Jump to content

Steel Beasts


Blå Brigad

Recommended Posts

Vad, förutom prislappen, kommer att skilja mellan SB2 och SB PRO PE?
Allt är ännu inte bestämt, men några punkter:

SB2 kommer ganska/väldigt säkert med

- fler färdiga scenarier.

- möjlighet att länka scenarier.

- förenklade artilleriprocedurer (mer á la SB1).

- mer "ögonfröjd" i användargränssnittet.

- M1A2 SEP. (Inte helt säkert att den implementeras till SB Pro, då data för den lär bli alltför mycket gissningslek.)

 

Osäkrare "features"

- mer filmiska (överdrivna) explosioner.

- minor (dolda) och minbrytning kan komma att ingå, eller inte.

- allmänt förenklat handhavande av fordon och vapen.

 

/Olle

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

@olle

 

 

Minor finns redan i SB Pro PE, i tre olika varianter till och med; ej dolda, dolda, och avståndslagda (både i updrags editorn, och "in game" i form av FASCAM).

 

minbrytning kan också utföras med minvält, minplog samt med minorm, samt man kan markera de leder man brytit genom minfälten med hjälp av pionjär trupper.

 

detta är ju nåt som redan finns inte nått som blir anorlunda i SB2, möjligtvis kan de ju kanske ändra prosedurer för att bryta minor och göra det lite mindre "realistiskt".

Link to comment
Share on other sites

Minor finns redan i SB Pro PE, ... detta är ju nåt som redan finns inte nått som blir anorlunda i SB2, möjligtvis kan de ju kanske ändra prosedurer för att bryta minor och göra det lite mindre "realistiskt".
Enligt eSimGames numer ganska gamla jämförelselista skall minsystemet bli mycket förenklat i SB2: Ingen möjlighet att bryta minor, och färre varianter av minfält.

 

Själv misstänker jag att skillnaderna i slutändan blir mycket mindre.

 

... och jovisst, jag tillhörde dem som förbeställde SB Pro PE, och hade det installerat på min dator inom en vecka efter att det släpptes. Jag har ganska bra pejl på vilka finesser och funktioner som finns. :wacko:

 

Det intressanta är kommande funktioner och detaljer:

Strf 9040B och -C, strv 122, robot 57, mm... :dribble:

 

/Olle

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dumt inlägg utan bilder!!

*arg min*

Fy på dig, folket behöver bilder! (Riktigt MÖP-iga sådana ochså :P )

 

Tror du jag har tid att lägga upp bilder, jag har fullt upp med att spela!

 

~Kommer snart.

Ursäkt Godtags

Link to comment
Share on other sites

 

Som gammal stridsfordons 90 skytt blir jag helt galen.. måste skaffa spelet.. :baskerHV:

är det någon som har provat det?

 

OJ missa att det fanns 2 sidor till om steel beasts. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har sett bilder från 122:ans VC-plats i nya SBPROPE-patchen, och undrar således, is that as good as it gets? :Malaj:

 

Ja, det är samma som 2A5DK-interiören. "TCCS" har man ju i kartvyn ändå.

 

Fram till nyår kan man skaffa "secondary licenses" för övrigt.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men förstör helhetsintrycket, iaf för mig som är detaljhora och van vid riktig interör.

 

Vad är secondary license?

 

du får en extra USB nyckel tror jag.... skall inte svära på det dock....

 

men innebär att du kan köra samma skiva på 2 datorer utan att köpa spelet en gång till.

Link to comment
Share on other sites

Jag hänger inte upp mig så mycket på det. 9040B har 9040C interiör också.

 

Secondary licences tillåter LAN-spel mellan ett antal spelare på samma primary license.

Dvs. flera spelare kan spela LAN-spel med bara en USB-kopieringsskyddsmojäng. 10 USD per secondary. Snällt av Esim, fast det är nog enda sättet att sälja en programvara för 125 USD.

Link to comment
Share on other sites

PERI och TIM?

 

Menar du mellan VC-IRV-sikte och skyttens sikte så ja. Knapparna under displayen fungerar, som jag förmodar att de gör på riktigt. Jag har inte hittat något snabbkommando.

 

Jag använder perit utan problem, mest IRVn, som i SB Pro PE kanske är lite för bra eftersom det enda som är varmt är andra stridsfordon och skyttar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

PERI är egentligen fel uttryck, kanske skulle skrivit VC dagsikte och VC IR-sikte(TIM = Thermal Image Monitor).

