109 Eken Posted November 7, 2003 Report Posted November 7, 2003 När FVmuseum nyöppnar kommer det att finnas en riktig Gripensimulator att prova, det är SAAB som skänkt den! Källor Flygvapenmuseum
M4A1 Posted November 7, 2003 Report Posted November 7, 2003 På tal om gripen, jag var på ett studiebesök på FMHS i Halmstad med fbu-u igår. Fatta att dregglet rann ur truten när man kom in i hangaren och såg dessa vackra plan . Bl.a så hade dom det nya Jas 39 c där . Helt splitt nytt.
Runqvist Posted November 8, 2003 Report Posted November 8, 2003 Blir till att ta sig tid till ett besök då. Tur att man bor i Linköping.
Panzerfaust Posted November 8, 2003 Report Posted November 8, 2003 hittar inte artikeln om det, vägledning tack
Vakten_F4 Posted November 9, 2003 Report Posted November 9, 2003 Åfasen! Skadad som man är har man ju snittat ett eller ett par besök per år, men nu blir det dags att åka dit igen! Synd bara att Hkp 3:an är borttagen, den är så fin! Man får såna "GET SOME!!!" associationer!
106 Posted November 9, 2003 Report Posted November 9, 2003 Synd bara att Hkp 3:an är borttagen, den är så fin! Men nu står väl 39-2 (Viktor 52 aka "Svarta änkan") på dess plats? Skall bli intressant att se vad det är för typ av Gripensimulator. Jag har inte sett exakt vad det är för någon än, vilket innebär att det i praktiken skulle kunna vara en PC med tillbehör. Det finns ju ett antal olika simulatorer till Gripen, varav vissa använder vanliga Thrustmaster-spakar. Så var det förr i alla fall, man har ju senare tagit fram en billig variant av spaken och gasreglaget till 39an så det kanske används i stället. Kan även vara så enkelt som en 39-cockpit (används vid exempelvis flygutställningar/uppvisningar) med en vanlig PC-skärm framför.
Erik_G Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 Minns med nostalgi när jag pryade på målflygkompaniet och tillbringade varje lunch på FV-museet spakandes MS Flight Simulator som fanns på baksidan av den Drakensimulator de har. Föga anade då jag som liten högstadieparvel att jag skulle tillbringa 14 månader i kasern Baronen ett stenkast därifrån... *fast i nostalgiträsket* /E
Erik_G Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 Men nu står väl 39-2 (Viktor 52) på dess plats? Men vad säger du pöjk? Har de fått en Gripen på FV-museet? Det var alldeles för länge sedan jag var där!!!! /E
jed Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 Finns det nån chans att få klättra upp och provsitta gripen? Nån som har kontakter på musset och kan verifiera att de kommer att få en gripen simulator och vilken typ av simulator det är? Dags att planera in en resa till Linköping tror jag... ;)
bushman Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 tror väl knappast att det är "the dome" från F7 som har hamnat på museet. flyttas den någonstans så blir det väl till Göran Persson's sommarstuga, som privat leksak. vi dödliga kommer aldrig att få ta del av något så dyrt.
Danne Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 tror väl knappast att det är "the dome" från F7 som har hamnat på museet.flyttas den någonstans så blir det väl till Göran Persson's sommarstuga, som privat leksak. vi dödliga kommer aldrig att få ta del av något så dyrt. Åk bara en mil österut från FV museum så finner du 2 dome simulatorer (PM Sim-SY-sim)..byggnaden norr om SAAB skrapan...bara att knalla in. Du lär till och med få en personlig guide ut därifrån och åka blåvit bil ;)
jed Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 Åk bara en mil österut från FV museum så finner du 2 dome simulatorer (PM Sim-SY-sim)..byggnaden norr om SAAB skrapan...bara att knalla in. Du lär till och med få en personlig guide ut därifrån och åka blåvit bil ;) Om det finns en avlägsen chans att hinna flyga ett par minuter så är det värt det tycker jag
bushman Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 Åk bara en mil österut från FV museum så finner du 2 dome simulatorer (PM Sim-SY-sim)..byggnaden norr om SAAB skrapan...bara att knalla in. Du lär till och med få en personlig guide ut därifrån och åka blåvit bil ;) Om det finns en avlägsen chans att hinna flyga ett par minuter så är det värt det tycker jag nä det är det inte, du har rört något dyrt som tillhör staten. dina nästa 20 år kommer att spenderas i ett bergrum på något avlägset kalfjäll, norr om polcirkeln. lenni b. kommer en gång i veckan, med ett koppel dvärgar som gnager på din skrotum(latin), och piskar dig med kablarna till JAS gamla styrsystem. :P
Gotcha Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 /../ och piskar dig med kablarna till JAS gamla styrsystem /../ Hehe, tja, det är ju inte så illa pinkat det heller, om man nu ska bli piskad. B)
Sgt Papa Bear Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 @Jed.... Jag flög PM-SIM i våras... Dessutom var det i jobbet... så jag fick betalt för att göra det... //Sgt Papa Bear
jed Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 nä det är det inte, du har rört något dyrt som tillhör staten.dina nästa 20 år kommer att spenderas i ett bergrum på något avlägset kalfjäll, norr om polcirkeln. lenni b. kommer en gång i veckan, med ett koppel dvärgar som gnager på din skrotum(latin), och piskar dig med kablarna till JAS gamla styrsystem. :P Ge mig 10 minuter i simulatorn och det är värt det!
jed Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 @Jed....Jag flög PM-SIM i våras... Dessutom var det i jobbet... så jag fick betalt för att göra det... //Sgt Papa Bear Jag vet vart du bor... Och jag vet vilken bil som jag ska repa på din parkering! :P
106 Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 Men nu står väl 39-2 (Viktor 52) på dess plats? Men vad säger du pöjk? Har de fått en Gripen på FV-museet? Det var alldeles för länge sedan jag var där!!!! /E Den lär finnas där nu. Museet har varit stängt någon månad pga ombyggnad, tror det öppnade igår så jag har inte varit där och sett det själv, än bör tilläggas.
imint Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 Åk bara en mil österut från FV museum så finner du 2 dome simulatorer (PM Sim-SY-sim)..byggnaden norr om SAAB skrapan...bara att knalla in. Du lär till och med få en personlig guide ut därifrån och åka blåvit bil ;) Om det finns en avlägsen chans att hinna flyga ett par minuter så är det värt det tycker jag nä det är det inte, du har rört något dyrt som tillhör staten. dina nästa 20 år kommer att spenderas i ett bergrum på något avlägset kalfjäll, norr om polcirkeln. lenni b. kommer en gång i veckan, med ett koppel dvärgar som gnager på din skrotum(latin), och piskar dig med kablarna till JAS gamla styrsystem. :P Mycket kablar blir det att piska med om hon använder styrsystemets samtliga kablar En nåd att stilla bedja om
BJK Posted November 11, 2003 Report Posted November 11, 2003 Spakade Airbus A320 och Hkp 11 idag på SAS FA! Riktigt skoj måste jag säga!
109 Eken Posted November 12, 2003 Author Report Posted November 12, 2003 Föga anade då jag som liten högstadieparvel att jag skulle tillbringa 14 månader i kasern Baronen ett stenkast därifrån... *fast i nostalgiträsket* /E Mmmm....Baronen.... Enligt en artikel i Corren som jag läste skulle det vara en sån som man utbildar piloter på minus domen och en del hemligt krafs...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.