Jump to content

EN - Internationellt Ingenjörkompani


Guest

Recommended Posts

Igår fick vi våra efterlängtade stridsvästar.

Kommentar:   Jävligt funkis än så länge..  dock ej i Akan tornet...

 

BESÖKSDAG

Lördagen  19 Oktober  kl 10:00 - 15:30

Plats: Skillingaryds lägret

 

Det står annhöriga på min lapp här.. men vad fan..   ni är ju alla mina annhöriga  :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 366
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

...mm jahadu  det var ni säger du...   ja jo ... he

tja  bra gjort..   som vanligt blir det kallaballik när sådana övningar genomförs.  

Tyvärr fick jag då inte var med och slåss då jag satt som en gallophäst innan start i Akan-tornet och bönade att få hoppa ner och slåss...  :(

 

jag tillhörde täten som ni lyckades "låna" en ak5´a och ta gisslan och allt vad ni nu gjorde...     mindre bra för oss  men men    någon har fått sig en fin läxa.  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var slutövningen "slut" ( skämt )  :)    

ÖB var nöjd sa han. Han var ju och kollade på oss en dag, tillsammans med en massa journalister och annat skräp.

 

 ...hoppas inget bild visas på mig.  För jag stod och höll i en ihopfällbar stege som är skitbra och allt... när de kom på besök på min pluton... den var jätteintressant av alla befäl som var där och tittade...

"(oh  hur funkar den  ..jaa  vad bra  en sån skulle man haft hemma  bla bla bla..)"  

tro då fan att journalistsatan börjar fota när jag visar översten hur den funkar...  stegen som inte har ett jota med vad vi sysslar med...      well well   nobody's perfect

 

Vård vecka kvar.  bläh.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • Forumsledning

hmm min gamla tråd ser konstig ut.. :wub: hrm.. jaja

 

Imorn åker man till ING2 för rep-övning med min pluton på EN01.

Bygga bro och spränga lite samt så ska Kimster brumma PATGB 203 B) Panga Akan hoppas jag givetvis på också Tänkte filma lite och fota en massa som kan vara matrial till SoldF sedan.

 

Eftersom EN01 är anmält till SHIRBRIG, och min Kompch är uttagen till SHIRBRIG och ska till Liberia som stabs-officer så hoppas jag på insider-info därifrån, eller iaf lite klarar besked om hur det kan "tänkas" hända om det blir insats.

 

slut.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då får vi ställa in fältveckan och gömma oss i källaren nästa vecka.

Törs inte fan gå utomhus när Kimster är i stan. :wub:

 

Jaja, vi får väl se om vi syns.

Jag kommer att vara ute med soldaterna månd-onsd. på liten fältvecka men vi kanske springer på varann ändå.

 

The Swede :wub:

Link to comment
Share on other sites

Imorn åker man till ING2 för rep-övning med min pluton på EN01.

Bygga bro och spränga lite samt så ska Kimster brumma PATGB 203  B)  Panga Akan hoppas jag givetvis på oxå. Tänkte filma lite och fota en massa som kan vara matrial till SoldF sedan.

:wub:

Link to comment
Share on other sites

Eftersom EN01 är anmält till SHIRBRIG, och min Kompch är uttagen till SHIRBRIG och ska till Liberia som stabs-officer så hoppas jag på insider-info därifrån, eller iaf lite klarar besked om hur det kan "tänkas" hända om det blir insats.

Hmm..är han en av de två svenska befälen som skall åka eller är detta genom någon annan verksamhet??

 

 

 

EDIT: En sådan kort mening, men så mycket fel...klockan säger nane-dags...

Edited by Pansardvärg
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

 

Eftersom EN01 är anmält till SHIRBRIG, och min Kompch är uttagen till SHIRBRIG och ska till Liberia som stabs-officer så hoppas jag på insider-info därifrån, eller iaf lite klarar besked om hur det kan "tänkas" hända om det blir insats.

Hmm..är han en av de två svenska befälen som skall åka eller är detta genom någon annan verksamhet??

 

 

 

EDIT: En sådan kort mening, men så mycket fel...klockan säger nane-dags...

Enligt hans brev till oss är han "en av dom befälen"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Forumsledning
Link to comment
Share on other sites

Som Ingenjörssoldat kan man få göra lite roliga saker och lite tråkiga saker.

 

Man kan få bygga en brosatan som bara e jobbig.  :D

{...}

http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/bro.jpg

{...}

Vadå jobbig, ni har ju kranbil!!! Sedan finns det ju en anledning till att Ing-soldater kallades för "balknegrar"

 

Bilden på bron, är det möjligen Mj G som är 3:a från vänster på bilden? Den enda som jag känner som jagar iförd en ghillie suit... :lol:

 

EOD

Edited by EOD
Link to comment
Share on other sites

@Kimster

Vilken bro  är det ni bygger? MMB eller BB2?

Är det tänkt att bromaterielen skall medfraktas till eventuellt missionsområde?

Compact200 / MMB är det vi bygger där.

Och nej. Det ingår ingen bromateriel på kompaniet. Ska det byggas bro måste det tillföras. 100 ton bro finns det fasen inte plats för, dessutom är materielen Vägverkets.

 

Hur Kimster kan påstå att den är jobbig förstår jag inte. Kameran han bar på under dagen kan inte varit tyngre för att vi andra byggde bro än när vi sprängde och minerade :P

 

Bilden på bron, är det möjligen Mj G som är 3:a från vänster på bilden? Den enda som jag känner som jagar iförd en ghillie suit...
Kan nog stämma. Stabil man. :angry:
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Forumsledning

..jahapp.. då hade man rekat över till EN02..

man pallar inte grupptrycket ibland.. och sen att jag vet 'vem' som blir/är kompch har ju inget med saken att göra.. nej nej... inte alls.. då jag vet att nån viss major läser detta... .mobba folk gör han också.. lite elakt.. jag borde kanske inte rekat iaf.. hmm :):wub:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Forumsledning

Dagens

 

Det är rekryteringssammanställning på EN02 och den 12Dec så saknades fortfarande de här beffatningarna i min pluton Ingenjörplutonen

 

1 st gruppchef/ställföreträdare Ingenjörgrupp

 

1 st förare Patgb 203 (Önskvärt C-kort, militärt C förarbevis)

 

1 st gruppchef Am och Mtrlgrupp (Krav C-kort)

 

1 st gruppchef stf Am och Mtrlgrupp (Krav C-kort)

 

PM mig om det finns intresse och för vidare info.

 

För som inte vet vad EN är -

http://www.ing2.mil.se/article.php?id=2856

Där finns även fler vakanser på övriga befattningar.

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

Dagens

 

Det är rekryteringssammanställning på EN02 och den 12Dec så saknades fortfarande de här beffatningarna i min pluton Ingenjörplutonen

 

1 st gruppchef/ställföreträdare Ingenjörgrupp

 

1 st förare Patgb 203  (Önskvärt C-kort, Annars militärt C förarbevis)

 

1 st gruppchef Am och Mtrlgrupp (Krav C-kort)

 

1 st gruppchef stf Am och Mtrlgrupp (Krav C-kort)

 

PM mig om det finns intresse och för vidare info.

 

För som inte vet vad EN är -

http://www.ing2.mil.se/article.php?id=2856

Där finns även fler vakanser på övriga befattningar.

Vad är den för nivåer på befattningarna?

Link to comment
Share on other sites

Varför har EN02 C-körkort eller militärt förarbevis på tung lastbil som krav för förare på Patgb203A när IA03 utbildat personal som inte har varken eller?

Det känns ju inte som att jag vill bekosta ett C-körkort för att komma med på EN/IA direkt. Hade jag haft C-kort hade jag sökt för länge sedan.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Varför har EN02 C-körkort eller militärt förarbevis på tung lastbil som krav för förare på Patgb203A när IA03 utbildat personal som inte har varken eller?

Det känns ju inte som att jag vill bekosta ett C-körkort för att komma med på EN/IA direkt. Hade jag haft C-kort hade jag sökt för länge sedan.

Jag vet inte, men de papper och bestämelser jag fått veta så är "kravet" C-kort eller Förarbevis, beroende på utbildningslängd, men sen tummas det som fan på det vet jag.

 

När jag sökte så fanns det kravet då vart utb 3v. Jag kanske vart felinformerad men så sa dom till mig då. Även vid ansökan till KS05

Kan vara så att det inte krävs mil. f-bevis. *ändrar i inlägget*

 

 

Personligen skulle inte jag vill åka med en förare som inte har erfarenhet av tunga fordon, speciell inte på mission. Kravet innebär ju att vi får upp kvalitén på förarna.

De olyckor som skett med SISU och Lastbilar, sker enligt en mätning jag kollade på som min tid som huvudskyddsombud på KS05, sker till största del med dom som inte haft C-kort eller nån annan större erfarenhet av tunga fordon. Att då utbilda nån på patgb under ca3 veckor, för att "eventuellt" åka på mission nån månad efter låter lite vanskligt. Speciellt om det är en tidig mission där tiden till fortlöpande. utb. inte finns.

 

Det nya med att utbilda VPL idag går ut på att de FÖRST få C-kort och SEN ta förarbevis. Officerar är idag tvungna att ta C-kort för att få köra 20-bil och Lastbil

Så är det på F17 iaf, har för mig att det gällde överallt.

 

 

@BJK

Jag har inte koll på det, men det är väll som vilket annat beredskapsförband som helst.

Link to comment
Share on other sites

Varför har EN02 C-körkort eller militärt förarbevis på tung lastbil som krav för förare på Patgb203A när IA03 utbildat personal som inte har varken eller?

Det känns ju inte som att jag vill bekosta ett C-körkort för att komma med på EN/IA direkt. Hade jag haft C-kort hade jag sökt för länge sedan.

Jag vet inte, men de papper och bestämelser jag fått veta så är "kravet" C-kort eller Förarbevis, beroende på utbildningslängd, men sen tummas det som fan på det vet jag.

 

När jag sökte så fanns det kravet då vart utb 3v. Jag kanske vart felinformerad men så sa dom till mig då. Även vid ansökan till KS05

Kan vara så att det inte krävs mil. f-bevis. *ändrar i inlägget*

 

 

Personligen skulle inte jag vill åka med en förare som inte har erfarenhet av tunga fordon, speciell inte på mission. Kravet innebär ju att vi får upp kvalitén på förarna.

De olyckor som skett med SISU och Lastbilar, sker enligt en mätning jag kollade på som min tid som huvudskyddsombud på KS05, sker till största del med dom som inte haft C-kort eller nån annan större erfarenhet av tunga fordon. Att då utbilda nån på patgb under ca3 veckor, för att "eventuellt" åka på mission nån månad efter låter lite vanskligt. Speciellt om det är en tidig mission där tiden till fortlöpande. utb. inte finns.

 

Det nya med att utbilda VPL idag går ut på att de FÖRST få C-kort och SEN ta förarbevis. Officerar är idag tvungna att ta C-kort för att få köra 20-bil och Lastbil

Så är det på F17 iaf, har för mig att det gällde överallt.

 

 

@BJK

Jag har inte koll på det, men det är väll som vilket annat beredskapsförband som helst.

Uttryckte väl mig lite otydligt, men menade vilken nivå (typ 4, 5, 6, 7, 8) det är på tjänsterna? Om man ska vara Kn, Lt, Fu eller motsv för resp tjänst tänkte jag på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...