 

Båda siktena återfinns ju i PERI:t...

 

 

Lite kuriosa;

Skyttens dagsikte = EMES

Skyttens IR-sikte = WBG

 

 

En fråga jag gått och funderat på. Vad har VC på 9040:n för hjälpmedel att deltaga i striden/observationen med?

 

VC i 122:an har ju mycket smutt, såsom TIM, dagsikte, TCCS, inspegling av skyttens sikte, möjlighet att ensa/övervaka, möjlighet att ta över och avfyra kanon/ksp, samt invisningslist och 1:1-utblickar. Vad finns på 9040:n?

Link to comment
Share on other sites

En fråga jag gått och funderat på. Vad har VC på 9040:n för hjälpmedel att deltaga i striden/observationen med?

 

VC i 122:an har ju mycket smutt, såsom TIM, dagsikte, TCCS, inspegling av skyttens sikte, möjlighet att ensa/övervaka, möjlighet att ta över och avfyra kanon/ksp, samt invisningslist och 1:1-utblickar. Vad finns på 9040:n?

 

Hur det är i verkligheten vet jag inte men i SB Pro PE verkar det bara vara en skärm som visar en överspegling av skyttens värmesikte med viss möjlighet till ensning (ej fullständig kontroll över eldledningstekniken). I övrigt är det "öga m/00" som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
PERI är egentligen fel uttryck, kanske skulle skrivit VC dagsikte och VC IR-sikte(TIM = Thermal Image Monitor).

 

Båda siktena återfinns ju i PERI:t...

 

 

Lite kuriosa;

Skyttens dagsikte = EMES

Skyttens IR-sikte = WBG

 

 

En fråga jag gått och funderat på. Vad har VC på 9040:n för hjälpmedel att deltaga i striden/observationen med?

 

VC i 122:an har ju mycket smutt, såsom TIM, dagsikte, TCCS, inspegling av skyttens sikte, möjlighet att ensa/övervaka, möjlighet att ta över och avfyra kanon/ksp, samt invisningslist och 1:1-utblickar. Vad finns på 9040:n?

 

9040A/B:

 

5x5 cm monitor med bilden från IRV:n, vision blocks (prismor?), eget rikthandtag (oledad joystick) med dålig möjlighet att skjuta/invisa akan (kan ej fackväxla, byta amsort), kan skjuta ksp genom att klämma på densammas fysiska avtryckare (dock med risk för att bli av med handen). Kikare/bildförstärkare och Eyeball Mk 1.

 

Ljusår från Strv 122.

 

EDIT: Kan bara skjuta enkelskott med akan. Om jag inte missminner mig (?).

Link to comment
Share on other sites

Är den lösningen en ren kostnadsfråga?

Känns som ett oerhört slöseri att VC i 9040:n utnyttjas så lite i vagnsarbetet som han/hon tydligen gör.

 

Det enda han egentligen kan göra, såsom jag uppfattar det, är att ge Gruppchefs order och sköta radiosnacket?

 

Visst, man upptäcker fler mål än vad man kan tro i sina utblickar, men för att få en effektiv observation från VC-plats så krävs ju faktiskt lite mer lull-lull a´la 122.

 

Är detta något som har förbättrats på 9040C?

Link to comment
Share on other sites

Är den lösningen en ren kostnadsfråga?

Lite elakt sagt tror jag att man tog varje pengabesparande genväg som var möjlig när 9040 utvecklades. Jag har övat lite i TBTA för 122 och ergonomin och systemen i sig imponerar väldigt. 90C är inte annorlunda mot A/B.

 

Visst, man upptäcker fler mål än vad man kan tro i sina utblickar, men för att få en effektiv observation från VC-plats så krävs ju faktiskt lite mer lull-lull a´la 122.

Nåja, det beror vad man tittar efter och på vilka avstånd, skulle jag vilja säga. Jag är den förste att ställa mig i kö för att få Lemur på min 90. Fast vagnchefssikte är givetvis ett bra hjälpmedel men inte lösningen på alla problem.

 

Känns som ett oerhört slöseri att VC i 9040:n utnyttjas så lite i vagnsarbetet som han/hon tydligen gör.

 

Det enda han egentligen kan göra, såsom jag uppfattar det, är att ge Gruppchefs order och sköta radiosnacket?

Man har samma hjälpmedel i stort sett i M1A1/M2 som Strf 9040 i Steelbeasts och verkligheten också för den delen, inte det lättaste när man inte kan målange muntligt. Sedan är ju AI-skyttarna lite blocko och vill inte skjuta ibland trots "KONTAKT!" och "ELD!" så det är oftast bäst att sköta den delen själv också.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Gissar att det handlar om pengar i slutändan.

 

Tycker du sammanfattar det hela ganska bra. Dock kan man faktiskt eldobservera/reglera åtminstone i dagsljus. Upplever mest att dom fatala bristerna framträder som mest under mörker och i öppen terräng med långa skjutavstånd och eftersom vissa förband mer eller mindre inte övar mörkerstrid så, ja.

 

I betäckt terräng har jag många gånger (alltid) upplevt att det är bra att man har huvudet utanför vagnen 99% av tiden. Vet inte om jag skulle ha huvet i paraplyläge med mycket splitter och finkaliber i luften däremot, dvs i verkligheten.

 

Har inte ändrats på 9040C vad jag vet förutom att man där inte kan skjuta ksp överhuvudtaget som VC. Kanske Mats kan utveckla?

 

Vi får se vad framtiden utvisar i form av ev REMO-> 9040D.

 

EDIT: Numero deux.

Link to comment
Share on other sites

I betäckt terräng har jag många gånger (alltid) upplevt att det är bra att man har huvudet utanför vagnen 99% av tiden. Vet inte om jag skulle ha huvet i paraplyläge med mycket splitter och finkaliber i luften däremot, dvs i verkligheten.

 

Förvisso, jag har upptäckt själv att när man är ute med riktig vagn, utanför BTA-myset, så vill man sticka upp huvudet mycket mer än vad man trodde när man tidigare bara suttit i BTA/TBTA. Det blir en riktig aha-upplevelse.

 

Nåja, det beror vad man tittar efter och på vilka avstånd, skulle jag vilja säga. Jag är den förste att ställa mig i kö för att få Lemur på min 90. Fast vagnchefssikte är givetvis ett bra hjälpmedel men inte lösningen på alla problem.

 

Sant, 9040:n verkar kanske på betydligt kortare avstånd än våra vagnar, skulle någon kunna upplysa för mig vilka typer av mål man letar efter, och gärna vilka skjutavstånd som 9040 begränsas av? När är REMO inplanerad för 9040A/B?

 

Intressant diskussion det här egentligen, nästan värd en egen tråd! :-(

Link to comment
Share on other sites

I betäckt terräng har jag många gånger (alltid) upplevt att det är bra att man har huvudet utanför vagnen 99% av tiden. Vet inte om jag skulle ha huvet i paraplyläge med mycket splitter och finkaliber i luften däremot, dvs i verkligheten.

 

Förvisso, jag har upptäckt själv att när man är ute med riktig vagn, utanför BTA-myset, så vill man sticka upp huvudet mycket mer än vad man trodde när man tidigare bara suttit i BTA/TBTA. Det blir en riktig aha-upplevelse.

Bingo.

 

Sant, 9040:n verkar kanske på betydligt kortare avstånd än våra vagnar, skulle någon kunna upplysa för mig vilka typer av mål man letar efter, och gärna vilka skjutavstånd som 9040 begränsas av?

Vilka mål eller hot som helst, men i stort kanske enligt fiendeorienteringen... som i vilken strid som helst. Man gör kanske bedömningar om vad som troliga stridsställningar för olika system över tiden.

 

Armeringssträckan för spränggranaterna. 70, 200, 300 m eller vad de nu är, beroende på granat och programmering. :-(

 

Skämt åsido så har jag inte skjutreglerna i huvudet längre men 2-3 km beroende på amtyp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Patch 2.238 ute

 

 

Changes since 2.304:

 

* Fixed bug (dismounted engineers' squad icon)

* Fixed bug (Helicopters now only switch off engines after a proper landing)

* Fixed bug (Fire on burning church is detached from the building)

* Fixed bug (Improved thermal signatures for Bunkers)

* Fixed bug (Hotkey X makes HIND move forward)

* Fixed bug (Breaking up platoons and merging the sections later now results in proper unit designations)

* Fixed bug (improved aiming for more vulnerable spots or targets)

* Fixed bug (using the tree scatter tool on forest areas now results in tree replacement)

* Fixed bug (Improved movement of troops within built-up areas)

* Fixed bug (vehicles now continue reloading in multiplayer sessions if left alone by the player)

* Fixed bug (M1 TCs hatch now locks in proper position)

* Fixed bug (Sound of interrupted cal .50 reload process not properly synchronized)

* Fixed bug (M1 TIS reticule pixel error)

* Fixed bug (adjusted Mercedes GD240 vulnerability, espe-cially to small arms fire)

* Fixed bug (Improved thermal signatures for many vehicles)

* Fixed bug (adjusted rules for RPGs fired from within buildings)

* Fixed bug (levitating vehicles in network sessions)

* Fixed bug (SB PRO PE crashed to desktop when using the "Position" drop down menu while controlling infantry)

* Fixed bug (reduced cal .50 muzzle flash)

* Fixed bug (Tweaked collision model; a human operator must be in control of at least one of the colliding vehicles; collisions of computer-controlled vehicles with static environmental objects are less likely to result in severe damages)

* Fixed bug (transient noise artifacts in multiplayer sessions)

* Fixed bug (Manual steering from F8 position of multi-crewed vehicles now enabled)

* Fixed bug (RPGs are exploding on the inside of walls of the buildings from which they are fired.)

* Fixed bugs (Driving behavior improved especially for road marches)

* Fixed bug (Network sessions: The ammo levels in PCs can get out of sync between clients and hosts)

* Fixed bug (Network sessions: Client computers lose control over their organic dismounts.)

* Fixed bug (M2/M3 Bradleys were too tough to kill)

* Fixed bug (The CV90 tutorial dealing with UGV caused a crash to desktop)

* Fixed bug (Deploying a UGV inside of a house made the building collapse)

* Fixed bug (Network sessions: AAR event messages were timing out, making the AAR look very incomplete for clients)

* Fixed bug (engines would turn themselves on frequently, even after stopping and having no contact with enemy and no orders)

* Fixed bug (Network sessions: Client owned vehicles did not get repaired. The timer will eventually expire for them, but whatever is broken will stay that way.)

* Fixed bug (Engineers would not mark breached lanes)

* Fixed bug (Consistent tree collapse in network sessions, irrespective of host or client ownership)

* Fixed bug (small rock clusters now require top speed collisions to cause serious damage)

* Fixed bug (Computer-controlled BRDMs would not open fire on ASLAVs unless human observer was present)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Vilka mål eller hot som helst, men i stort kanske enligt fiendeorienteringen... som i vilken strid som helst. Man gör kanske bedömningar om vad som troliga stridsställningar för olika system över tiden.

 

Armeringssträckan för spränggranaterna. 70, 200, 300 m eller vad de nu är, beroende på granat och programmering. :worthy:

 

Skämt åsido så har jag inte skjutreglerna i huvudet längre men 2-3 km beroende på amtyp.

 

 

Givetvis, jag uttryckte mig klumpigt. Är intresserad av vilken typ av motståndare som ett pansarskyttekompani väljer att ta upp striden med? Allt under strv-komp? Hur är en 9040-pprj:s genomslagsförmåga i strv/strf-front, osv?

 

Oerhört generaliserande frågor och vill man kan man svara med många "om" och "men", men hoppas att du klarar av att vara lika generaliserande som jag :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Givetvis, jag uttryckte mig klumpigt. Är intresserad av vilken typ av motståndare som ett pansarskyttekompani väljer att ta upp striden med? Allt under strv-komp?

Under normala förhållanden tror jag inte att ett pansarskyttekompani skulle anfalla ett förband förstärkt med stridsvagnar, annars är kanske ett styrkeförhållande på minst 3:1 eftersträvansvärt, men vad vet jag. Vid försvar kanske man skulle kunna tänka sig att försvara sig mot enstaka stridsvagnar om terrängen är fördelaktig och läget kräver det, men inget att eftersträva.

 

Hur är en 9040-pprj:s genomslagsförmåga i strv/strf-front, osv?

Bofors officiella siffror på Slpprj 90s genomslagsförmåga är 100 mm på 1000 m, vinkelrätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...