Xit Posted December 5, 2003 Report Posted December 5, 2003 Tjena! Tänkte fråga lite om "utvecklingen" på M90 kläderna, främst då 90 jacka & byxa. ex de 90 byxor som är gjorda 89-90 har ingen extra förstärkning i form av grönttyg längst ner på byxorna, och jackorna som kom efter 98 har fått en ficka på ryggen. Någon som vet något mer? ex om färgerna har ändrats mm? Quote
Torak Posted December 5, 2003 Report Posted December 5, 2003 Jag har aldrig fattat vad ryggfickan ar till for - verkar ganska obekvam om man har nagot i den. Quote
bushman Posted December 5, 2003 Report Posted December 5, 2003 extratyget längst ner tillkom 93 tillsammans med "tygtofsarna" på dragkedjorna. tyget tillkom pga slitning vid fötterna, tofsarna pga man lät som ett bjällerspel vid framryckning. tror att det har gjorts ändringar med knapparna också, på de första jackorna flög knapparna åt h-e efter ett par veckors användning. även dragkjedjorna var halvkassa i början. storfickan på ryggen tillhör "m90 mark one." dessa har legat i mobförråd men har kommit in till användning på senare år. tror det var någon försöksmodell från norrland. en kompis i hv hade en sån som han hade långlånat från skelleftå i början av 90-talet. och det var annolunda färger på de m90 som användes i norrland i början av 90 talet. de hade mer grå ton i sina svatra fält, kanske också var försöksmodeller. Quote
The Swede Posted December 5, 2003 Report Posted December 5, 2003 @Bushman Det stämmer INTE det du skriver om bakfickan. Från början hade jackan mycket riktigt bakficka, med blixtlås Den togs bort av besparingsskäl men är nu återinförd, med tyglock och kardborre. The Swede Quote
BertilXerxes Posted December 5, 2003 Report Posted December 5, 2003 Förslag på användningsområde? Extra strumpor, ombyte färlskjorta, handskar etc. Under vintern går det åt en försvarlig mängd sådan mtrl. /S Quote
Lindeberg Posted December 5, 2003 Report Posted December 5, 2003 papper för undanröjande av resultat efter en speciell kroppsfunktion aka dasspapper karta anteckningsblock? Quote
Dies irae Posted December 5, 2003 Report Posted December 5, 2003 @Bushman "Tygtofsarna" går att sätta på byxor som har den gamla metallflärpen. En tång hjäper en på vägen samt personalen i husie som ibland tar av "tygtofsarna" från kaserade byxor.... bara att byta ut om man inte vill ha det ena eller det andra.. Quote
Xit Posted December 5, 2003 Author Report Posted December 5, 2003 (edited) Här är ett par bilder på jackan med den "nya" ryggfickan. Edited December 6, 2003 by Xit Quote
106 Posted December 5, 2003 Report Posted December 5, 2003 extratyget längst ner tillkom 93 tillsammans med "tygtofsarna" på dragkedjorna. Har fått ut byxor med de gamla dragkedjorna men förstärkningar längst ner. Någon gång bytte man också riktning på dragkedjan till benfickorna (tror det var i samband med bytet till tygflärp på dragkedjan). Dessutom varierar dragkedjans längd lite grand, på vissa byxor är dragkedjan till benfickorna lika bred som fickan på andra slutar förstärkningarna (eller vad det är) i ändarna på dragkedjan i nivå med benfickan, dessa kan vara både helgröna och kamouflage. I början hade man samma krokar till kängorna som till m/59 men jag vet inte när dessa byttes till den helkassa flärp som är nu. Sömmen i grenen varierar också, på en del gamla byxor är det många tygbitar och därmed många sömmar vilka kan ge skavsår. På jackan finns det två olika ärmsömmar (vid axeln). Detta styr hur många mm nedanför sömmen som flaggan skall sys fast, på de tidiga jackorna var det direkt under sömmen nu är det x antal mm nedanför sömmen. Även på jackan finns det olika dragkedjor, de går olika långt upp i halsen. Detta kan ställa till problem när kragspeglarna skall sys dit. Tror att jackan med ryggficka (den nyare varianten) kom efter en nybeställning cirka 2000. Tror också att man modifierat hållaren för autoinjektor då den på de gamla jackorna bara passade till de äldre autoinjektorerna. Quote
Gusten Posted December 6, 2003 Report Posted December 6, 2003 Jag såg en M90 som var M59-grön på Ö&B i Solna för kanske ca 10 år sedan. Sedan tror jag killarna på pärmen till Soldf 86 bär just denna uniformen. Det var väl en variant innan camo modellen kom. M59 brallan har jag sett med samma benficka som M90 (bälgen baktill) fast utan dragkedjan. /Gusten Quote
Torak Posted December 6, 2003 Report Posted December 6, 2003 Vad man skulle kunna gora ar ju forstas att klippa till en bit liggunderlag och stoppa i den dar fickan, sa far man nagot bekvamt att sitta pa. Quote
