Jump to content

Recommended Posts

Funderade på vad skillnaden mellan Flygbasjägarna och Militärpolisjägarna egentligen är?

Vad skiljer sig i utbildning, uppgifter, beväpning?

Vilka har högst kvalitet på sin utbildning (svår fråga kanske, vill INTE ha ännu en tråd om vilka som är bäst eller har störst ***.) ??

Tankar, rykten och fakta mycket välkommet!

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Något som är jävligt surt med FBJ jämfört med MP är att FBJ:s gruppchefer(patrullchefer) endast ligger inne 10 mån, dvs. lika länge som en ksp-skytt! MP har förstegsutbildning o gruppcheferna är KB dvs. ligger inne 15 mån. Säger en del om kompetensen av gruppcheferna!

men men, det är den stora nackdelen jag hittat med FBJ!

vi syns!

En ytterligare fördel med Miltärpolisen är att du får Militärpolisbefogenhet och får nästan samma befogenheter inom försvarsmakten som en civil polis.

Just nu håller ju MP(J)-SÄK att omstruktureras och nya prylar håller på att tas fram så ingen vet väl riktigt hur det ser inför nästa utb år d.v.s mitt år :D men båda utbildningarna är nog väldigt givande och lärorika.

Sen att jag tycker att FBJ har ett tuffare utb tecken är ju en annan femma ;)

//toMPa - inryck om 4½ månader :worthy:

En fördel med FBJ måste garanterat vara att de har "mycket" pengar då de tillhör flygvapnet. Vilket kan leda till massa ny rolig utrustning och olika övningar så som mot danska jaeger korpset.

Annars finns naturligtvis en del skillnader i takitk osv. men i stort är ju förbanden ganska så lika med tanke på att uppgifterna är ganska snarlika.

Från Pliktverket

I-provet 5

Plikttjänstförmåga 7

Längd 9

Muskel 5

Fysisk arbetsförmåga 7

Syn 7

Färgseende 1

Buller 7

Hörsel 7

Några tankar, åsikter om kravet för flygbasjägare?

Hur skiljer sig kraven till GB tror ni?

Tycker det är himla konstigt att utbildningen till FBJ är så kort, alla de andra säk-förbanden o jägarförbanden har längre utbildning! Varför på detta sätt?

Något som är jävligt surt med FBJ jämfört med MP är att FBJ:s gruppchefer(patrullchefer) endast ligger inne 10 mån, dvs. lika länge som en ksp-skytt! MP har förstegsutbildning o gruppcheferna är KB dvs. ligger inne 15 mån. Säger en del om kompetensen av gruppcheferna!

Det säger ingenting om kompetensen på patrullcheferna.

Vad jag har förstått är samtliga FBJ numer GB och man väljer patrullchef. Enligt en fd MPJ hade de samma system något år, KB fick tydligen helt andra tjänster. Även på FJS och KJ är samtliga soldater KB respektive PB och cheferna väljs. Ingen menar väl att det gör deras patrullchefer sämre, däremot har man möjlighet att välja den bäst lämpade till respektive befattning och soldaterna får längre utbildning än de annars hade fått vilket gör att man även får bättre soldater.

en undran...

FBJ skyddar ju flygbaserna mot fi´s otäckingar (hypotetiskt SAS, Spetsnaz å dyl.)

Och Bassäk samma sak fast inom flottan.

Så vad skyddar MPJ? Arméinstallationer lr?

En "rolig" grej om MPJ: Elfgrens storebror gjorde värnplikten som sådan (kan dock ej årtal) och han berättade att de en dag skulle krypa genom ett rör som var till hälften vattenfyllt . Detta iklädda stridsmasken. En kille fastnade och fick panik, de blev tvungna att dra ut honom med rep :huh:

En annan dag blev de tillsagda av befälet att stå i givakt tills han kom tillbaka. De stod stirrandes in i en vägg utomhus i mååånga timmar. nästa dag kom han tillbaka , vissa hade svimmat :)

(Notering: Denna info är rätt gammal och av någon anledning frågade jag inte vad man egentligen gjorde som MPJ då... därav undrar jag nu)

Svar ja, MPJ skyddar Armeinstallationer, flyginstallationer men även andra saker. Vilka fasta objekt man har är hemligt.

Kravprofilen

BL PF PG MU FA SY FÄ HÖ TJB

MPJ(GB) 6 6 6 5 7 7 9 B A

PA805

10 mån

BL= Befälslämplighet, psykologen

PF= Psykisk förmåga , psykologen

PG= Inskrivningsprov

MU= Muskelkraft

FA= Fysisk arbetskapacitet, cykel

SY= Syn (9 perfekt, 7 (3 rader resp 7 rader på ögonen, 6-1 synfel)

FÄ=Färgseende, 9 perfekt, 1 defekt

Igelbäcken är ju "spännande" att harva i.

Tidigare har man på MPJ haft en GB uttagen som grpch (alla i gruppen är gb uttagna) därmed valde man grpch.

Numera har man en KB som grpch, dock blir de KB som inte anses lämpliga som just grpch placerade som t.ex. kvartersmästare i staben, und.assistent då dessa befattningar kanske passar dem bättre.

Jaha, då verkar den enda skillnaden sett ur Pliktverkets synvinkel vara att psykologen ska tycka lite mer om en fbj och en mpj måste prestera lite högre på i-provet.

Jag drar mig tillbaka och lämnar fältet öppet för anekdoter från dem som verkligen vet något.

Jag har dålig koll och tänker inte gissa, dock, det jag vet är att utbildningstiden har diskuterats fram och tillbaks och har även varierat under åren då FBJS har funnits.

Det svaret jag har fått under kompletterings utbildningar och liknande övningar har varit att det helt enkelt är en kostnadsfråga, de som bestämmer tycker inte att det behövs mer tid.

Själv hade jag gärna sett att tiden var längre för att ge tillfälle till repetition, som ju är all kunskaps moder :worthy:

När jag låg som gruppchef på FBJS så "gjorde" vi 12 mån.

Sista tiden fick vi PB utb.

Längden på tjänsten har varierat och jag skulle tro att

"sista ordet" ännu inte är sagt. "Vi" strävar efter att få

"förlängd"utb. men som 2Sharp( :worthy: ) mycket riktigt skriver

så är det beslutsfattarna som avgör.

MPJ, FBJ o bassäk ingår väl alla i samma "säkerhetsorganisation".

Övas det mycket tillsammans?

(Har för mig jag läste om nåt sånt någonstans = bra källa biggrin.gif ) 

BasSäk, MPJ och FlygBasSäk.

FBJ står utanför.

EDIT: Citerade fel person....

Edited by Wolfsong

Nej!

Vi har skrivit om det här förut! FM SÄKbat befinner sig än så länge på projektstadiet och det är bara vissa delar som utbildas och övas (knappt det).

I bataljonen ska det finnas tre olika sorters plutoner. Säkpluton SJÖ, Säkpluton MARK och Säkpluton "Urbaniserad terräng".

När man planerade denna plutonsstruktur tittade man på utbildning, kravspec. för soldater och liknande från några olika förband. Dessa var (är) Bassäk, MPJ, FBJ och Flygbassäk/Strilsäk.

Men dessa ovan uppräknande är alltså arvförband till SÄKBAT. Det kommer inte finnas några MPJ-soldater eller Flygbasjägarsoldater i SÄKBAT utan de kommer heta "säksoldater" och tillhöra Säkpluton "Urbaniserad terräng" respektive Säkpluton Mark.

Vet inte hur det är i Armen och Marinen, men i FV kommer Flygbasjägare och Flygbassäksoldater finnas kvar eftersom dessa fortfarande ska utbildas till Basbat 04. Utbildningen av Säkplutoner till SÄKBAT kommer ske paralellt med det.

Och, slutligen, FBJ är inte och har heller aldrig varit fristående på något sätt. De tillhör BASBAT 04 de också precis som Flygbassäk och de räknas som säkerhetsförband de också...

Och, slutligen, FBJ är inte och har heller aldrig varit fristående på något sätt. De tillhör BASBAT 04 de också precis som Flygbassäk och de räknas som säkerhetsförband de också...

Nähe...? :wub:

Har aldrig påstått något annat...

Jag talar om SÄKBAT...

Fbj972

Vilket är helt fel det också. FBJ var före Flygbassäk som "arvförband" till SÄKBAT.

Kika på Säkbat symbolen så ser du en soldat med FBJ baskern...

Han menar nog att det är Livgardet som sitter på Säkbatpucken och att Fbjs inte vill hamna i en position där mycket av deras verksamhet styrs från annat håll.

så när sedan SÄKBAT är igång och fungerar ska även FBJ o övriga enheter fungera tillsammans med denna?

Känns ganska onödigt att fortsätta utbilda FBJ om man ändå i framtiden kommer ha SÄKBAT mark eller vad ersättare blir!

Alla säger att Flygvapnet har så mycket pengar men hur kommer det sig då att FBJ har kortast utblidningstid av alla de tre säkförbanden (FBJ, MP-säk o bassäk)?

Samövar dessa förband något?

Varför skiljer sig egentligen uppgifterna åt mellan säk-förbanden( FBJ har spaning, underättelse, Bassäk o MP-säk verkar ha mera stridspaning) när de borde ha samma uppgifter?

Mvh Killen som är intresserad av sitt framtida förband!

Alla säger att Flygvapnet har så mycket pengar men hur kommer det sig då att FBJ har kortast utblidningstid av alla de tre säkförbanden (FBJ, MP-säk o bassäk)?

I flygvapnet är värnplikten 10-12 månader beroende på tjänst/vpl-kategori och utbildningsår. Det finns inga 7,5-månaders i FV utan en menig gör 10-11 månader, en GB eller PB gör 11-12 månader (kan även vara 10-11 för GB). Eftersom GB i armén gör 10 månader (och PB 12 månader, men jag vet inte om det finns på MP) borde det inte bli någon större skillnad i utbildningstid för den vanlige soldaten.

Att KB-befattningar saknas i FV behöver inte vara en brist, då man har YO/RO på vissa befattningar istället. Det senaste jag hörde om FBJ organisation (2001) var att man skulle ha en underrättelseofficer (RO) per pluton (!), det måste ju ändå vara bättre än någon KB med några veckors befattningsutbildning.

Edited by 106

Längden på utb. är ingenting FBJS själva bestämmer, "vi" kan

bara försöka påverka.

FBJ utb. är INTENSIV, det är ingen "dö tid" utan tack vare "våran"

goda ekonomi så får "vi" öva mycket samt att vi har tillgång till

"bra" utrustning.

Fbj972

Vilket är helt fel det också. FBJ var före Flygbassäk som "arvförband" till SÄKBAT.

Kika på Säkbat symbolen så ser du en soldat med FBJ baskern...

Han menar nog att det är Livgardet som sitter på Säkbatpucken och att Fbjs inte vill hamna i en position där mycket av deras verksamhet styrs från annat håll.

Tack, mimesis...

Uppgifterna om vad mpj gör är ju inte bara att skydda arméinstallationenr vilket jag som ligger som mpj inte hört att det skulle vara våran uppgift överhuvudtaget, utan främsta uppgift är att fungera som ett antisabotage förband mot fiendens elit med hjälp av mycket bly i luften och operera över hela sverige medan ex flygbasjägarna opererar väl främst kring flygbaser!

Så anti elit.!

:tveka: jakt på specnas haha!

och operera över hela sverige medan ex flygbasjägarna opererar väl främst kring flygbaser!

Och det låter ju helt riktigt, dock är ju flygbaserna spridda över hela landet, särskilt med Bas 2004 konceptet, vilket ger att "vi" också verkar nationellt :)

Bas 2004 = flyttbara flygbaser, man använder i större utsträckning bla vägnätet.

PickenSthlm

Jo FBJ och Flygbassäk ska fortsätta utbildas även efter att man kört igång SÄKBAT.

SÄKBAT är helt enkelt inte en tillräckligt stor organisation för att kunna "skydda" FVs anläggningar också.

Det finns inga 7,5-månaders i FV utan en menig gör 10-11 månader, en GB eller PB gör 11-12 månader (kan även vara 10-11 för GB).

Numera finns 7,5 månader soldater i flyget, fvbassäk har meniga soldater (källa pliktverket, + http://www.sak-fv.org/ ) dock kör FBJ minst 10 månader.