Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skärpning nu! Tråden handlar om Flygbasjägarna och inte om stavning. Självkart försöker vi alla utrycka oss på ett sätt som är begripligt för andra medlemmar. Vill ni diskutera vidare om stavning så görs det lämpligast i Markan.

//Blågul

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest koenigsegg88
Posted
Får man ha ett litet synfel hos flygbasjägarna? Alltså Syn B?

Ja det kan man ha!

Posted (edited)

Någon som har fått besked om extramönstring? Hur lång tid tog det ungefär från att du hade mönstrat till när du fick besked?

Edited by dahl
Posted
Någon som har fått besked om extramönstring? Hur lång tid tog det ungefär från att du hade mönstrat till när du fick besked?

Alla 89or ska mönstra klart först, förvänta dig februari eller något.

Posted

Okej, fick uppfattningen att man skulle få veta om man fick extramönstra inom två veckor eller liknande.

Posted

Okej, fick uppfattningen att man skulle få veta om man fick extramönstra inom två veckor eller liknande.

Alltså, du borde få besked i februari. Extramönstringen ligger cirka 16 veckor innan inryck, hösten -08 med andra ord.

• 3 weeks later...
Posted

Alltså, du borde få besked i februari. Extramönstringen ligger cirka 16 veckor innan inryck, hösten -08 med andra ord.

Jag mailade PL angående EM för fbjs och dom sa att de som är aktuella för EM blir kallade våren/sommaren 08. Och EM kommer ske efter sommaren 08.

//Jensen

Posted

Rättnig på mitt förra inlägg. Fått ny information av en polare som mönstrade igår. De som är aktuella för EM till fbjs får reda på det i jan/feb och EM kommer att ske april/maj.

//Jensen

Posted
Rättnig på mitt förra inlägg. Fått ny information av en polare som mönstrade igår. De som är aktuella för EM till fbjs får reda på det i jan/feb och EM kommer att ske april/maj.

//Jensen

Säker?

I sådana fall är det hög tid för mig att sluta dricka öl och börja träna, har legat av mig totalt.

Posted

//Jensen

Säker?

I sådana fall är det hög tid för mig att sluta dricka öl och börja träna, har legat av mig totalt.

Ett lästips för denna tråden: http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=3819

Posted

de va då självaste faan att man inte kan läsa hälften pga den förbannade bilden :worthy: . Vill dom bara jävlas med os så att man ska börja prenemuera på VPN eller vad?......

Någon som vet hur man kan göra för att käsa hela texten?

Posted
de va då självaste faan att man inte kan läsa hälften pga den förbannade bilden :worthy: . Vill dom bara jävlas med os så att man ska börja prenemuera på VPN eller vad?......

Någon som vet hur man kan göra för att käsa hela texten?

Du kan kopiera in den till ett word dokument där du sedan kan flytta runt bilderna som du vill.

Posted

Hmm, i artikeln står det att efter lodjursmarschen får de kalla sig flygbasjägare (?). När vi ryckte in så sa dom att ni är inte flygbasjägare förrän dagen innan muck och ni står där med utbildningstecknet på höger arm!

Posted

Fick en ögonskada pga sliten mtrl under andra fältveckan, vilket resulterade i att jag inte fick vara utsatt för fysisk påfrestning under en månads tid, och det är ju tämligen svårt på FbjS... Så nu ska jag rycka in på K3 istället.

Posted (edited)
Hmm, i artikeln står det att efter lodjursmarschen får de kalla sig flygbasjägare (?). När vi ryckte in så sa dom att ni är inte flygbasjägare förrän dagen innan muck och ni står där med utbildningstecknet på höger arm!

Man är flygbasjägare efter godkänt baskerprov, vilket inte

betyder att man är färdigutb. Förr var det så att avbröt

man utbildningen innan muck så fick man lämna in baskern,

vet inte hur det är idag.

Edited by LYNX
Posted

//Jensen

Säker?

Ja jag är rätt säker. Men annars så får vi reda på det i jan/feb. :P

Ja lite mer träning hade inte varit fel. Nån mer som sökt EM här? Hur mycket tränar ni nu isåfall?

Själv har jag slarvat med löpningen. Blir mest gymmet och sen 3 handbollspass i veckan+nåt mer fyspass...

//Jensen

Posted

Jo jag har också sökt till EM. Fast e lite mindre motiverad nu, gäller väl att få upp den lite :dribble::camo: får se på häftiga bilder o shit från fbj typ:P :dribble:

Träning? va faan e de....pimpla öl och se på tv däremot, sånt gillar vi :rockon:

Posted

Jo jag har ansökt om det iallafall, men om jag kommer in på AMF1 så får jag se vilket man "väljer". Är lite delad om vilken man ska hoppas på.. några tankar?

