Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Jag vill ta upp det här med fordon på Hvinsatsplutonerna. Därför vänder jag mig i första hand till folk som är medlemmar i en Hv Insatspluton eller Beredskasppluton(vilket som).

Jag själv vill ha ett alternativt transportmedel än tgb 13/20.

Jag har tröttnat på att åka runt med de skitfordon vi har fått oss tilldelade, dem går ständigt sönder, står i ett fuktigt förråd och rostar järnet. Skall man till ett övningsområde tar det en halv evighet, då man endast får köra i 55km/h(vägarna till övningsområdena avgör detta), varpå värdefull övningstid har gått till spillo. Sist beställde MD-gruppen in bussar för att transportera folk samt att dem fick några tgb framkörda till övningsområdet. Detta för att ta till vara på övningstid.

Terrängbilarna torde vara ekonomiska brakförluster som jag ser det. Kräver ständiga reparationer(som inte kan förebyggas med vård nej). Dem har dessutom en bränsleekonomi som är vansinnigt stor i förhållande till antal mil man får per tankning(miljövänligt värre).

Jag och några i min pluton diskuterade detta, och kom fram till att vw-bussar eller motsvarande skulle vara ett bättre alternativ. Bättre bränsleekonomi, reservdelar osv. Man kan bättre anpassa sig till rådande hastighetsbegränsningar, istället för att skapa situationer genom att köra i 55km/h(bromskloss).

Fler som kan vara förare(med förarbevis minbuss givetvis), eftersom man har svårt att få tag i folk som vill göra en 80timmars kurs bara för att få ett förarbevis på ett snart antikt fordon.

Och vad det gäller terrängtagningsförmåga. Ja den kan man utesluta i fredstid ändå, för vi får ändå inte köra i terrängen. 99,9% utav våra framryckningsvägar är vanliga civila vägar.

Och krocksäkerheten behöver jag väl inte ens nämna... Eller saknaden utav den samma... :D

Vi räknade att 5 vw-bussar och en pickup skulle lösa våra transportproblem.

1 vw-buss till chefsgruppen

4 vw-buss till skyttegrupperna

1 pickis till trosstroppchefen och plutmtrl

Nu vill jag höra hur ni ser på det hela i era plutoner?

Detta är mina fem öre... /H

Posted

Har en Tgb21 som i princip körts från fabrik till mobförråd innan vi fick den för cirka ett år sedan. Det finns antagligen fler som vill ta förarbevis på den (bl a jag) än vad det finns platser på det fåtal utbildningar som genomförs. Dessutom får inte alla gå utbildningarna, utan endast de som behöver det för sin befattning, vilket innebär att det är konstant brist på personal med förarbevis på Tgb11-22.

Tycker att plutch borde ha minst en ratgb1112 som ledningsfordon istället för den Tgb13 han har idag.

Jag håller med dig om att något mer minibussliknande skulle lösa en del av problemen. Men tyvärr finns det inte tillräckligt med plats i en VW-buss för 8 skyttesoldater med utrustning. Tross har vi ingen. Om man minskade storleken på skyttegrupperna till 6 man skulle det nog fungera bättre med minibuss/Sprinter.

• Forumsledning
Posted

I min pluton har vi 3st Tgb21 LV. Det funkar okej, men det beroro på att det är motorväg till övningsområdet oftast. Övar vi nån annanstans tar det en stund att ta sig dig givetvis.

Har vi mycket mtrl tar vi ut bataljonens 30bil som dessutom kan ta 12 pers med full utrustning. Vid större övningar brukar vi plocka ut en pickup för att köra med mat och sånt under dagarna.

Posted

Jag är av den åsikten att insatsplutonerna/kompanierna SKALL ha terrängtransport kapacitet.

Det är riktigt att 99,9 % att transportvägen är på landsväg, på ÖVNINGSTID.

Men, eftersom vi faktiskt övar för att tjänstgöra i ett krig eller skymmningsläge så skall vi öva på de fordon som, i min mening, behövs för att lösa tilldelade uppgifter.

