Vesku Posted May 8, 2006 Report Posted May 8, 2006 Hur tåliga tror du att hundar som är med i hemvärnet är mot mat som ligger i skogen. Visst de är tränade men kan de motstå frestelsen att efter 6-7 partullrundan inte markera en bit mat som ligger på området? Quote
Fk Satan Posted May 8, 2006 Report Posted May 8, 2006 Hur tåliga tror du att hundar som är med i hemvärnet är mot mat som ligger i skogen. Visst de är tränade men kan de motstå frestelsen att efter 6-7 partullrundan inte markera en bit mat som ligger på området? Beror på... Har sett hundar inom Hv som är grymt duktiga och har otroligt bra hundförare... Men jag har även sett den andra delen på skalan. Rent generellt kan man säga att hundar som sysslar med fast bevakning brukar man säga att en hund inte ska ha ett arbetspass som överstiger 1 timme. När det rör arbetspass vad avser rörligt arbete är rikttiden ca 3timmar. Därefter får hunden vila. Dock så varierar dessa tider kraftigt beroende på väder och hundens förmåga. Men oavsett hur trött hunden må vara så är målet att hunden inte skall äta någon annan mat än av hundföraren tilldelad mat. Finns hundar som är så fokuserade på jobbet att de struntar i löptikar osv. Men när ni börjar gå mot objektet ta det lugnt på vägen fram första gången är ni duktiga kan ni se på vilket avstånd hunden lyckas markera er närvaro och ptrl kommer ut. Är ni riktigt fräcka kan ni gå mot samma postering flera gånger vilket kommer att skapa så mkt dofter osv så att det poststället kan bli helt värdelöst ur bevakningssynpunkt... då kan ni även slå från det området, men det är inte något ni bör försöka er på ifall ni är ovana att jobba mot hundar. Därför är tipset att arbeta med vinden som er medhjälpare och försök få personalen att tvivla på hunden och sin egen förmåga. Därav tanken med sprintar till larmminor osv... Quote
Vesku Posted May 8, 2006 Report Posted May 8, 2006 Vet inte riktigt hur många hundar de kommer att förfoga över men jag kan tänka mig att det kan bli allt mellan 3-7 st Då vi ska bedriva span kommer vi att behöva jobba med och mot vind för att kunna få bra koll på allt som händer runt objektet. Kommer att bli roligt som bara den iallafall. Quote
Vesku Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 Vilket är gynsammast förutsättningar för en fiende när det gäller ett område som patrulleras av hund. Att det är torrt eller att det regnar. Försvagas dofter eller förstärks de på något sätt om det regnar. Jag tänker både på vittring på avstång och om fienden har korsat deras patrullrunda, ligger doftspåret kvar längre tid eller kortare. Quote
Fk Satan Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 Vilket är gynsammast förutsättningar för en fiende när det gäller ett område som patrulleras av hund. Att det är torrt eller att det regnar. Försvagas dofter eller förstärks de på något sätt om det regnar. Jag tänker både på vittring på avstång och om fienden har korsat deras patrullrunda, ligger doftspåret kvar längre tid eller kortare. Åter igen, det beror på... Hundens styrkor går att använda mot dem. eller snarare mot de som jobbar med hunden. Men kortfattat kan man säga att doften ligger kvar längre på fuktiga platser, täta buskage, och vindstilla. jmf med torra, öppna, hårda och blåsiga platser... Däremot så sprids inte doften lika mkt om det är vindstilla... och täta buskage kanske man väljer att gå runt... har man en ptrl-runda kan det finnas risk att hunden markerar på det spår från tidigare ptrl-rundor... Samma sak när det är torrt ute ökar risken för ljudmarkeringar blåser det så sprids dofterna länge sträckor osv. skulle ni se var de har sin ptrl-runda så utnyttja den genom att hoppa på och följa i ptrl.rundans spår och hitta ett dumt ställe att göra avhopp på. typ vid en stor sten. risigt buskage, stor öppen yta etc. försök gärna gå med en brant vinkel ut från ptrl-runde spåret. mer än 90grader. så att det nästan blir rakt bakåt. Hunden följer inte exakt i ert spår utan kommer att gå lite utanför ert spår med tanke från vilket håll det blåser. Så tänk till vid avhopp etc. och försök göra dessa vid terrängobjekt etc.. har ni tillgång till viltstängsel kan ni alltid gå 100meter på ena sidan, hoppa över, gå 100meter på andra sidan, hoppa över och fortsätta på det sättet. Detta kan göra de mest erfarna hundförare väldigt förvirrade och har man sedan en grp med sig som är skeptiska till hunden så... Tänk på det att ni har mycket svårt för att lura hunden, men ni kan lura individen som läser av hunden men framförallt kan ni lura oerfarna individer som följer med hundföraren... Quote