Kornett Posted December 6, 2003 Report Posted December 6, 2003 På 80-talet fanns M/90 i grönt som försöksmodell. Vet att det i början var snack om vart gradbeteckningen skulle sitta, vissa satten den som på fältskjortan, värmejackan. Quote
banken Posted December 6, 2003 Report Posted December 6, 2003 Jag fick ut en jacka en gång med minimala fickor i - fick knappt plats med någonting i dessa Quote
Gusten Posted December 6, 2003 Report Posted December 6, 2003 Jag fick ut en jacka en gång med minimala fickor i - fick knappt plats med någonting i dessa Jag har en sådan jacka (de nedre fickorna), inte bra alls. /Gusten Quote
106 Posted December 6, 2003 Report Posted December 6, 2003 Jag såg en M90 som var M59-grön på Ö&B i Solna för kanske ca 10 år sedan. Sedan tror jag killarna på pärmen till Soldf 86 bär just denna uniformen. Det var väl en variant innan camo modellen kom. M59 brallan har jag sett med samma benficka som M90 (bälgen baktill) fast utan dragkedjan. /Gusten Det kan även vara den gamla pansaruniformen, m/69 P, F du såg på Ö&B men på omslaget till SoldF 1986 ser det ut att vara en försöksvariant av Fältuniform 90. De där byxorna med benfickorfickor liknande de på FU90 och blixtlås i gylfen var riktigt bra tyckte jag, satt mycket bättre än vanliga m/59 också. En del av dessa hade dessutom inbyggda krokar till kängorna. Quote
dxl Posted December 6, 2003 Report Posted December 6, 2003 Angående "rygfickan" på jackan så fick jag lära mig i lumpen att man där kunde ha en bit liggunderlag eller liknande så man slapp frysa om rumpan om man skulle sitta ner när det var kallt väder. *hmm lagom flummigt eller* Quote
nsky_517 Posted December 7, 2003 Report Posted December 7, 2003 Men fickan sitter ju alvvägs upp på ryggen ju!? då måste man ha ett RÄTT lång fältjacka om man ska kunna sitta på den där, eller så får man ta av sej den. vår löjtnat sa att den fickan var för karta. så jag litar på Lt. Johansson. Quote
Unicorn Posted December 7, 2003 Report Posted December 7, 2003 (edited) Jag såg en M90 som var M59-grön på Ö&B i Solna för kanske ca 10 år sedan. Sedan tror jag killarna på pärmen till Soldf 86 bär just denna uniformen. Det var väl en variant innan camo modellen kom. M59 brallan har jag sett med samma benficka som M90 (bälgen baktill) fast utan dragkedjan. /Gusten Det kan även vara den gamla pansaruniformen, m/69 P, F du såg på Ö&B men på omslaget till SoldF 1986 ser det ut att vara en försöksvariant av Fältuniform 90. De där byxorna med benfickorfickor liknande de på FU90 och blixtlås i gylfen var riktigt bra tyckte jag, satt mycket bättre än vanliga m/59 också. En del av dessa hade dessutom inbyggda krokar till kängorna. Jag såg den också för ung 10 år sedan på nämnda Ö&B i Solna, och det var mycket riktigt försöksmodell 90 (samma som SoldF 86) som såldes ut. Jag vill minnas att det hängde ett tiotal jackor, men jag minns inte att jag såg några byxor till. Vad gäller bärproven m/90 (camo) genomfördes dessa med början före jul 1987 vid ett antal förband. Ryggfickan hade vid bärproven 1987 dragkedja från båda håll (och kallades av någon anledning "termosficka") - men inget ficklock. Vidare fanns dragkedjor för ventilation under armhålorna. Dragkedjorna på benfickorna gick som sagts åt andra hållet och byxkroken var fäst med en knapp. På senare år har bl a utprovats m/90 ökencamo samt en helvit tjockare "vinter-90:a" - tro´t den som vill, för någon källa får ni inte. Edited December 7, 2003 by Unicorn Quote
softfeel Posted December 7, 2003 Report Posted December 7, 2003 På senare år har bl a utprovats m/90 ökencamo samt en helvit tjockare "vinter-90:a" - tro´t den som vill, för någon källa får ni inte. http://medlem.spray.se/henrikbernstrom/Bil...ilder/Kammo.jpg Ökenkamot har diskuterats här: http://forum.SoldF.com/in...p?showtopic=708 Helvit tjockare vinter-90:a fanns väl redan när fältuniform 90 var ny? Början på 90-talet dvs. Jag tror att jag har fått den informationen från forumet men har efter sökning inte hittat den. Quote
bushman Posted December 7, 2003 Report Posted December 7, 2003 På senare år har bl a utprovats m/90 ökencamo samt en helvit tjockare "vinter-90:a" - tro´t den som vill, för någon källa får ni inte. http://medlem.spray.se/henrikbernstrom/Bil...ilder/Kammo.jpg Ökenkamot har diskuterats här: http://forum.SoldF.com/in...p?showtopic=708 Helvit tjockare vinter-90:a fanns väl redan när fältuniform 90 var ny? Början på 90-talet dvs. Jag tror att jag har fått den informationen från forumet men har efter sökning inte hittat den. kan meddela att det även finns en vinröd för räddningsverket. om detta är ett försök eller om det finns fler, vet jag inte men mötte ett befäl från LG och en herre från räddningsverket under våreld. SRV killen hade en m90 i vinrött tyg. den skall även finnas i svart men detta finns det fler trådar om. när jag låg på P4 89-90 provades m90/p ut. så striv komp fick provmodeller att leka i. dels den vanliga, den som nu är m90/p och sedan en helt horibel overall. overallen stektes efter två månader, den var inte helt fältmässig. vadderad som m90/p och inga dragkjedjor efter benen vilket gjorde den värdelös i tältet. skulle kanske funka i dag i en 122:a, men inte 1990 när svenska stridsvagnsvapent bestod av 103-S remo samt ett par riktiga vagnar vid namn centurion. tänk er själv att försöka kränga på sig en overall under eldöverfall. eller hemska tanke uppsöka latringropen....... Quote
