Jump to content

Recommended Posts

• Replies 571
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Tackar så mycket. Jag var nära att göra misstaget att packa ner alldeles för mycket. Det får helt enkelt bli saker som går ner i byxorna, så slipper man ha nån väska eller nått med sig.

Nu ska jag ut och inhandla käk till resan, vi synes :baskerPa:

Edit:

Hemma igen, passade på att ta en runda till clas ohlson och köpte en klocka för dryga 200kr. Borde räcka ett tag iaf. Köpte också en liten ficklampa (ca 10 cm lång, passar bra på en nyckelknippa) samt en sån här multi-tool greja med lite olika småverktyg som man kan tänkas behöva.

Nycklar och sådant, är det något man alltid har med sig? Jag tänker då på hemnyckel och sånt? Är det bäst att lämna den hemma (och försäkra sig om att någon är hemma när man väl kommer hem) eller ska man ha det med sig upp och ha liggandes i skåpet? Vad tror ni?

Edited by swesimon
Posted
Vissa hos oss tycker baskern är larvig pga att de inte lyckas stuka den, de förstår inte syftet med den etc.. Det tycker jag är djävligt synd.

Till skillnad från de andra bataljonerna (även de flesta Pbatkompanier) kommer vi inte att ha så mycket att göra med dem i början. Vi ska vara tältlagschefer under deras första natt i fält, och vi ska ha en målbildsövning,

[OT]Hmm åsså har vi span och baskern då men det är ju en annan historia.. :D:wub: [slut OT]

mmm vi på span kommer heller inte ha nå mycket att göra med våra GB fören v. 30 :uuh:

iofs ska vi vara med dom under deras första fältvanevecka men sen fortsätter vår förstegutbildning..

men SpanGB får det tufft..12 inryckande på 4+1(2 spgrpC + 2 stf + i sjv)platser :baskerPa::baskerPa:

hmmm

Posted

så.... tåget går nu om 45min... jag tror jag har allting packat o klart. Vi ses på 16:15 tåget från stockholm. Fan får den där känslan att något väldigt viktigt är glömt och det är det säkert.. men men... nu är det dax.

kram på er alla och boden här kommer vi.

Posted

Skall bara försöka fixa lite käk sedan bär det iväg även för min del.

Tåget från Göteborg.

Posted

då var det dax igen. grönkläderna på och vänta på bussen. nu blir det nog en intressant vecka, gb/e kommer till oss och alla andra för den delen. vi har fått tillbaka våra förlorade får från ledutb. dock är en på bullervila och en annan har fått tinnitus, jag undrar vad signalisterna sysslar med.

jaja, spännande blir det till veckan. vi KB ska agera grpch och föregångsmänn under mån-tis sedan ska vi ut på fordons marsch runt i norrbotten på onsdag och tors fm. sedan har vi ngt på fredag innan vi går ut som tältlagsch med gb/e från lör till tis innan vi vårdar till det och åker på övningsuppehåll.

ska trycka lite på våran it-ansvarige så han får upp våran sida med bilder från inryck och frammåt, det e galet många. kameran kommer att få gå varm under dessa veckor också.

sedan KB_2004 så måste jag få filmen som vi spelade in då vi hade BT-strid på slumpbärget.

"skit i allt, lev fort och dö ful" - svullo

mössa av och en tanke till alla drabbade i båtolyckan

Posted

@KB_2004

Hehe. Ja det är sommaren som är skönast. Helt klart. GVU och köra var hur roligt som helst.

När KB var ensamma röjde vi ju!

Men jag lovar, hösten kommer bli frustrerande, KB kommer vänta på besättningarnas utbildning. Er utbildning kommer bli åsidosatt och ni kommer stå och stampa en hel del. Ta vara på denna tid och träna (på gymmet, pampas-slingan, pagla) inför övningsserien efter jul. Den är lång, kall och full av strid! Bra fysik kommer belöna sig i form av uthållighet i fält.

Vi fick inte heller ha så mkt med gibbsens utbilning att göra. Vi var föregångsmän och till viss del fick vi utbilda (mestadels fälttips).

Vi fick agera grpch vid ett par tillfällen bla fjällmarsch, baskermarsch mm.

Vi var även delaktiga vid deras fältvanevecka. Sen blir man vc helt enkelt. Och det är då ledarskapen sätts på prov på riktigt.

Oooh! Sen finns det två feta bonusar för KB som jag hoppas även ni får ta del av.

Högvakten. Mkt mkt slit men det är värt det. Fin ärerik tradition som dessutom är bland det "skarpaste" ni kommer att göra.