Bolle Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 Vet inte riktigt hur många hundar de kommer att förfoga över men jag kan tänka mig att det kan bli allt mellan 3-7 st Då vi ska bedriva span kommer vi att behöva jobba med och mot vind för att kunna få bra koll på allt som händer runt objektet. Kommer att bli roligt som bara den iallafall. Många hundar=mycket jobb för er! Jag är inte själv någon "hundperson" men har deltagit i en hel del antihundtjänst under hv-övningar. Minns en särskilt givande genomgång efter övn med motståndarens hu-fö då några av mina kamrater lagt ett långt och förvirrande spår. Bla. hade alla tre individerna som spårades sprungit ett par varv med handen så högt de nådde på samma trädstam. Just den manövern hade gjort hundföraren väldigt tveksam till vad det var jycken markerade (stående på bakbenen mot stammen)och sökpatrullen hade slösat tid på att leta efter nåt som ev. kunde vara upphissat i trädet. Jag förstod inte riktigt vad din avsikt var med frågan om hunden markerar på utlagd mat. Men i sammanhanget kan jag meddela att ett elakt sätt att sabba förtroendet mellan hund och förare är att stoppa in ett par frolic i alla rådjursspillningar/motsv man hittar i skogen. Hunden kommer att markera och hu-fö kommer sannolikt att bli förbannad på att jycken letar bajs nu när de är ute på viktigt uppdrag! Vet man dessutom något om hur rådjur beter sig så är det inte helt omöjligt att finta hu-fö att jycken inte är helt rådjursren. B) /Bolle Quote
Vesku Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 Vet inte riktigt hur många hundar de kommer att förfoga över men jag kan tänka mig att det kan bli allt mellan 3-7 st Då vi ska bedriva span kommer vi att behöva jobba med och mot vind för att kunna få bra koll på allt som händer runt objektet. Kommer att bli roligt som bara den iallafall. Många hundar=mycket jobb för er! De kommer förmodligen inte patrullera med alla samtidigt. hundarna ska ju hålla genom hela övningen och det är ansträngande för hundarna att spåra gå på patrull Quote
Bolle Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 De kommer förmodligen inte patrullera med alla samtidigt. hundarna ska ju hålla genom hela övningen och det är ansträngande för hundarna att spåra gå på patrull Vilket innebär mycket jobb för den som ska hålla sig undan, eftersom det alltid finns nån fräsch hund att starta upp! Blev det tydligare nu? /Bolle Quote
Vesku Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 De kommer förmodligen inte patrullera med alla samtidigt. hundarna ska ju hålla genom hela övningen och det är ansträngande för hundarna att spåra gå på patrull Vilket innebär mycket jobb för den som ska hålla sig undan, eftersom det alltid finns nån fräsch hund att starta upp! Blev det tydligare nu? /Bolle ahh du tänkte så, hundarna är säkert fräscha men frågan är hur det är med hundförarna. Ju fler de är som turas om att gå detso större är chansen att inte alla får reda på om en hund har vmarkerat något vid något speciellt ställe och hundförare går att nöta ut hyfsat mycket lättare än hundar har jag en känsla av. Tror fö inte att hundförarna är några ungdomar som gillar att vara vakna alla tider på dygnet och utföra sin uppgift. Quote
Fk Satan Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 Viktigt när man jobbar mot hundar är att inte förstöra hundarna! försök lura hundförarna med inte allt för extrema medel (dvs genom spårbildning) inte mha av mat, larmminor etc. Har ni otur kanske hunden är allergisk mot frolic vilket kan leda till en kraftig reaktion hos hunden följt av vetrinärräkningar osv.. Visst detta inträffar inte ofta, men vågar ni chansa? Samma sak med larmminor har ni otur kan hunden få en skada pga larmminan och då förlorar krigsförbandet sin hund vilket inte är positivt... Så tänk efter före! samt prata med hundtjänsteintruktören innan övningen vad han anser att ni får utsätta våra fyrfota vänner för. Samt var även efter övningen tydlig med att berätta för Hundförare hur ni uppträtt, vilka antihund-åtgärder ni genomfört var osv. Denna information är viktig för hundföraren dels för att få större