Hotel Charlie One Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 Den som inte tycker det här är vackert måste vara död... http://www.djurgardsvarvet.se/movies/Nuoli.htm Grabbar! Ska vi börja skramla? Quote
Gotcha Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 Ge MAAAAAAAAAAAAIJ!!!!! Klart hemtrevligt med en 40mm på akterdäck, och en 20(?)mm på fördäcket!!! *ja tack, gärna* Jädrar vad snygg den var..! Quote
NBC Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 I nästa avsnitt av 3:ans motorprogam så ska dom ha ett inslag om en privatperson som äger en Stridsbåt 90 ^^ Inte fel direkt Quote
Gotcha Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 I nästa avsnitt av 3:ans motorprogam så ska dom ha ett inslag om en privatperson som äger en Stridsbåt 90 ^^ Inte fel direkt Bah! Det är ju *bara* lill-90'n...som vilken häftig plexiplast-båt som helst...tacka vettja Helge..!! DET hade suttit fint, det!! Quote
serg. Runander Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 jag är gärna med på ett hörn också den är våldsamt vacker. synd att man inte kunde höra motorsången bara. Quote
Ramius Posted December 21, 2003 Report Posted December 21, 2003 Här får ni en länk till ett glatt gäng som vårdar lite Svenska skatter... Motortorpedbåtsveteranerna G'natt Quote
gpd Posted December 21, 2003 Report Posted December 21, 2003 Jag gick en navigationskurs på Kungsholmen 1997 och som avslutning så lekte vi på fredagen lite med en 90H och en 90E i inloppet till Karlskrona. Den lille plastbaljan toppar 45+ i lungt vatten så det gick fort. Plötsligt mullrar det till i hamnen och ut dundrar all tre motortorpedbåtarna .. Vi insåg att här kom de få båtar som kunde åka ifrån oss, dessutom på ett örlogsmässigt sätt... Quote
jed Posted December 30, 2003 Report Posted December 30, 2003 GPD: och då kommer den självklara frågan... Vart är bilderna? Och filmerna? Quote
Vargas Posted December 30, 2003 Report Posted December 30, 2003 Skönt att se lite båtar på forumet. Mer sånt! Quote
Isgubbe Posted December 30, 2003 Report Posted December 30, 2003 Skönt att se lite båtar på forumet. Mer sånt! Ähh bara massa officerare som åker omkring i sina plåtschabrak för att imponera. (känt citat från en försvarsminister) :P Quote
Hotel Charlie One Posted December 30, 2003 Author Report Posted December 30, 2003 Men då får de allt åka nåt annat än Nouli 12 eftersom hon är av trä... Quote
Sgt Papa Bear Posted December 30, 2003 Report Posted December 30, 2003 @Jed Bilder och filmer finns bla annat på MTB veteranernas hemsida... Annars kan du ju alltid dyka förbi hos mig, jag har en del bilder från sommarens turer med en av dem.. B) @övriga... Nog för att det är kul att flänga omkring i 90-båtarna. Men det är lite mer känsla när man dånar fram över böljan i ett plåtskal från 50-talet, med tre vansinnigt törstiga flygmotorer som vrålar vällustigt. 40knop i bra väder, när samtliga tre isottor går på 1600 varv.... Kanske inte lika fort som en vältrimmad streta, men det är ju trots allt ett museifartyg. Gott Nytt År. Håll utkik på komissatlanten... i vår släpps de ut igen Quote
Gusten Posted December 30, 2003 Report Posted December 30, 2003 Hörde en person berätta (som har ett förflutet i flottan) att båt förarna (eller vad det heter) brukade bromsa innan en grynna som inte låg alltför grunt för att sedan utnyttja svallvågen för att glida över. Allt för att slippa åka runt. Om det är sant så låter det ju kul. /Gusten Quote
Guest Kp Ampe Posted December 31, 2003 Report Posted December 31, 2003 Appropå vågor Kan det här stämma, och vem var chefen ?? "Militär historia: Den mest kända sanna historien om denna kanal*) är när en viss liten person i marinen som befälhavare under en flottmanöver beordrade Magne eller Munin (där är vår uppgiftslämnare inte riktigt säker) att med högsta fart passera kanalen sedan han via VHF beordrat broöppning i god tid. Han skyllde sedan vid rättegång på att man simulerade ett flyganfall mot skutan och då var det bråttom. Det var inte förmildrande att han vid min 25 knops fart fick se några damer på en brygga som tvättade mattor i vattnet. Han har då tagit mikrofonen till orderhögtalaren och ropat: "Tvätta Ni käringar, så sköljer vi". Gummorna åkte i spat och mattorna försvann. Skadorna på kanalen och inte minst på där förtöjda båtar blev betydande." Hämtat från: http://www.arnholm.nu/~bosse/canals/falsters.html) *)Falsterbokanal Quote
gpd Posted January 1, 2004 Report Posted January 1, 2004 (edited) Det jag kan säga om den här historien är att den troligen har hänt men INTE i falsterbokanalen. Det tillskrivs ömsom någon jagarchef, ömsom någon chef torpedbåt/mototorpedbåt. Troligen någon jagare ( även om de andra båtarna kan dra upp avsevärd sjö de också) och troligen i någon av skärgårdarna där det var betydligt vanligare att man tvättade i strandkanten än det var i falsterbokanalen. Det hände ( och händer ) att för hög fart ledde ( leder ) till skador på bryggor och fritidsbåtar. EDIT: lade till följande Vete katten om det förekommit så mycket buskörning i Falsterbokanalen. Däremot så finns det flera dokumenterade fall av buskörning med mtb i Göta Kanal, bl a ett där man spolade ner kanalfogden(tror jag) från cykelvägen på kanalvallen. Undrar om man inte rör ihop kanalerna här.... Edited January 1, 2004 by gpd Quote
PingisÖga Posted January 3, 2004 Report Posted January 3, 2004 Undra vad en civil 90 båt skulle kosta att köpa någons som vet? PingisÖga Quote
gpd Posted January 3, 2004 Report Posted January 3, 2004 @pingisöga kolla länken här och klicka på Militärfartyg och sedan Storebro http://www.djurgardsvarvet.se/indexsve.htm En 90E som är såld. Begärt pris 2,5 miljoner..sedan vet man inte vad den verkligen såldes för Quote
Maverick Posted January 3, 2004 Report Posted January 3, 2004 (edited) Ver ju inte om denna klassas av de insatta som en "riktig" 90 men den är nog till salu för "små pengar"... Vet att säljaren för ca 1 år sedan begärde runda slängar 900 000 Så säg kanske 700 idag... Hade jag pengar tid och kunnande skulle man fan köpa den basera den i halmstad och köra dykbåts charter..... Kan ju inte ta så jäkla lång tid ner till kullen eller liknande..... Sedan finns det säkeert mörka element som skulle vilja ah en snabb gående båt för snabba färder till tyskland på nätterna... *filosoferar vidare.. men ja alltså de jobben tar man bara om man inte får in pengar nog på dykturister Glömde länken http://www.djurgardsvarvet.se/mili/battleb...attleboat90.htm Edited January 3, 2004 by Maverick Quote
PingisÖga Posted January 3, 2004 Report Posted January 3, 2004 Har bara en liten känsla av att det e lite för mycket pengar för min del Bockar och bugar för infon PingisÖga Quote
Recommended Posts