Jump to content

Recommended Posts

Posted

Helt rätt att det följer med två dubbelfickor till granattillsatsen.

Tyvärr går dom inte att montera på SS2000 utan hjälp av buntband eller snöre.

Dom sitter inte lika bra som på gamla stridsbältet där man trädde dom på oket.

FMV får nog tillsätta en projektgrupp för att modifiera dom. ;)

The Swede :((

• Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Man kan montera den ena på midjebältet. Man knäpper bara spännet igenom hällorna på fickan. Den andra är fortfarande kärv att få fast.

Posted

Förvisso, jag menade att det är svårt att montera dom på själva västen enligt tidigare variant.

Tänk att man måste vara så övertydlig när du är med. :P

The Swede :((

Posted
Tänk att man måste vara så övertydlig när du är med. :P

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, kan du förtydliga dig? :D

Guest Triggerpuller
Posted

Jodå, men då skall man ju ha sinnesnärvaro att räkna skotten samtidigt som bogvågsknallarna och granatkrevaderna ljuder runtomkring. Jag tvivlar i alla fall på att jag kan göra det.

Posted (edited)
OT/

Fjellman! Ser att du har införskaffat en trevlig radioficka, funderar på placering, har ofta stridssäck, tycker både den och duellfickan(framsida vä axel) blir ivägen när man har stridssäcken/LK:n på sej, har du alternativ placering då eller funkar det för dej?

/OT

Det är inte min väst som syns på korten...så jag har inte kört så mycket med RA-Fickan... men kan tänka mig att det blir lite krångligt med ryggsäck... men den går säkert fästa på tex hjälmen... så slipper man veta av den :)

//Sgt. Fjellman

EDIT: Grisfingrar

Edited by Serg. Fjellman
Posted
Helt rätt att det följer med två dubbelfickor till granattillsatsen.

Tyvärr går dom inte att montera på SS2000 utan hjälp av buntband eller snöre.

Dom sitter inte lika bra som på gamla stridsbältet där man trädde dom på oket.

FMV får nog tillsätta en projektgrupp för att modifiera dom. ;)

The Swede :worthy:

Ta clipsen som sitter på skyddsmaskväskan. Funkar utmärkt om man vänder de rätt :lol:

Posted
Det är inte min väst som syns på korten...så jag har inte kört så mycket med RA-Fickan... men kan tänka mig att det blir lite krångligt med ryggsäck... men den går säkert fästa på tex hjälmen... så slipper man veta av den :worthy:

//Sgt. Fjellman

Ska du fästa ryggsäcken på hjälmen? Hur stort huvud har du? Egentligen? ;)

En RA-ficka borde man väl annars kunna sätta högt på sidan utan att på stör? Förutsatt att den inte är för "bulkig".

Guest Hobby Samurajen
Posted

In´t vet jag varför man ska stoppa in magasinen innanför jackan å dyligt. För när jag gjorde lumpen så överöste befälen med en massa eltape så vi skulle kunna göra jägarmag. Jag åker aldrig ut på en HV övning utan eltape. Och ska man inte bara skjuta på fi snabbt som F-n, sen springa satan? Saddams pojkar gjorde ju så, å bevisligen så överlevde dessa "SKJUT Å SPRING" pojkarna betydligt längre än de som trodde att de låg å söndags skjöt mot SAB-mål i Mässtocka eller någon annan skjutbana... :D

Posted

Nja, stridens grunder är Eld, Rörelse, Skydd och i den ordningen.

Vid exempelvis blixtlåsförfarande skjuts det en himla massa och då räcker inte ett dubbelmag långt, ännu värre är det med växelvis/ansatsvis fram-/tillbakaryckning.

Var gör du av ditt dubbelmag när du tömt dem då?

Att lägga förbrukade magasin (dubbelmag eller inte) innanför jackan är ett mycket smidigt sätt att hålla isär dessa från de fulla magasinen.

Posted
Att lägga förbrukade magasin (dubbelmag eller inte) innanför jackan är ett mycket smidigt sätt att hålla isär dessa från de fulla magasinen.

Problemet med det är att det bara funkar med ett par, tre magasin.

Sedan då?

Posted

Sedan då?

Sedan har man tid över och kan lägga magasinen man har inanför jackan någonannanstanns(?) :P

Posted

Jag håller på att fixa i hop min mag dup ficka nu bilder kommer på materiel platsen under nästa vecka....... :huh:

Att dupa mag innan för jackan funkar tills man ska slänga sej i skydd det gör ont har gjort det under en SIB övning 8-/

Posted
Att dupa mag innan för jackan funkar tills man ska slänga sej i skydd det gör ont har gjort det under en SIB övning :huh:

Sen är det ju nalta krångligt att fippla in ett dubbelmagg så att det stannar kvar innanför jackan när man medan man springer...

//Sgt Fjellman

Posted
Min 25-öring?

Dump-pouches are here to stay! ;)

Håller absolut med!

Du råkar inte ha sytt nått snyggt i den vägen?

Posted

Sedan då?

Sedan har man tid över och kan lägga magasinen man har inanför jackan någonannanstanns(?) :P

Så du menar att man ska planera sin strid så att man efter 3:e mag-bytet har tid att börja flytta runt prylarna? :D Hur kommer man överens med fienden om detta?

Det låter ju så oerhört realistiskt. ;)

Posted

Jag håller helt med er om att en dumpficka är bättre, men nu svarade jag på Hobby Samurajens inlägg vilket verkade gå ut på att allt går att lösa med eltape eller att man springer istället för att byta magasin (när dubellmaget är tömt).