kunskap om sin hun och hur hunden reagerar, samt kanske det viktigaste att hundföraren och krigsförbandet ifråga även i framtiden skall lite på hunden. att stoppa frolic i rådjursbajs och få hunden att börja söka efter rådjursspillning tycker jag är ett dåligt uppträdande av b-styrkan och kan i värsta fall leda till att hunden i fråga är förstörd vad gäller bevakningsuppgifter... Visst sannolikheten är inte stor att den blir förstörd av en helg med sådant... Men samtidigt kan det även om hundföraren inte får reda på att ni gjort detta betyda mkt merjobb för hundfö ifråga för att försöka få bort detta beetende. Samt en skeptisk hos hv-förbandet ifråga vad gäller den hundens förmåga och kanske i längden leder till att en bra hund lämnar förbandet... Quote
Vesku Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 Viktigt när man jobbar mot hundar är att inte förstöra hundarna! försök lura hundförarna med inte allt för extrema medel (dvs genom spårbildning) inte mha av mat, larmminor etc. Samma sak med larmminor har ni otur kan hunden få en skada pga larmminan och då förlorar krigsförbandet sin hund vilket inte är positivt... Så tänk efter före! samt prata med hundtjänsteintruktören innan övningen vad han anser att ni får utsätta våra fyrfota vänner för. Samt var även efter övningen tydlig med att berätta för Hundförare hur ni uppträtt, vilka antihund-åtgärder ni genomfört var osv. Denna information är viktig för hundföraren dels för att få större kunskap om sin hun och hur hunden reagerar, samt kanske det viktigaste att hundföraren och krigsförbandet ifråga även i framtiden skall lite på hunden. att stoppa frolic i rådjursbajs och få hunden att börja söka efter rådjursspillning tycker jag är ett dåligt uppträdande av b-styrkan och kan i värsta fall leda till att hunden i fråga är förstörd vad gäller bevakningsuppgifter... Visst sannolikheten är inte stor att den blir förstörd av en helg med sådant... Men samtidigt kan det även om hundföraren inte får reda på att ni gjort detta betyda mkt merjobb för hundfö ifråga för att försöka få bort detta beetende. Samt en skeptisk hos hv-förbandet ifråga vad gäller den hundens förmåga och kanske i längden leder till att en bra hund lämnar förbandet... Har aldrig haft några planer på att gömam mat utan ev. lägga ut något som störande moment, dvs inget übera mbitiöst som att leta upp djurspillning och gömma mat i den. om det är någon som kommer att använda lermminor så är det förmodligen a-styrkan. Bra tanke att man berättar för hundförarna vad man har gjort för att förvilla dem. Quote
Fk Satan Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 (edited) Har aldrig haft några planer på att gömam mat utan ev. lägga ut något som störande moment, dvs inget übera mbitiöst som att leta upp djurspillning och gömma mat i den. om det är någon som kommer att använda lermminor så är det förmodligen a-styrkan. Bra tanke att man berättar för hundförarna vad man har gjort för att förvilla dem. nu är inte sannoliken så stor att man påverkar hunden så negativt så att den blir totalförstörd... men det är lite som med säk-i och badning bl.a.... Bättre att vara lite överförsiktiga. Utvärdering med hundförarna är grymt viktigt efteråt, för er roll som Fi är att hjälpa A-sidan att bli bättre, men hur ska a-sidan bli bättre om de inte får veta vad de har gjort för misstag? Ett råd är att ni för en form av logg där ni exempelvis anger följande Tnr, X, Y, Aktivitet 092140, X7830, Y2175 avhopp från ptrl-spår, ingångsspår riktning 4200, utgångsspår 3700, skenspår riktning 4500 092200, X7850, Y2180 observerar hundptrl, avstånd 100meter i riktning 1500 de rör sig i nordlig riktning. vi har vinden mot hundptrl. Då är det enkelt att gå tillbaka och se vad man gjort. samt att hundföraren får bra information Edited May 9, 2006 by Fk Satan Quote
