick ju under fotbollen, om du minns, johansson?

Precis vad jag menar, det är den sortens aktiviteter jag eftersträvat. Det kanske/kanske inte hade undvikt incidenten med spyan men defenitivt ökat förståelsen mellan förbanden.

 

Dessutom kommer jag inte ihåg vad som hände under fotbollen, påminn mig. :)

 

Vad gäller utb.tid har jag sagt det förut 7,5 och 10 mån. är på tok för kort tid.

 

Lycka till med YOP du med! :angry:

Link to comment
Share on other sites

vi har det lite annorlunda på f17 i och med att vår ena GRK-skytt också är patrullsjukvårdare. jägarbår och annan sjukvårdsutrustning får han bära som personligt materiel. och när det gäller den  "fasta" båren får ksp-skyttarna bära varsin halva.

GRK-skytt?! Patrullsjukvårdare?!

 

Herrejisses, mycket som försiggår i vårt avlånga land. Menade du inte M203/granattillsatsskytt med GRK...? Sedan undrar jag, vilka flottiljer har patrullsjukvårdare hos flygbassäk? Vet bara att hos oss på F4 finns itne tjänsten kvar, alla soldater får istället lit mer ingående sjukvårdsutbildning, då vi räknar med att kunna få avancerad vård ganska omgående.

Link to comment
Share on other sites

Nå hur fungerar det hos ER, antar att ni har O-platstjänst som större uppgift än vi?

mjo, men jag vill inget skriva med risk att jag skriver för mycket och blir inlåst ssg.gif

Pga att viss info om Säkbat blir H när den sammanställs

Link to comment
Share on other sites

Den info som ni pratar om här angående o-plats är förmodligen inte avsedd att spridas på nätet, dock inte sagt att den är hemligstämplat.

 

Doyle: SÄKBAT är inte mer hemligstämplat än något annat förband som, särskilt inte de delar där underrättelseinformation inhämtas av värnpliktiga.

 

ALLA förbands värnpliktiga har dock tillgång till sina uppgifter i sammanställd form och DÅ blir det hemligt.

 

Jag misstänker dock att Säkförband/Jägarförband har en mer ingående utbildning i den enskilde soldatens betydelse i underrättelse-kedjan, men de är inte mer hemliga för det...

 

Om jag vore moderator så skulle jag stryka de inlägg som mer i detalj anger hur och hur länge förbanden löser sina uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte, även om GRK (granatkastare) i min värld (högst objektivt alltså) är vad som på utrikiska kallas för mortars, är av 80-120mm kaliber, i stort sett ett rör med stödben som används som indirekt understöd... Hmm, måste fan kolla upp det där :baskerPa:

 

Aja, då förstår jag iallfall. En av era granattillsatsskyttar är alltså tillika patrullsjukvårdare?

Link to comment
Share on other sites

Vad är kraven för att bli flygbassäk???

Kolla http://www.lumpen.nu

Om det är de exakta siffervärdena som Emil är ute efter, tror jag inte de går att hitta på lumpen.nu. De fanns där iaf. inte när jag letade efter dem.

 

 

@ Emil

 

Här är de satta värdena för Flygbassäkman resp. -GB, saxade ur ett mail från Pliktverket:

 

(Pliktverket använder fortfarande benämningen Närskydd, så om du vill satsa på Flygbassäk, så heter det alltså Flygvapnets Närskydd, om detta inte ändrats tills det att du mönstrar)

 

"GA824 Närskyddsgruppchef, Befälslämplighet = 4, psykisk funktionsförmåga = 5, inskrivningsprovet = 5, muskel = 4, fysisk arbetsförmåga = 5, syn = 7, behöver

ej ha fullt färgseende, hörsel = B och tjänstbarhet = B.

 

GA924 närskyddsman, psykisk funktionsförmåga = 4, inskrivningsprovet = 4, muskel = 4, fysisk arbetsförmåga = 5, syn = 7, behöver ej ha fullt färgseende, hörsel = B och tjänstbarhet = B.

 

OBS! Detta är de absolut lägsta värden i konkurrens med andra så är det inte

säket att man får denna befattning bara för att man uppfyller dessa kraven."

 

Lägg dock märke till den sista kommentaren; att uppnå dessa krav räcker kanske inte till för att hamna där. Jag hade själv befälslämplighet 5, psykisk funktionsförmåga 5, inskrivningsprovet 9, muskelstyrka 6, fysisk arbetsförmåga 7, normal syn och A på både hörsel och tjänstbarhet. Inskrivningsförrättaren sade dock till mig att mina muskel- och arbetsförmågevärden var precis på gränsen, och att min befälslämplighet egentligen var för låg men att han litade på att mitt inskrivningsprovsresultat skulle väga upp detta (fråga inte...), så han kunde sätta mig som Flygbassäk-GB. Hur svårt det är att komma in avgörs av hur stor konkurrensen är för den befattning du siktar på... ju bättre värden du får, ju bättre chans har du att hävda dig i konkurrensen.