Med befintlig Hv-utrustning (304K, 4 mag) går det smidigt att lägga allt innanför jackan. Med skyddsväst och/eller stridsväst blir det ju så mycket svårare, samma sak om man har fler än 5-6 mag.

Posted

@Knekt

Svar nej. Har ett mycket större projekt på gång, Ni kommer självklart att bli orienterade när det är klart... Men några enstaka ideer til dump-pouches har man ju ;)

@106

Min 25-öring var bara ett spontant inlägg; inte riktat mott någon :((

MVH

Patroels

Posted (edited)
Sedan har man tid över och kan lägga magasinen man har inanför jackan någonannanstanns(?)  :P
Så du menar att man ska planera sin strid så att man efter 3:e mag-bytet har tid att börja flytta runt prylarna? :uuh: Hur kommer man överens med fienden om detta?

:lol: du missade nog tydligen min bitande ironi där Knekt :=o

Edited by dxl
Posted

Jag är för lat för att sy en magdump och dessutom för gammal för att lära mig något nytt, så det blir innanför vapenrocken. Tur att vi inte fått skyddsvästar och annan modern teknologi.

Skämt åsido:

Jag faktiskt lärt mig en ny sak: Om man har jägarmag och magpuls behöver man aldrig dumpa mag!*

När man skjutit slut jägarmag 1 byter man till 2:an och låter 1:an hänga kvar i lämpligt finger på vänsterhanden (för högerskyttar)

Provade även med karbinhake för att "smälla fast" tomma magasin, men det kräver att karbinhaken sitter fast 110% på exakt rätt ställe i exakt rätt vinkel, annars måste man ju hela tiden fippla och kolla, och då kan man ju lika gärna strunta i det.

*Om man inte har mer än 4. Har man det är man ond och dålig, för då har man stulit.

Posted

:navy: du missade nog tydligen min bitande ironi där Knekt :angry:

Nejdå! Därav en liten " ;) " vid slutet! :)

Guest Triggerpuller
Posted
*Om man inte har mer än 4. Har man det är man ond och dålig, för då har man stulit.

@Bellum: Eller......

Så har man köpt ytterligare ett gäng magasin. Tillräcklig materiel eller ingen materiel.

Rätt skumt egentligen att man som skattebetalare pungar ut ca 6000 kr per år till försvaret. Och ändå så klarar inte FMLOG av att tilldela folk nog med plåtbehållare att förvara ammunition i!!!??? :dong::bash::navy::ak::uzi:angry::navy::camo::((:camo:

Och dessutom materiel som finns och inte används!

Posted

Mja, jag kan på rak arm tänka på 2 sätt att få fler magasin som inte innefattar stöld:

1) Bataljonsförrådet var tidigare ett mob-förråd. Detta var inte tömt när hemvärnet tog över utan bland annat fanns ett par lastpallar med tillbehörssatser för Ak 4. Vi fick då ut en sats per skalle vilket gav 8 magasin. Ingen stöld där inte.

2) Lämna in vapnet för "tillfällig förvaring" på förrådet. En del av de hemvärnskamrater som lämnat in vapnet för förvaring i samband med t ex jobb eller studier på annan ort behövde bara lämna in själva vapnet men inte tillbehören. När de sedan hämtade ut det igen fick de kvittera ut vapnet med en ny tillbehörssats. De har alltså kvitterat sammanlagt 8 magasin. Ingen stöld där inte.

Posted

Tack för tipsen :ph34r:

Fast jag menade mer att folk tittar "lite snett" på en när man har mer än 4 magasin, och vissa övningsledare brukar "hämnas" genom att inte ge mer än 80 ptr, d.v.s. den i många fall rådande Hemvärnska avundsjukan.

Posted
och vissa övningsledare brukar "hämnas" genom att inte ge mer än 80 ptr, d.v.s. den i många fall rådande Hemvärnska avundsjukan.

Det är därför att man ser till att ha med sig en eller några limpor med relevant ammunition... ;) ammo kan man inte ha för mycket av ju... :ph34r:

//Sgt Fjellman

Posted
vissa övningsledare brukar "hämnas" genom att inte ge mer än 80 ptr, d.v.s. den i många fall rådande Hemvärnska avundsjukan.

Kan ju också vara så att amåtgången för övningen var beräknad till 4 mag/soldat... ;)

Posted

kanske lite OT men ändå:

Alltså hur många magasin anser ni att man behöver per "sammanstötning". Måste nog vara stor skillnad på vad folk har för erfarenheter.

Enligt mina erfarenheter från limpen så krävdes det mest amm. när man skulle ta/försvara terräng, och vi fick lära oss att om det krävs mer än 3 mag för att ta ett område så slösade vi på ammon, eller så tog vi för långa områden åt gången. Nerhållande eld sköter ksp om, så det gäller ju att få ens egna skott att räknas.

Jag räknar inte försvar, eftersom vi då lärde oss att inte stoppa tillbaka magen fören de behövdes.

Kan tänka mig att hur man har lärt sig kan bero mycket på vilka förband man har legat på, och vilka huvuduppgifter man hade. Det var sällan som vi han använda mer än ett jägar mag vid stridskontakt.

Ryktes Varning!

En kompis som hade varit i på FN uppdrag hade där pratat med en Brittisk soldat som hade varit ganska mycket i Nord-Irland. och i den miljön så brukade han aldrig ha med sig mer det mag som han hade i bössan, mer behövdes inte i den miljön enligt honom.

Det måste väll ändå ha gjorts undersökningar om sådant här också. Det gör ju undersökningar på allting. Ingen som har tillgång till någon?