Guest allan Posted July 29, 2004 Report Posted July 29, 2004 Att jag är uttagen till Flygbasjägargruppchef i första hand och Jägargruppschef på K3 i andra hand motbevisar det väl lite iaf. ;) Jag tror att de flesta, jag inräknad, som genomfört GU på FBJS inte bryr sig om vad folk tycker, dock är det förbannat tjatigt att höra att FBJ inte är några "riktiga" jägare, sak samma vad uppgiften är, FM har gett oss namnet Flygbasjägare, man får ju anta att de vet vad de vill kalla oss, samt att de har mest "rätt"... Framförallt är det löjeväckande när folk är väldigt kritiska men samtidigt inte har en aning om vad uppgiften går ut på eller hur den genomförs... Konstruktiv kritik om FBJ's vara/ickevarande, utr. beväpning, utbildning, organisation, stridsteknik etc. lyssnar/diskuterar jag mer än gärna, skit-snack från idioter som har noll koll blir bara pinsamt, fånigt och gör mig skitförbannad. Att FBJS ligger mig varmt om hjärtat är väl tämligen uppenbart? Du blev väl inte förbannad på mig? Det känndes som kritiken var riktat mot mig. Jag vill ju bli FBJ och med mitt inlägg ville jag säga att FBJS måste vara lika hårt om inte hårdare än "vanlig jägare" i och med att jag blev placerad där i första hand. Personligen bryr jag mig inte om FBJS skullle kallats "flygplatsvakt" eller vad som helst, för jag har hört så mycket bra om FBJS utbildning, och det känns ju viktigare än namnet. Quote
dause Posted July 29, 2004 Report Posted July 29, 2004 @ Dause Säger som 2Sharp - åk dit och testa! Kan du inte springa kan det dock bli en rejäl macka att bita i... Lycka till nu!! Jo åka dit och testa ska jag alltid, men det kommer göra ont. Fast som jag har förstått det är smärta en högre form av njutning Quote
Sir Vival Posted July 29, 2004 Report Posted July 29, 2004 @ Dause Säger som 2Sharp - åk dit och testa! Kan du inte springa kan det dock bli en rejäl macka att bita i... Lycka till nu!! Jo åka dit och testa ska jag alltid, men det kommer göra ont. Fast som jag har förstått det är smärta en högre form av njutning Åk till en sjukgymnast - gärna med idrottsskador som speciallitet - som kan visa hur du tejpar ditt knä, köp Reparil på Apoteket, käka mycket "lättillgänglig" protein och tokvila fram till inryck. Lycka till med din GU! Quote
pickensthlm Posted July 29, 2004 Report Posted July 29, 2004 ja, hur känner ni er nu alla blivande flygbasjägaraspiranter? Får säga att jag ser mycket framemot måndag, är inte nervös nu, men man får väl se kvällen innan! Kommer garanterat bli en gigantisk omställning.... Quote
SNAFU Posted July 29, 2004 Report Posted July 29, 2004 ja, hur känner ni er nu alla blivande flygbasjägaraspiranter? Allt är väl som det ska... sitter o filar på testamentet Blir fint att se din semi-flint på måndag ... //Erik Quote
2Sharp Posted July 29, 2004 Report Posted July 29, 2004 Du blev väl inte förbannad på mig? Det känndes som kritiken var riktat mot mig Nej! Inte alls! Du kände helt fel Quote
Guest allan Posted July 29, 2004 Report Posted July 29, 2004 Du blev väl inte förbannad på mig? Det känndes som kritiken var riktat mot mig Nej! Inte alls! Du kände helt fel Bra. Tack för rättningen. Nu känner jag rätt. Quote
fbj1047 Posted July 29, 2004 Report Posted July 29, 2004 Lycka till grabbar som skall rycka in på måndag. På ett vis har ni möjligheter att vara bättre förberedda än var vi var med tanke på att ni haft förinfo etc., men när jag läser era inlägg här skulle jag bra vilja säga att försök nollställa er lite mentalt och gå inte och vänta på alla jobbiga saker som ni hört skall hända, marscher, visitationer etc. Det finns så mycket olika sätt att få info nuförtiden innan inryck. Detta är på många sätt bra, men jag kan nog lova att det kommer ändå inte bli som ni tror. Jag tror detta leder till att man spänner sig extra mycket psykiskt. Kom dit med fysiskt och mentalt utvilad, med en positiv attityd, utan förutbestämda uppfattningar, ta en dag i taget, gör som ni blir tillsagda och gör ert bästa. Då har ni större chans att bli nöjda med er själva hur det än går de första veckorna. Lycka till! Quote
2Sharp Posted July 29, 2004 Report Posted July 29, 2004 Kan bara hålla med, mycket väl talat! Öppet sinne... Btw, tack för senast @ fbj1047.. Quote
Jarl Posted July 29, 2004 Author Report Posted July 29, 2004 Bara en helg kvar, förvalta den väl! B) Ses på måndag! Quote
zoom Posted July 30, 2004 Report Posted July 30, 2004 Ja precis jalle bara en helg kvar... den ska iaf jag ta tillvara på Ses på måndag! Å jag ska iaf göra som du säger fbj1047 försöka nollställa lite mentalt och ta det som det kommer. Quote
JohanHgg Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 Ha det så kul grabbar. Och ge gärna med er av era erfarenheter vid tillfälle Quote
pickensthlm Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 ja, nu e det inte långt kvar! Blir till att knacka ner några rader sen om 2-3 veckor när vi har vår första permis! Börjar kännas lite nu att det bara är två dagar kvar! Quote
Jarl Posted July 31, 2004 Author Report Posted July 31, 2004 Checklista: Inryckningsorder Närmast annhöriglappen Kängorna med tillbehör Löpardojjor Sykit eltejp klocka kamera tandborste, rakdon mm petflaska Har kikat lite på "Bra-att-ha-saker" och undrar, ska man ta med sig hänglås eller får man ut det? Ska man ta med sig födelsebrickan? Behöver man ha med sig en pärm? Vad har jag glömt? Vad behövs, vad behövs inte?? Ha det! Quote
Tarzan Posted August 1, 2004 Report Posted August 1, 2004 ID kort/körkort skall välla också med Quote
Magic_Johnson Posted August 1, 2004 Report Posted August 1, 2004 Man känner sig lita nervös nu faktiskt, nu börjar man fatta att det är nära. Men man är ju riktigt taggad iaf Va och gjorde syntest i förrgår, det va allt annat än fina glasögon man kommer få men det är omöjligt att använda linser eller? //björn Quote
106 Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 Kanske fel tråd men enligt http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=news&id=23037 ingår en skydds- och eskortstyrka från FBJS i FS07 C-130 (SWAFRAP C-130?). Min fråga är om någon vet hur många de är, organisation och om personalen är Yoff eller även vpl? Undrar även om de var med i förbandet från början eller om man stoppade in dem först när det blev dags för mission. Quote
Emil-9 Posted August 7, 2004 Report Posted August 7, 2004 Kanske fel tråd men enligt http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=news&id=23037 ingår en skydds- och eskortstyrka från FBJS i FS07 C-130 (SWAFRAP C-130?). Min fråga är om någon vet hur många de är, organisation och om personalen är Yoff eller även vpl? Undrar även om de var med i förbandet från början eller om man stoppade in dem först när det blev dags för mission. Jag vet men vet inte hur mycket det ska talas öppet om det, men det är både yoff & vpl Quote
zoom Posted August 10, 2004 Report Posted August 10, 2004 Så var man hemma från fbjs... fick åka hem fem dagar pga av skada. Känns väl sådär men jag ska tillbaka på måndag å kolla upp det igen... Någon som vill vet något om hur det är där nu förtiden fråga på :P Quote
DarCore Posted August 10, 2004 Report Posted August 10, 2004 Så var man hemma från fbjs... fick åka hem fem dagar pga av skada. Känns väl sådär men jag ska tillbaka på måndag å kolla upp det igen... Någon som vill vet något om hur det är där nu förtiden fråga på :P Det där låter verkligen inte bra, vad är det för typ av skada ? Åka hem pga skada ? låter konstigt... Aja vad har ni gjort då zoom ? Många timmars sömn första natten enligt rutin ? Quote
Magnus Posted August 10, 2004 Report Posted August 10, 2004 zoom: hur mycket avhopp har ni haft? vad har ni fått göra hittills? Quote
zoom Posted August 10, 2004 Report Posted August 10, 2004 Jag har fått stora problem med benhinnor samt hälsenor å efter som det inte finns en chans i världen att få vila på fbjs så tyckte läkaren att jag skulle åka hemma kunna bli frisk igen... jag kan sammanfatta hur det har varit på fbjs denna veckan med tre ord STRESS STRESS STRESS!! Det har verkilgen varit påfrestade kan jag säga! Jag kan säga som så att det har blivit en del avhopp kan inte säga hur många... men en del av olika anledningar... Quote
