106 Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 (edited) Hur många av de 180 båtarna är HELGE-varianten? Enligt SoldF.com (bra sida den där SoldF) har vi 147st 90H (27st 90HS) och 40st 90E, antal 90L framgår inte. Edited January 11, 2004 by 106 Quote
SERG. B Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 (edited) Du menar att man har en hel del båtar liggandes vid kaj som inte används?? Ja det ligger många båtar i sjön utan att användas. jag kan bara tänka mig allt arbeta att göra rent "impellerarna" ( osäker på om det är rättstavat) när de sen ska användas Jag har för mig att jag läst nånstans att en del båtar som inte användes på något sätt konsaveras och läggs på land. Ja en del båtar tillhörande Amf1 ligger på land på Rindö varv men vad du menar med konserveras vet jag inte. Menar du att de täcks in eller om man bara konserverar motorn så att säga? Edited January 11, 2004 by SERG. B Quote
Amfibieslusken Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Det ligger en del båtar på rosenholmsvarvet i karlskrona också. Exakt hur många vet jag inte, men några av E-båtarna används idag av ekipagekompaniet. Quote
Rissanen Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 den fina uppfinningen bajssystem 2000 som säkert de flesta träffat på.För övrigt blev det presenten från svenskarna till finnarna under FINSWE03. Ryktet säger att dom gillar den. Det måste ha varit något skämt båtchaufförer emellan för jag såg aldrig något bajssystem 2000 vad jag vet om i alla fall. Berätta nu någon vad det är! Quote
VH Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Nä det är inget skämt, vet inte om det finns bilder på det men det är en toalettsits i grön hårdplast med en grå tunna som tillbehör, där påsarna läggs. Vet att någon hög officer från Finland tog emot gåvan av en Övlt som var med över. Kanske bara användes vid staben? Quote
Gotcha Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Tja, i brist på hjälmar/plastpåse, 30kn/badbrygga eller liknande finns ju ofta papp-majan.. Quote
Rissanen Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Nä det är inget skämt, vet inte om det finns bilder på det men det är en toalettsits i grön hårdplast med en grå tunna som tillbehör, där påsarna läggs. Ja, den ja... Då har jag ju troligen använt bajssystem 2000 före VH. Vi blev nämligen tvungna att använda det på Nordic Peace 02. Det var ju inte riktigt "stabilt", men ganska funktionellt. Quote
Guest Skandevall Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Enligt SoldF.com (bra sida den där SoldF) har vi 147st 90H (27st 90HS) och 40st 90E, antal 90L framgår inte. Där ser man vad man finner om man letar nogare. Ja en del båtar tillhörande Amf1 ligger på land på Rindö varv men vad du menar med konserveras vet jag inte. Menar du att de täcks in eller om man bara konserverar motorn så att säga? Jag gick nog för långt där med att det konsaveras. Det var ialla fall denna kolum av Robert Aschberg i Aftonbladet som det stod att många låg på landbacken. Aftonbladet Det är ändå en ganska ansenlig mängd stridsbåtar som vi förfogar över. Man pratar ju om att vissa matrialbeställningar som gjordes på 80 och 90-talen inte längre är aktuella i det numrära antalet som genomfördes. Kan man räkna denna mängd stridsbåtar dit? Quote
106 Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Att man inte använder all materiel (terrängbilar, stridsvagnar, båtar, flygplan, automatkarbiner osv) vid fredsutbildning är inte nödvändigtvis samma sak som att en del är övertaligt. Hur många stridsbåtar behövs i krigsorganisationen? Quote
Guest Skandevall Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Att man inte använder all materiel (terrängbilar, stridsvagnar, båtar, flygplan, automatkarbiner osv) vid fredsutbildning är inte nödvändigtvis samma sak som att en del är övertaligt. Självklart inte. Men vissa beställningar av material har ju skett då antalet behövdes, men att FM:s organisation sedan inte har krävt det längre. Bla dessa drygt 200 jas-plan om jag inte har fel? Funderade mest om alla dessa stridsbåtar behövs till amfibetrupperna i dagens läge då det fanns väl åtminstone 4-5 KA-regementen när de beställdes!? Quote
gpd Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Jepp det är nog lite för många. Om vi har 147 90H kan de transportera 73 plutoner och en tropp och så många amfibiesoldater har vi nog inte. Många 90E är inte i drift, kärran är inte så poppulär.. Quote
VH Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Jo men ha i tanke att det finns ledningsbåtar på varje kompani, dom tar verkligen inte en halv plut. Vissa komp/plut kanske inte nyttjar en hel(platsmässigt) stridsbåt och därmed kanske det krävs fler på mindre antal man. Men visst låter det som mycket, det finns ju en hel del G-båtar och Trossfärjor dessutom. Quote
Amfibieslusken Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 (edited) Många 90E är inte i drift, kärran är inte så poppulär.. Kanske för att det inte behövs lika många Enkel-båtar som Helge?? Enkelbåtarna används inte som trupptransportbåt i samma utsträckning som Helge. Enkelbåtarna används som sjöambulans och inom GRK-komp som transport åt deras eldledare. Att den inte är populär är inte heller sant, den är snabbare och svänger snävare än Helge. Personligen tycker jag att Enkel och Helge ger lika "underhållningsvärde". Det som gör Enkel-båten sämre än vad den borde vara är att radarn är as-kass och borde bytas ut mot en Decca Bridemaster som sitter i Helge-båtarna. Edited January 12, 2004 by Amfibieslusken Quote
ARN Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Amfibieslusken: Att 90 E är kul att leka med i en halvtimme eller så gör den inte bättre i det "vardagliga" bruket av densamma. Det är en ganska utbredd uppfattning att 90E inte nådde upp till förväntningarna Quote
gpd Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Jepp E båten togs fram som sjöambulans och har även använts av a-dyk. Det är riktigt att antalet snarare beror på ett mindre behov än av Helge inte på dess egenskaper . Enkelbåten är klart roligare att köra än Helge, det är lite go-kart över den, däremot så lär den vara helkass i lite grövre sjö. Jag har bara kört i lungt väder så jag kan inte verifiera det själv men det är vad båtchefen uttryckte. HMS Visborg har för övrigt fått en 90E som skeppsbåt. Quote
SERG. B Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Enligt SoldF.com (bra sida den där SoldF) har vi 147st 90H (27st 90HS) och 40st 90E, antal 90L framgår inte. Där ser man vad man finner om man letar nogare. Ja en del båtar tillhörande Amf1 ligger på land på Rindö varv men vad du menar med konserveras vet jag inte. Menar du att de täcks in eller om man bara konserverar motorn så att säga? Jag gick nog för långt där med att det konsaveras. Det var ialla fall denna kolum av Robert Aschberg i Aftonbladet som det stod att många låg på landbacken. Aftonbladet Det är ändå en ganska ansenlig mängd stridsbåtar som vi förfogar över. Man pratar ju om att vissa matrialbeställningar som gjordes på 80 och 90-talen inte längre är aktuella i det numrära antalet som genomfördes. Kan man räkna denna mängd stridsbåtar dit? Jo Robert Aschbergs artikel beskriver läget ganska bra men med tanke på vad polisen gjort med båtarna som de fått låna eller om det nu var köpa så vet jag inte om det är någon bra ide att låna ut för många båtar till civilister eftersom de inte har samma krav på underhåll och service som Försvarsmakten har. Polisens båtar ska tydligen vara i mycket sämre skick än FMs båtar. Quote
SERG. B Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Antalet båtar ska räcka till 1 Amfibiebrigard bestående av 3 st amfibiebataljoner. Sen är det ju inte helt fel att ha några båtar i reserv. Och som det sagts tidigare så bara för att man inte använder alla i fredstid så ska man inte göra sig av med dem. Däremot borde man kanske ta upp dem ur vattnet och ställa dem under tak eller något när de inte används. Quote
VH Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Det är väl snack om att HV ska få låna några om några år? Quote
Amfibieslusken Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Det är väl snack om att HV ska få låna några om några år? Det snackas mycket inom HV, och Stridsbåtar inom HV är enligt mig inget annat än önsketänkande i dagsläget. Att underhålla en Strb90H kostar en hel del, och det är en hel del som inte HV har pengar till tyvärr. Ett annat problem är att även om man genomfört GU som båtchef så måste man ändå genomgå en kompletterande kurs för att putsa på kunskaperna lite. Sen måste du ha två GU-utbildade nautiker på varje båt och alla måste vara behöriga att framföra en båtar i så hög fart som krävs. Det blir svårt att hitta så många båtchefer som krävs. Quote
Guest Skandevall Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Polisens båtar ska tydligen vara i mycket sämre skick än FMs båtar.Jasså, har snutarna gjort nåt mer än att inte underhålla dem så bra och målat dem i klart mindre snygga färger än FM:s?!? Sen har jag förstått att man har många båtar med fel och körförbud som man bara låter ligga för att det är dyrt att åtgärda och så använder man andra båtar i stället. Men FM är bättre på underhållet än polisen? Jag har ju ganska dålig koll på amfibietrupperna och deras verksamhet men Amf1 och Amf4 måste ha ordentligt stora hamnar om det ska få plats med alla båtar. Eller det kanske ligger en del båtar i Karlskrona också?? Quote
Amfibieslusken Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 (edited) @Skandevall: Se mitt inlägg ganska långt upp på sidan angående Karlskrona. Edited January 12, 2004 by Amfibieslusken Quote
SERG. B Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 De har inte lika korta intervaller mellan service och underhåll, som FM. Båtcheferna har ju saker att kontrollera efter ett visst antal varvtimmar. Sen har de 48h service 100h service osv osv. Efter en stor övning så vårdas båtarna och underhålls av besättningen i flera timmar. Ja båten och delar av båten går ju sönder och slits hur man än gör och istället för att alltid åtgärda felen så sätter man körförbud på dem och tar en annan båt istället. I jämförelse med polisens båtar så är FMs båtar i mycket bättre skick. Nej hamnarna är väl inte så jättestora däremot ligger båtarna tätt packade och preussiskt inrättade, mmm en vacker syn. Quote
Guest Skandevall Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Allright. Missade det. Tackar! Har de nån utbildning på båten i Karlskrona? Har nämligen en vän vars bror har jobbat just som instruktör på båten efter lumpen och vad jag har förstått har han varit i Karlskrona. Quote
Amfibieslusken Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Allright. Missade det. Tackar! Har de nån utbildning på båten i Karlskrona? Har nämligen en vän vars bror har jobbat just som instruktör på båten efter lumpen och vad jag har förstått har han varit i Karlskrona. Japp man kan efter GU anställas som intstruktör till efterföljande årskullar. Det finns inte tillräckligt med officerare för att utbilda alla båtchefer så dessa sergeanter gör det istället. Officerarna har istället hand om teorin oftast. Själv hade jag två ROFF som höll i teorin. Quote
Guest Skandevall Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Utbildas det många båtchefer eller är det bara brist på utbildare?? Hur länge räknar man att stridsbåt 90 ska kunna var i bruk? Hur bra fixar förresten båten fientlig eld? Quote
Amfibieslusken Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 (edited) Utbildas det många båtchefer eller är det bara brist på utbildare?? Hur länge räknar man att stridsbåt 90 ska kunna var i bruk? Hur bra fixar förresten båten fientlig eld? När jag låg inne så utbildades det en pluton båtchefer uppdelat på två troppar. En tropp som hade praktisk tillämpning och en som hade teori, och efter lunch så bytte man plats. Hur lång livslängd de har kommer jag tyvärr inte ihåg nu. De senaste Strb90 HS som de kallas kan stå emot finkalibrig eld upp till 7,62mm men de lite äldre har inte en chans. Det är bara aluminium rakt igenom. Edited January 12, 2004 by Amfibieslusken Quote
EO4 Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Funderade mest om alla dessa stridsbåtar behövs till amfibetrupperna i dagens läge då det fanns väl åtminstone 4-5 KA-regementen när de beställdes!? Mig veterligt så beställdes det aldrig mer båtar än till 3 amfibiebataljoner av den gamla modellen (KA-AMFBAT). Beställningen till de övriga 3 (KA organsierade 6 amfibiebataljoner och ett antal fristående amfibiekompanier) genomfördes aldrig på grund av nedskärningarna. Antalet båtar som finns idag borde därför vara i stort sätt rätt för nuvarande organisation. Quote
ARN Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Det började levereras båtar till en 4:e bataljon (6* amfbat tror jag), vet ej om det fullföljdes. Båtarna i nämda leverans var något modifierade, vill minnas att serien börjar med båtnummer 908, eller däromkring. Jag vet inte om HS är en seperat beställning eller det är en modifikation av båtarna ingående i den sista serien. Quote
SERG. B Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 HS båtarnas nummer börjar på 900 men det var väl en beställning som gjordes för att ha båtar som klarade int insatser. dvs splitterskyd, AC, toalett mm. Quote
ARN Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 HS båtarnas nummer börjar på 900 men det var väl en beställning som gjordes för att ha båtar som klarade int insatser. dvs splitterskyd, AC, toalett mm. Det låter mycket konstigt i mina öron, ett flertal båtar med nummer över 900(som förövrigt är lite speciell med krom på maskinerna ) leverades innan det var tal om HS, vet att upptill åtminstone 922 var det inga HS vid ankomst till förbanden. Har dessa modifierats i efterhand? Jag har hela tiden trott att HS var nyanskaffning. Quote
Recommended Posts