Jump to content

EN - Internationellt Ingenjörkompani


Guest

Recommended Posts

  • Replies 366
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

lysande, det är på tiden att man skickar ut ingenjörerna... De kan göra hur mkt nytta som helst.

 

 

:navy:

 

Hmmm, jo, problemet som jag ser det är att de "bara" åker ner som barnvakter. EN är ju egentligen tänkt för lite mer avancerade uppgifter än vakt/eskort. Fast å andra sidan hittade de kanske inga andra lämpliga att skicka med så kort varsel.

Link to comment
Share on other sites

EN är ju egentligen tänkt för lite mer avancerade uppgifter än vakt/eskort. Fast å andra sidan hittade de kanske inga andra lämpliga att skicka med så kort varsel.

Jag undrar varför man inte skickar den vakt/eskortpluton ur NC01 som ändå ska ner lite tidigare. De har redan fått förvarning och ska ju ändå ner, dessutom är de utbildade på SISU (eller om det var Patgb203) så det borde inte heller vara ett problem. Borde vara snabbare än att skicka delar av ännu ett beredskapsförband. Dessutom har IF04 (vars beredskap går ut vid årsskiftet) en säkpluton och jag antar att vakter eller motsvarande finns i fler beredskapsförband, så är det vakter man vill ha borde det gått att få utan att "offra" ett mer kvalificerat förband.

Link to comment
Share on other sites

EN är ju egentligen tänkt för lite mer avancerade uppgifter än vakt/eskort. Fast å andra sidan hittade de kanske inga andra lämpliga att skicka med så kort varsel.

Jag undrar varför man inte skickar den vakt/eskortpluton ur NC01 som ändå ska ner lite tidigare. De har redan fått förvarning och ska ju ändå ner, dessutom är de utbildade på SISU (eller om det var Patgb203) så det borde inte heller vara ett problem. Borde vara snabbare än att skicka delar av ännu ett beredskapsförband. Dessutom har IF04 (vars beredskap går ut vid årsskiftet) en säkpluton och jag antar att vakter eller motsvarande finns i fler beredskapsförband, så är det vakter man vill ha borde det gått att få utan att "offra" ett mer kvalificerat förband.

 

... kännder EN sig offrade eller ser dom fram mot att få sättas in?

 

@106

FS11 missionen är lång nog som den är, 8 månader.. 10 månader hade blivit väl länge

Sen visst hade man kunnat ge framåt nu och fyllt upp i slutet istället men jag hoppas som sagt att EN inte känner sig offrade..

 

Sen om jag får ironisera lite...

 

Tycker att det är bra att EN ska ner, dom borde mycket riktigt utnyttjas för dom "mer kvalificerade" uppgifterna att bygga camp och bevaka bygget och låta dom enkla uppgifterna som att eskortera och bedriva personskydd i en IED och VBIED rik miljö och bevaka högkvarteret med den hotbild av självmordsbombare som finns trilla ner på något annat mindre kvalificerat förband.

 

Slut ironi

 

För att vara allvarlig så hoppas jag att det precis som Kimster skriver att det är så att EN kollegorna kommer kunna få utnyttja just deras specialkompetenser och hade jag fått bestämma hade EN fått vara kvar hela missionen ut för jag tror absolut att dom är sällsynt väl lämpade för att verka i AF, det lär nog inte saknas uppgifter för en DMR tex... :D

 

/b

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

Man får tycka vad man vill om Högkvarteret. Men jag tror att det finns en tanke med att sända just ett visst förband å inte ett annat. Även om det för oss "lekmän" kan uppfattas som helt galet med vissa beslut!?

Men man för aldrig glömma att det oftas e dom som har betydligt mer fakta i fallet å inte vi....

 

Snart drar man, fan va nice B)

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, ja jag framförde ju bara min åsikt... Jag kan självklart inte svara för vad övriga tycker å tänker, jag är väl bara avundsjuk för att jag inte fick åka denna gång :(

Och JA, jag anser att EN skulle kunna göra mycket nytta där ner om vi skickade ner DMR, TMR å maskinplutons alla resurser och allt sånt lull-lull, men det ska vi vad jag vet i nuläget inte göra.