 

 

 

/Confused

Link to comment
Share on other sites

Blev uppringd av rekryteringofficeren på F17 idag :D

Han hade hittat min intresseanmälan jag sänt in för ca ett årsen, och sen sett att ja hamnat på p7(2a val) så han frågade om jag ville att han mixtrade så jag kom till f17... SJÄLVKLART

 

Så vi lär väl bli några här från sorummet..

 

Ska in som FBS GB..'

 

@henningsson: Har ni en viss Fk P som beundrar uttrycket: peta navelen o få navelludd på fingret, som även gillar att skrika KÖTTA SÄK? han försökte med uavd också. med minder resultat... :)

Link to comment
Share on other sites

Blev uppringd av rekryteringofficeren på F17 idag :=o 

Han hade hittat min intresseanmälan jag sänt in för ca ett årsen, och sen sett att ja hamnat på p7(2a val) så han frågade om jag ville att han mixtrade så jag kom till f17... SJÄLVKLART

 

Så vi lär väl bli några här från sorummet..

 

Ska in som FBS GB..'

 

@henningsson: Har ni en viss Fk P som beundrar uttrycket: peta navelen o få navelludd på fingret, som även gillar att skrika KÖTTA SÄK? han försökte med uavd också. med minder resultat... :wub:

om du syftar på FK Peterson så är svaret ja, det är hlet klart min idol B)

 

 

"KÖTTA SÄK, FLYGBASSÄK"

"Mumma upp sig"

"Fippla på med grisfingrarna"

"sitta och pilla navel"

 

jo name he use it

Link to comment
Share on other sites

Den info som ni pratar om här angående o-plats är förmodligen inte avsedd att spridas på nätet, dock inte sagt att den är hemligstämplat.

 

Doyle: SÄKBAT är inte mer hemligstämplat än något annat förband som, särskilt inte de delar där underrättelseinformation inhämtas av värnpliktiga.

Som jag sa...Jag vill inte börja sväva ut och råka skriva fel saker.

 

särskilt inte de delar där underrättelseinformation inhämtas av värnpliktiga.

Nej, kanske inte där du bor....

Link to comment
Share on other sites

Doyle:

 

Du menar alltså att värnpliktiga i SÄKBAT kommer att besitta hemlig information som ABSOLUT inte får yppas till övriga människor i samhället?

 

Då kommer den som haft den intentionen att bli besviken...

 

En 20-årig vpl är en 20-årig vpl, men det är bra att du tar dig själv på allvar.

 

...ingen annan gör det...

Link to comment
Share on other sites

haha! men kära nån då.

Det enda jag säger är att det är bättre att skriva ingenting än att skriva för mycket. Men det är bra att du raljerar och säger åt mig vad jag menar. Det är tur att vi har dig som vet det mesta om allt. Det skulle finnas mer sådana människor här i världen! Då hade vi haft det bra.

Edited by Doyle
Link to comment
Share on other sites

Har en fråga, främst till FBSare men även till andra med hunderfarenhet..

 

Hur gör man med hundarna i patrullen? T'nker då på stridskontakt.. I fred antar jag att man låter hundföraren dra sig ur, för hundens hörsel skull. men då förlorar an å andra sidan ett vapen och stridsträning för hundföraren..

 

I sakrpt läge antar jag att man drar på men skyddar hundden i bästa mån...

för man har väl inget skydd för hundens hörsel? de verkar väl lika mycket med öron som nos?

Link to comment
Share on other sites

Nimitz:

 

De flesta hundar kan "låsa" öronen, vilket praktiskt innebär att de fysiskt kan begränsa starka ljud. Detta sker helt reflexmässigt fö.

Däremot kan allt sprudlande adrenalin hos "flocken" och övriga retningar ställa hundens stresstålighet på prov, vilket i värsta fall innebär att HF får visa sina talanger för att åter kunna få hunden att jobba efter stridskontakt...

Link to comment
Share on other sites

De regler jag har fått lära mig (för vanliga eldhandvapen) när man övar mot förband med hund:

>30m: Fri eldgivning

15-30m: Ett skott, därefter bryter man tillfälligt striden medan hunden förs bort (av HF eller BlåGul) varefter striden kan fortsätta.

<15m: Man skriker PANG! därefter ovanstående förfarande.

 

Stämmer detta eller är det något som bör tilläggas/ändras eller har jag till och med fått lära mig helt åt h-e fel?

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde inget särskilt vad gällande avstånd, men jag blev lärd att efter första skottet avlossats, ska det rytas fram ett "AVBRYT HUND!" varvid hf kutar iväg o stallar upp hunden en bit bort.

Men dina uppgifter är säkert korrekta då mina är snart över ett år gamla...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...