Vesku Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 Har aldrig haft några planer på att gömam mat utan ev. lägga ut något som störande moment, dvs inget übera mbitiöst som att leta upp djurspillning och gömma mat i den. om det är någon som kommer att använda lermminor så är det förmodligen a-styrkan. Bra tanke att man berättar för hundförarna vad man har gjort för att förvilla dem. nu är inte sannoliken så stor att man påverkar hunden så negativt så att den blir totalförstörd... men det är lite som med säk-i och badning bl.a.... Bättre att vara lite överförsiktiga. Utvärdering med hundförarna är grymt viktigt efteråt, för er roll som Fi är att hjälpa A-sidan att bli bättre, men hur ska a-sidan bli bättre om de inte får veta vad de har gjort för misstag? Ett råd är att ni för en form av logg där ni exempelvis anger följande Tnr, X, Y, Aktivitet 092140, X7830, Y2175 avhopp från ptrl-spår, ingångsspår riktning 4200, utgångsspår 3700, skenspår riktning 4500 092200, X7850, Y2180 observerar hundptrl, avstånd 100meter i riktning 1500 de rör sig i nordlig riktning. vi har vinden mot hundptrl. Då är det enkelt att gå tillbaka och se vad man gjort. samt att hundföraren får bra information kan vara bra att ha lite planer för att förvirra dem när/om vi ska hälsa på dem. Ska ta med mig det om utvärderingen med hundarna. Konstigt att hundförarna inte har sagt något om det vid de tidigare tillfällen som det har varit hundar med i liknande moment Quote
Fk Satan Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 kan vara bra att ha lite planer för att förvirra dem när/om vi ska hälsa på dem. Ska ta med mig det om utvärderingen med hundarna. Konstigt att hundförarna inte har sagt något om det vid de tidigare tillfällen som det har varit hundar med i liknande moment Det här med utvärderingar inom hv är något det inte ägnas stor tid åt. Utan efter övningen sök upp hundförarna och prata med dessa. Det kommer att bli mycket uppskattat. Gå inte in med attityden "F*n vad dåliga hundar ni har för vi lurade skiten ur er..." planer är alltid bra, men tänk efter innan och genomför inte något som kan göra hunden rädd. Som jag sagt tidigare prata med den aktuella hundtjänsteintruktören innan, alt med hundförarna om vilka förhållningsregler ni ska ha mot hundarna. Visa respekt mot de 4-fotade vännerna Quote
Bolle Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 Det här med utvärderingar inom hv är något det inte ägnas stor tid åt. Utan efter övningen sök upp hundförarna och prata med dessa. Det kommer att bli mycket uppskattat. Gå inte in med attityden "F*n vad dåliga hundar ni har för vi lurade skiten ur er..." planer är alltid bra, men tänk efter innan och genomför inte något som kan göra hunden rädd. Som jag sagt tidigare prata med den aktuella hundtjänsteintruktören innan, alt med hundförarna om vilka förhållningsregler ni ska ha mot hundarna. Visa respekt mot de 4-fotade vännerna Kanske ska förtydliga att inga risker har tagits vid antihundtjänsten, utan vi har samverkat med alla berörda parter i god ordning! Att vi öht genomfört anti-köret var pga av förbandsinstruktör med stor erf av hundtjänst. Häller f.ö. med om allt i det citerade inlägget. Utvärderingsbristen är ett stort problem på alla nivåer inom HV och troligtvis en av anledningarna till HV´s oförmåga att rätta till sina misstag. Attityden hos en b-styrka ska enligt mig alltid vara: "Vi är ett verktyg för övningsledningen. Vad vill de ha utfört?" Sedan kan man stoltsera med ett välgjort jobb, helst i kombination med en ödmjuk attityd, även om det båda dessa kan vara lite svårt ibland... /Bolle Quote
Fk Satan Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 @Bolle Alltid bra att ha med erfaret folk när man håller på med detta så att det inte spårar ur. Quote
Vesku Posted May 12, 2006 Report Posted May 12, 2006 (edited) Hur långt ifrån ett objekt bör FI ha sin "bakre bas"(där man dumpar dryck sovprylar etc) om det är hundar som patrullerar ett objektet? De hundpatruller som jag har varit med om går ju enbart i objektets närhet men om hunden markerar, hur långt kan man förvänta sig att bevakarna gå för att se vart hundens spår lyder? Och hur lång buffert bör man ha till sin "bakre bas"? Edited May 12, 2006 by Vesku Quote
Fk Satan Posted May 12, 2006 Report Posted May 12, 2006 Nyttja avstånd och vind... minst 10km anser jag att man skall ha mellan objektet och sin huvudbas från vilken man utgår ifrån. I den "främre basen" där man har sin uppdragssäck osv run 1,5-2,5km beroende på terräng, Fi läge osv. Räkna med att en hund doftmarkerar på ca 200meter och ljudmarkerar på 100meter. Visst dessa tider varierar ganska kraftigt beroende på en mängd yttre saker... Men att ange extremavstånd är ungefär som att säga att en prickskytt alltid skjuter perfekta skott på 1500meter.... Utan nu är det en fråga om mer praktiska avstånd. Quote
Recommended Posts