709 Posted April 4, 2012 Report Posted April 4, 2012 (edited) Inte riktigt något som är direkt användbart på en HvInsatspluton, men här är de tre sidorna från en av de två gula biblarna, InfR Skyttepluton 1991. (Klickbara för större bild.) Edited April 4, 2012 by 709 1 Quote
Rune Frunkh Posted April 4, 2012 Report Posted April 4, 2012 (edited) I något InfRSkplut (-grp) (1991?) vill jag minnas att det finns en packningsplan och skiss på hur materielen bör lastas. (Fundera samtidigt på hur man får in 14 norrlandsskyttesoldater i vagnen... ) Jag har reglementet i mina gömmor, ska se om jag kan scanna eller fota. Man ska inte få plats med soldaterna i den bandvagnen. Plastskyttet åker antingen annan bv, tgb, skidor eller går. Ok, att ha packning i en vagn och soldater (alla 28) i den andra var en lösning vi aldrig funderade på... (En NSkplut i NB85-organisationen hade 28 soldater (tre grupper) fördelat på två Bv206.) Att hänga upp sin framryckning/marscherande på skidtolkning (om så väderleken medger) eller fotmarsch innebär vissa begränsningar för förbandet, även för en Fältjägare. Du anar inte hur mycket som kan få plats på taket på en Bv... Edited April 4, 2012 by Rune Frunkh Quote
Nestor Posted April 6, 2012 Report Posted April 6, 2012 Inte riktigt något som är direkt användbart på en HvInsatspluton, men här är de tre sidorna från en av de två gula biblarna, InfR Skyttepluton 1991. :Bilder: Nåja, nu ska vi inte vara fullt så pessimistiska, glaset är ju faktiskt teoretiskt sett alltid fullt avseende innehåll av massa Känslan säger mig att de bilderna är utmärkta att ha som referens, därefter får man ju anpassa lite inom plutonen hur man vill ha det. Tack för att du delade med dig Quote
wolfman Posted December 20, 2012 Report Posted December 20, 2012 Vi har Bv 206 på vår plut. Funkar kanon! 1 Quote
wolfman Posted December 20, 2012 Report Posted December 20, 2012 Vi rullar med en grp per vagn. (är sällan mer än 3 grupper). Brukar köra 2 tält. Helt ok!! Quote
Axial Posted December 20, 2012 Report Posted December 20, 2012 I något InfRSkplut (-grp) (1991?) vill jag minnas att det finns en packningsplan och skiss på hur materielen bör lastas. (Fundera samtidigt på hur man får in 14 norrlandsskyttesoldater i vagnen... ) Jag har reglementet i mina gömmor, ska se om jag kan scanna eller fota. Man ska inte få plats med soldaterna i den bandvagnen. Plastskyttet åker antingen annan bv, tgb, skidor eller går. Ok, att ha packning i en vagn och soldater (alla 28) i den andra var en lösning vi aldrig funderade på... (En NSkplut i NB85-organisationen hade 28 soldater (tre grupper) fördelat på två Bv206.) Att hänga upp sin framryckning/marscherande på skidtolkning (om så väderleken medger) eller fotmarsch innebär vissa begränsningar för förbandet, även för en Fältjägare. Du anar inte hur mycket som kan få plats på taket på en Bv... Här har jag minsann glömt att svara Jodå, tro det eller ej men jag har en ganska hyfsad uppfattning om hur mycket man kan lasta på taket. Men du frågade efter packplanen sådan den såg ut i InfR Skplut och jag svarade utifrån den packplanen, vilken 709 så förtjänstfullt presenterade ovan. Följer man den planen så går det inte in några soldater. Däremot hade en skyttepluton (inte nsk) även två tgb20 där soldaterna packades. Jag har aldrig påstått att man kan, eller ska, få in 28 soldater i en bv206. Fältjägare har jag aldrig varit heller, mig veterligen. Det jag misstänker att du ville ha var packplanen för nskpluton och den ser annorlunda ut. Som du själv säger så hade varje pluton 2st bv206 vilket gör en tropp per vagn och då ser det ut som följer enligt InfR Nskkomp 1990, bilaga 1, sidan 4: Exempel på lastning vid en skyttetropp FRAMVAGN Signpist Lys- och signam Battladd 6 ryggsäckar (lvstativ + ksp på taket) BAKVAGN I främre delen: Grg, ksp, pskott, ai, bildförstärkare, grgam, strvmin, vattendunk (8 ryggsäckar) Under säte: Larmmin, handlys, rök och shgr, rökfacklor, spräng- och tändmedel, finkal am, resskidspets, skidrepväska På säte: Liggunderlag, (8 ryggsäckar) Upphängd under tak: Hopsatt bår (bårsäck) TAKLAST Utrlåda för bv Tolkutr, liggunderlag, förläggningsmtrl Såg, yxa, spade, maskpapp, lysväv Tom pulka Skidor, omgångsvis Dunk 20 l Masknät OBSERVERA All last skall säkras Sedan kan ju jag tycka att det var ett mindre mirakel att ovanstående faktiskt fungerade för när jag låg inne (nmeksk 96/97) så fyllde vi våran plutonsbv till bredden och då hade vi ändå RU-am, grg,ksp, pskott samt ryggsäckarna i/på våra 401-vagnar. Visserligen hade vi ett 20-tält per grupp som skulle in i plutbv men ändå. Quote
Recommended Posts