 

Men vad vet jag, jag är ju bara en simpel Tekniker ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Inte ett ljud på Ing2 hemsida om detta, tycker jag är mycket märkligt.

Så mycket snack som det varit på Ing2 om EN och när man väl sätter in del av kompaniet är det knäpp tyst. :)

 

 

Det kanske beror på att all information om sammansättning, insatstid osv inte skall spridas till hela världen via detta forum....

Edited by därdugårharjagredanvarit
Link to comment
Share on other sites

Inte ett ljud på Ing2 hemsida om detta, tycker jag är mycket märkligt.

Så mycket snack som det varit på Ing2 om EN och när man väl sätter in del av kompaniet är det knäpp tyst. :)

 

 

Det kanske beror på att all information om sammansättning, insatstid osv inte skall spridas till hela världen via detta forum....

 

Har jag sagt att jag eftersökte information på DETTA forum?

Jag förvånas över att det inte skrivs något på Ing2 hemsida.

Det är ju ingen större hemlighet att del ur EN har skickats till Afghanistan, det har bl.a visats på tv och stått i lokaltidningar men det står inte ett ljud på förbandets hemsida om det.

När dom skickade ner ett EOD-team för någon månad sedan så fanns det en notis på hemsidan men nu står det inte en rad.

Link to comment
Share on other sites

Har jag sagt att jag eftersökte information på DETTA forum?

Jag förvånas över att det inte skrivs något på Ing2 hemsida.

Det är ju ingen större hemlighet att del ur EN har skickats till Afghanistan, det har bl.a visats på tv och stått i lokaltidningar men det står inte ett ljud på förbandets hemsida om det.

När dom skickade ner ett EOD-team för någon månad sedan så fanns det en notis på hemsidan men nu står det inte en rad.

 

 

....kanske för att inte sprida allt för mycket information angående sammansättning, insatstid, rotationstider.....

 

Men kanske för att behaga informationshungriga... när väl förbandet är på plats så kanske det kommer en notis....vem vet

Link to comment
Share on other sites

@dusomvartöverallt

 

Så du menar att man låter TV intervjua, man låter det skrivas om det i tidningen. Men man väljer att från förbandets sida köra spröchelvarianten och inte ens sätta en liten notis om det... Det hade ju räckt med "Delar av EN sätts in i Afgaland i syfte att bla bla.."

 

Nu har du nog gått någonstans där jag int varit för det där låter inte rimligt.. Afga hemligheter i alla ära men det är nog av andra orsaker det inte hamnat på hemsidan, stress kanske? eller sjukskriven webmaster måhända vad vet jag...

 

GMY

 

Rokare, som hört rykten att vissa delar av FM och befolkningen på Soldf vill ta bort Afga ur barnens geografiböcker för det är såååååå hemligt.

Edited by Rokare
Link to comment
Share on other sites

@dusomvartöverallt

 

Så du menar att man låter TV intervjua, man låter det skrivas om det i tidningen. Men man väljer att från förbandets sida köra spröchelvarianten och inte ens sätta en liten notis om det... Det hade ju räckt med "Delar av EN sätts in i Afgaland i syfte att bla bla.."

 

Nu har du nog gått någonstans där jag int varit för det där låter inte rimligt.. Afga hemligheter i alla ära men det är nog av andra orsaker det inte hamnat på hemsidan, stress kanske? eller sjukskriven webmaster måhända vad vet jag...

 

GMY

 

Rokare, som hört rykten att vissa delar av FM och befolkningen på Soldf vill ta bort Afga ur barnens geografiböcker för det är såååååå hemligt.

 

@rokare gamle man.. detta blir OT så det förslår men..

 

flög Aeroflott till Thailand för några år sedan,på benet från Moskva till Bankok så vart man ju lite intresserad om vi skulle flyga runt AF eller inte, tog upp kartan i stolsfickan för att kolla rutten, gissa vad...

Afghnanistan var bara en landmassa helt utan städer utskrivna och absolut inget land, helt galet ! vi (som började bli liiite påverkade av gratis vodkan) frågade raskt flygvärdinnan om dom hade glömt att sätta ut AF på kartan... gissa vad som hände då.. spriten tog helt plötsligt slut :clap: så som kartorna kanske skolbarnen skulle ha ;)

 

/b

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

Antar att de haft det ganska stressigt med att sätta ihop allt och utbildas innan rotation, och som ovanstående skriver så kommer det nog mer när de kommit tillrätta på plats.

 

 

Oj vad rätt vissa av oss kan ha. Du får en stor guldstjärna, by the way Barbie det är kul att du förstår och har en mognad att se det som är viktigt.

 

Visserligen är TOEM för alla våra "normala" beredskapsförband helt öppna, så varför smyga med något. Men helt enkelt - de kanske inte vill......

 

Lycka till i framtiden vi kanske möts

Link to comment
Share on other sites

Antar att de haft det ganska stressigt med att sätta ihop allt och utbildas innan rotation, och som ovanstående skriver så kommer det nog mer när de kommit tillrätta på plats.

 

 

Oj vad rätt vissa av oss kan ha. Du får en stor guldstjärna, by the way Barbie det är kul att du förstår och har en mognad att se det som är viktigt.

 

Visserligen är TOEM för alla våra "normala" beredskapsförband helt öppna, så varför smyga med något. Men helt enkelt - de kanske inte vill......

 

Lycka till i framtiden vi kanske möts

 

Nu är det ju oftast inte personalen på förbandet som skriver dylika inlägg på hemsidan utan personal på info-avdelningen.

 

Jag är heller inte ute efter någon analys ner i minsta detalj av vad som sätts in utan , som Rokare skriver, en notis om att nu bär det av.

Visst det kan finnas flera förklaringar till varför det inte står något på Ing2 hemsida men att det skulle vara pga man vill hålla något hemligt köper jag inte. Det har ju redan stått på FM hemsida att del ur förbandet skall sättas in.

 

The Swede :navy:

Link to comment
Share on other sites

@ swede

 

det borde väl inte vara några problem för dig att få info? Du känner säkert ett par som ska åka/åkt? eller?

 

Visst, men jag tror ni missförstår mig lite.

Jag tycker bara att det är lite märkligt att man inte skriver något på hemsidan när ens insatskompani sätts in.

Det var bara en allmän reflektion och inget för egen del, jag kan nog få den info jag behöver, det är bara att lyfta luren.

 

The Swede :navy:

Link to comment
Share on other sites

tittar man på livgardets sida så ser man att det inte skrivs så mycket om rotationsförbanden och dessto mindre om de förband som är små, Eod enheten övades ju ner i eksjö innan den åkte så det var väl lite lättare att rapportera om den? Sen kan jag hålla med om att någon notis borde man kunna ha lagd ut på Ing2 hemsida.

Link to comment
Share on other sites

EN (delar av) övar just nu, och har så gjort ett litet tag, på Ing2.

 

Tycker också det är lite märkligt att det inte PRas mer på det här, alla i närheten av garnisonen blir orienterade hela tiden så det är inget hemligt direkt.. och att de äntligen får åka någonstans borde väl vara till glädje för alla inblandade parter?

 

Nåväl. Ni ockuperar övre våningen byggnad 90, dvs KB-skolans logement. Det är med en grad av avundsjuka man ser hur ni grupperar i våra gamla logement och klär väggar med af-kartor, sverigeflaggor mm. Befälet 1.komp verkar lyckliga i alla fall ; )

 

Lycka till med allt!

Link to comment
Share on other sites

Har jag sagt att jag eftersökte information på DETTA forum?

Jag förvånas över att det inte skrivs något på Ing2 hemsida.

Det är ju ingen större hemlighet att del ur EN har skickats till Afghanistan, det har bl.a visats på tv och stått i lokaltidningar men det står inte ett ljud på förbandets hemsida om det.

När dom skickade ner ett EOD-team för någon månad sedan så fanns det en notis på hemsidan men nu står det inte en rad.

 

 

....kanske för att inte sprida allt för mycket information angående sammansättning, insatstid, rotationstider.....

 

Men kanske för att behaga informationshungriga... när väl förbandet är på plats så kanske det kommer en notis....vem vet

 

 

Ja då var det klart.. ni har ju själv länkat.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...