Personligen skulle jag tänka minst 2 gånger innan jag ställer ut plutonen/kompaniet på en landsväg i ett krig. Jag hade utnyttjat terränglådan maximalt för att få skydd o skyl mot fi spaning. Dett kräver terrängkapacitet.

Att ta sig från A till B på landsväg torde vara den snabbaste, men är det den säkraste ?

Att vår terrängfordons-park börjar bli föråldrad är en annan femma !

Med det har diskuterats i ett annat forum.

Posted
Jag vill ta upp det här med fordon på Hvinsatsplutonerna. Därför vänder jag mig i första hand till folk som är medlemmar i en Hv Insatspluton eller Beredskasppluton(vilket som).

Jag själv vill ha ett alternativt transportmedel än tgb 13/20.

Jag har tröttnat på att åka runt med de skitfordon vi har fått oss tilldelade, dem går ständigt sönder, står i ett fuktigt förråd och rostar järnet. Skall man till ett övningsområde tar det en halv evighet, då man endast får köra i 55km/h(vägarna till övningsområdena avgör detta), varpå värdefull övningstid har gått till spillo. Sist beställde MD-gruppen in bussar för att transportera folk samt att dem fick några tgb framkörda till övningsområdet. Detta för att ta till vara på övningstid.

Terrängbilarna torde vara ekonomiska brakförluster som jag ser det. Kräver ständiga reparationer(som inte kan förebyggas med vård nej). Dem har dessutom en bränsleekonomi som är vansinnigt stor i förhållande till antal mil man får per tankning(miljövänligt värre).

Jag och några i min pluton diskuterade detta, och kom fram till att vw-bussar eller motsvarande skulle vara ett bättre alternativ. Bättre bränsleekonomi, reservdelar osv. Man kan bättre anpassa sig till rådande hastighetsbegränsningar, istället för att skapa situationer genom att köra i 55km/h(bromskloss).

Fler som kan vara förare(med förarbevis minbuss givetvis), eftersom man har svårt att få tag i folk som vill göra en 80timmars kurs bara för att få ett förarbevis på ett snart antikt fordon.

Och vad det gäller terrängtagningsförmåga. Ja den kan man utesluta i fredstid ändå, för vi får ändå inte köra i terrängen. 99,9% utav våra framryckningsvägar är vanliga civila vägar.

Och krocksäkerheten behöver jag väl inte ens nämna... Eller saknaden utav den samma...  :uuh:

Vi räknade att 5 vw-bussar och en pickup skulle lösa våra transportproblem.

1 vw-buss till chefsgruppen

4 vw-buss till skyttegrupperna

1 pickis till trosstroppchefen och plutmtrl

Nu vill jag höra hur ni ser på det hela i era plutoner?

Detta är mina fem öre... /H

Jag kan bara hålla med dig. På våran KFÖ fingerades det en ammo-transport med följebil (tgb20), ammo-bilen blev prejjad av b-styrka samt en man hoppade in i ammo-bilen, bilen åker ifrån tgb20 utan problem. Ammo-bil = Borta. :((:((:((

Posted

Insatsplutonerna skall likriktas. Enligt KRO-A är det två tgb 20 Inf samt en tgb 13 som gäller för IP.

Personligen tycker jag att det är skit. Hellre WW-bussar. Men som höjdarna säger "det är bara att gilla läget".

Fordonstilldelningen kan förklara varför prickskyttar och skjukvårdare är borttagna ur organisationen. Med tilldelade fordon lyfter man nämligen den nuvarande organisationen. Synd bara att någon på HKV glömde räkna med hundarna *ler grymt*

Guest Dedicated
Posted

Ett påhitt nere hos oss är att sätta dragkrokar på 20/13-bilarna. På så vis kan man slänga in förläggningsmtrl etc i ett släp och kompensera för det faktum att minst ett av de tre fordonen ständigt har körförbud!

Posted

Byt till TGB 30 i stället.

Hade fem TGB 30 på plutonen under GU, en i min grupp.

De är lite större i terängen jmf. TGB 20, men tar sig fram mycket bra ändå.

Fördel TGB 30 med PTp-hytt:

* Får köras i 90km/h

* Matriel på ett ställe, personal på ett ställe.

* Gott om plats för last.

* Större nytjande vid civila insatser.

* Stor förarhytt, god arbetsyta för chef.

Posted
En 30bil får inte köras i 90km/h ! Läs SÄKI Trafik

Räknas den som Ltgb? För den lär väl knappast räknas som Tgb11/13/20 med varianter?

Annars hittar jag inte Tgb30/40 i SäkI Trf kap 7 mom 55, vilket reglerar max hastighet.

Posted
Ett påhitt nere hos oss är att sätta dragkrokar på 20/13-bilarna. På så vis kan man slänga in förläggningsmtrl etc i ett släp och kompensera för det faktum att minst ett av de tre fordonen ständigt har körförbud!

Vilken typ av släp använder ni? Har ni fått tillstånd att använda mtrl som inte finns i KRO-A? Hur har ni ordnat med förarbevis för tgb med släp?

Posted
En 30bil får inte köras i 90km/h ! Läs SÄKI Trafik

Oki, men kan Mr vara så god att rätta mig då? Vad är max tillåtna hastighet TGB 30/40?

Kimster -> :lol: <- Bodin

Posted

Vilken typ av släp använder ni? Har ni fått tillstånd att använda mtrl som inte finns i KRO-A? Hur har ni ordnat med förarbevis för tgb med släp?

Behövs det? Har aldrig sett att man behöver något tillägg på sitt förarbevis om man kör med släp efter minibuss, Sprinter eller liknande fordon. Men det är klart, terrängbilen är lite speciell.

Dessutom kan man undra om det finns BOA på den lösningen. Fäster man dragkrok på en civil bil måste man ju besiktiga den, har detta gjorts på terrängbilarna?

• Forumsledning
Posted (edited)
En 30bil får inte köras i 90km/h !   Läs SÄKI Trafik

Oki, men kan Mr vara så god att rätta mig då? Vad är max tillåtna hastighet TGB 30/40?

Kimster -> :Malaj: <- Bodin

Trodde ni kunde adressen till SÄKI http://62.119.135.221/webb/index.html

Då 30bil går under benämning LastTerrängbil så har vi 70 som högsta hastighet numera.

Om jag inte minns fel så när jag tog F-bevis 98 så vart det 80km/h, det fanns tom en sån där klisterlapp "max 80km/h" precis som med tgb 11/13/20 hade fast med max 70

Parantes

Att tilläggas kan jag påpeka att när du tar f-bevis på 30-bil idag får du inte längre automatiskt köra 11/13/20bil.

Edit: Jag kollade med vissa källor och det är tydligen otydligt i SÄKI med benämningar. Men alla tolkar motsvarande som jag iaf.

På annat ställe benäms 30bil som TGB30/40. Men den har aldrig fått köras i 90km/h så länge jag har haft f-bevis.

(rättade lite skrivfel)

Edited by Kimster
Posted
Då 30bil går under benämning LastTerrängbil så har vi 70 som högsta hastighet numera.

Då är jag med, visste bara inte om det var Ltgb den kallades.

Posted

@Maddman

Jag förstår din synpunkt, men jag vill inte offra en helvetes massa övningstid på att åka terrängbil. Då finns det annat jag kan göra istället. Visst vi övar för ett förhoppningsvis icke kommande krig. Men det betyder inte att jag vill riskera att dö på vägen dit, pga att jag övar med ett fordon som borde skrotas.

Jag är förövrigt krigsplacerad på ett sskförband, och vi har inga fordon i våra mobförråd. Däremot vet jag (tittat i kriorgplanen) att vi skall "hämta/plocka" fordon hos olika bilförsäljare i händelse av mob. Och då är det just främst VW-bussar och motsvarande som vi skall rekvirera.

@Fu Bodin

Jag hoppas inte du menar allvar med att man skulle använda tgb30 istället. Dem är ju inte mer ekonomiska, krocksäkra eller snabbare.

Sen har man ju gjort en stor miss när det gäller hunden/arna. Vi har efter snart 3år fortfarande inte fått ett rakt svar på detta ifrån MDgruppen, om var hunden skall vara under transport.

Åter till urämnet.

Posted

@ Nifelhel !

Rätt som du säger. Det tar tid !

Däri låg min synpunkt om föråldrade fordon med en max hastighet på 55 km/h.

I detta fall är min pluton relativt lyckligt lottade. Från vår hemstad (Hässleholm) till vårt skjutfält är det 40 min. färdväg med Tgb. I övrigt så övar vi på befintliga övningsområden kring stan.

Samtliga Insats-skytteplutoner (4 st.) har fått ut sina fordon. (Tgb-13 och 21)

Ledningsplutonen har fått ut sina terrängfordon, (Tgb-1112, 21 och 30) samt släp.

Det som saknas är våra personbilar. (4 st. Volvo 945)

Där förvånar det mig lite att ni inte fåft ut några egna personbilar ?!

Vi blev nämligen erbjudna att få ut, men vi tackade nej.

Vi föredrar nämligen "Statoil-varianten", eftersom vi kan anpassa fordonsvalet efter behov. (Dessutom slipper vi fordonsvård, besiktningar och annat klödd på dessa )

Men som i allt annat så finns det tydligen lokala varianter. Lite trist !

Dock kvarstår min åsikt om att HV-insats skall ha terrängtransportkapacitet.

Posted

Vill bara säga det att rätt benämning är tgb 30/40.

De är således en terrängbil och inget annat. Vad gäller förarbevis på tgb30/40 så gäller inte det "neråt", tgb 11/13/20 pga av automatlådan.

Vad gäller lämpliga fordon så håller jag med om att WV-bussarna är för små samt att de saknar terrängkörningsförmågan. Det SKA ett militärt fordon klara!!

Posted

Sitter som stf. Plutonchef på en IP och vi har en tgb13 och en tgb20 på plutonen. De bilar vi har håller en hög standard gällande hållbarhet och skick, dock så är ju inte detta fallet inom riket som många av er säger.

Inom en framtid kommer ju dessa tgb bilar att falla för åldersstrecket plus att innan 2010 skall samtliga fordon inom FM vara föresedda med katalysator motsv vilket gör att tgb11/13/20 etc försvinner. (lite osäker på tidsaspeketen med det är något sådant iaf)

En ny fordonspark /ersättningsfordon till IP (HV) skulle som sagt behövas. Både trafiksäkerhetsmässigt och terrängmässigt. För terränegenskaper behövs i allra högsta grad. Trafiksäkerhetsmässigt är tgb11-20 en katastrof och jag skulle inte vilja krocka/köra av vägen i ens 55 km/h i en tgb.

FM har ju köpt in en del Sprinter bilar vilka kanske skulle funka. Dock är de ju ganska så dyra, både i rep o drift, så andra alternativ kanske skulle vara bra. VW bussar i all välmening men...

Jag håller fast vid ett ganska enkelt motto som brukar funka ganska så bra. Som du krigar skall du öva. Enkelt. O det gäller ju det mesta som finns, både fordon och övrig materiel. :rocketl:

Posted

De är således en terrängbil och inget annat.

Jo men det intressanta är vad den kallas i SäkI. De alternativ som skulle kunna passa in är Ltgb eller Tgb11/13/20 med varianter. Antagligen är det Ltgb för variant av Tgb11/13/20 borde syfta på Tgb1111, 1112, 1313 osv.

• Forumsledning
Posted

De är således en terrängbil och inget annat. Vad gäller förarbevis på tgb30/40 så gäller inte det "neråt", tgb 11/13/20 pga av automatlådan.

OT

Förra Utgåvan av SÄKI fick du köra tgb 11/13/20 med ett 30/40 f-bevis men inte tunglastbil. Nu är det ändrat. Det var det jag ville belysa.

Posted (edited)
Sen har man ju gjort en stor miss när det gäller hunden/arna. Vi har efter snart 3år fortfarande inte fått ett rakt svar på detta ifrån MDgruppen, om var hunden skall vara under transport.

Hunden skall transporteras på flaket tillsammans med sin hundförare. Dock SKALL hunden vara försedd med munkorg under transporten. Så fungerar det på min pluton och i övriga plutoner inom Södermanlandsgruppen.

/ERI

edit: fippel med fingrarna!

Edited by ERI
Posted

Om problemet är att det stjäl övningstid varför använder ni dom? En buss löser transportbehovet för hela plutonen.

I läge ska ni använda tilldelad utrustning, under övning löser ni problemet på smidigaste sätt. Ni övar väl inte personaltransport?

Posted

Det här är mina erfarenheter utav fordon i Hemvärnet (göteorgsgruppen).

Försvarets fordon (20/30/13 m.m) behöver alltid någon med förarbevis tyvär så är det oftast en bilkårist som behagar att vara sen och framförallt så är det inte en person i gruppen vilket kan skapa en hel del språkliga problem.

Som sagts ovan så är det ju sällan man övar krigstida transport och då är en gammal folkabuss bättre en de fordon som är "gröna".

Lättare att reparera, alla med körkort får köra, billigare i drift samt den packar mer (tror jag iaf).

Så rent praktiskt vore enligt mig ett par folkabussar och ett par volvo 245.

MEN idealet vore naturligtvis bandvagn 206 och sisu.

Sisu är nog bara att drömma om (för mycket utbildning underhåll m.m)

Bandvagn tror jag däremot inte behöver vara så avlägset eftersom det finns minst ett par på varje regemente man i värsta fall får låna.

Det är riktigt praktisk när man väl är på plats.

(kanske inte så bra att åka i om man ska till en övningsplats ett par mil bort.)

Samt med en cammomålad bandvagn så ser man faktiskt lite mer proffisionell ut.

Så tycker DXL :angry:

Posted (edited)

Kan hålla med min stabskollega dxl, om att Patgb203 "patria" skulle vara det absolut "ultimata" fordonet för HV... Man kan transportera folk, lasta hyfsat mycket, splitterskyddat och man fått en AKAN som extravapen på köpet :angry:

Sedan SER den lättatre ut att lära sig köra än en bandvagn (spekulationer från min sida) och den är mer "allmän väg vänlig" än en bandvagn... sedan hadde man ju fått smeka den varje övning nästan ,O:D

Edited by Fu Dahlberg
Posted

Nu menade jag ju sisu och inte patgb203 men naturligtvis så anser jag ju att 203:an vore bättre (och i ärlighetens namns så var det den jag tänkte på)

Min grupp hade ju en övning med en 203:a och man inser verkligen hur mycket en stor bil som klarar finkalibrig eld och som har en kanon på taket ökar respekten hos de man kör förbi.

I den nya roll som iaf vi i Göteborgs insats plutoner har på oss så skulle en sådan vara perfekt.

Posted
I den nya roll som iaf vi i Göteborgs insats plutoner har på oss så skulle en sådan vara perfekt.

OT Vad är det för uppgift? SSN = nyfiken :D /OT

Själv så är det bandvagn som gäller som transport fordon på övningar och ibland privata bilar.

Posted

OT Vad är det för uppgift? SSN = nyfiken :D /OT

Antagligen samma uppgifter som för alla IP i landet:

- Skydda

- Bevaka

- Försvara

- Medverka i ytövervakning

- Eskorttjänst

Samt i vissa fall:

- Starta upp anläggning

och i mån av tid:

- Stöd till det civila samhället

Posted

OT Vad är det för uppgift? SSN = nyfiken :/ /OT

Antagligen samma uppgifter som för alla IP i landet:

- Skydda

- Bevaka

- Försvara

- Medverka i ytövervakning

- Eskorttjänst

Samt i vissa fall:

- Starta upp anläggning

och i mån av tid:

- Stöd till det civila samhället

starta upp anläggning? vad menas med det frågas..

För oss gäller.

patrull, både strids och spaning

eskort

ytövervakning

Hjälpa polisen vid "terrorist" angrepp

inte så mycket fast bevakning för våran del

det mesta utav tagande utav objekt sköts också utav andra plutoner.

Däremot så är det vi som rekar anfallsmål osv.

Sedan så finns ju alltid den smickrande uppgiften att visa upp sig för allmänheten som faller på insatsplutonerna (ironi ironi)