106 Posted December 7, 2003 Report Posted December 7, 2003 tänk er själv att försöka kränga på sig en overall under eldöverfall.eller hemska tanke uppsöka latringropen....... Får väl tillverka en modell med en sådan där lucka där bak. Det kan väl ändå inte vara svårare för pansarmänniskor att bära sparkdräkt än för exempelvis flygförare (eller mekar/tekniker). Men det är klart, hade de använt overall istället hade inte jag kunnat använda ett par härliga 90P-byxor. Quote
softfeel Posted December 8, 2003 Report Posted December 8, 2003 (edited) kan meddela att det även finns en vinröd för räddningsverket.om detta är ett försök eller om det finns fler, vet jag inte men mötte ett befäl från LG och en herre från räddningsverket under våreld. SRV killen hade en m90 i vinrött tyg. den skall även finnas i svart men detta finns det fler trådar om. Jag gör ett besök hos Räddningsskolan nu i veckan med förhoppning om att finna svar. Menar du att de var helt vinröda eller vinrött camo? Jag hoppas på det första. Edit: Kom just på en rolig grej. någon person på detta forum visade för några dagar sen en omarbetad bild på Henke i lila fältuniform 90 L. Vore kul om bilden kom upp igen. jag har den på datorn men lägger inte upp den med hänsyn till skaparen. Jag tror att det var Henke själv som gjorde den. Edited December 8, 2003 by softfeel Quote
jaegare Posted December 8, 2003 Report Posted December 8, 2003 Vet att det fanns m/90 byxor med det engelska camouflaget som förstärkning på framsidan av benen, upp till knäna har jag för mig. Provades ut på spaningsförband. Quote
Vargas Posted December 8, 2003 Report Posted December 8, 2003 kan meddela att det även finns en vinröd för räddningsverket.om detta är ett försök eller om det finns fler, vet jag inte men mötte ett befäl från LG och en herre från räddningsverket under våreld. SRV killen hade en m90 i vinrött tyg. den skall även finnas i svart men detta finns det fler trådar om. Jag gör ett besök hos Räddningsskolan nu i veckan med förhoppning om att finna svar. Menar du att de var helt vinröda eller vinrött camo? Jag hoppas på det första. Edit: Kom just på en rolig grej. någon person på detta forum visade för några dagar sen en omarbetad bild på Henke i lila fältuniform 90 L. Vore kul om bilden kom upp igen. jag har den på datorn men lägger inte upp den med hänsyn till skaparen. Jag tror att det var Henke själv som gjorde den. Den finns på SoldF så han får skylla sig själv: Quote
Axial Posted December 8, 2003 Report Posted December 8, 2003 Förslag på användningsområde? Jag har en tråkig men rimlig gissning. För uniform m/59 gällde att i bakfickorna skulle handskar och yllehalsduk bäras (Sold Mtrl P 1992, sidan 47). Kan det helt enkelt inte vara så att man tänkt sig samma funktion för bakfickan på uniform 90 ? @bushman och 106: jag har i min ägo ett par fältbyxor 90 tillverkade 1991 som har den extra förstärkningen i grönt tyg nedtill och dragkedjorna för benfickorna går åt "rätt" håll (dvs stängt i läge framåt) men dock saknas tygflärparna på dragkedjorna. Vad gäller krokarna från byxorna kan meddelas att det från början fanns särskilda krokar för 90-byxorna. De såg ut precis som m/59-krokarna med ett undantag: de var utböjda i "öglan" för att kunna träs på på den lilla hällan inuti byxorna utan knivar/tänger/andra tillhyggen. Eftersom det inte var några problem att få dit dem var det inte heller några problem för krokarna att trilla bort i tid och otid varför de ursprungliga m/59-krokarna är att föredra även om det kan kosta lite svett och blod (om man använder kniv för att böja ut öglan). Jag har även en fältjacka 90 från 1989 och den ser ut precis som senare modeller. Enda skillnaden är att hållaren för namnbrickan är gjort i ett tjockare nylontyg än annars. Quote
A2Keltainen Posted December 9, 2003 Report Posted December 9, 2003 Den finns på SoldF så han får skylla sig själv: Jag hade helt missat att Henke blivit omstylad av Fab 5. Quote
Recommended Posts