Har också drabbats av det där med löpningslarv. Det blir nog mest gym nu på vintern men snart så får man väl börja besöka skogen o springa.. :dribble:

Vi syns kanske där, Lycka Till

Posted
Jo jag har ansökt om det iallafall, men om jag kommer in på AMF1 så får jag se vilket man "väljer". Är lite delad om vilken man ska hoppas på.. några tankar?

Har också drabbats av det där med löpningslarv. Det blir nog mest gym nu på vintern men snart så får man väl börja besöka skogen o springa.. :)

Vi syns kanske där, Lycka Till

Okej. Jo Amf1 har jag också kommit in på (eller vad man ska säga, blivit inskriven iallafall.

Jag kan ju lätt säga att om jag kommer till EM så kommer jag ge allt jag har och lite till. Känns inte så lönt att lägga 3 dagar på tester om man inte vill vara seriös.

Vi ses kanske där!!

//Jensen

Posted

Känns lite som om jag pratar med mig själv här ibland :lol: hehe.

Tänkte bara höra med er som skickat SANS till FBJS. Hur höga betyg fick ni?

Jag fick:

I-prov: 5 (tyckte inte att det visade hur pass smart man är.. dock borde jag ha presterat liiiiite bättre kanske....)

Fys: 8

Styrka: 8

Plikt: 7

Befäl: 7

A på allt och såklart godkänt jägartest.

Min MF sa att jag hade mycket goda chanser att komma med till EM men efter vad jag har läst på vissa som sökt så verkar jag har minst av alla...

//Jensen

Posted
Känns lite som om jag pratar med mig själv här ibland :lol: hehe.

Tänkte bara höra med er som skickat SANS till FBJS. Hur höga betyg fick ni?

Jag fick:

I-prov: 5 (tyckte inte att det visade hur pass smart man är.. dock borde jag ha presterat liiiiite bättre kanske....)

Fys: 8

Min MF sa att jag hade mycket goda chanser att komma med till EM men efter vad jag har läst på vissa som sökt så verkar jag har minst av alla...

//Jensen

I-prov: 8

Cykel: 8

Styrka: 9

Ingen aning om hur jag ligger till. Fick ju bara mitt andrahandsval, petad från säkerhetsjaktpatrullchef.

Guest Sköldberg
Posted

Inskrivningsprovet: 7

Styrkeprovet: 8

Konditionsprovet: 9

Befälslämplighet: 6

Pliktförmåga: 7

Syn: 1.0/1.0

Färseende: 0 fel

Hörsel: Godkänd

Tjänstbarhet: A

Så gick det för mig. Så här i efterhand så blev jag väl lite besviken på inskrivningsprovet, nästan samtliga MVG så jag hade lite högre förväntningar om jag ska vara ärlig. Det är väl bara att inse att jag är mer läshuvud än ljushuvud ;)

Sen så blev jag väl också lite små missnöjd med psykologen, kändes verkligen som om hon bara gick efter ett schema. Att jag hade schyssta betyg och dessutom samtidigt jobbar nästintill halvtid brevid skolan verkade hon inte bry sig om. Fast... Man får väl ta sånt här med en klackspark antar jag, det är ju vid en eventuell extramönstring man ska prestera.

Posted (edited)

Ojj... känns nästan som om min MF ljög... bara hoppas att ni är få som har bättre än mig :P hehe. Men synd att det inte fanns något test som testar pannbenet. Det hade nog varit det allra bästa. Men tror inte så många hade velat mönstra utomhus, i regn och snöblask, i några dagar. Hehe!

Håller med dig Sköldberg om psykologen. Hon satt och sa "mycket bra" hela tiden... men ändå blev det "bara" en sjua. Lite trist men inte mycket att göra åt!

Aja, lycka till, till oss alla!

//Jensen

Edited by Nesnej
Posted

Jag fick dessa värden:

Inskrivningsprovet:5

Kondition: 8

Syn: B

Hörsel: Godkänd

Befälslämplighet:5

Pliktförmåga: 7

Godkänt Jägar-test

Sammanvägd tjänstbarhet A

Min MF sa också att jag hade goda chanser att ta mig till extramönstring men nu känner jag mig inte lika säker, men det är bara hålla tummarna och vänta.

Jag upplevde för övrigt samma sak att psykologen gick efter ett schema.. Att jag har bra betyg, spelar ishockey och är assisterande lagkapten verkade inte betyda så mycket

Posted
Jag upplevde för övrigt samma sak att psykologen gick efter ett schema.. Att jag har bra betyg, spelar ishockey och är assisterande lagkapten verkade inte betyda så mycket

Det betyder mycket men inget som behövs spinna vidare på eftersom det är så tydligt, eller hur? Psykologen är nog nyfiken på att veta mer om det som inte är så tydligt.

/K