jonte72 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 En fördel med FBJ måste garanterat vara att de har "mycket" pengar då de tillhör flygvapnet. Vilket kan leda till massa ny rolig utrustning och olika övningar så som mot danska jaeger korpset. Annars finns naturligtvis en del skillnader i takitk osv. men i stort är ju förbanden ganska så lika med tanke på att uppgifterna är ganska snarlika. Stora pengar går till flygplanen - inköp, drift och underhåll...... Quote
1MPJ Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Självklart men FBJ lär ju fortfarande vara prioriterat, lite synd om de dyra flygplanen blir sprängda innan de lämnat backen. Quote
SNAFU Posted October 13, 2003 Author Report Posted October 13, 2003 Får vi inte (abnorma mängder) ammo på FBJS nästa höst så övar vi sprängtjänst i hangaren... Punkt. Bara att välja, C F7 //SNAFU Quote
Elfgren Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 en undran jag har är; När man pratar med fbj:are så låter det som om de var väldigt övertygade om att de var så fruktansvärt mycket bättre på allting än de andra säkerhetsförbanden. Är det så eller är det bara vanligt skitsnack om att "vi är bäst och hårdast". Quote
jonte72 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Sanningen är väl att den nya basorganisationen är svagare än förr, antalet krigsflygbaser har ju även den drastiskt minskats. Quote
Guest Andrew Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 (edited) en undran jag har är; När man pratar med fbj:are så låter det som om de var väldigt övertygade om att de var så fruktansvärt mycket bättre på allting än de andra säkerhetsförbanden. Är det så eller är det bara vanligt skitsnack om att "vi är bäst och hårdast". Kan inte svara för hur du uppfattar oss Elfgren ! .... men om nu så är fallet att Flygbasjägare , Bajsjägare , Ing-soldater , Stadsskytte-soldater eller vad det nu må vara ,bankar sig för bröstet och tycker att sitt egna förband är bäst så finns det ju inget bättre än en soldat som tror på sig själv , sitt förband. Det som däremot betyder något i detta fallet enligt min mening är hur personen ifråga visar det utåt i form av ödmjukhet, respekt och förståelse för andra förbands soldater & uppgifter. Edit:stavfel Edited October 13, 2003 by Andrew Quote
2Sharp Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 @ Elfgren, jag hoppas och vill att alla FBJ skall tro på sig själv och sin förmåga att lösa sina uppgifter, vilket inte på något sätt betyder att man måste racka ner, prata nedvärderande om andra förband. Det FBJ gör, gör bara vi, alzå är vi "bäst" på det - enkelt Ödmjukhet var något som diskuterades ofta under min GU, bäde gentemot den egna uppgiften och andra förband. Quote
LYNX Posted October 14, 2003 Report Posted October 14, 2003 en undran jag har är; När man pratar med fbj:are så låter det som om de var väldigt övertygade om att de var så fruktansvärt mycket bättre på allting än de andra säkerhetsförbanden. Är det så eller är det bara vanligt skitsnack om att "vi är bäst och hårdast". Citat Elfgren "elit och elit de är väl i alla fall bättre soldater än en vanlig slusk." Det här är vad du svarade på frågan om FBJ var "elitsoldater men inte jägare?" i tråden "Jägarsoldater". Din uppfattning är noterad. Dina åsikter/fördomar är rätt så svåra att ta på allvar när du själv inte har någon utb. att tala om ( ej gjort värnplikten ). Du säger att du talat med FBJ och att "vi" ( här drar du alla över en kam ) anser att vi är "bäst"! Jag ifrågasätter din trovärdighet och tror/anser att det här bara är ett av dina försök att svartmåla "oss". Quote
Guest Dansaren Posted October 15, 2003 Report Posted October 15, 2003 Jag har en liten undran. Jag ska bli MP/Säk gruppbefäl (tror jag det var), och det är väl inte samma sak som MP-jägare?? Nåt så hårt vill jag ju inte gå.. Quote
Tompa Posted October 15, 2003 Report Posted October 15, 2003 Jag har en liten undran. Jag ska bli MP/Säk gruppbefäl (tror jag det var), och det är väl inte samma sak som MP-jägare?? Nåt så hårt vill jag ju inte gå.. Jo det är precis vad det är! ;) f.d MPJ heter numer MP/SÄK om man får tro vad pliktverket säger. Det är ju bara träna hårt för du har ju lång tid på dig! det ska nog gå bra så länge du är motiverad. Själv ska jag in som KB 8:e Mars på MP/Säk så vi kanske syns. //toMPa Quote
Guest Dansaren Posted October 15, 2003 Report Posted October 15, 2003 Jo det är precis vad det är! ;) f.d MPJ heter numer MP/SÄK om man får tro vad pliktverket säger. Det är ju bara träna hårt för du har ju lång tid på dig! det ska nog gå bra så länge du är motiverad.Själv ska jag in som KB 8:e Mars på MP/Säk så vi kanske syns. //toMPa Ajdå.. Är det mycket jobbigare än vanlig MP alltså? Enligt inskrivningsförrättaren skulle det iaf inte vara lika hårt som jägare.. Tur det. Sen är det ju "bara" 10 månader också. Det jobbiga är att jag inte är speciellt motiverad. Sa till psykologen att jag inte ville göra lumpen, men han antecknade bara dålig motivation på mig och inskrivningsförrättaren ville bara ha mig på jobbiga utbildningar.. suck. Kanske känns annorlunda då om man har tur. Du får ursäkta min okunnighet, men vad är KB? /Viktor Quote
Tompa Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Jo det är precis vad det är! ;) f.d MPJ heter numer MP/SÄK om man får tro vad pliktverket säger. Det är ju bara träna hårt för du har ju lång tid på dig! det ska nog gå bra så länge du är motiverad.Själv ska jag in som KB 8:e Mars på MP/Säk så vi kanske syns. //toMPa Ajdå.. Är det mycket jobbigare än vanlig MP alltså? Enligt inskrivningsförrättaren skulle det iaf inte vara lika hårt som jägare.. Tur det. Sen är det ju "bara" 10 månader också. Det jobbiga är att jag inte är speciellt motiverad. Sa till psykologen att jag inte ville göra lumpen, men han antecknade bara dålig motivation på mig och inskrivningsförrättaren ville bara ha mig på jobbiga utbildningar.. suck. Kanske känns annorlunda då om man har tur. Du får ursäkta min okunnighet, men vad är KB? /Viktor Hur hårt det är beror ju på hur man själv upplever situationen men det är nog inte lika hårt fysiskt sett som på KJ/K3/K4. Enligt de inneliggande Militärpoliserna jag pratat med på Livgardet så är det en viss skillnad i både fysiska och psykiska krav mellan MP och MP/SÄK fast båda har fortfarande väldigt höga krav. Som KB (Kompanibefäl) kommer jag ligga inne 15 månader alltså rycka in 5 månader före er som rycker in i slutet av Juli och därefter bli gruppchef eller liknande. varför är du inte speciellt motiverad? // toMPa Quote
Sillen Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Uppgifterna om vad mpj gör är ju inte bara att skydda arméinstallationenr vilket jag som ligger som mpj inte hört att det skulle vara våran uppgift överhuvudtaget, utan främsta uppgift är att fungera som ett antisabotage förband mot fiendens elit med hjälp av mycket bly i luften och operera över hela sverige medan ex flygbasjägarna opererar väl främst kring flygbaser! Och vart hade du tänkt att hålla på med antisabotage om inte vid arméinstallationer? Quote
Guest Chrill0 Posted November 16, 2003 Report Posted November 16, 2003 Om man gör lumpen som Flygbassäk nu finns det några möjligheter att utbilda sig till FBJ sen ? Quote
Forumsledning Kimster Posted November 16, 2003 Forumsledning Report Posted November 16, 2003 Nej, inte GrundUtbilda dig till FBJ, om du redan gjort GU på flygbassäk, men blir du Yoff och söker inte till FBJS kan säkert gå kursen (vad den nu heter) och sen jobba på FBJS Quote
Guest Chrill0 Posted November 16, 2003 Report Posted November 16, 2003 (edited) Så om jag väljer att bli Yoff som FBJ så får jag samma utbildning ? Jag gör färdigt GU v.50 Edited November 16, 2003 by Chrill0 Quote
Forumsledning Kimster Posted November 16, 2003 Forumsledning Report Posted November 16, 2003 Inte samma utbildning som en GU FBJ, men en komprimerad sådan, alltså en kurs man går som Yoff. Nu e jag inte en FBJ eller ens i närheten, men principiellt så funkar det förmodligen så. Quote
Guest Andrew Posted November 16, 2003 Report Posted November 16, 2003 Nej samma utb. blir det ju aldrig riktigt, däremot så kommer du att få gå igenom vissa prov som Fbj-vpl gör , såsom Baskerprov osv. Du läser ju Yof-programmet så någon fullständig gu-utb. som de Vpl gör som Fbj kommer du ju inte att genomföra. Mvh Andy Quote
Razvedka Posted November 16, 2003 Report Posted November 16, 2003 Så om jag väljer att bli Yoff som FBJ så får jag samma utbildning ? Jag gör färdigt GU v.50 Nu är det så här: Du kan mot bakgrund av lämpliga vitsord med mera, SÖKA som YOFF/markförsvar i FV. Sedan är det en annan fråga till vilken flottilj du kan söka och eventuellt FBJS (F7), och OM de har behov och är intresserade... Det finns alltså många om och men i denna verklighet och det kan vara svårt att få anställning direkt på FBJS, speciellt om man kommer "utifrån". Sök istället markförsvar i FV, läs Yoff och Sedan efter något år på förband kan du söka kurs 2282 dvs FBJS Befälskurs (som inte kan jämföras med GU FBJS), vartefter som krigsplacerad plutonchef du kan söka som Yoff på FBJS...Kan vara en lång väg mao men med vilja går mkt! Quote
Guest matte Posted November 16, 2003 Report Posted November 16, 2003 Chrill0: Det du ska söka som till Militärhögskolan är "Yrkesofficer i säkerhetsförbandstjänst" i Flygvapnet. Markförsvarsofficer är en gammal benämning och finns inte längre. Om du är intresserad tycker jag att du ska ta kontakt med Rekryteringsofficern på den Flygflottilj du är intresserad av. Tel och mail finns på förbandens internetsidor. Quote
FBS Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Jag gör färdigt GU v.50 Tjena... Vad jag vet så muckar väl Flygvapnet nångång i maj!!! (exkl Bev) Har jag fel så får du gärna rätta mig //FBS Quote
ztridspitt Posted November 29, 2003 Report Posted November 29, 2003 Alltså kraven för MP/säk är inte särskilt höga! Jag fick Psyk/Befäl 5/5, Styrke 8, Arbetsprov 6, Inskrivning 8, Längd 8, perfekt syn hörsel och tjänstbarhet B och jag va fullt godkänd att söka in till MP/Säk(föredetta MPJ). Enda speciella kraven är att man inte har häst&hund allergi samt att man väger minst 70kg. Quote
Shoulder Posted November 29, 2003 Report Posted November 29, 2003 Varför måste man väga minst 70kg? Verkar riktigt dumt, tycker jag (rätta mig gärna om ja har fel). Jag ävger ungefär 65-66kg och inte är jag sämre än nån i min FBU förening som väger mer. Visst, jag kan hålla med om att en som väger 75kg KAN ha mer muskler än en som väger under 70kg, men å andra sidan så har han mer vikt att bära på under förflyttning. Av den lilla erfarenhet jag har så, så har själva vikten ingenting med hur bra en soldat prestera, sådant sitter i muskler, kondition och sist men inte minst viljan. Shoulder, som hoppas att FBJ inte har samma krav. Quote
kronvrak Posted November 29, 2003 Report Posted November 29, 2003 Shoulder: Du ska fortfarande orka hålla hästkräken samt kanske en och annan kamrat som ska klättra in i något fönster från en oväntad riktning. Quote
1MPJ Posted November 29, 2003 Report Posted November 29, 2003 (edited) Låter inte alls som de krav jag har hemma och fick ut, de är iofs lite gammla. Jag kommer dock ihåg ett längdkrav på 180 cm (vilket inte efterföljdes helt) men viktkrav fanns ej. @ztridspitt det kan vara så att pliktverket underskrider vissa av sina krav. Vi hade folk som inte alltid hade alla värden på mönstringen som man skulle ha. Dessutom kan det vara MP:s krav du sett inte MPJ:s, vem vet eller så har de ändrat sina kravprofiler. Edited November 29, 2003 by 1MPJ Quote
ztridspitt Posted November 30, 2003 Report Posted November 30, 2003 (edited) Kan va, såg bara en liten tabell som psykologen respektive läkaren hade på sitt skrivbord vänt mot den mönstrade personen. Högst upp på listan var Jägarkraven(inga spec. inriktningar typ kust,norrland eller fallskärmsjägare stod utskrivet), efter det stod MP(igen inga spec. inriktningar typ vanlig MP eller MP/Säk stod utskrivet), sedan följde en rad stridande tjänster och underhållstjänster. Kraven började med I-provet längst till vänster, fortsatte med styrka arbetsprov etc etc och de medicinska värdena sist. Längst till höger var en ruta där det stod spec. krav. På jägartjänsten var det givetvis att man skulle göra jägartestet, på MP(alltså det kan vara vanlig MP och inte MP/Säk eller både mp och mp/säk) stod det >=70kg. Det får ni sen tolka hur ni vill men så stod det kort och gott. Fick aldrig se(frågade heller inte att få se) kraven för MP/Säk utan jag frågade bara om jag var behörig och fick svar ja. Edited November 30, 2003 by ztridspitt Quote
Guest Toboe Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 Alltså kraven för MP/säk är inte särskilt höga! Jag fick Psyk/Befäl 5/5, Styrke 8, Arbetsprov 6, Inskrivning 8, Längd 8, perfekt syn hörsel och tjänstbarhet B och jag va fullt godkänd att söka in till MP/Säk(föredetta MPJ). Enda speciella kraven är att man inte har häst&hund allergi samt att man väger minst 70kg. Jag rycker in som mp/säk-gb i augusti 2004 vägde vid mönstring 67kg Quote
Emil-9 Posted December 17, 2003 Report Posted December 17, 2003 Jag gör färdigt GU v.50 Tjena... Vad jag vet så muckar väl Flygvapnet nångång i maj!!! (exkl Bev) Har jag fel så får du gärna rätta mig //FBS FBJs M.U.C.K. 28 Maj...låååångt bort just nu :( Quote
SAS-man Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 (edited) Nej, inte GrundUtbilda dig till FBJ, om du redan gjort GU på flygbassäk, men blir du Yoff och söker inte till FBJS kan säkert gå kursen (vad den nu heter) och sen jobba på FBJS Kursen heter 2282, ville bara säga det ;) Givetvis står det redan, man e för snabb i sina flinka fingrar, sry ;) Edited December 27, 2003 by SAS-man Quote
Fbj972 Posted December 26, 2003 Report Posted December 26, 2003 //FBS FBJs M.U.C.K. 28 Maj...låååångt bort just nu :( Det skall du ju vara glad för! ;) Quote
Recommended Posts