Skarpskjutningsvecka för KB i Tåme. Asroligt. Som PEK men med akan. Saknar akan-skjutningar så oerhört.

Lite mer förklaring hur L1/L2 fungerar:

L1 är ju KKC vagnen vilket du redan visste. Den är libero i slagfältet. Beroende på vem man har som KKC har vagnen olika roll. Lae är relativt offensiv vilket även Kn lindström var. Man cruisar runt mellan plutonerna. Oftast bakom adam som ju är längst fram. Man fungerar som en stridande vagn som alla andra men med lite mer avbrott (som vid lägesorientering mm från KKC så stannar vagnen).

Vagnen får inte bli träffad vilket ställer krav på alla i besättningen. Den måste vara stealth men åxå ha en akan riktad mot fi.

Vid förläggning gör KKC besök vid plutonernas striförläggning samt åker på orientering på bat.nivå. Detta kan göra att besättningarna sover mindre än övriga plutoner. Över huvud taget får 4e pluton mindre sömn än andra eftersom det är så många uppgifter som måste lösas.

Som besättningsman på L1 får du göra en del skituppgifter men det är det värt. För man får en grym insyn i hur pansarbataljonens strid fungerar (besättningen hör bat.l hela tiden) samt att man har möjlighet att ta reda på mkt genom att fråga sin KKC. Kn Lindström var allt som oftast en mkt sympatiskt person att ha att göra med. Kan inte svara för hur Lae är i pressade situationer.

Dessutom får man strid. Ofta har KKC bäst koll på var fi är genom rapporter från bla span och kan på så vis genskjuta fi alt. genomföra strid från stridsställning.

L2ans roll är att hjälpa KKC att passa nät samt fylla in och rapportera info. Tvåan och ettan delar på att hålla koll på kompaniet helt enkelt. Tvåan finns dessutom där om ettan blir utskjuten. Tvåan är kanske lite mer defensiv än ettan.

Jag satt som sagt skytt på L1 under övningsserien samt alla skarpskjutningar. Det krävs nästan en KB för att kunna sköta uppgiften då man förutom att skjuta ned fi åxå måste passa Bat.l och hålla koll på läget när KKCns minne sviktar.

Jag är säker på att jag hade en av dom brutalaste befattningarna på pskkomp. Jag fick både ha kvar och äta kakan. För det finns ingen skönare känsla än att damma iväg slövnprj 95. Men, jag tror att det är mycket beroende på hur man kommer överens med sin KKC.

Vad gäller befäl så var skolkomps befäl mkt mer kompetenta på att utbilda än pskkomp. Vad jag har hört så hade ni ganska mjäkig GSU (jag försöker inte trycka ned er på nått sätt - bara vad jag har hört). Detta lär nig bero på våran KB-kulls stora avhopp under GSUn. Sen hade vi I19 bäste (och antagligen hårdaste) fänrik. Nämligen Fk Hellkvist. Hans roll i vår utbildning var att vara en riktig hardass vilket han åxå var. När det gäller organisation så var skolkomp betydligt bättre även om deras uppg. var mkt enklare.

Train hard - fight easy

:camo:

Posted (edited)

ja grabbar, nu har ni dragit iväg till boden ochär inne på snart andra dagen. Önskar att jag inte brutit handfanskapet och var med er... Istället är jag utan jobb och gör ingenting. Våldsjuk är jag också, så ngn seriösare form av träning kommer inte på tal. Det är förvånande vad tråkigt man kan ha när alla polare är borta ;//

Väntar till midsommarhelgen och några sköna beskrivningar på de första veckorna.

Jaja, jag får roa mig med att läsa alla Michael moores böcker, ett SYNNERLIGEN underskattat tidsfördriv. Rekommenderar honom till alla som vill ha ngt att göra på sena nätter eller regniga eftermiddagar i hammocken.

*stavfel, skyller på att jag skriver med fel hand*

Edited by tece
Posted

Igår såg jag att det var ett långt led utanför truppserviceförrådet. Blir trevligt att höra rapporter om drillen senare.

Angående fk hellkvist så deltog han i min gsu som seregeant (fohs som det hette på den tiden), han och Kn Degerlund såg till att det inte direkt lökades....

Posted

jahaja, så är det.

ledig nu i 18 dagar. kan behövas, känns att den mentala hälsan sviktat lite på sista tiden.

veckan som gått har varit lagom mild. vi har fått ta hand om GB/E som rykte in i måndags. dvs mkt tjänst och fårsöka hålla humöret uppe fast än det går sjukt långsamt ibland, man får tänka på att man själv inte alltid varit drillad till tusen.

men det ska nog gå bra med de nyinryckta, det kan nog bli riktigt bra faktist. nu när jag visat vart skåpet ska stå :P och för hoppningsvis spikat fast det i golvet.

vi har fått veta att v30 ska vi ha en "hårrrd" skjutvecka. vilket kommer innebära :baskerFN: +förflyttning dygnet runt eller :worthy: + :worthy: med galet mkt bly i luften.

nu ska jag vårda mina fötter och ladda inför att börja tokfysa imorrn.

tyngden på främre benet så man tar terräng även när man stupar

//

numera krp boman

Posted (edited)

Då kan jag meddela att Fk Hellkvist har blivit Signalist! :D

Nä skämta bara men han blir Lt på måndag och han ingår i år på 1. Ledningspluton på Brigadledningskompaniet. Och nog har han satt sin respekt i alla nyinryckta :uuh:

Edited by PIC
Posted

Såja, nu har man varit uppe i boden i ca en och en halv vecka som nyinryckt. Tågresan var hemsk, fick dock åka med folk jag känner/känner igen från skolan, men dock så är jag ovan tåg-åkare och att sova var inte det lättaste. Tände jag en lampa så klagade folk på att det var ljust, så det slutade med att jag gick iväg till rök-kupén och satte mig och läste och rökte. Varför just rök-kupén? Jo, det var det enda stället där det fanns plats att sitta på. Dock så gick det inte heller så bra att läsa, några spanjorer/spansktalande nissar satt där och babblade på. Till slut så blev jag tillräckligt trött för att ta mig tillbaks och somna.

Sov väl en ca 3-4 timmar totalt på tåget.

Kom fram hyffsat tidigt till stationen, runt 8 eller 9. Mycket folk stod och väntade på bussarna som körde fram och tillbaks. Olika befäl skrek ut vart vissa skulle gå. Efter kanske 20-30 minuter så fick jag plats på en buss och kördes iväg, dumpades utanför området och följde slingorna till artbat. Där fick jag stå och köa i ca 1 timme innan man fick "skriva in sig" och sedan gå genom ett par "stationer" där de ville ha olika uppgifter.

Där fick jag också reda på att jag inte längre skulle till eldledningsplutonen, nu var det Underhåll som gällde.... Lite överaskad så gick jag och satte mig vid resten av UH'arna och väntade på att få gå att äta, vilket blev runt 12 om jag vill minnas rätt.

Sedan så minns jag inte i detalj vad som hände, men det blev syjunta på kvällen iaf. Fy fan vilket helvete det var innan man fick igång tekniken.

Resten av första veckan bestod väl av exercis, fys och några teoretiska lektioner samt några personliga presentationer.

Den här veckan har jag uppfattat som mycket lugnare, men när man tänker efter på vad man har gjort så borde den vara jobbigare. Antar att den värsta stressen är över och man börjar vänja sig. Känns riktigt skönt att man börjar "komma in i rutinerna" även om t.ex. sängbäddning och städningen på morgonen kan effektiviseras avsevärt :ph34r:

Jag trivs iaf väldigt bra. Sjyssta befäl på 5:e kompaniet. Sjysst mat. Det negativa är att vissa kläder är för små för mig samt alla skador.

Har lyckats dra på mig ett par knäskador. Våra befäl var tydligen så sena på morgonen så vi fick börja med att springa i kängor på asfalt, helt ouppvärmda... så nu kan jag knappt gå normalt och det gör konstant ont i knäna och när man går så gör det ännu mer ont. Dock så var jag hos syster igår och fick ut lite piller som dämpar smärtan, men man ser ju ändå ut som ett miffo när man är ute och går. Känns som att släpa på två stora klumpar.

Har fått order från syster att inte springa och inte marschera längre sträckor t.o.m. 9/7. Vi ska ut på nån fältvecka efter helgen, hoppas att jag känner att jag kan vara med på den komma fältveckan som börjar på måndag.

Det skulle ju vara förjävla tråkigt att sitta kvar ensam. Någon som vet hur det kan bli? Syster har som sagt gett mig order om att inte gå längre sträckor och inte springa. Hur ansträngande för knäna är en fältvecka? Hur mycket "gå" blir det? Befälen har sagt att det inte kommer vara en så himla krävande vecka. Det är bara uniformen +väska med nödvändiga kläder och utrustning för att övernatta.

Aja, nu ska jag iväg och njuta av ledigheten och inhandla alkohol tills imorgon :)

Bara för skojs skull så bor jag i kasern 40 och Log 9 (UH-plut), Soldat Moberg (Inte korpral moberg).

Någon annan här som håller till i närheten?

Posted

Hmm, har inte kikat in där någonting. Se till att inte dra ur moppen tillräckligt mycket så kommer du få se en något lång kille inhaltandes på ert logement och kastar moppen i närmaste säng :D

Måste säga att det är djävulskt skoj att hitta en mopp som ej är tillräckligt utdragen då man har fått order om att lägga dessa på någons säng, där man vet att denne nyinryckta har kämpat hårt för att få till bäddningen :D Skadeglädje när den är som bäst :wub:

Antar att du heter Alexandersson i efternamn? Korpral Alexandersson kanske? Iaf ingen jag har lagt på minnet, men det kommer väl så småning om :D

Posted
Ang stora KB avhopp så stämmer det helt och hållet. Det finns nu 10 VC på strv, från början fanns det 14-15 platser tror jag. Det innebär att vagnar kommer att bli stående ibland för att det saknas KB-elever. På 9040 finns det 12  VC varav en ska till bgbv 90, så på PSK kommer troligtvis alla vagnar att rulla: 3 per plut samt L1, L2. Det är inte pga avhopp som skyttar/förare ska till Brigadledning, utan för att de behövs där.

Även på PSK fanns 14-15 platser från början. Två KB hoppade över till 9040 från strv vecka 14. Faktiskt mycket intressant att så få vill till strv i slutändan. Det har också att göra med Pbats enorma avhoppssiffror bland KB...

Att så många KB sågs i garaget innan er MUCK strvkomp var för att även bärgare och sytar var där då.

För övrigt hade strv KB ett klockrent baskerprov nu i helgen..  :D Plutonsfest på lördagen, KB söp ner sig totalt (befälen var dock nyktra) och kom hem tidigt på morgonen.. Två timmar senare när folk fortfarande är fulla drar befälen upp dem, de får 15 min på sig att packa stridspackning och stå uppställda i stridsutrustning, och sen ut på baskerprov  :P Hihi

Så de hade alltså nästan lika kasst stridsvärde som vi hade när vi drogs ut på vårt prov (folk vaknade inte av KSP-eld), fast av andra orsaker  :D

Jo det är ju en del tjafs ang basker på I19, mest för att vissa går baskerprov medan andra får ut den från förrådet med orden "ni måste ha en sån här, varsågod". Men va fan, har ledningen bestämt att alla ska ha basker så är det ju så. Det har jag också åsikter om, men dem kan man hålla för sig själv.

Brigadledning är ganska många vad jag vet, känner några från brigadledningsplutonen, vi ska påbörja vår 9040 GVU med 7 av dem (som ska vara VC på stripbv 90) nästa vecka.

Hej förresten djävulensgrönablod (för visst är det Boman?)! Visst var det grymt att vara ute och kriga med BT?? Så djävulskt roligt för det mesta  :camo:

MVH Wagner KB PSKKOMP 0405

:baskerPa:

Nämen Wagner, var det inte du som anmälde dig på log 4 (PSK) i vår? Kände tydligen Förare Sundström och/eller Fu Lågbacka?

Anmäl hur det går på PSK nu? Saknar liksom Fk Eng tiden där mycket.

Posted

joo för tusan FL. vi var ute o campade lite med de nyinryckta. drilla tält upp och ner, gräva värn etc. dock var det mestadels utb i vanlig ordning på dagarna. faan, jag vill säga att det var fält med det känndes inte riktigt så. vi fick utskick (det är inte utanför normen) men på lö lu fick vi hamburgare, med bröd och allt! sedan var det lite sådana saker som att alla skulle vara i tältet kl 2200 klara för att sova.

annat sådan där som man inte känner igen från då vi kb varit ute i fält.

en jäääligt rolig grej är dock att jag just fick tag i I19 filmen som gjordes i vintras.

"skjuta KSP... de ä de roligaste" och en ny av samme filmskapare om PSK.

full fist frammåt

//

boman

Posted

Jao, nu har man vart inne första tio dagarna (blev ju bara så efterssom midsommar kom och räddade oss från två veckor ;)) och det har väl varit blandat. Mest jobbigt har väl omställningen varit antar jag, samt att stå i skytteställningar på de satans vassa småstenarna ;).

Och efter bara några timmar i "fält" så har man lärt sig ogilla att ha en AK5a hängandes i vägen hela tiden kombinerat med hjälm och väst. Tur att vi klarat oss från skyddsvästen hitills dock, förutom att den funkat som huvudkudde tillsammans med en skjorta instoppad i sovsäckspåsen i tältet.

Posted

ahh vad skönt det känns med bara en vecka kvar tills sommarlovet.. B)

men veckan kan bli lång..vi har våran spaningsöving 1 "Variek" så man får se... :unsure:

Posted
joo för tusan FL. vi var ute o campade lite med de nyinryckta. drilla tält upp och ner, gräva värn etc. dock var det mestadels utb i vanlig ordning på dagarna. faan, jag vill säga att det var fält med det känndes inte riktigt så. vi fick utskick (det är inte utanför normen) men på lö lu fick vi hamburgare, med bröd och allt! sedan var det lite sådana saker som att alla skulle vara i tältet kl 2200 klara för att sova.

annat sådan där som man inte känner igen från då vi kb varit ute i fält.

en jäääligt rolig grej är dock att jag just fick tag i I19 filmen som gjordes i vintras.

"skjuta KSP...  de ä de roligaste" och en ny av samme filmskapare om PSK.

full fist frammåt

//

boman

Kan du utveckla lite om årets fältvaneveckan? Du får det nästan att låta som att ni var på semester? :camo:

Jag minns att det var stress nästan hela tiden, eftersom man från bataljonens sida ville att gruppcheferna skulle drillas så tidigt som möjligt. Kommandostyrning och hög röst (vrål) uppmuntrades av befälen, och om jag ska vara ärlig så var det den stressigaste övningen jag varit på om jag bortser från KB:s egna fältvanevecka. Sista kvällen åt vi middag på tre-fyra minuter.

Som tältlagschef skulle man dels hålla ordning på sig själv och sin egna utrustning, och dels se till att rekryterna tempoväxlade. Å andra sidan märkte jag och mina "kollegor" att vi mer eller mindre stod på befälens "sida" i och med att de gav oss mycket frihet, och t ex slapp visitationer m m.

Hur delaktiga var ni KB i år? Fick ni vara med som hjälpinstruktörer och andra liknande saker? Jag övade "ladda" och "patron ur" med mitt tältlag i ett par timmar i 30 gradig hetta ute på en öppen skjutbana utan skugga. Varmt och skönt... :unsure:

Blev väl mer eller mindre stämplad som "bad cop" av Däcksbro-pluton efter den övningen (tappade rösten sista dagen). Lite som Speirs i "Band of Brothers". :camo: Men vårt förhållande blev fin-fint senare.

Genomförde ni omgruppering och förflyttningar med hjälp av cykel, eller marscherade ni?

PS. Jag kan faktiskt skryta med att ha varit delaktig i produktionen av den nämnda infofilmen. I egenskap av bataljonens informationsombud satt jag med i kommittén som diskuterade filmens utformning m m. Lyckades t o m tjata till mig lite tid bakom kameran, och om man är riktigt uppmärksam kan man se ett kort klipp från Ing 3 fina marka samt ett gäng soldater (min drivmedelsgrupp bl a). *stolt* DS.

Hälsningar, Foxtrot Lima :camo:

Posted (edited)

Här finns nu en massa bilder från Skolkompaniet (GSU) och från de första veckorna på KBS PANSARSKYTTE.

http://img.photobucket.com/albums/v292/lajselot/

username: lajselot

visitor password: lajselot

kommer att lägga upp ännu ballare bilder senare, som jag har på farsans dator.

MVH Korpral Wagner ;)

EDIT: BOMAN! den filmen vill wagner ha =) kan du skicka??

vore evigt tacksam.. :)

Edited by KB_2004
Posted

ja men asså likom ehhh :) . fösrta saker först. ch för GB-komp har gett oss/alla instruktioner om att det ska vara ett så kallat mjukt inryck. vilket ingen på kb-plut kan stava till. för att göra historien kort, vi skulle vara snälla och mysiga (sätt in smiley för att falla på knä sträcka nävarna mot skyn och vråla), detta gällde även fältvaneveckan. iofs kan det vara jobbigt att gå ut i fält första veckan man ligger inne (vad vet jag, har inte provat det) men för tusan. tjänsten upphörde mellan 2000 och 2100, sedan skulle alla vara i tältet klara för att sova tills 2200. i omgrupperade 1 gång, 20 m längre bort. på den andra dagens kväll hade några KB "föreläsning" om skadeverkan av ak5. efter det gick vi ner till råbäckslägret och hade samkväm (läs grilla korv, åt bilar och drack cola). minns min egen fältvanevecka, då äkte vi skidor från ca 1830 till ca 0400 den andra kvällen.

omgrupperingen skedde på måndagkväll (vi kom ut lö fm), vi fick 2 timmar på oss att slå upp en förläggning, när det var klart så grävde jag en grop och sedan var tjänsten slut. kan dock tillägga att mitt tältlag var snabbast i plutonen, vi i 2.a plut hade 3 st tältlag (9, 10 rsp 13 man) medan de andra plutonerna hade 14-16 i varje. det innebar mer plats och slit till oss, så helt missnöjd är man jue inte.

angående KBs roll i det hela så har det varierat från pluton till pluton. vissa har fått vara instruktörer medan vissa (däribland jag och de KB i min plut) har varit föregångsmänn. tydligen har det fungerat väldigt bra får våran plut, kn Sw var mkt nöjd med hur de nyinryckta utvecklats på våran plut. vi behövde inte vara med på alla drillövningar, ladda o patron ur behövde vi bara göra i 20 min innan befälet insåg att vi var jävligt drillade på det, då vick vi gå runt och instruera. men 3 timmar exersis i regnet var vi med på.

måste gå o jobba lite. jag är på 15 min beredskap som simtränare. återkommer senare med vilken karaktär i BoB som de antagligen ser mig som.

om du vill ligga steget före får du slita av ditt eget ben och kasta det framför mig för att ha en chans.

//

boman

Posted (edited)

Ja, du får ursäkta att jag är så frågvis och så, men jag saknar Ingbat så fruktansvärt - särskilt Kapten E och hans politiskt icke-korrekta uttalanden. :baskerPa:

Jaha...ja, jag kan ju dra lite om hur det var förra sommaren när GB och E-sold ryckte in. Vi fick inga som helst instruktioner innan vi gick ut på plutonerna. GB-kompaniet förflyttade sig med cyklar från Ängesholmen bort till Bjässbergets skutbanor, där första förläggningen slogs upp. Visserligen hade vi inget tidskrav på oss i början, utan det handlade om att låta rekryterna lära sig hur man fick upp tältet m m.

Då var vi KB mest i bakgrunden och lät tältlagen drilla. Befälen var som bortblåsta under en längre tid, och vi KB styrde verksamheten en hel del. Vi kom på att vi kunde låta dem tävla mot klockan osv.

Förutom det jag nämnt i förra inlägget, omgrupperade vi en gång till Råbäcken - kraftledningsgatan (i närheten av broläget där vi badade och grillade korv). Det var hela tiden ganska mycket stress, även för oss KB som dels skulle hålla ordning på tältlaget, hinna med ordergivningar, och ta hand om sig själv.

GB:s fältvanevecka var ju även första gången vi fick prova på "skarp" truppföring, vilket gjorde att man för första gången kände sig som en del i befälslaget. Jag vet inte om ni kanske upplevde det på samma sätt?

Det är på sätt och vis lite synd att ni var så styrda i ledarskapsstil, eftersom det inte på samma sätt ger er möjlighet att utveckla er egen stil. Soldaterna på "min" pluton under fältveckan sa i efterhand att de upplevde mig som väldigt hård och kontrollerande. Å andra sidan presterade de väldigt bra, till skillnad från andra tältlag, där mina kollegor var lite...tja..."snällare"... Det slutade med att jag en av de mest omtyckta KB-eleverna på bataljonen.

Personligen tyckte jag det var bättre att lägga ribban högt, för att de själva i ett senare skede inte skulle uppleva efterkommande övningar som särskilt jobbiga. Ungefär samma taktik de hade för oss KB-elever...

Fråga: Känner ni att ni lärde er något under eller efter fältveckan med de nyinryckta?

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Edited by Foxtrot Lima
Posted

Vilka här ligger just nu på PSK? Har begripit att minst Wagner gör det.

Är lite sugen på att höra hur det går där - vad gör ni för tillfället?

/BQ2

Posted

Bra. Jag ser att Fk Zak äntligen har hittat hit.

Liksom honom ser jag gärna att en lägesrapport kommer upp här om hur det går på PSK.

Som jag skrev tidigare och som ni har upptäckt så är GBs utbildning inte särskillt hård på PSK. Detta tycker jag är synd då framför allt skyttegrpch inte får det övertag de behöver när de ska leda skyttegrupperna.

Njut förresten av filmen från vårat utbildningsår - strid - det är vad ni kommer hålla på med efter jul. Då börjar ni nå målet med er utbildning.

:tveka:

QN11

Posted

:)

@ engan och Fk Zak: Jodå visst var det jag som var inne på log 4 i vintras! Känner både Lågbacka och Sundström.

