Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag misstänker att det finns både en och annan som läser detta forum som har varit ute på eftersök. Jag håller på att sammanställa en lista på utr som man dels bör ta med sig själv, dels kompaniet bör ta med och dels det som man tilldelas på plats från tex bataljonen eller polisen.

Om du har ngt tips på utr, specificera gärna om du har tänkt det som Personlig utr(P), Gemensam (G) eller Tilldelad (T). Tex:

Kompass (P)

Polisradio (T)

Ra 145 (G)

Om vi förutsätter att person X bara står i uniformen, tomma fickor och inget på bältet, vad skall han ta med sig och vad skall han ta med sig från kompaniet när han kommer dit samt vad skall han räkna med att han kan få tilldelat vid brytpunkten?

Groaghach

Posted

Vattenflaska (P) ser jag som en självklarhet. Vatten skall tillhandahållas från komp eller eftersöksledning/räddningsledning.

Posted

BRA Sjukvårdsutrustning är ett måste anser jag.

(Givetvis kompetent personal som kan hantera den också )

:((

Posted

Jag tycker att varselväst (T) så man syns, flytväst (T) och rep(G) -jag har klättrat på kullaberg på eftersök en gång och det var inte kul...

Posted

Nu kanske jag är lite hight tec... men men... Jag tänkte att man skulle ha haft en laptop med anslutning för GPS på ledningsplatsen. Sedan har varje "patrull" en gps som är ställd på att logga waypoints med ett visst intervall... på så sätt kan man ladda ner det till laptopen och se hur dom olika patrullerna sökt av och kanske lättare kan se områden som blivit missade.

Annars är pannlampa, signalpistol, bandvagn, signalvästar, med-kit, RA (helst med räddningstjänstens kanaler inprogramerade) m.m bra saker att ha med...

//Sgt Fjellman

Posted
Nu kanske jag är lite hight tec... men men... Jag tänkte att man skulle ha haft en laptop med anslutning för GPS på ledningsplatsen. Sedan har varje "patrull" en gps som är ställd på att logga waypoints med ett visst intervall... på så sätt kan man ladda ner det till laptopen och se hur dom olika patrullerna sökt av och kanske lättare kan se områden som blivit missade.

Annars är pannlampa, signalpistol, bandvagn, signalvästar, med-kit, RA (helst med räddningstjänstens kanaler inprogramerade) m.m bra saker att ha med...

//Sgt Fjellman

@ Serg. Fjellman

Utveckla gärna vad du menar med "m.m".

@alla

Specifiera gärna med (P), (G), (T).

Posted (edited)
Hundar.

Manga hundar.

Helt rätt.

Se bara FBS eller BasSäks hundar, dom hittar ju allt!

En termofilt för att snabbt få upp temperaturen hos individen man söker om denne är nerkyld.

En signalpistor för att vasa var man är om man hittar den eftersökte.

Edited by Hendrix
Posted

Har deltagit i mycket svårt eftersök under flera dagar och det här tycker jag är det viktigaste:

(T) Kartor. Har sett FÖR HAND AVRITADE kartor och fotostatkopior under eftersök!

(P) Kompass med militära streck som gradering. Stor förvirring inträder när en del sökande grupper på eget bevåg börjar köra 360-gradersangivelser över radion.

(P) Vatten. Minst 2 liter extra per man i ryggsäckarna.

Men framför allt är det stabens uppstyrning av verksamheten som avgör hur det skall gå, och hur väl den samarbetar med polisens insatsledning.

Eftersök MÅSTE övas på kompanierna innan det blir skarpt, annars är det stor risk att det går åt hel**te ute i skogen. Mardrömmen är att inte hitta något och sedan undra om man verkligen sökte tillräckligt noga...

Posted
(P) Kompass med militära streck som gradering. Stor förvirring inträder när en del sökande grupper på eget bevåg börjar köra 360-gradersangivelser över radion.

Än värre blir det när vissa har 6300 streck, vissa 360 grader och vissa 400 grader.

Är man ute i busken med folk från olika håll (särskilt om civila finns med) bör man i möjligaste mån undvika att prata kompassriktningar överhuvudtaget såvida man inte först förvissat sig om att samtliga verkligen pratar om samma gradsystem. Ibland är det bara kompassaer indelade i 2 pi som fattas...

Nog har men sett många dråpliga missförstånd när det gäller navigation. Tyvärr förtar "insatsen" i spelet nöjet. Det handlar ju allt som oftast om rätt allvarliga saker i eftersök...

Posted (edited)

det främsta utr. som behövs vid ett eftersök är bra ledning.

utan detta blir det lätt polsk riksdag när olika grupper skall samverka.

har vart med där vissa grp tillochmed motverkar andra (fro mot hv) men detta är en ytterst lokal företeelse och är lättbekämpad.

men vad jag menar är detta att polisen inte vet vilken kapasitet HV och framförallt IP har.

detta beror mest på att vi aldrig har samverkansövn. något som jag tror civilförsvaret är bättre på.

vi får ingen chans att träna något som vi skall vara kungar på när det kommer till skarpa lägen.

problemem med samverkan inom frivillig grp bottnar oftast i den stora avundsjukan.

"här skall det inte komma några unga sprättar från en IP, och sätta oss på plats, vi skickar den till helvetesravinen med en svartvit karta och ger dem en ra135 utan batterier"

allt medan hv-komp. från platsen har jobbat i 24 timmar isträck och borde sova får irra runt som zombies, för att hv-chf på plats skall visa sig duktig för polisinsats ledningen.

väl ute i skogen är det också svårt med samverkan, vem skall leda?

1.hv-mannen som är uppväxt i just denna skog och kan varenda rådjurstig i ryggmärgen.

2. IP-plutchf med just denna hv-man i sin pluton

3. militär insatsledare med högst grad, men som ej har lokal kännedom och bara råkat bli VB just denna helg pga sjukdomsfall.

4. polischf motsvr som har gömt sig bakom ett skrivbord i 30 år, och inte träffat militärer sedan muck 1954.

5. den frivillige scoutledaren som brukar ha hajker med sina scouter just i detta område och likt nr 1 ej behöver karta över området.

vad gäller utr. har jag blivit utskrattad när jag tagit med mig pannlampa och varselväst.

"här e vi militärer och jobbar med den utr vi har fått ut av fm, inget civilt tjafs skall användas"

är det rimligt att man skall lämna sin gps i förrådet, bara för att stf pc inte hade det när han utb. till spanare för 20 år sen?

och om någon råkar ha ljusförstärkare modell hobbex men som funkar får inte den tas med bara för att "vi har inte sånt när kriget kommer då skall vi inte ha det nu heller"

pyttsan, när kriget kommer kommer varenda elfa, hobbex och clas olsson i detta landet bli mobförråd och länsas av militärer på jakt efter funktionell utr.

vad gäller kartor så sitter jag redan nu med gröna, röda och blå kartan på cd-rom, har en laptop som de funkar på och en färgskrivare rekvireras från närmsta kontor eller myndighet.

finns det ingen el på brytpunkt ordna det då!

ta med laptopen till närmsta eluttag och jobba!

och vi pratar om liv som skall räddas, det finns massor med kartor på bokhandlar och biblotek, ha telenr till dessa och en kontaktperson som vet att det kan ringa folk mitt inatten och begära hjälp.

det finns massor med resurser ute i det civila samhället som går att använda, bara på en idrottsplats i min hemkommun, finns det tält, ledningsvagn och toaletter på hjul redo att rullas ut på plats.

samma sak där, gör en larmlista och ring, grejorna kan vara på plats och upprättade efter 45 min vid gynsam väderlek.

och en grej som kan användas vid eftersök av barn:

en stor jävla pa anl som man spelar hemglass melodin på, tillsammans med björnes magasin och bullebompa.

ett barn på 4 år kan bli livrädd när det kommer 25 militärer, och skriker hans/hennes namn och springa iväg, men hör de björnes magasin i skogen så kommer nyfikenheten i gång.

ut med ett par högtalar enhetet och spela för fulla muggar!

det bör göras en samordnad hemsida med info om eftersök där ett forum med ideer bollas, ingen ide är riktigt dålig förren den har prövats

Edited by bushman
Posted

Utom plikttrogna vpl ! :P :D

:baskerHV:

Till och med dem, forr eller senare.

Vad hande med det, forresten? Fick han nagonsin sitt SoldF-marke?

Posted
vad gäller utr. har jag blivit utskrattad när jag tagit med mig pannlampa och varselväst.

"här e vi militärer och jobbar med den utr vi har fått ut av fm, inget civilt tjafs skall användas"

är det rimligt att man skall lämna sin gps i förrådet, bara för att stf pc inte hade det när han utb. till spanare för 20 år sen?

och om någon råkar ha ljusförstärkare modell hobbex men som funkar får inte den tas med bara för att "vi har inte sånt när kriget kommer då skall vi inte ha det nu heller"

Den plutch som sa det måste vara en IDIOT, var det dessutom

vid ett skarpt eftersök så skulle han enligt mig ha ett par (minst)

rejäla örfilar. Speedy> :D <plutch

Men tyvärr känner jag igen snacket, dock från en vanlig Hv övning.

Jag tycker att alla hjälpmedel är bra oavsett om dom är civila.

Speedy

Posted (edited)

Utom plikttrogna vpl ! :P :wub:

:D

För att vara petig (inte för att kasta paj)

Användes inte polishundar?

EDIT:Det här med stavfel är ingen höjdare...

Edited by SÄK
Posted

Utom plikttrogna vpl ! :P :((

:huh:

För att vara petig (inte för att kasta paj)

Användes inte polishundar?

EDIT:Det här med stavfel är ingen höjdare...

@SÄK

Den lilla erfarenhet jag har angående polisens resurser är att dom kan bli tvugna att omgruppera till ngt annat som anses mer prioriterat. Det kan betyda att man inte skall räkna med att det finns polishundar på plats.

@samtliga

Det spelar ingen roll ifall det är militär eller civil utr. Så länge det är ngt som du kan tänkas behöva på plats.

Posted (edited)

har ett tips vad gäller sambandsmedel.

om ni likt vår HV-bat lever med en FRO avd som anser att gud är deras undersåte, och endast FRO kan hantera alla former av ra.

Och ni står utan fungerande RA 145/135 och alla era laddade akkar är försvunna pga RK hade övn dagen innan, och skitit i att återlämna dem.

kolla upp vad det civila samhället har att erbjuda!

kan med bara två samtal skrapa fram minst åtta fullt fungerande motorola gp 300. med extra akkar och laddare.

och detta inom högst en halvtimme vilken tid på dygnet, året om.

tyvärr har jag även här fått bakåt av plut.led på min fd IP.

med orden: "men vi kan ju inte vänta på att vi skall väcka upp någon som kan hämta ut dessa appartater"

kan vi visst det!

vi får kanske ändå stå och vänta på att vår kvm som bor 10 mil bort, skall låsa upp sitt förråd och ge oss RA 145:or som funkar.

och att leva i tron att polis insats ledningen kommer att ge oss sambands medel, är tyvärr en utopi.

och kan alla på plut hantera en ra 145?

ingen svårighet iofs men på sista tiden hade vi fler folk som var utb på RA180 och aldrig hade sett 145:an.

en gp 300 motsv kan vem som helst handha och kräver ung 5 sek utb.

i mitt fall finns motorola-apparaterna på idrotts anl. men det är bara att undersöka vilkan som kan tänkas ha fungerade ra apparter.

komunförråd, byggföretag och hamnar ect har ofta handenheter som funkar för HV behov.

Edited by bushman
Posted
enkelt.. en varm filt, varmt vatten, en ficklampa, första förband och en visselpipa... mer behöver man inte

fan visselpipa! underbart hade inte tänkt den tanken!

men i vanlig ordning så har inte det används vid jägeriet

och då är man idiot som tar med sig civil-mtrl i skogen.

Posted

kan med bara två samtal skrapa fram minst åtta fullt fungerande motorola gp 300. med extra akkar och laddare.

och detta inom högst en halvtimme vilken tid på dygnet, året om..

i mitt fall finns motorola-apparaterna på idrotts anl. men det är bara att undersöka vilkan som kan tänkas ha fungerade ra apparter.

komunförråd, byggföretag och hamnar ect har ofta handenheter som funkar för HV behov.

Under förutsättning att de är programmerade för samma frekvenser....

Posted

och detta inom högst en halvtimme vilken tid på dygnet, året om..

därav iden med att skriva kontrakt med komun eller större företag.

hade FRO i vårt område funkat normalt, hade vi aldrig behövt titta efter andra sambansmedel.

men tyvärr måste de leka herre på täppan varje gång det övas eller är skarpt läge.

de har ingen förståelse för att det är liv vi försöker rädda.

hoppas att ni andra inte lider av samma problem.

Posted

därav iden med att skriva kontrakt med komun eller större företag.

hade FRO i vårt område funkat normalt, hade vi aldrig behövt titta efter andra sambansmedel.

men tyvärr måste de leka herre på täppan varje gång det övas eller är skarpt läge.

de har ingen förståelse för att det är liv vi försöker rädda.

hoppas att ni andra inte lider av samma problem.

=======================

Jag har uppgifter som tyvärr bekräftar din erfarenhet av FRO.

Att skriva avtal med företag i området är kanske en lösning, dock borde det inte behövas. Frågan är om FM kan skriva sådana avtal just med tanke på FRO´s existens.

Men håller med dig i grund. Ett sådant avtal skulle kunana skrivas med exemeplvis Celab i vårt område. Detta förutsätter dock att de hyrapparter de har inte är på annan plats.

Jag tror att det effektivaste vore att utrusta Hv och de förband som behöver med egna apparater. Det kostar förståss. Å andra sidan kommer ju TETRA att byggas upp. Har vi råd att vänta?

I en framtid får vi med säkerhet se en annan organsiation av de frivilliga organisationerna inom FBU. Det finns ju tankar på att slå samman förbund, eller rent av skrota dem. Kanske slipper vi FRO???

När det gäller ledning av eftersök så är det väl den civila Räddningsledaren som har ansvaret??? Någon som är insatt i Räddningstjänstlagen kanske kan kommentera.

/

Pi PI

Posted

Ni har ju missat det viktigaste!

(G) KAFFE!

(P) KAFFE!

(T) KAFFE! ?

Inget kaffe = :D

Värmeställ, regnställ, ficklampa och nåt blodsockerhöjande kan ju vara bra också.

/

R

Posted (edited)
När det gäller ledning av eftersök så är det väl den civila Räddningsledaren som har ansvaret??? Någon som är insatt i Räddningstjänstlagen kanske kan kommentera.

/

Pi PI

Enligt lagstiftningen så är det polisen som är ansvariga:

"Efterforskning av försvunna personer i andra fall

27 a § I andra fall än som avses i 25--27 §§ skall polisen efterforska

personer som har försvunnit under sådana omständigheter att det kan

befaras att det föreligger fara för deras liv eller allvarlig risk för

deras hälsa. Lag (1992:97)."

Edit: tmuavntar

Edited by SBP
Posted

PI pi skrev:

"Men håller med dig i grund. Ett sådant avtal skulle kunana skrivas med exemeplvis Celab i vårt område. Detta förutsätter dock att de hyrapparter de har inte är på annan plats.

Jag tror att det effektivaste vore att utrusta Hv och de förband som behöver med egna apparater. Det kostar förståss. Å andra sidan kommer ju TETRA att byggas upp. Har vi råd att vänta?"

det är därför jag föreslår kommuner och företag modell bygg och hamn, ej de som proffesinellt hyr ut radioapparater som MOBSTER och andra.

där ligger problemen de vill tjäna pengar, och de kan inte ha säj 10 apparater liggande i beredskap för ett eftersök som kanske sker en gång om året.

de apparaterna som jag har kontakter på, ligger lagrade på en idrottsanl och används ytterst sällan.

därför kan man enkelt få tag i dem, och man vet att de alltid finns där.

och skulle det vara sp att de används så får man reda på det och behöver inte avsätta tid fär att hämta upp dem.

för de skall var komplement och inget man skall förlita sig på.

avtalet vi har med FRO, är att de skall se till att vi har fungerande RA.

tyvärr betyder det enl dem också att de skall ge insatsplutonen signalister.

och hade FRO funkat som de skall i vårt område så hade jag inte klagat.

men de som de erbjuder håller inte måttet, varken fysiskt eller signalutb.mässigt.

kommer de 100 m från kokvagnen slutar de att fungera, helt enkelt.

de är säkert bra i en stab, men i fält kan man inte ha signalister, som bokstaverar ALLA meddelanden.

och den dagen TETRA kommer ut i hv är samma dag som vi även får striv 122 och jas.

och finns då FRO kvar kommer de med all säkerhet att ta TETRA-lurarna och låsa in dem.

just nu tex sitter våra FRO:are och drägglar över de få RA 180 som kommit ut.

vässandes "min älsssakade"

de har beslutat att vi HV-sign inte har tillräklig utbildning att använda dessa tekniska underverk.

Posted

@Bushman: Det verkar väldigt konstigt om det är som du skriver. Vad säger MD gruppen? Har Fro befälsrätt över HV? Om inte varför tar ni inte apparaterna? Säkert att du inte utelämnar några detaljer?