Jump to content

Recommended Posts

Nja, själva förfarandet (ett skott, hund bort) var väl tre år sedan jag lärde mig, avstånden kom med först på en övning mot SBK för ungefär ett år sedan. Men det kan ju vara så att de ville vara extra rädda om hunden, eller att de inte ville ha hörselskydd själva.

Om du säger att det inte fanns några avståndskrav för ett år sedan på Flygbassäk så stämmer det säkert bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nja, själva förfarandet (ett skott, hund bort) var väl tre år sedan jag lärde mig, avstånden kom med först på en övning mot SBK för ungefär ett år sedan. Men det kan ju vara så att de ville vara extra rädda om hunden, eller att de inte ville ha hörselskydd själva.

Om du säger att det inte fanns några avståndskrav för ett år sedan på Flygbassäk så stämmer det säkert bättre.

Stämmer bra med vad vi fick lära oss.

 

Dessutom sade de att i en skarp stridskontackt så skulle HF bara släppa hunden.

Link to comment
Share on other sites

Shyyst med en tråd om FBs =) just vad jag behövde =)

 

 

Hur går det med listan Mr_confused? har du hittat några fler namn som rycker in okt 04 F17 ?!

 

btw kommer vi blivande FBS få nytt vapen det som F4 använder nu?

 

ny_mtrl1.jpg

 

 

Efter att denna bild lades upp kom flera inlägg ang Ak5CF. Detta diskuteras i FLERA trådar som finns i Kasunen. Återgå till Topic. OT inlägg har raderats.

/Henke

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

Hallå... jodå, listan har fått ett antal namn på sig, folk som rycker in i juli, augusti och oktober, men inte jättemånga... jag fruktar att, av någon anledning, är inte alla jätteintresserade av sin kommande värnplikt på Fbassäk på F17 och hänger runt på lumpen.nu för att hitta likasinnade. Konstigt, eller hur...? ;)

 

 

 

 

Och det där vapnet ja, AK5C... någon som vet något? Jag är också väldigt intresserad, men det känns ju väldigt otroligt att vi skulle få det... försöket ska väl först utvärderas, och så tar det några år innan det kommer ut till regementena i större skala. Min gissning, iaf....

 

 

 

I lördags var jag förresten på F17 och kollade in läget (var på infodag tillsammans med min flickvän, som rycker in på Bevakning nästa måndag), och jag får säga att det såg riktigt fint ut...

 

 

 

/Confused

Link to comment
Share on other sites

Svar på frågor om hund:

 

Vid stridskontakt i övningar kommenderas "AVBRYT, HUND!", HF rusar iväg, stallar upp hunden och återgår till sin plats, då återupptas striden. Under tiden HF är borta ska ingen röra en fena. Razvedka, det konstaterades för ett tag sedan (några år sedan) att hundar trots sin "selektiva" hörsel får hörselskador av skottlossning. Sedan är det sant som du säger att när det smäller, alla dyker i backen, och adrenalinet sprutar ur öronen blir det en jävulsk fart på hunden.

 

I krig skulle jag gasta "LIGG, STANNA KVAR!" medan jag släpper koppel/lina, rafsar upp ak'n och tömmer 30 skott i generell fienderiktning. Eldövertag = A & O. Anledningen här att kommendera hunden är att den förhoppningsvis inte ska "flippa ur", och springa in framför en egen ksp eller bita patrullchefen ibaken av bara farten.

 

 

AK5CF: Vet inte vilka som får, vi har dom nu och det skall utvärderas för att se hur AK5C bör modifieras. Liraren på bilden är btw Krp J, PtrlC i andra säkpluton på F4 och fiskardansens okrönte konung :unsure:

 

/Edit: Ja, det är ett samma aimpointsikte som diskuteras i en mängd andra trådar. Vi har i dagsläget ändrat lite saker på dom (fäller locken för linserna neråt istället för uppåt mm.). Siktet medför att tomhylsorna tar en enligt mej bättre riktning iväg från vapnet. På www.sak-fv.org går det att hitta ett filmklipp där Krp W (tror jag det är) skjuter en målväxlingsövning med AK5CF.

Edited by Toll
Link to comment
Share on other sites

JO jag har varit inne på den sidan =)

 

 

studerat den nogran =)

 

Ak-5an värkar shysst som fan =)

 

 

bara att man siktar som en kratta

 

fick reda på det när jag provade M-16a1 (ligger i familjen fick jag höra sen)

 

så ett optisktsikte skulle vara shysst

Edited by adhesive
Link to comment
Share on other sites

Razvedka, det konstaterades för ett tag sedan (några år sedan) att hundar trots sin "selektiva" hörsel får hörselskador av skottlossning. Sedan är det sant som du säger att när det smäller, alla dyker i backen, och adrenalinet sprutar ur öronen blir det en jävulsk fart på hunden.

 

I krig skulle jag gasta "LIGG, STANNA KVAR!" medan jag släpper koppel/lina, rafsar upp ak'n och tömmer 30 skott i generell fienderiktning. Eldövertag = A & O. Anledningen här att kommendera hunden är att den förhoppningsvis inte ska "flippa ur", och springa in framför en egen ksp eller bita patrullchefen ibaken av bara farten.

Intressant!

 

Det kommer ständigt nya rön på etologiområdet, var ju inte länge sedan man trodde att hundar hade avsevärt nedsatt färgseende pga proportionen stavar/tappar... B)

 

Vid stridskontakt kan man annars låsa upp hunden, enklast vid eget ben! Vill se den hund som verkligen ligger still i det momentet - och varför chansa? Dessutom ger det hunden en trygghetskänsla att verkligen sitta fast med HF.

 

MEN, det finns olika erfarenheter, behov och skolor på detta området!

Link to comment
Share on other sites

OK. efter vissa påtryckningar så flyttar jag min fråga från "en annan tråd" hit.

 

Magnus:

Halsduk = Ännu en grej att lägga till på listan över sånt vi inte fått ut.

 

Saker vi skulle ha fått men fortfarande väntar på:

 

1 SISU

1 Piranhia

Stridshandskar

Snödräkt

Vinterkängor

ca 30 GN-1:or

ca 30 stridsvästar

 

OK. detta blir lite OT. (kanske).

 

Det finns alltså inte ex.vis. stridshandske, stridsväst och snödräkt.

 

Jag låg inne förra utb.året på F7 med samma befattning som Magnus. DÅ FANNS ALLT DETTA!!

 

Nu infinner sig naturligtvis frågan; vart tar dessa persedlar vägen under de knappt 2 månader tills nästa kull rycker in?!!!! Går det till andra förband eftersom det är deras tur att använda dem? Går det till så att motsv. en hel pluton STJÄL sina stridvästar? Isf skulle jag vilja träffa den plutonen för de är uppenbarligen mycket smartare än jag. :D

 

AARGH! GADDÄM! Sånt här gör mig förvirrad och mycket upprörd!!! *flämt, flås* Ok djuuupa andetag, djuuupa......Wooo-saaaa....wooo-saaa

Link to comment
Share on other sites

OK. detta blir lite OT. (kanske).

 

Det finns alltså inte ex.vis. stridshandske, stridsväst och snödräkt.

 

Jag låg inne förra utb.året på F7 med samma befattning som Magnus. DÅ FANNS ALLT DETTA!!

 

Nu infinner sig naturligtvis frågan; vart tar dessa persedlar vägen under de knappt 2 månader tills nästa kull rycker in?!!!! Går det till andra förband eftersom det är deras tur att använda dem? Går det till så att motsv. en hel pluton STJÄL sina stridvästar? Isf skulle jag vilja träffa den plutonen för de är uppenbarligen mycket smartare än jag. :uuh: 

 

AARGH! GADDÄM! Sånt här gör mig förvirrad och mycket upprörd!!! *flämt, flås* Ok djuuupa andetag, djuuupa......Wooo-saaaa....wooo-saaa

Enligt uppgift har FBJ lånat Fbassäks GN 1:or, i väntan på att dom skall få sina GN 3:or. Men enligt våra befäl skall det finnas GN 1:or även till oss, man har dock ingen aning om vart dom är.

 

Endast gruppcheferna på 2. pluton har stridsvästar, de meniga var dras med stridsselen. Tycker det är lite twisted att t.ex. underhåll har stridsvästar, men inte vi som håller på med strid "lite" mer än dom. Men det är ju samma sak som med stridshandskarna...

 

Jag tror att det finns vinterkängor på förrådet, som vi av nån jäkla anledning inte fått ut. När det är -15 grader är inte sommarkängorna särskilt varma.

 

Tydligen använde fbassäk stridshandsken som arbetshandske förra året, vilket resulterade i att dom gick sönder, och det skall tydligen vi straffas för. Funderar på att köpa egna stridshandskar.

 

Man kan bli gråhårig för mindre...

Link to comment
Share on other sites

Enligt uppgift har FBJ lånat Fbassäks GN 1:or, i väntan på att dom skall få sina GN 3:or. Men enligt våra befäl skall det finnas GN 1:or även till oss, man har dock ingen aning om vart dom är.

 

Endast gruppcheferna på 2. pluton har stridsvästar, de meniga var dras med stridsselen. Tycker det är lite twisted att t.ex. underhåll har stridsvästar, men inte vi som håller på med strid "lite" mer än dom. Men det är ju samma sak som med stridshandskarna...

 

Jag tror att det finns vinterkängor på förrådet, som vi av nån jäkla anledning inte fått ut. När det är -15 grader är inte sommarkängorna särskilt varma.

 

Tydligen använde fbassäk stridshandsken som arbetshandske förra året, vilket resulterade i att dom gick sönder, och det skall tydligen vi straffas för. Funderar på att köpa egna stridshandskar.

 

Man kan bli gråhårig för mindre...

Ja herre gud!!

 

Vadå inte hittar GN1.orna. Det är tamej fan rekord! :lala:,O

 

Ang Stridsvästarna så hade vi samma problem fast med stridssäcken. GB hade men F-sold fick dras med gamla patrullsäcken. UH hade däremot SS 2000 med tanke på att de var i fält ca 2 ggr så hade de GOTT OCH VÄL klarat sig med gamla patrullsäcken. Med andra ord är prioriteringen helt ÅT HELVETE. :D

 

UH har alltså också fått ut Stridsdhandsken? se ovan för kommentar :/

 

 

Det sitter alltså nån sketen förrådsmalaj och runkar över vinterkängorna då. Ja det var ju motiverat.... :bash:

 

Tydligen använde fbassäk stridshandsken som arbetshandske förra året

 

Ja det är ju också ett sätt att skylla ifrån sig på!

 

Att en sån här organisation över huvud taget fungerar är för mig HELT OFATTBART!!

 

Fan, mitt beslut att bli YOFF ter sig mer och mer främmande. Men å andra sidan kan man inte påverka utifrån så jag måste in och styra upp med andra ord.... :uzi

Link to comment
Share on other sites

Stridsvästar är det brist på i andra delar av försvaret också. Så en del förband måste låna in från andra eftersom förrådet inte fått tillräckligt många. Det kan vara en anledning till att det saknas västar på F7, men det förklarar inte prioriteringsordningen.

 

Allvarligt talat kan jag inte förstå varför hobbysoldater (HV, FVRF, SLK, FBU, SKBR osv) gnäller över att de inte fått västar och andra prylar när det inte räcker till alla värnpliktiga, men det borde man ta i en annan tråd.

Link to comment
Share on other sites

Nå, jag har en fråga... i en annan tråd här på Pliktverket-forumet nämndes det att Flygbassäk och Strilsäk är olika, och att de som hamnar på Flygbassäk-plutonen får det mkt. lökigare. Detta skulle iaf. gälla på F21, enl. några.

Stämmer detta, och gäller det i så fall generellt också? Hur är det på F17? Isf. får man ju försöka undvika Flygbassäk... och jag som tycker att det namnet låter så tufft... :banana ;)

 

 

/Confused

Link to comment
Share on other sites

Mr_Confused: Stämmer nog inte som det har sagts tidigare så skiljer det inte nånting bara vad man ska bevaka typ.. Beror på vilken befattning du har visst på F21 är är befälen på stril lite mer "stridis" men FBS befälen är precis lika bra okej du kanske får skjuta några plugg mindre och vara ute i skogen 1 dag kortare.

 

Hund tjänsten iaf törs jag säga är bra mycket bättre på FBS vi hade efter jul minst 50% mer hundtjänst än dom på stril

 

Och som jag har skrivit tidigare är inte alls säkert att du får välja men det är störst risk att hamna på stril ifall du har haft Lt.F mm.. under GSUn

Link to comment
Share on other sites

Nå, jag har en fråga... i en annan tråd här på Pliktverket-forumet nämndes det att Flygbassäk och Strilsäk är olika, och att de som hamnar på Flygbassäk-plutonen får det mkt. lökigare. Detta skulle iaf. gälla på F21, enl. några.

Stämmer detta, och gäller det i så fall generellt också? Hur är det på F17? Isf. får man ju försöka undvika Flygbassäk...  och jag som tycker att det namnet låter så tufft... :) ;)

 

 

/Confused

 

Skilnaden är väll (eller var då det när jag genomförde värnplikten ) att vi på Stril inte har några FBJ som hjälp, utan vi får sköta den uppgiften själva.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, okay... nå, orsaken till att jag frågade om någon visste huruvida detta är en allmän företeelse är att jag ska in på F17, och där finns varken några FBJ eller denne Lt., förmodar jag. Men tackar för svaren, jag har fått lite hum om hur det kan tänkas ligga till (men folk får hemskt gärna skriva sina synpunkter på saken, om de vill tillägga något).

 

 

/Confused

Link to comment
Share on other sites

Oberoende av vilken flottilj du grundutbildas på har en basbataljon en pluton FBJ men inte en Strilbataljon. F7 utbildar alltså FBJ för samtliga basbataljoner, hur många det kan vara numer vet jag inte men jag skulle tro 4 eller 8 beroende på om endast de fredstida övningsbaserna används eller om man även utbildar för återtagningsbaserna.

Link to comment
Share on other sites

Ah, då förstår jag, jo, jag kan ju tänka mig att det måste uppstå en viss skillnad i utbildningen då...

hmm, av vad jag förstått från vad som sagts tidigare så är ju samövningsmöjligheterna med FBJ mkt. små... lite tråkigt ju... :(

Eller händer det någon gång att de kommer och "hälsar på"?

Link to comment
Share on other sites

Ah, då förstår jag, jo, jag kan ju tänka mig att det måste uppstå en viss skillnad i utbildningen då...

hmm, av vad jag förstått från vad som sagts tidigare så är ju samövningsmöjligheterna med FBJ mkt. små...  lite tråkigt ju...  :(

Eller händer det någon gång att de kommer och "hälsar på"?

Enda gången vi på Fbassäk kommer att öva med flygbasjägarna är på slutövningen, och då endast indirekt, dvs de rapporterar in till staben vart dom har sett fiender eller fått spår eller upptäckt andra "konstiga" saker, och så skickar staben ut flygbassäkpatruller för att undersöka. Det kommer inte direkt vara så att Fbassäk och FBJ ligger på linje bredvid varandra och skjuter på fienden tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...