Fk Satan Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Jag använder Vänster bröstficka för att dumpa mina tomma magasin, då blir det samma när man ha snödräkt. Men vad gör ni av era använda magasin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Fyller upp dom igen? ;) Näää... jag dumpar dom innan för vapenrocken eller i "västfickan" på sv2000. Har funderat på att fixa någon form av mag. dump.. men har inte fått foten ur skon än... //Sgt Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Zac Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 (edited) Droppar dem där jag står och omgrupperar. Åtminstone just nu. EDIT: Allvarligt. Brukar ha höger västficka öppen och dragkedjan i rocken halvvägs nere. Missar jag det ena så brukar jag träffa det andra... Edited October 8, 2003 by SFC Zac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Innanför vapenrocken, samma sak om/när man har snödräkt. Så blev jag lärd under GSU och har inte orkat lära om eller lyckats hitta någon bättre metod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lima Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 jag har blivit lärd att ha tomma mag i vänster bröst ficka men personligen tycker jag att det är ganska bökigt särskilt om man håller idet med höger hand och när man ska lägga dit det andra tomma magasinet så blir det inte lättare, jag brukar köra med innan för vapen rocken det funkar bäst särskilt när det blir lite stressigt. Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted October 8, 2003 BlåGul -1 Report Share Posted October 8, 2003 Gör som jag, kör bandmatat med sönderfallande länk så slipper ni fundera... Men annars blir det innanför vapenrocken. @lima: det låter väldigt bökigt, jag trodde innanför vapenrocken var "standard procedure" som lärdes ut överallt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Innanför vapenrocken och kroppsskydd94 går inte någe bra. "Bröstfickorna" i stridsvästen nu då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Innanför vapenrocken och kroppsskydd94 går inte någe bra. "Bröstfickorna" i stridsvästen nu då? Innanför kroppsskyddet fungerar hjälpligt, liksom innanför stridsvästen. Men att försöka pilla ner magasinen i fickan på västen tycker jag inte fungerar, alls. När jag hade kroppsskydd 94 och stridsväst 2000 (utlandstjänst) övade vi huvudsakligen som vi skulle agera på riktigt dvs man lät magasinen falla till marken. Vår ammunitionstilldelning var bara 120 skott/man så det fanns inget större syfte med att spara magasinen eftersom vi ändå inte hade några extra askar att fylla på med. Självklart provade man ändå att spara dem för man ville ju inte gå tillbaka och plocka upp mag i onödan, lat som man är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 8, 2003 Report Share Posted October 8, 2003 Innanför vapenrocken och kroppsskydd94 går inte någe bra. "Bröstfickorna" i stridsvästen nu då? Innanför kroppsskyddet fungerar hjälpligt, liksom innanför stridsvästen. Men att försöka pilla ner magasinen i fickan på västen tycker jag inte fungerar, alls. När jag hade kroppsskydd 94 och stridsväst 2000 (utlandstjänst) övade vi huvudsakligen som vi skulle agera på riktigt dvs man lät magasinen falla till marken. Vår ammunitionstilldelning var bara 120 skott/man så det fanns inget större syfte med att spara magasinen eftersom vi ändå inte hade några extra askar att fylla på med. Självklart provade man ändå att spara dem för man ville ju inte gå tillbaka och plocka upp mag i onödan, lat som man är. Nu hänger jag nog inte med alls. Innanför kroppskyddet skulle jag nog inte få in någonting om man har det knäppt i halsen. Och FAN så oskönt det låter att ha mag innanför där. Innaför västen? har du sytt ihop västdelen och bältet? Annars drattar ju magasinen emellan. Och de där fickorna som man kan tro skulle vara till för tomma magasin känns heller inge vidare. Fastnar i nätet känns det som när jag provat. Kanske behöver jobba vidare på det, inte övat det speciellt mycket med "dagens prylar". Själv vart man lärd under GU att magasinen skulle tillbaks till magasinsväskan på stridsbältet när de var tomma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Innanför kroppskyddet skulle jag nog inte få in någonting om man har det knäppt i halsen. Och FAN så oskönt det låter att ha mag innanför där. Innaför västen? har du sytt ihop västdelen och bältet? Annars drattar ju magasinen emellan. Om man inte spänner åt skyddsvästen för hårt (det har man ju avbärarbältet till) går det att slänga in mag i armhålan/vid bröstet men det är som du säger obekvämt och lätt att de stillar ut. Bältet på stridsvästen hade jag satt så nära överdelen som möjligt, så det var inga större problem. Inget av ovanstående är en bra metod, men vad skall man göra nära man inte kommer åt vapenrocken. Som tur var var det sällan man hade skyddsväst så då gick det bra att ha jackan öppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 @106: När jag får stridskontakt så förbrukar jag garanterat mer än 1 magasin. Har du provat med mer än ett under armen? ;) Släpp dom på backen för bövelen, fixar gruppen mer än EN (1) stridskontakt vid krig så löser säkert Fmlog biffen med förlorade magasin i fält... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Om du har stridsbälte, stoppa det innanför bältet! Det funkar bra även om du springer och rör dig. Dock brukar jag peta ner det tomma magasinet i magasinfodralet när jag får tid. Oladdade inners, laddade ytterst. Bröstfickan funkar fint om du har tid att fibbla med blixtlåset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 I krig är magasinen av en annan typ. Engångs. Bara att dumpa och kuta. Jägarmag gör ju annars att man slipper byta så ofta ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Med Stridsbälte 304K: Innanför vapenrock eller knöla ner i stridsbältesficka (magasinläppar uppåt, så jag ser/ev. känner vilka som är tomma). Med snödräkt: Den enda bröstfickan (vänster) eller någon sidficka. Ingen fältjacka 90 att dumpa dem innanför då den är avtagen under skidmarsch. Med SV2K: Någon av västens bröstfickor (fastnade ofta i nätet), fritt mellan västen o kroppsskyddet/kroppen (stor risk att tappa) men oftast i en magasinficka. Allt beroende på hur mycket "skit" jag lastat på mig och var samt hur mycket tid jag bedömmer jag har på mig. Med 304K på fyller jag bröstfickorna på M/90 med bra-å-ha-grejer. Med SV2K hamnade allt det i någon av flerbruksfickorna istället. Snödräktens bröstficka är nästan alltid helt tom, likaså en sidficka. Med "jägarmag" fördröjer jag magdump-momentet ett litet tag... Frestande att bara låta magasinet falla till backen men vilka magasin ska du sedan fylla på när ni ska strida igen? Min pluton alltid varit långt från närmaste TSF, både under GU och i HV, och de fina färdigfyllda plastmagasinen kunde vi bara glömma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK H Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Inanför vapenrocken alternativt vänster bröstficka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Är det någon här som låg inne på den gamla goda tiden med stridsele istället för väst?? Där fanns magasinhållare på axelbanden. Fylda mag där och tomma i väskan. dessutom hade man två väskor förr, en på höger och en på vänster. Man kunde helt enkelt flytta toma från ena till andra sidan. Så eneklt var det. Allt går tydligen inte framåt ;) /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Den gamla goda tiden ja... förra utbildningsåret Jag tycker det fungerade bra att dra ner jackans dragkedja till revbenen slutar ungefär. Sen stängdes knapparna och magasinen slängdes in i hålet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 (edited) Satt och funderade lite... skulle man inte kunna rigga någon historia av en modell större karbinhake och mag-pul´s... så att när dom är tomma så "krokar man av dom" bara?... EDIT: Det som är lite synd med dubbel-mag är att dom blir så krånliga när man väl ska hé dom innanför jacka.... //Sgt Fjellman Edited October 9, 2003 by Serg. Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bulldozer Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 (edited) Innanför jackan på höger sida. Har alltid kroppskydd på. Dock kör jag helst med jägarmagasin. Det blir en aning bulkigt innanför jackan med dubbelmag men vid korta stridpauser flyttar jag dem till höger stridsbältesfickan. Fulla mag nedåt i vänster ficka - Tomma mag uppåt i höger ficka (så man tar rätt i mörker). Är högerhänt. En praktisk sak med jägarmag är att man kan fylla på det tomma tejpade magasinet medas man har vapnet i färdigställning. Om man däremot tappar det blir det jobbigt! :( För att citera en KJ-instuktör jag hade förra helgen när någon gnällde på att de inte hann ladda om under växelvis framryckning. "Det är en fråga om PS - Personal Skills. Det är bara att öva tills det sitter". Spoken like a true pro! EDIT: Gjorde om, gjorde rätt! Edited October 9, 2003 by Bulldozer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Jag vet att det är vanligt med att slänga in använda mag inanför jackan, men jag har sett åtskiliga vpl på skallgång efter tappade mag när anfallsmålet är taget. I dagsläget när de flesta använder stridsväst så borde en ficka användas for tomma mag. Problemet är bristen på utrymme kring midjan. Det som återstår är i princip är benplatta med flerbruksficka stor eller en utfällbar ficka som tex Eagles "Evidence Pouch". Snigel designs nya väst har två fickor som tydligen går att fälla ner. Några erfarenheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 (edited) @106: När jag får stridskontakt så förbrukar jag garanterat mer än 1 magasin. Har du provat med mer än ett under armen? ;) Släpp dom på backen för bövelen, fixar gruppen mer än EN (1) stridskontakt vid krig så löser säkert Fmlog biffen med förlorade magasin i fält... 2-3 mag har jag nog slängt in under skyddsvästen den vägen (per genomförande), men det var ingen optimal lösning, det tog inte lång tid att komma fram till. Dessutom fick vi stridsvästen senare så då fungerade det ändå inte. Snödräktens bröstficka är nästan alltid helt tom, likaså en sidficka. Tyckte det var tvärtom, sidfickorna och bröstfickan var konstant proppfulla under den korta tid jag hade snödräkt. Däremot gick det ju att göra som med fältjackan (som ju var kvar i skåpet/trosspackningen), bara att öppna snödräkten lite så kan man dumpa innanför snödräkten. Edited October 9, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 De åker ner i magfickan igen, men är sugen på en bra dumpväska. Jag har aldrig gillat att dumpa dem innanför rocken, eftersom de enligt min erfarenhet rätt lätt ramlar ur när man ålat och krypit en stund. Dessutom är det inte någon höjdare att kasta sig ner i skydd mer ett magasin som råkat hamna på tvärs och står rakt ut från kroppen. Lätt sätt att slå sig fördärvad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Jag dumpar magasinen i skogen och gör en AFSE. Skämt åsido: innanför vapenrocken! Jag skall dock försöka modda en skyddsmaskväska att ha som magdump, men vi får se hur det blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 (edited) Jag har bara skjutit AK på skjutvallen och liggande i värn och då fick tryckte jag ner de använda magasinen i magfickan igen. Vid stridskontakt så rafsade jag ner länkbanden i benfickan (öppnad tom benficka endast för detta) om jag ansåg mig hinna, annars fick de ligga. Det borde ligga i FMs intresse att ordna någon slags magdump till soldaterna, det tar en jämrans tid att fippla ner dem i magfickan och som sagt trillar de väldigt lätt ut ur jackan om man inte bär stridsbältet spännt som en korsett. Edited October 9, 2003 by Jonte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Där det finnns plats, benfickor, bröstfickor eller i värsta fall över axeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Satt och funderade lite... skulle man inte kunna rigga någon historia av en modell större karbinhake och mag-pul´s... så att när dom är tomma så "krokar man av dom" bara?... EDIT: Det som är lite synd med dubbel-mag är att dom blir så krånliga när man väl ska hé dom innanför jacka.... //Sgt Fjellman Provade det, magpul + karbinhake på stridsbältet, och det gick men jag upplevde inte det som praktiskt då det hängde o slängde rätt irriterande. Tycker det är bättre att ha magasinen i någon ficka istället! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Det ultimata hade väl varit en magnetiska plåtar av något lätt men starkt hi-tech material i skyddsvästen, bara till att trycka fast tomma mag på mot kroppen. En bonuseffekt vore den ökade skyddsnivån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Det ultimata hade väl varit en magnetiska plåtar av något lätt men starkt hi-tech material i skyddsvästen, bara till att trycka fast tomma mag på mot kroppen.En bonuseffekt vore den ökade skyddsnivån. LOL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Det ultimata hade väl varit en magnetiska plåtar av något lätt men starkt hi-tech material i skyddsvästen, bara till att trycka fast tomma mag på mot kroppen.En bonuseffekt vore den ökade skyddsnivån. Öh, eller en nackdel att den drar till sig kulor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted October 9, 2003 Report Share Posted October 9, 2003 Öh, eller en nackdel att den drar till sig kulor? Det är ett dåligt agerande som drar till sig kulor, inte materialen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts