Glidarn Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 Under min vpl fick vi en gång ut en omgång 7.62 bandad i långa "tygskärp". Fick aldrig någon förklaring till denna anordning och funderar lite på syftet. Det har väl inte funnits någon gammal spruta som matats på det viset, eller? Känns nästan korkat att fråga Quote
Fk Fjellman Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 (edited) Tygbandad eller som det heter "Nband" (tror jag iaf) är avsett för bl.a gammla KSP m/36. Det var en ganska smart lösning med tygband... så länge det inte var minusgrader och banden var blöta... Sen kunde man ju inte skarva dom... Dom brinner även djävligt bra (banden altså).. Nu är dom nollade och skall slutförbrukas varför dom oftast delas ut vid skjutningar av alla de slag (dock tämligen olämpligt vid PSG skytte)... //Sgt Fjellman EDIT: Jag kan mycket väl ha del ang. KSP modellen... Som mats även påpekade Edited December 17, 2003 by Serg. Fjellman Quote
Mats Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 (edited) Det är till ksp m/39 (fler? fanns 36 i 7,62 senare?) som använder tygband med 250 skott. Sitter i alla svenska Strf 90 varianter förutom C och har suttit i Centurion, IKV-91 och i nästintill alla äldre pansarfordon i svensk tjänst. Fick ni med spårljus eller utan? Spårljusnormalbanden (SLN) kostar 10 öre stycket har jag hört, normalbanden är nollade, sånna kan man få i riktigt sunkiga papplådor som säkert är från Gustav Vasas tid. EDIT: När bytte man från 8 mm till 7,62? Eller var det tillochmed 6,5 i en del? Har för mig farfar sa att de hade både 6,5 och 8 mm pipa till 36. Men jag kan tyvärr inte fråga honom längre. Edited December 17, 2003 by Mats Quote
Glidarn Posted December 17, 2003 Author Report Posted December 17, 2003 Hmmm..... Vill minnas att det inte var spårljus.... Men vad bra! Då fick jag ju svar på min gamla undran. Var det vanligt med tyg på många ww2 ksp? Har inte varit skarpögd nog under filmtittandet... Eftersom jag bara sett mod. metalllänk visste jag faktiskt inte att tyg använts. Trodde det skulle trassla som symaskinen under mina glansdagar i syslöjden för länge, länge sedan... Fröken Pirrko-- --Liten glidare Quote
gpd Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 Det har varit tygband till alla varianterna av ksp m/36, då även m/39. ( och lv dubbellavetage mm ) Det har funnits med både 8 mm och 6,5 innan det blev 7.62. Jag tror 8 mm var orginalkalibern, men jag är inte säker och vet inte när bytet skedde. Ksp 58 var från början 6.5, men 7.62 blev standard med Ak4 eftersom det var NATO standard. Under slutet av 90-talet var 6.5 nollad ( gratis ) varvid det sköts hej villt med den ammunitionen. Quote
The Swede Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 Vi fick alltid ut tygbandad lösplugg när jag gjorde GU (låg på stridsvagnskompani, you do the math) Det var ett himla slitande och vridande i pebban mellan anfallsmålen. The Swede Quote
Sir Vival Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 (edited) Det är till ksp m/39 (fler? fanns 36 i 7,62 senare?) som använder tygband med 250 skott. Sitter i alla svenska Strf 90 varianter förutom C och har suttit i Centurion, IKV-91 och i nästintill alla äldre pansarfordon i svensk tjänst. Fick ni med spårljus eller utan? Spårljusnormalbanden (SLN) kostar 10 öre stycket har jag hört, normalbanden är nollade, sånna kan man få i riktigt sunkiga papplådor som säkert är från Gustav Vasas tid. EDIT: När bytte man från 8 mm till 7,62? Eller var det tillochmed 6,5 i en del? Har för mig farfar sa att de hade både 6,5 och 8 mm pipa till 36. Men jag kan tyvärr inte fråga honom längre. "Vi", dvs Fv närskydd, hade 36:or fram till -92. De 36:or som var de sista var 7.62 i alla fall. Har det funnits 8mm pipor eller var det bara 8mm am? Jag har fått lära mig att man bytte am och inte pipa efter x antal skott? Därav de olika kalibrarna... :unshure: En äldre bekant har varit med och tippat c:a 20 ton skarp 8mm i Östersjön när denna skulle tas ur bruk! N-bandad är lite trist att skjuta någon form av precision med, då den tenderar att vara rätt ojämnt laddad. edit: korr Edited December 17, 2003 by Sir Vival Quote
SWJ Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 8 mm var en mycket trevlig kaliber. Dock var den något kraftig för dom karbin m/40 som service personalen utrustades med.(Aj aj aj).... Quote
4425 Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Hmmm..... Vill minnas att det inte var spårljus.... Men vad bra! Då fick jag ju svar på min gamla undran. Var det vanligt med tyg på många ww2 ksp? Har inte varit skarpögd nog under filmtittandet... Eftersom jag bara sett mod. metalllänk visste jag faktiskt inte att tyg använts. Trodde det skulle trassla som symaskinen under mina glansdagar i syslöjden för länge, länge sedan... Fröken Pirrko-- --Liten glidare Amerikanarna körde med tyg band! Britterna me till deras gamla spruta (inte Bren) en äldre vatten kyld. Ryssarna körde tyg till deras Maxim Tyskarna körde metall länk till både Mg34och Mg42. Quote
dxl Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 (edited) Jag har fått lära mig att när man skjuter mycket (som i cv90, strv MG34,42, Maxim..tung ksp eld helt enkelt) så har man tyg för att metalllänkar "sväller" när de blir varma.... Men det är vad jag hört Edited December 18, 2003 by dxl Quote
Adam Wilhelm Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Att de sväller?? Det problemet har jag aldrig träffat på. Quote
4425 Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Jag har fått lära mig att när man skjuter mycket (som i cv90, strv MG34,42, Maxim..tung ksp eld helt enkelt) så har man tyg för att metalllänkar "sväller" när de blir varma.... Men det är vad jag hört Tror nog mer att tygband e en produkt av ransoneringen som förelåg innan och under ww2. Metall va bristvara tyg va inte det! sen har det bara hängt kvar med de gamla vapnena. nyproduserade vapen har metall eller plastlänk När jag skjutit så har länken max blivit fis-varma! Quote
KD803 Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Tror nog mer att tygband e en produkt av ransoneringen som förelåg innan och under ww2. Metall va bristvara tyg va inte det! Med tanke på att tygbanden härstammar från slutet av 1800-talet, så var det knappast någon ransonering som låg bakom. Snarare var det så att det med den tidens teknik helt enkelt var enklare (och därför billigare) att göra tygband. Quote
Limp Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 (edited) Tygbandad KSP på 1800-talet? Edited December 18, 2003 by Limp Quote
Mats Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Enligt Modern Firearms - Machineguns fick Maxim patent på sin kulspruta 1885. Quote
Kanna Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Låg i Skillingaryd i en månad under min GU och det enda vi fick ut var normalbandat. Det var ett jäkla av- och påbandande hela tiden. Quote
dxl Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Att de sväller??Det problemet har jag aldrig träffat på. Expanderar menar jag ju!! Precis som all metall gör när den blir varm. Därför har jag hört att man har tyg i bl.a strv och cv. Quote
The Swede Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Det stämmer inte. Ksp 58, ksp 94 och ksp 95 använder alla metallband och alla används/har använts i stridsfordon. Ksp 36/39 har en annan funktion där patronen dras ut bakåt ur bandet för att sedan föras fram, in i patronläget. Det ger möjligheten att använda tygband som är smidigare ur många aspekter. The Swede Quote
Hotel Charlie One Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Har en bekant som gjorde lumpen i början av åttiotalet och som fick en något annorlunda arbetsuppgift under en helg: Sitta på Ravlunda och skjuta miljontals 8mm med dubbel36:an då dessa skulle pipas om. Varför man inte bara destruerade ammunitionen fick han aldrig klarhet i. Han tyckte det var ganska kul första timmen... Quote
KD803 Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Tygbandad KSP på 1800-talet? Ja. Quote
dxl Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Det stämmer inte.Ksp 58, ksp 94 och ksp 95 använder alla metallband och alla används/har använts i stridsfordon. Ksp 36/39 har en annan funktion där patronen dras ut bakåt ur bandet för att sedan föras fram, in i patronläget. Det ger möjligheten att använda tygband som är smidigare ur många aspekter. The Swede tackar för klarheten DXL, på väg mot ett liv i bättre vetande Quote
4425 Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Tror nog mer att tygband e en produkt av ransoneringen som förelåg innan och under ww2. Metall va bristvara tyg va inte det! Med tanke på att tygbanden härstammar från slutet av 1800-talet, så var det knappast någon ransonering som låg bakom. Snarare var det så att det med den tidens teknik helt enkelt var enklare (och därför billigare) att göra tygband. De har du nog rätt i! Va bara jag som va ute på TROR slingan o vände. Quote
JTS Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Det stämmer inte.Ksp 58, ksp 94 och ksp 95 använder alla metallband och alla används/har använts i stridsfordon. Ksp 36/39 har en annan funktion där patronen dras ut bakåt ur bandet för att sedan föras fram, in i patronläget. Det ger möjligheten att använda tygband som är smidigare ur många aspekter. The Swede Lite messerschmitter här, men KSP 95 drar även ut patronen bakåt. Quote
Vysotskij Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 För ökad kulturell anknytning i helgtider, risk för OT: Finns ett avsnitt i eposet Okänd soldat där maskingevärshjältarna Lahtinen och Määttä bedriver komparativa studier i stål- och tygband för ksp. Sannolikt rör det sig på sovjetisk sida om ett Maxim-derivat, som jag har för mig är från 1910. Quote
The Swede Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Det stämmer inte.Ksp 58, ksp 94 och ksp 95 använder alla metallband och alla används/har använts i stridsfordon. Ksp 36/39 har en annan funktion där patronen dras ut bakåt ur bandet för att sedan föras fram, in i patronläget. Det ger möjligheten att använda tygband som är smidigare ur många aspekter. The Swede Lite messerschmitter här, men KSP 95 drar även ut patronen bakåt. Det har jag inte sagt något om Även Tksp har den matningsprincipen. The Swede Quote
4425 Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Ksp 36/39 har en annan funktion där patronen dras ut bakåt ur bandet för att sedan föras fram, in i patronläget.Det ger möjligheten att använda tygband som är smidigare ur många aspekter. På vilket sätt e det mer smidigt? Har för mig att tyg funkar sämre när de e blött o fruset. Quote
JTS Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Metallband är klart bäst. De håller kvar patronen på samma ställe hela tiden och det är alltid lika hårt att dra ut patronen ur bandet. Tygband kan släppa patroner och de kan halka i fel läge. Resultat=eldavbrott. Quote
Jimbo Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Har en bekant som gjorde lumpen i början av åttiotalet och som fick en något annorlunda arbetsuppgift under en helg: Sitta på Ravlunda och skjuta miljontals 8mm med dubbel36:an då dessa skulle pipas om. Varför man inte bara destruerade ammunitionen fick han aldrig klarhet i. Han tyckte det var ganska kul första timmen... det är väl ordentligt mycket billigare att skjuta upp ammo än att förstöra den... det ska till eskorter o grejjer... Quote
The Swede Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Ksp 36/39 har en annan funktion där patronen dras ut bakåt ur bandet för att sedan föras fram, in i patronläget. Det ger möjligheten att använda tygband som är smidigare ur många aspekter. På vilket sätt e det mer smidigt? Har för mig att tyg funkar sämre när de e blött o fruset. Fördelar tygband: Smidig hantering i vagn med färdigbandade lådor. Smidig hantering av avfall. (Inga länkar/länkband att hålla reda på) Nackdelar: Risk för eldavbrott pga att patronerna kan hamna fel. Känsliga för väta. (Inte ofta det är så blött innuti en vagn iofs) Jag sa inte att tygband var bättre än metallband, jag sa bara att dom hade sina fördelar. Jag har själv ingen personlig erfarenhet av ksp m/36/39 så jag kan inte uttala mig om huruvida tygbanden ger mer upphov till matningsfel. Matningsfel kan man även få med metallband om man inte varit uppmärksam vid bandningen. The Swede Quote
4425 Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Ksp 36/39 har en annan funktion där patronen dras ut bakåt ur bandet för att sedan föras fram, in i patronläget. Det ger möjligheten att använda tygband som är smidigare ur många aspekter. På vilket sätt e det mer smidigt? Har för mig att tyg funkar sämre när de e blött o fruset. Fördelar tygband: Smidig hantering i vagn med färdigbandade lådor. Smidig hantering av avfall. (Inga länkar/länkband att hålla reda på) Nackdelar: Risk för eldavbrott pga att patronerna kan hamna fel. Känsliga för väta. (Inte ofta det är så blött innuti en vagn iofs) Jag sa inte att tygband var bättre än metallband, jag sa bara att dom hade sina fördelar. Jag har själv ingen personlig erfarenhet av ksp m/36/39 så jag kan inte uttala mig om huruvida tygbanden ger mer upphov till matningsfel. Matningsfel kan man även få med metallband om man inte varit uppmärksam vid bandningen. The Swede ok! ville bara veta för och nackdelar Quote
Recommended Posts