Guest järv Posted August 10, 2004 Report Posted August 10, 2004 (edited) Tänkte först inte svara något mer i den här tråden men när jag ser att jag blivit kallad lögnare så är det svårt att inte göra det. Att det skulle vara osannolikt om killar skulle välja FBJS iställetför KJ kan jag enbart tolka som att FBJS skulle var ett "sämre" alternativ. Svar ja (eftersom du frågar). Efter min värnplikt jobbade jag på skolan som instruktör, då fickjag en inblick hur rekryteringen gick till. Att andra jägarförbands "B-lag" skulle bli skickade till FBJS skolan var en STOR överraskning för mig. ( Om det vore så skulle det betytt att våran tjänst var "lättare" ) Bästa sättet att få en lögn att framstå som sanning är om man presenterar den som fakta/"praxis" Det blir ju en smula mer allvarligt om du påstår att jag ljuger, eller hur. För det första så har FBJS en lägre kravprofil. För det andra så baserar jag mina uppgifter om individer som misslyckades på tester på det jag själv såg när jag mönstrade (för sex år sedan). Du försöker "visa" klasskillnaden på FBJS vs andra Jägare Jag tror inte du ska ta allting som rent diaboliska angrepp på dig själv eller ditt förband. Hände en gång tidigare i en annan tråd när det handlade om marscher och soldatprov. Även där anklagade du mig helt plötsligt för lögn. Du tyckte att det jag skrev var orimligt och menat som skryt, ända tills en person intygade att det jag bara i förbifarten råkade nämna var praxis och inget speciellt. Inläggen skrev du samma dag så att du skulle ha HAFT en "färgad syn"ligger nog närmare sanningen att du HAR en färgad syn. Det har du nog rätt i eftersom allt man upplevt, sett och hört påverkar ens uppfattning. Men idag är jag i sanning ganska neutral eftersom jag inte har någon som helst uppfattning om hur synen på Flygvapnets vassaste markförband är idag. Att jag är uttagen till Flygbasjägargruppchef i första hand och Jägargruppschef på K3 i andra hand motbevisar det väl lite iaf. Gruppchef i flygvapnet men soldat på K3? Gissar du inte blev uttagen som GB i första hand och KB i andra hand.. FM har gett oss namnet Flygbasjägare, man får ju anta att de vet vad de vill kalla oss, samt att de har mest "rätt"... Var helt enkelt en flygvapengeneral som beslutade om namnbytet någon gång i mitten av 1980-talet. Inte så populärt hos armén. Edited August 12, 2004 by järv Quote
zoom Posted August 11, 2004 Report Posted August 11, 2004 Tänkte först inte svara något mer i den här tråden Det skulle du inte gjort heller! Quote
2Sharp Posted August 11, 2004 Report Posted August 11, 2004 Var helt enkelt en flygvapengeneral som beslutade om namnbytet någon gång i mitten av 1980-talet. Inte så populärt hos armén. Jaa..? jag får nog säga att jag inte riktigt förstår vart du vill komma med dina inlägg? Det är ju lätt att missuppfatta när man inte har personen bakom inläggen framför sig, utveckla gärna... Quote
Guest järv Posted August 11, 2004 Report Posted August 11, 2004 Jaa..? jag får nog säga att jag inte riktigt förstår vart du vill komma med dina inlägg? ..att det inte var FM som du skrev utan en namnkåt flygargeneral? Mina inlägg? Tja, kan väl vara bra att någon utomstående rör om i grytan ibland. Quote
2Sharp Posted August 11, 2004 Report Posted August 11, 2004 Mina inlägg? Tja, kan väl vara bra att någon utomstående rör om i grytan ibland. Det är ju uppfattat.. Järv <--- *gone* Quote
Emil-9 Posted August 11, 2004 Report Posted August 11, 2004 (edited) ..att det inte var FM som du skrev utan en namnkåt flygargeneral? Är du verkligen 100 på att det var så? säger inte nu att det inte kan vatt så men vi har fått höra annat... Vad vill du få fram? visst det är väl alltid bra med kritik, och kritik ska man kunna ta men du kastar ju mest massa skit på FBJs. Vet du nåt om organisationen egentligen, nog för att kunna sitta här och jämföra oss hej vilt med en massa andra jääää "jägarförband"??? Edited August 11, 2004 by Emil-9 Quote
Guest järv Posted August 11, 2004 Report Posted August 11, 2004 Är du verkligen 100 på att det var så? säger inte nu att det inte kan vatt så men vi har fått höra annat... Som t ex vad? .. men du kastar ju mest massa skit på FBJs Jag hade knappt skrivit några rader alls här förrän jag blev personligt påhoppad. Quote
Guest allan Posted August 11, 2004 Report Posted August 11, 2004 Att jag är uttagen till Flygbasjägargruppchef i första hand och Jägargruppschef på K3 i andra hand motbevisar det väl lite iaf. Gruppchef i flygvapnet men soldat på K3? Gissar du inte blev uttagen som GB i första hand och KB i andra hand.. Det stämmer, båda är 10 mån. Jag är dock GB uttagen på K3. Förresten någon som vet varför man tog bort dom två extra månaderna för GB på FBJS? Quote
Recommended Posts