Livet på PSK rullar på ganska fort faktiskt, tiden går så otroligt mycket fortare nu än under GSUn, som kändes som en evighet. Den här veckan har vi monterat BT 46 och därefter börjat med enklare skjutningar ute på fältet. Det var ju minst sagt en intressant upplevelse att stifta bekantskap med "BT-Berit" (som vi kallar henne) för första gången..... :lol::lol: Hur nån kan upplysa en om "NBC-anfall" samt "Indirekt Eld" på ett sånt sätt undrar vi fortfarande... Dessutom hakade hon upp sig på vagn 311, de blev lite "smått" trötta efter ett tag :lol::lol: :P

Annars har det varit en hel del systemutb, själv tycker jag det är kul när vi gör praktiska saker, men under teorilektionerna har jag ganska svårt att inte somna.... :)

De roligaste veckorna hittills var nog de tre GVU-veckorna tillsammans med LVKV, EPBV, STRIPBV. Att vara ute och köra på Boden södra är GRYMT KUL! Dessutom var vi ett jävligt juste gäng då.

Ang GBS så är det ju en enorm skillnad mot vår GSU (vi hade en del strv-befäl samt Fk Har, så många många tidspassningsövningar, tält upp-ner och spring blev det), men samtidigt så har de definitivt det hårdare än övriga bataljoner, trossen etc. Våra har iaf varit mest i fält (de har nästan bara fält under GSUn). Lite besvikna är vi väl, de tar enorm tid på sig att städa och många kommer sent. något vi aldrig hade vågat de första veckorna... Dessutom fick de pga nåt syster sagt gå i GYMPASKOR en dag, så nu tror de visst att det är tillåtet, fast Kn anser att det inte är nåt man gör på PSK. Det kommer nog bli ändring på det, det har blivit bättre redan. Men Art, Tross och sign tex, går i gympaskor varje dag.. *suck*

Förresten, hur mycket var ni i fält under er GSU? Vi hade 5 tillfällen under 16 veckor (inkl fjället), vilket jag såhär i efterhand tycker är väldigt lite egentligen... Hörde att ni vart ute 11 dagar i sträck, stämmer det? Det längsta vi hade var v 16-17, då vi först var 3 dagar på fjället , sen 5 dagar i kusträsk och direkt på det baskerprov. Själva baskerprovet var egentligen rätt kort, har hört att det var planerat för 4 dagar men blev ju ett stridsdygn istället. Iofs var vi ju helt slut efter både fjällmarsch och striden i kusträsk, och jag var riktigt glad när det var slut pga ryggproblem, men ändå.

Hur långt var ert prov och vad hade ni innan?

Måste fortfarande säga att det var rätt kul när strv drog ut på sitt prov, två timmar efter plutonsfesten.. hehe... *lurade*

Sen måste jag bara fråga, hur gick de till när de delade in er KB i plutoner? Hade ni något att säga till om då?

Vill ni se bilder så är det som sagt bara att gå in på foto-sidan!

Lev väl

MVH Krp Wag

Posted

Det var väl det jag kom ihåg. Sundström var min förare. Eh, BT. Det kommer demontera och montera inför och efter varje skjutperiod. Men då handlar det mest om att ta bord prismer och laserenheten. Har ni mycket strul med BT:t? Begär grundlig utb. på BT:systemet. KB 03/04 fick minimal utb. vilket medförde vissa friktioner, samt stor förvirring när man omkring jul krigar med helt kompani och BT:t börjar snacka om nått man absolut inte har en aning om vad det är, eller hur farligt.

All systemlära var iof. tröttsam men viktig. Förarna era kommer inte lära sig shit om tornet ex. Tipps då är att själv lära dem slita ur automaten, slacka pjäs (tillsammans med skytten) osv. Kommer vara värt att även ha en "torn-utbildad" förare.

Visst blir man förvånad över skillnaden i disciplin och ansvar mellan (vissa) GB och (vissa) KB. Vi blev skrämda under GSU:n över hur hårt och jävligt GB kommer få det. Och hur vassa de skulle bli. Fk Eng minns nog "Du är fan kass, jag tar befälet...". När man sedan ser GBS och delar logement med dem blir man bara förvånad. Förvisso kommer de i sin tur få ansvar över soldater och förhoppningsvis känna ansvar över dem. Kan tippsa mer om ledarskap inom gruppen senare, när det börjar bli aktuellt efter F-inryck osv.

He, har hört om köret med gympaskor av BFA-vänner. Vad var anledningen till den? Appropå frivilliganställda, vilka befs har ni på kompaniet nu? Vilka fänrikar truppför iår och vilka är bara några månader?

Vår GSU var elva veckor lång om jag inte minns fel, Fk Eng? Att ni legat ute uppemot 17 dygn tycker jag låter konstigt. Har för mig att det ej är tillåtet med fler än 10/11 dygn på raken. Men det gällde kanske bara befäl. Under vår fjällmarch åkte hela Livkomp. upp till Kalixfors gemensamt. För Pbat gällde tre dagar KF - tre dagar fjäll - tre dagar kalixfors. Enligt mig var det en av de ljusaste stunderna under värnplikten.

Baskerprovet genomfördes under ett och ett halvt dygn. På skidor. Första 12-18h (beroende på grp.) var det diverse utb.kontroller med skjutning osv. Dessa skidade man mellan. Sedan ingående i förläggning med alla poster (inf, utf, flank)ute, Fk Eng? Försvar av förläggning blev nödvändigt den natten (som var ca3,5h) då befälen anföll oss. Därefter på morgonen var sluttampen en skidtävling motsv. på någon kilometer i terräng samt "bära bår fort som fan".

Frågar du mig tycker jag vårt baskerprov var relativt hårt. Detta med hänsyn till att det kom under första fältperioden och utrustningen fortfarande var "tung".

Vi truppförde GB under deras baskermarch. Eller vad som snarare var en tippsrunda hem från kusträsk. GB själva var (senare under året) själva något besvikna på deras march.

Låt mig förklara hur det gick till när vi fick våra FALA. Det var under en skjutvecka med GB i kusträsk. Vi delades in i tältlag om fyra KB och ett antal GB. Senare under veckan delgavs vi plutonstillhörighet. Det visade sig då att tältlagen var (för KB) sammansatta i just plutoner. Av de GB vi sov med (de stred på en tät och vi på en annan dagstid) hamnade inte alla i samma plutoner som tältlagen. GB fick vi något senare under hösten. I samband med F-inryck kanske, Fk Eng? De KB du kommer hamna tillsammans med är de kamrater dina befäl tro du passar bra med och kommer överens med. Alltså stor risk att det blir dina närmsta polare. Varken KB-kamrater eller GB eller F hade vi inget att säga till om utan blev helt sonika tilldelade "vänner". Det kan alltså slumpa sig hur som helst vad beträffar besättning och skyttegrp. Fk Eng vet vad jag menar.

Har du något fundering eller aning om vilken plats i kompaniet du vill ha? Både jag och Fk Eng var kanske inte helt på det klara med vad våra platser innebar när vi fick höra Gustaf Bertil och Skt. Qvintus Niklas 1, vilket ledde till en del "tårar" för oss båda. Eller vad säger du Fk Eng?

Som jag ser det kan du nästa vår sitta med tre till fyra olika uppgifter. Egen FALA (GB, EB motsv.), Helge Bertil (motsv) dvs. skittjänst, "Bonus KB" (om ni har KB-överskott) - begär MUCK direkt, eller Skytt QL1 (eller QL2).

Till sist en petitess bara; trossen är ett kompani, inte en bataljon. Eller syftar du på Brigadledningstjohejjet på nått sätt?

BQ2

Posted (edited)

Undrar om inte KB2004 syftar på trosskomp dessvärre..deras GB hade..få 2-3 kvällstjänster under de två första veckorna...tror jag..vet inte så noga.. :/:/

våra GB var låg inte ute under de två första veckorna men nu så hehehe..bara sånt kvar... ang gympaskor så får våra GB's (Stab/GRK ) inte ha sånna till uniform.

men hur som haver är spaningsövning 1 "variek" avklarad och vi fick bära plutonsflaggan för första gången på marschen hem sådär mysigt på fredagmorgonen kl 02 xx :blink:

nä nu ska man njuta av lovet..trots att det regnar..vila upp fötterna om inte anna för blåsor under fötterna gör ont! man köttade ju runt ett tag med sånt :blink:

:dong:

Edited by Span-eliasson
Posted

Angående det här med gymnastikskor. Jag fattar inte hur det kan få förekomma överhuvudtaget. Det var samma visa förra sommaren när GB och E-sold ryckte in. Jag vet inte hur det var hos vårt GB-kompani på Ingbat, eftersom vi KB inte hade mycket att göra med dem förutom vid enstaka tillfällen på Ängesholmen, men tiden strax efter midsommar och satt på Tre Renar och plötsligt såg en skock soldater springa omkring i kronans uniform modell 90 och vita gympadojor - ja då höll man på att få spader. :blink:

Inte rände vi KB omkring i gymnastikskor när vi var nyinryckta?! Inte ni heller antar jag? Okej, det var 30 minusgrader och snö, men ändå...

Oförstående, Foxtrot Lima :blink: