Jump to content

Recommended Posts

Såg att JAS skrivit lite frågor ang. flygbassäk i FBJS-tråden, och eftersom det kanske är fler här som är intresserade skapar jag en ny tråd.

Observera att jag bara kan svara för mig själv och fbassäk på F7.

 

Milen

Kravet är att man skall klara FM's "standardtid" på 60 minuter. Jag springer på ca 48-49 minuter. Sedan skall man ju klara fälttestet (m/90, hjälm, stridsväst och vapen) på max 6 minuter. Jag klarade det på 4.35.

Om du ska börja träna inför fbassäk rekommenderar jag att du varvar löpning med ryggsäckbärande. Det sliter på kroppen att bära den, särskilt om man är otränad. Tänker du träna på gym rekommenderar jag att du fokuserar på rygg och ben (även knän).

 

Ryggsäcken

Vi bär med oss LK70. I den packas ombyteskläder, vattenflaskor, termos, sovsäck, 1 liter sprit 35, mat, fältspade, liggunderlag, knäppetält, ensamma vargen m.m. Man packar även i en patrullsäck med komarock, ombyte, 3 dl sprit 35, jägarkök, mat, regnkläder m.m. Sedan tillkommer såklart även gemensam materiel, t.ex. radio 180/DART, accar, cammonät, vattendunkar, sjukvärdsväska, jägarbår o.dyl.

Vet inte riktigt hur mycket allt väger, men det är rätt mycket.

Under patruller släpar man såklart inte omkring på hela LK'n, då är det patrullsäcken som gäller.

 

Mönstringen

Här är det viktigt att du är ärlig, både mot dig själv och personalen du pratar med. Tänk efter före mönstringen; är detta verkligen vad du vill? Tycker du om att vara mycket ute i skogen? Om så är fallet, gör så gott du kan på alla tester, och säg att du vill bli flygbassäksoldat (tror att det fortfarande heter Närskydd officiellt). Berätta även om du har några tidigare skador, det är många som hoppar av utbildningen.

Ang. mönstringsvärden så rekommenderar jag att du mailar/skriver/ringer till Pliktverket och frågar dem.

 

Fråga gärna mer om du har fler frågor!

 

/Magnus, grpch 2. fbassäkpluton F7 :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

lägger till info om Flygbassäk F21 02/03

 

Ryggsäcken

Vi var oftast lätt packade.

hade ofta bara med oss Stridsvästen

Sommaren: (vad jag hade med mig) 8 mag extra strumpor regnställ kex hfö prylar Camelbak variant 2 liters

ev extra acc till ra138

 

Vintern: allt ovanstående förutom regnställ utbytt mot värmtröja tumvanter och "björnfitta" i snödräkten

 

Patrullsäcken: Comarock värmebyxor till jycken sovsäck termos kök + sprit mat för 24 timmar underställ liggunderlagg och "puppa" och hjälm

Link to comment
Share on other sites

Får tacka för tråden och all info :baskerFN:

 

Vad var bäst och vad var sämst med utbildningen?

 

Genomförs det någon form av prov/marsch typ soldatprov? Hur var det isf?

 

Vad tyckte du och/eller din grupp om tjänsten?

Link to comment
Share on other sites

knäppetält, ensamma vargen m.m.

I min värld är de samma sak eller rättare sagt ensamma vargen är ett tält byggt av endast en tältdel. Eller menar du att ni har fått ut Enmanstält 2000 aka puppan?

Puppan har vi även på StrilSÄk, F21.

Link to comment
Share on other sites

Hallå... jättetrevlig tråd, bra med lite info om vad det är man ska komma att syssla med om ett antal månader... får väl också tacka Magnus så mkt. får initiativet.

 

Ja, jag har hursomhelst lite frågor ang. Flygbassäk och hur jag ligger till i förhållande till de fysiska ansträngningarna där, eftersom jag anar att jag ännu inte är så vältränad som man bör vara för att klara av tjänsten (ska vara gruppbefäl, på F17, med inryck i augusti -04).

 

Magnus skrev att löpning kombinerat med ryggsäcksbärande är det viktigaste att träna på, så någon kan kanske uppskatta ungefär hur långt ifrån målet jag är nu, inom dessa aspekter:

Jag har faktiskt aldrig sprungit milen på uppmätt tid, men jag har sprungit 7 km på en halvtimme (I idrottskläder, d.v.s.)

Vad gäller ryggsäcksbärande har jag gått 3 mil med en packning på 15 kg (jag vet att detta givetvis är mkt. mindre än vad man senare lär bära omkring på). Detta tog dock mig och min grupp (det gjordes i FBU-Ungdoms regi) nästan hela 8 timmar, inklusive pauser och uppgifter att lösa längs vägen (så säg 7 timmar med pauser).

 

Detta är nog dåliga värden för att bedöma hur nära jag ligger, men någon gammal FBS:are kanske törs uppskatta ungefär hur bra/dåligt det ser ut.

 

 

 

/Confused

Link to comment
Share on other sites

Hallå...    jättetrevlig tråd, bra med lite info om vad det är man ska komma att syssla med om ett antal månader... får väl också tacka Magnus så mkt. får initiativet.

 

Ja, jag har hursomhelst lite frågor ang. Flygbassäk och hur jag ligger till i förhållande till de fysiska ansträngningarna där, eftersom jag anar att jag ännu inte är så vältränad som man bör vara för att klara av tjänsten (ska vara gruppbefäl, på F17, med inryck i augusti -04).

 

Magnus skrev att löpning kombinerat med ryggsäcksbärande är det viktigaste att träna på, så någon kan kanske uppskatta ungefär hur långt ifrån målet jag är nu, inom dessa aspekter:

Jag har faktiskt aldrig sprungit milen på uppmätt tid, men jag har sprungit 7 km på en halvtimme (I idrottskläder, d.v.s.)

Vad gäller ryggsäcksbärande har jag gått 3 mil med en packning på 15 kg (jag vet att detta givetvis är mkt. mindre än vad man senare lär bära omkring på). Detta tog dock mig och min grupp (det gjordes i FBU-Ungdoms regi) nästan hela 8 timmar, inklusive pauser och uppgifter att lösa längs vägen (så säg 7 timmar med pauser).

 

Detta är nog dåliga värden för att bedöma hur nära jag ligger, men någon gammal FBS:are kanske törs uppskatta ungefär hur bra/dåligt det ser ut.

 

 

 

/Confused

Tja, vad gäller löpningen så ligger du väl bra till förutsatt att du klarar av att springa de resterande km. på 20 min. Kravet tror jag ligger på 50 eller 55 min. Det borde inte vara nåt problem.

 

Vad gäller marscherandet med packning så är all träning bara en fördel, att gå 3 mil med packning kan de flesta efter några marsch-pass. Det kommer finnas andra saker som är betydligt jobbigare men det kommer du märka. F.ö. är soldatprovet på 3 mil under 8 h. med kontroller dvs.

 

Kort sagt så ser det helt ok ut. Det kommer förmodligen rycka in folk med betydligt sämre kondis.

 

Lycka till, det är en jävligt rolig och givande tjänst! :/

 

MVH. Johansson Ptrlch FBS F7 02/03

Link to comment
Share on other sites

Mr_Confused hoppas vi får öva tillsamans nästa år då jag rycker in som FBJ B)

 

När går ni soldatprovet?

Det lär tyvärr inte hända, när jag låg inne hade vi inte en enda samövning med FBJ och då låg vi ändå på samma flottilj, om man inte räknar slutövningen men då såg vi inte till varandra ändå. Ganska synd då man inte fick nån direkt inblick i hur det andra förbandet jobbade.

 

Vad beträffar soldatprovet så är det är nog olika från år till år när det utförs.

Link to comment
Share on other sites

gör ni "säkmarschen" på f7 ochså eller är det bar vi på f17 som gör den?

 

Säkmarsch: 7 mil fågelvägen på karta till mål, målet är att ta sig dit på under 36 timmar med ca 40-50 kg utrusting. där efter får man sin "säk-båge" :baskerPa:

Edited by Henningsson
Link to comment
Share on other sites

Hej alla !

 

@Mr_Confused

 

Tjena! Det var länge sen..närmar sig inryck för dig nu...kul, kör hårt nu ! :camo:

Du är ju med i FBU-U...och har inte sprungit milen....vad e det för dagis ni håller på med? Första dagen på första kursen milen i skogen(i regn)- FVRF-U !! :camo:

 

:D

 

Fast någon lång marsch har vi ej gått, än... :blink:

 

@Mattias

Milen på 50/55 min...jag ligger bra till (milen på asfalt 50 min) :baskerPa:

 

Har ju inte ens mönstrat än...då jävlar ska jag ge järnet

 

/JAS

Link to comment
Share on other sites

Mattias: 3 mil på under 8 timmar med kontroller?  gjorde alla det eller bara SÄK plutonerna?

 

Vårat var på ca 2 - 3 dygn och ca 3-4 mil med kontroller och det genomförde alla på flottiljen

Nu vet jag inte om alla på flottiljen gjorde detta men vi gjorde det iaf. Fast det var ingen som kom in på den tiden, tog väl snarare runt 9 h för de flesta (mitt i vintern med blixthalka och djup snäö i skogen) om man inte gick allt för mycket fel förstås. ;)

 

Men detta var nått som jag trodde alla vpl gjorde under GU och att kraven var fastställda "uppifrån"?!!

Link to comment
Share on other sites

Som synes skiljer det ganska mycket mellan flottiljerna. På F4 gäller ett soldatprov för alla soldater (dock vid olika tidpunkter, PB först, sedan GB osv).

Sedan tillkommer först en UBK för GB och PB på säk, som senare i följs av ytterligare en UBK gemensamt med "F-soldaterna" i färdigbildade patruller och plutoner.

 

Milen: Inofficiellt mål på MINST 55 minuter. Klarar du det inte är det ju inget man får skit för, men då vet man att man bör träna kondition.

 

Annars vad gäller packning kör även vi med LK70 eller stridssäcken beroende på sysselsättning.

Link to comment
Share on other sites

Soldatprov är till viss del standardiserat inom FM, kravet är numer minst åtta timmars sammanhängande arbete. Alltså minst åtta timmar, om förbandet sedan vill göra det till en veckoövning så får de det. Tidigare var soldatprovet 30 km på 6:40 (eller var det 40 km på 8:40?), men nu har förbanden större frihet att själva välja upplägg.

Link to comment
Share on other sites

@ Magnus

Tack så mycket. Då är det väl m.a.o. bäst om jag försöker köra lite mer marschträning. Och det känns ju betryggande att man kanske inte kommer att tillhöra de allra sämsta, iaf.. ;)

 

@ Jarl

Nej, hur kul det än lär vara att få samöva med FBJ, så har väl Magnus rätt i att chansen är ganska låg att jag får den möjligheten, inte minst med tanke på att F17 ju ligger en bit från F7...

 

@ Henningsson

Säkmarschen är alltså vad man kallar utbildningskontrollen på F17? Görs den då efter avslutad GSU, eller har jag fått något om bakfoten?

 

@ JAS

Heh, jag ska försöka få igång min träning igen, nu när det gäller, efter mitt lilla vinteruppehåll... men all julmat sinkar ju ned en, skåning som man är ;)

Och, tragiskt men sant, i min FBU-förening är det nog en minoritet som ens skulle kunna springa en mil överhuvudtaget, så därför är det kanske ingen höjdare för befälen att försöka med något sådant...

 

@ Alla gamla FBS:are

Jag undrar om ni kan uppskatta ungefär vad den packning man bär i FBS kan tänkas väga normalt, vid marscher och patruller, exklusive hjälm, vapen o.dyl. (kort sagt bara vad man bär på ryggen). Tänkte nämligen så att om man ska marschträna, kan det ju vara bra om man bygger på packningen så att man till sist når den vikt man senare kommer att få släpa omkring på.

 

Jag har förresten även hört att Fbassäk ibland får öva mot jägarförband, eftersom båda förbandstyperna har något att lära av detta. Stämmer detta, och hur utbrett är det i så fall? Det vore ju klart kul att få öva mot sådana som är tränade just för att motarbeta förband såsom ens eget.

 

 

 

 

/Confused

Link to comment
Share on other sites

Jag har förresten även hört att Fbassäk ibland får öva mot jägarförband, eftersom båda förbandstyperna har något att lära av detta. Stämmer detta, och hur utbrett är det i så fall? Det vore ju klart kul att få öva mot sådana som är tränade just för att motarbeta förband såsom ens eget.

 

Jag låg på NSKY på Radarkompaniet (numera Strilsäk) på F21 1996. Vi hade K4 som B-styrka på slutövningen.

 

Vad jag hört (!) så är utbytet F21<->K4 rätt standardiserat numera. Dels så ligger dom rätt nära varandra, och så finns det OFF som både tjänstgjort på F21 och K4.

Link to comment
Share on other sites

nej den gör i ett senare skede av utbildning precis innan man man börjar utbildas i patrullerna. vi som inte är pb/gb/HF måste ju också lära oss våra inriktningar (TVS) :wub:

 

vi hade en GSU-kontroll på en dag där vi gjorde en massa tester:

NBC, sjukvård, vapenhantering, skyddsvakt. :=o

 

hehe FBS var överlägsna de andra plutonerna på vapenhantering B)

men men det är väll det vi utbildas till.

Link to comment
Share on other sites

Vi hade inte några säkmarscher eller liknande utan så gott som allt vi gjorde var tilllämpade övningar vilket i mitt tycke var mycket bra

 

Soldatprov gjorde alla först PB sen GB sen ett gemensamt med alla

 

Säk GB genomförde även ett till soldatprov under befattnings utb

Link to comment
Share on other sites

Mr Confused>> Har inte vägt trossen (LK70'n) än, har dock hört gissningar och antydningar på 30-35 kg (oftast med hjälmen i), vet dock inte säkert, kan återkomma med bättre info. Öva mot jägarförband förekommer väl relativt ofta om jag inte missminner mej. Säk på F4 har slutövat mot FJS (förrförra året tror jag) samt K4 förra året. I mina ögon ett mycket bra upplägg då båda förbandstyperna får öva mot de typ av förband det är tänkt att de ska undvika/söka upp/nedkämpa. Sen hur det blir i år återstår ju att se. Massa joll fram och tillbaka angående slutövning/flygvapenövning. Lutar ju dock än så länge mot att F4 och F21 tyvärr inte kommer att samöva utan kör på Färila respektive Jokkmokk. Ganska synd, även om Färila inte ligger långt hemifrån... Älskar hälsingland med ljusnans dalgång och tallhedar och grejjer :clap:

Link to comment
Share on other sites

Guest dundersaga
Mr_Confused hoppas vi får öva tillsamans nästa år då jag rycker in som FBJ B)

 

När går ni soldatprovet?

Det lär tyvärr inte hända, när jag låg inne hade vi inte en enda samövning med FBJ och då låg vi ändå på samma flottilj, om man inte räknar slutövningen men då såg vi inte till varandra ändå. Ganska synd då man inte fick nån direkt inblick i hur det andra förbandet jobbade.

 

Vad beträffar soldatprovet så är det är nog olika från år till år när det utförs.

 

 

Mattis!

Får jag fråga vem du är? Ni säger att ni inte såg till våra kära fbj?

Nu drar jag slutsatsen att du är en förstaplutonare, eftersom ni aldrig mött dom.

Faktum är att 2:a plut gick rakt in i deras tbas med en patrull. Deras post hade somnat.. uppgifter byttes ut o bla bla, så samövat har vi ju gjort.

 

Framöver om du ska tala om "F7's fbassäk" så skriv också vilken pluton det är. Blir lätt fel annars. Såg i ett gammalt inlägg att "vi på F7 alltid hade hjälm på", det är återigen bara första pluton som hade. Vi i andra hade det ju aldrig.

Håll faktan nu :D

Gott nytt år!

Link to comment
Share on other sites

Mattis!

Får jag fråga vem du är? Ni säger att ni inte såg till våra kära fbj?

Nu drar jag slutsatsen att du är en förstaplutonare, eftersom ni aldrig mött dom.

Faktum är att 2:a plut gick rakt in i deras tbas med en patrull. Deras post hade somnat.. uppgifter byttes ut o bla bla, så samövat har vi ju gjort.

 

Framöver om du ska tala om "F7's fbassäk" så skriv också vilken pluton det är. Blir lätt fel annars. Såg i ett gammalt inlägg att "vi på F7 alltid hade hjälm på", det är återigen bara första pluton som hade. Vi i andra hade det ju aldrig.

Håll faktan nu :)

Gott nytt år!

Jo jag vet att ni promenixade in i deras förläggning. :D Det är vä för den sakens skull ingen samövning utan snarare ett misslyckande från deras sida. Jag tänkte ta upp det i nån tråd men valde att inte göra det; försökte vara lite finkänslig och ödmjuk.

 

Jag låg på första plut som sagt, och vi hade iaf inga samövningar med FBJ, hade ni det? Enda "utbytet" av information var när man träffades utom tjänsten så att säga.

 

För övrigt så står det i min profil vem jag är, vilket det inte gör i din! :D

 

Edit: Oops my bad, det står visst vem du var, Lyberg, jag som läste slarvigt.

Edited by Mattias
Link to comment
Share on other sites

Varför har ni en massa som skiljer plutonerna åt? Har ni inte nåt papper som styr upp verksamheten på kompaniet?

Eftersom Flygbassäk-konceptet är nytt och inte skall vara fullt operativt förrän 2004 så sker en rad försök på flottiljerna. Vår pluton (1:a) hade t.ex kroppskydd och hjälm på oss JÄMT oavsett aktivitet medan den andra plutonen inte hade det.

 

Sen så tog naturligtvis vi gruppchefer vissa operativa beslut i terränglådan, iaf vad gällde hjälmen. Det är som tidigare sagt svårt att lösa spaningsuppgiften med hjälm på. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...