Guest PHP Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Vilka befattningar/förband använder sig av hundar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 FBJ, MPJ, Bassäk, Flygbassäk Sen används bombhundar motsv i viss mån också. Dock vet jag inte om de används vid vpl-förband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Vilka befattningar/förband använder sig av hundar? Hemvärnet har 2 bevakningshundar/pluton som målsättning. Varierar över landet. Ett oerhört effektivt hjälpmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Använder "vanliga" bevakningsplutoner hundar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 VBSS grupperna testar hundar för genomsök av fartyg. Vill minnas att marinnytt gjorde en artikel om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PET Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 När introduceras pansarhund 2000? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SäkAnd Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Att. PHP: Vissa vanliga bevakningsplutoner använder hundar. Skyddsdresserade som följer med vid insats. Vet inte om det är standrard för bev.plut men på de ställen det finns hundar borde det vara så (flygflottiljer osv). Att. PET: Appropå pansarhund...utanför våra logement där listan över boende beväringar satt stod även våra tjänstehundar med under benämningen "Stridshund 90"! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nils Holgersson Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 FBJ, MPJ, Bassäk, Flygbassäk Sen används bombhundar motsv i viss mån också. Dock vet jag inte om de används vid vpl-förband. Finns det nåt som heter Flybassäk? Jag hittar inte den på listan. Jag trodde att bassäk skyddade marina baser och flygbasjägare skyddade flygbaser. Sen finns det närskyddssoldater som skyddar lite allt möjligt. Sen ska väl vanliga bevakningssoldater kunna skydda saker också. Varför ska det finnas så jävla många olika befattningar för att skydda saker, det räcker väl med en befattning, och vad är det för skillnad på utbildningarna deras uppgift i krig måste ju vara snarlik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SäkAnd Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Flygbassäk är sproilans nytt. Närskydd finns inte längre. Flygbasjägarna och närskydd hade samma bevakningsobjekt, krigsbaserna, med den skillnaden att flygbasjägarna går längre ut runt basen och närskydd närmre. Därför måste jägarna täcka större områden med andra ord kunna gå lite längre och oftare osv. Annars är förbanden hyfsat lika i utrustning, eldkraft, teknik osv. Kan inte exakt hur flygbasjägarnas uppgifter blir i det nya systemet basbataljon 04 med flygbassäk. Antar att det blir nåt liknande som det gamla. Själv låg jag på närskydd med är krigsplacerad i det nya systemet nåt jag ännu inte fattat varför. Kollade på mina gamla lumpenpapper igår, betygen m.m., och alla är märkta med mitt namn + bassäkpluton. Nåt påhitt av FM kan man tro... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 I min HV-pluton har vi 1-2 hundar per grupp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted June 30, 2002 Report Share Posted June 30, 2002 Att. PET:Appropå pansarhund...utanför våra logement där listan över boende beväringar satt stod även våra tjänstehundar med under benämningen "Stridshund 90"! ;) Jag läste en liten skämtartikel i tidningen Hemvärnet för en väldans massa år sen. Det var en principskiss för "Stridshäst 90". Det var en ritad bild på en häst med bland annat pansarskott hängande vid sidorna, taggtrådsavklippare påbenen, ksp-lavett på huvudet (!) och en massa andra galenskaper... Måhända inskickad av någon sur kavallerist (sur över att hästarna försvann)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted June 30, 2002 Report Share Posted June 30, 2002 Flygbassäk är sproilans nytt. Närskydd finns inte längre.Flygbasjägarna och närskydd hade samma bevakningsobjekt, krigsbaserna, med den skillnaden att flygbasjägarna går längre ut runt basen och närskydd närmre. Därför måste jägarna täcka större områden med andra ord kunna gå lite längre och oftare osv. Jag antar att du menar att Närskydd inom flygvapnet inte finns kvar längre?!! Arméns Närskydd finns i allra högsta grad kvar. En av orsakerna till namnbytet Närskydd-Flygbassäk var för att inte beblanda sig med Arméns NSKY, uppgifterna skall tydligen inte vara helt lika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SäkAnd Posted June 30, 2002 Report Share Posted June 30, 2002 Jag antar att du menar att Närskydd inom flygvapnet inte finns kvar längre?!! Arméns Närskydd finns i allra högsta grad kvar.En av orsakerna till namnbytet Närskydd-Flygbassäk var för att inte beblanda sig med Arméns NSKY, uppgifterna skall tydligen inte vara helt lika. Yes. Menade flygvapnets NSKY. Efter som denna tråd handlar om förband som har hundar och Herr Holgersson undrade lite om FBS & NSKY och inte hade allt klart för sig. Men det ligger kanske lite i att man vill skilja armén och flygvapnets nsky åt. Det är ju ganska mkt som skiljer dem åt. LeadHead: Haha en sån pålle skulle man ha! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freke_k9 Posted March 8, 2004 Report Share Posted March 8, 2004 Närskydd i flygvapnet var åttamansgrupper med fyra olika befattningar. (följdaktligen två av varje: grpch, Hundförare, Fältarbetsman, Sjukvårdsman) Närskydd var en kopia av Fbj med skillnaden att dom hade lägre fysiska krav och använde Kulspruta 58 i huvudsak. (Kulspruta 90 fanns att tillgå men vi lyckades skjuta av fästet till flamdämpare/lösskjutningsanordning så den fick skjutförbud) Flygbasjägarna kan dessutom använda sina hundar i något som kallas frisök som hjälper dom i den tuffa uppgiften att täcka ett större område. Vi skolades lite på den taktik och uppbyggnad som Flygbassäk. skulle komma att anvnäda sig av och DÅ var tanken att det skulle vara sexmanagrupper dock fortfarande med hund. Nsky och Fbj har till uppgift att avsöka områdena runt basen och nedkämpa dom fientliga sabotageförband man stöter på. Vad Armén har sitt närskydd till vet jag inte men det var för att slippa förväxling som namnet byttes. //58:an smäller högre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweZo0 Posted February 16, 2005 Report Share Posted February 16, 2005 Jag förstår att det är många bud om informationen om det nya systemet och varför dom bytte namn osv. när jag mönstrade förra året fick jag befattningen Närskyddsgruppchef på F17 i kallinge. Men nu i januari fick jag ett brev där det stod att befattningen ändrats och flyttats till Bas/strilsäksgruppchef med inryck i januari 2006. Skillnaden mellan det äldre närskydd och Bas/strilsäk är näst intill obefintlig förutom att flygbasjägarna java script:emoticon('') smilie ligger 10-20km utanför flygbasen och flygbassäk java script:emoticon('') smilie ligger 6-10km utanför. annars är det i stort sett samma tjänst. Om det är nån mer än jag som ska in på F17 i vår så kan ni ju skriva en truddelutt för jag e intresserad av ALL info man kan få tag i.. *längtar* //SweZo0 java script:emoticon('') smilie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Confused Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 Hallojs SweZo0, trevligt med fler som ska in där då. Jag ska nämligen också bli FBS-gruppbefäl där, och har försökt kolla upp så mycket som möjligt om utbildningen (fick först min placering på Flygbassäk sommaren 2003, med inryck ett år senare, men tja, försvarsbeslut hit och dit förstörde min planering en del... men det har åtminstone gett mig mer tid att kolla upp info om utbildningen). Jag antar att det är väldigt mycket som ska ändras nu dock, men om du vill kan du skicka ett PM till mig och fråga, eller kanske än bättre till någon av de forumsmedlemmar som ligger inne på FBS F17 nu, de om några borde ju veta hur det ligger till. Hm, det här är måhända lite OT, ber om ursäkt för det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 Lite info: Hundar används som sagt huvudsakligen vid MP, Säkpluton Sjö, FBJ och Flygbassäk. Vakten på F21 har i dag två hundar enligt en god vän som ligger där. Skillnaden mellan flygbassäk och närskydd är nog i huvudsak att på en mindre grupp har man ökat eldkraften, har endast en hund, ökad rörlighet, och söker mer offensivt/aggressivt efter "den lede fi". Flygbassäk patrull enligt F4's modell utb.år 03/04: Patrullchef - Ak5CF, Radio, mer ingående ledarskapsutbildning, mer ingående orienteringsutbildning, utb på gruppens samtliga vapensystem. Stf patrullchef/Hundförare - Ak5CF, Hund samt mycket lång befattningsutb i hundtjänst, viss utb i ledarskap, radio och orientering. Tungavapenskyttar - 2 soldater, ksp90b samt även utb på grg för understöd vid plutons strid. Fordonsförare - Ak5 med grt, utb på tgb 13 samt snöskoter, grg-laddare. Grt-skytt - Ak5 med grt, grg-laddare. Hoppas jag klargjort lite.... Mina erfarenheter rör endast "doggy-driving" och hur flygbassäk utbildades på F4. Även PB-elever på flygbassäk F4 hade viss utbildning på hund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 För att inte glömma Strilsäkpluton som också har hundar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tango. Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 (edited) VBSS grupperna testar hundar för genomsök av fartyg. Vill minnas att marinnytt gjorde en artikel om det. Antar att det är Bordningsstyrkan du talar om... Mer info: Bordningsstyrkan, Amf1 Edited February 17, 2005 by tango. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 Vad Armén har sitt närskydd till vet jag inte men det var för att slippa förväxling som namnet byttes. //58:an smäller högre Armen använder sitt närskydd till att skydda alla enheter som inte har regelrätta skytte soldater. Brigled, lvrb, samband, trosskompanier etc etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Vår HV Ip har 2 hundar och det är ett grymt bra hjälpmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 Den där hunden ser inte speciellt nöjd ut direkt ;) Visa inte den där bilden till någon djurätts aktivist, Då slutar de me att vi blir av me hundarna i försvaret också :P Mvh//Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Den där hunden ser inte speciellt nöjd ut direkt ;) Visa inte den där bilden till någon djurätts aktivist, Då slutar de me att vi blir av me hundarna i försvaret också :P Mvh//Anders De hundar jag har sett i sele brukar inte vara så kaxiga, de är inte helt bekväma med att tassarna lämnar marken. Dock verkar de veta vad de handlar om och kliver i selen, men de klarar inte alltid att slappna av och släppa rädslan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omnixar Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Den där hunden ser inte speciellt nöjd ut direkt ;) Visa inte den där bilden till någon djurätts aktivist, Då slutar de me att vi blir av me hundarna i försvaret också :P Mvh//Anders Ganska mycket OT (ber om ursäkt) men om vi ska vara bekymra oss över djurrättsaktivister borde vi nog avveckla all beriden verksamhet vid K1 snarast. Hade det inte varit för att de försvarar sig med att bitas, skallas och sparkas hade jag säkert till och med tyckt synd om hästarna. / Omnixar (som råkar sitta i kasernvakten) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t0be Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Jag förstår att det är många bud om informationen om det nya systemet och varför dom bytte namn osv. när jag mönstrade förra året fick jag befattningen Närskyddsgruppchef på F17 i kallinge. Men nu i januari fick jag ett brev där det stod att befattningen ändrats och flyttats till Bas/strilsäksgruppchef med inryck i januari 2006. Skillnaden mellan det äldre närskydd och Bas/strilsäk är näst intill obefintlig förutom att flygbasjägarna java script:emoticon('')smilie ligger 10-20km utanför flygbasen och flygbassäk java script:emoticon('') smilie ligger 6-10km utanför. annars är det i stort sett samma tjänst. Om det är nån mer än jag som ska in på F17 i vår så kan ni ju skriva en truddelutt för jag e intresserad av ALL info man kan få tag i.. *längtar* //SweZo0 java script:emoticon('') smilie Stirra er inte blind på avstånd till det ena och det andra. På strilsäk var vi ofta längre bort än en mil, det hände även att man låg och tryckte på själva objektet man skyddade. Sen tjänsten skiljer sig oerhört mycket från gamla närskydd med dess 8-manspatruller och dubbla hundar. Nuförtiden är det 6-mannapatruller som gäller med tyngre beväpning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Ber om ursäkt för det alla Strilsäkare, räknar omedvetet in er som flygbassäkare ;) No offence B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Vår HV Ip har 2 hundar och det är ett grymt bra hjälpmedel. Alla HV plutoner har 2 hundekipage enligt TOEM 2004. Min plut har sex stycken, varav tre är med Hv-sold i grupp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järnhink Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 ta en titt på www.sakplutonsjo.se (bassäk) här har vi flera av marinens hundekipage! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted May 8, 2006 Report Share Posted May 8, 2006 Kanske inte är rätt ställe men tar det i den här tråden istället för att skapa en ny. Ska snart ut på en övning där det är hundar som ska bevaka objekt och vi som B-styrka ska ta oss in och fixa lite. Hur gör man lämpligast för att förvirra hunden/hundföraren. Funkar så enkla saker som att kasta ut mat, typ köttbullar, på objektet för att hunden ska bli tillräckligt störd/föraren har svårt att läsa hundens markeringar eller ska det till saker som luktar mer typ grisblod etc? Någon som kan komma med lite tips, gärna enkla tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 8, 2006 Report Share Posted May 8, 2006 Kanske inte är rätt ställe men tar det i den här tråden istället för att skapa en ny. Ska snart ut på en övning där det är hundar som ska bevaka objekt och vi som B-styrka ska ta oss in och fixa lite. Hur gör man lämpligast för att förvirra hunden/hundföraren. Funkar så enkla saker som att kasta ut mat, typ köttbullar, på objektet för att hunden ska bli tillräckligt störd/föraren har svårt att läsa hundens markeringar eller ska det till saker som luktar mer typ grisblod etc? Någon som kan komma med lite tips, gärna enkla tips. enklaste tipset är att få hundföraren att inte lita på hunden. En vältränad hund kommer inte att beröra maten som ligger runt objektet. En sak som kanske kan vara värd att testa är vargurin. eller syntetisk vargurin. Dock kan det vara dumt att använda allt för mycket kemikalier mot hundar i fredstid eftersom det kan om man ha otur förstöra en hund... Arbeta med vinden som hjälpmedel. Gå inte med vinden in mot objektet utan mot vinden. JAg skulle lägga upp det hela på följande sätt. 1, Gå med vinden till ca 200-300 meter från objektet, Få hunden att markera på ngt. dra sig tillbaka så fort ni märker att de har skickat ut en patrl etc. lyckas ni lösa ut en larmmina så är det bakåt igen som gäller. Upprepa detta kanska frekvent under 4-5 timmar. Det viktiga är att de aldrig får se er visuellt eller att ni lämnar allt för tydliga kängavtryck efter er. hittar ni larmminor så se till att ha säkringsprintar med er och återsäkra minorna, Kommer att ge en del intressanta diskussioner efter eller under övningen vad avser uppsättandet av larmminor... 2, Efter denna tid har gått så kommer de troligen att tveka ganska mkt på hunden och övriga personalen tveka på hundföraren... Då är det tid att gå mot vinden, ett håll ni ALDRIG tidigare rört er i och in mot objektet. Troligen har de släppt bevakningen i detta område, eftersom det inträffat massor på andra sidan hunden har markerat en hel del på andra sidan men de har aldrig sett ngt... utlöser ni larmminor etc så är det full fart framåt, för jag tror inte de är så sugna på att sticka ut och undersöka den 4:e larmminan som har löst ut... och det inte varit ngn där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts