Jump to content

Steel Beasts

Blå Brigad

Recommended Posts

• Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Hörrni character0268.gif !

Kan ingen av er som fått SB2 Pro PE (?) ta och skriva ihop en bra recension?

Gärna med några screenshots och med info om hur många olika vagnar

som ingår och sånt. Är ni nöjda med spelet? Lirar ni det mycket?

Jag har sett den där långa demo-filmen, men vet fortfarande inte om man

t ex: kan köra muliplayer mot varandra eller om manualen går att förstå...

USD 125 kan jag tänka mig att lägga om är bra, men inte annars...

Please! :rockon:

Visst kan jag göra det.

SB Pro, är egentligen ett verktyg för att öva besättningar, plutonchefer, kompanichefer och bataljonsstaber, på ett billigt och realistiskt sätt. Detta har resulterat i en mindre avancerat simulator för hemma bruk, man har tagit bort lite utvärderingsverktyg och instruktörsverktyg.

*= Fordon man kan spela som skytt,VC och förare.

Fordon:

* Leopard 1A5 (DK)

* Leopard 2A4 (GE)

* Leopard 2A5 (DK)

* Leopard AS1 (AU)

* M1A1(HA) (US)

T-72M1

T-80U

IFVs/PCs:

* ASLAV25

* ASLAC-PC

* M2A2ODS Bradley

* M3A2 Bradley

* M113A3

* M113AS4

YPR765

Pirahna III

LAW25

BMD-2

BMP-1

BMP-2

BRDM-2

BTR-80

M113A3G (GE)

Marder 1A3 (GE)

MTLB

Other vehicles

* HMMVV with cal .50 HMG

* FIST-V (artillery observer)

* M113MICLIC

BRDM-2AT tank destroyer (AT-5 Spandrel)

M113 medical evacuation vehicle

M113A3G/VB (GE) artillery observer

mine clearing line charge trailer

OPMV (DK) command post vehicle

Ural 4320 general purpose truck

HEMTT fuel truck

HEMTT cargo truck

HIND-E

BIBER

MT-55

M113 Engineer

M113A3 TOW

JAGUAR 1A3

YPR-CO

YPR-PRAT

ASLAV-A

ASLAV-CS

M901

Mercedes GD240 + GD XO/CO

Plus några fordon till, som jag inte kommer ihåg.

Dessutom finns alla stridsvagnar med minvält och minplog.

Alla fordon är realistiskt simulerade allt från ballistik till framkomlighet, skyddsnivå, sikten och inredning ( i vissa fordon). Detta är anledningen till att bla inte M1a2 eller M1a2SEP finns med, USA vill inte gärna släppa hemlig data om sin stridsvagn.

Indirekt eld:

För att få mer djup i taktiken så har man försvårat den indirekta elden. För att skjuta måste man ange vad som liknar ett DART-ERO. Man kan välja att skjuta nedhållande, nedkämpande, och man kan även skjuta en granat för att sedan eldreglera. Man kan i scenarioeditorn reglera precis hur man vill tilldela indirekt eld, allt från antal plutoner med antal eldrör, olika ammunitionstyper, prioriteringar i ERO, antal skjutningar. Spelar man MP kan man med fördel sätta någon som eldledare och leda elden från FIST-V.

Fältarbeten:

Även här har man gjort mycket, mineringar, avståndslagda, platslagda, nergrävda, tryckverkande och fullbreddsverkande. Samtliga stridsfordon har tillgång till stridsfordons-värn. Man kan bygga stridsvagnshinder i trä, järnbalkar, draktänder och tilloch med lägga ut IED. Detta sker också i scenarioeditorn. I och M113MICLIC kan man bryta anfallsståk med minorm genom mineringar och märka upp dom med flaggor. Oja, bunkrar kan man bygga också. Enormt kul att rensa en betongbunker med 25mm.

Underrättelser:

Med HIND-E och UAV kan man skapa underrättelser, UAVn får en bana planerad och sedan kan man köra den med dagsikte och IRV kamera.

Alla tecken för allt från "Fientligt anfall" till "Lösgör under strid" finns med för att underlätta och förverkliga användandet av grafiska oleat.

I stortsätt är det fantasin som sätter gränser vad avser scenarioskapandet.

Multiplay:

Något begränsat, 8spelare max. Dock kommer det utökas hos vissa BETA testare, för att se vad systemet och internet klarar av att leverera. Det finns ingen dedicated server för SB, utan en HOST skapar ett spel och allla loggar in på hans IP. Detta gör att man måste först hitta någon som vill spela, antingen på SB-chat eller på SB-TS server, innan man kan spela. Antalet spelare idagsläget är kanske några 100 max. Här sätter ju tidszonerna lite gränser. Att spela ett fullt kompani med spelare som plutonchefer + någon eldledare och dessutom vara inloggad på Teamspeak är otroligt kul. Särskilt med tanke på att de flesta som spelar Pro PE är aktiva militärer eller föredetta militärer.

Scenario:

Ett få antal singleplay scenario finns med på skivan, men det kommer hela tiden fler. Ett antal tuturials och förevisnings scenario finns med för att man ska lära sig alla fordon. Att själv göra ett scenario är väldigt enkelt.

Kartor:

Steelbeasts PRO släpps till försvarsmakter världen över med ett kartverktyg för att införa nya kartor, detta verktyg finns inte med i Pro PE. Dock finns det ett 30-tal kartor från hela världen redan på skivan och ett par killar som överför kartbilder till spelet. Så karton finns det. I dagsläget finns det två kartor från Sverige, området kring Revinge samt sydöstra skåne.

________________________________________________________________________________

För en mer utförlig presentation http://www.diesimfanboi.com/software/bard/sbprope.htm

Själv är jag helsåld på spelet, men det var jag på SB1 också. Det är klart värt pengarna om man gillat realistiskt stridsfordons simulatorer.

Hur var det med 9040 och 122, skulle de släppas senare?

Låter som ett spel jag bara måste ha. Basta och punkt slut.

Studentpresent kanske? :huh:

De kommer ingå i första patchen som lär komma ganska fort. Det finns en hel del små missar i spelet, inget som påverkar funktionen men som måste rättas till. Så patchen lär dyka upp fort.

Strålande bra recension Trekker!

love0029.gif

Det lutar nog åt att man måste införskaffa det där...

(Filma lite i Fraps och skicka till The Swede bara för att va elak...) ;)

Jag är mest intresserad av multiplayer och framförallt med TS/Vent

som samband. Kan ju bli hur gediget som helst...

:rockon:

Guest Catar

Ingen som har Steel Beasts 2 demot?

Är borttaget från deras hemsida :)

Edit: Klickade fel, var SB 1 demot som inte fanns på deras hemsida :)

Nej, men om man lägger in ett fordon i scenario-editorn och sedan ändrar fordonstyp så kan man hitta Strv 122 med minplog och -vält. Finns inte utan. Interiören är samma som 2A5DK och även "utsikten" som uppluckad. Bara en förstoring i skyttens sikte också. Så jag tror jag tuffar vidare med 2A5. Ser lite B ut med ett kompani vagnar där alla har plog eller vält.

EDIT: Ytterkspn är dessutom felvänd om den inte ska vara bemannad. :)

Jag beställde spelet 7:e mars.

Tyvärr har det fastnat i tullen :( så med min sedvanliga tur så får jag väl betala

tull och moms, vilket jag verkar vara ensam om :clap:

Pratade med posten i fredags och då sade de att paketet är framme hos dig senast

tisdag 22:e, kom inte igår så jag ringde och frågade vad som hänt. De sa då att det

var skickat och bör vara framme på onsdag (idag). Well, guess what! inget paket idag

heller. Nu börjar jag bli rätt trött på det hela.

Men,men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge..........

hmmm, när jag kollar kollinumret på posten.se så ligger paketet fortfarande på

postens utrikesterminal för sortering, damen i tfn sade ju att det var skickat, well

får väl ringa och kolla med dem igen.

Jag återkommer med rapport om vad spelet kommer att ha kostat mig, redan innan tull

och moms är det det dyraste "spel" jag köpt.

:ph34r: Det låter som lite för dyrt för mej... Pengarna finns förvisso, men nu finns det redan för många

spel i burken redan... Och jag lärde mig aldrig Lock On ordentligt.... :( Fast Steel Beasts ser faktiskt

oerhört gedigt ut... Och ljudet verkar välgjort... Hur ska jag göra? Voije, voijne... :baskerPa:

• 4 weeks later...
8-/ Det låter som lite för dyrt för mej... Pengarna finns förvisso, men nu finns det redan för många

spel i burken redan... Och jag lärde mig aldrig Lock On ordentligt.... :( Fast Steel Beasts ser faktiskt

oerhört gedigt ut... Och ljudet verkar välgjort... Hur ska jag göra? Voije, voijne... :D

Köp det!

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har också skaffat detta eminenta program.(Steel Beasts Pro PE) Verkligen ett mycket bra program med möjligheter att simulera de flesta momenten i markstrid med pansar förband. Dessutom är allt i programmet översatt till "millitär svenska" både röster och PDF manual. Det enda jag saknar är ett bredare utbud av flyg. än så länge finns endast MI-24 Hind att tillgå.

Ser fram emot den stora "sommar patchen" då vi får fullt modelerade Strf90 B & C. och en massa annat trevligt.

När kommer 122:an?

Funkar förarläget likadant som i SB?

ja den ska komma i samma patch som strf9040, hur förarläget funkar i den har jag ingen aning om, men i SB Pro PE finns iaf en riktig förarpossition till alla "crewable" fordon med 2d interiör och 3d i uppluckat läge. så man kan spela med 3 pers i varje vagn =)

Edit:

patchen kommer till sommaren, det är all som sagts.

• 4 weeks later...
125 US$ inklusive frakt. Dyrt men värt vartända öre.
Jämför med t ex World of Warcraft:

- Själva spelets filer kostar ca 400kr, plus frakt.

- Första expansionspacken kostar ca 300kr, plus frakt.

- Åtkomst till server för att faktiskt kunna köra spelet kostar ca 700kr för ett halvår, betalat i förskott.

= Summa 1400kr för första halvåret, och sedan ytterligare drygt 100kr/månad!

I jämförelse med det är en engångssumma på 1300kr (inklusive eventuell tullavgift och moms) inte så mycket...

Jag tycker dessutom att några självklara punkter saknas i den här tråden:

* Det kommer så småningom (troligtvis inom två år) en mer renodlad spelversion av SB Pro, då med namnet Steel Beasts 2. Denna kommer att ha en mer normal prislapp för dataspel och säljas via de vanliga kanalerna.

* Den som nu kör SB Gold och vill slippa den sega uppstarten med CD-koll behöver bara installera eSimGames egen patch version 1.195 -> 1.226 och dirigera om genvägarna så att de pekar direkt på filen tanksim.exe.

* Det finns en svensk hemsida för Steel Beasts; Swedish Steel Beasts Resource. :tveka: (Varför den tituleras på engelska kan jag inte förstå...)

/Olle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...