Jump to content

Recommended Posts

Posted

För att återgå till grundfrågan, så kostar ylletröja m/87 grön, nu (2003-09) 211,00 SEK på regementsbutikerna. ,O

BTW: passa på att köpa kortkalsong grön; kostar bara 29 pix. Ingen idé att tvätta - bara att slänga efter begagnandet. :D

För övrigt anser jag inte bara att Kartago ska förstöras (om det inte är gjort redan) utan att UniR FM är ett jäkla hafsjobb som snart inte går att använda i praktiken. Lägger man till alla lokala misstolkningar, så börjar det se rent för jävligt ut. :-(

Titta i MarinNytt eller FMs egna hemsidor: Inte ens kungen har fått nya kragspeglar till fältstridsdräkt 90 (gällde från 1 februari 2003). Man kan se överstar tillika regementschefer utan nationsflagga och allt möjligt elände... :(

Och så finns de dem av kamraterna som fortfarande gnäller över att 1 st gube, hemvärn-, råkade ha röda gummistövlar på en bild i tidningen för tio år sedan. 8-/

:baskerPa: (som snart skiter i UniR FM och börjar ha svarta skor UTAN SNÖREN till arbetsdräkt m/87 - i ren protest! 0:) )

• Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Dreaden
Posted

skulle vara bra om man hitta en bilig och bra begagnad som ny spelar ingen roll både snygg och komfortabell! kan non länka upp lite sidor där man kan köpa den på?

• 3 months later...
Posted
Vilka kan köpa i en regementsbutik då? Bara de som gör värnplikten där eller? Kan jag som hvU:are shoppa loss?

Det är olika från förband till förband. Vissa tillåter bara yoff att handla vissa saker, andra säljer till vem som helst som kommer in på området.

Posted
För övrigt anser jag inte bara att Kartago ska förstöras (om det inte är gjort redan) utan att UniR FM är ett jäkla hafsjobb som snart inte går att använda i praktiken.

Instämmer till fullo, även UniR FM 1999 innehöll konstigheter och lämnade en del till tolkning. Att det sedan byttes ut efter bara 3 år är ju ett tecken på att det hade gått lite snabbt, vill minnas att remissutgåvorna kom redan året efter UniR FM 1999. Dessutom lider de lite av samma sak som övriga nya reglementen, de innehåller så mycket information att det blir omöjligt att lära sig eller använda rent praktiskt.

Man kan se överstar tillika regementschefer utan nationsflagga och allt möjligt elände... :(

Personligen anser jag att man aldrig borde infört flaggan på m/87, det ser för j-igt ut. Flaggan på fältuniformen kunde man gjort bättre då den lätt går sönder.

Posted
Vilka kan köpa i en regementsbutik då? Bara de som gör värnplikten där eller? Kan jag som hvU:are shoppa loss?

Är ute efter en blå m/87:a. Har inte kunnat hitta någon, tips?

Du kan prova på någon av marinens överskotts bolag.

Posted

Jag vet att F7:s förråd har en speciell butik med en massa grejer inklusive m/87 och vi (Fvu) får härja runt lite lugnt där...

Men för vpl eller anställda vet jag inte hur det är... Kan kolla med polaren som bor utanför flottiljen

Posted

Vad är det för en inrättning???

Jag vet inte om det finns kvar ännu, men det fanns faktiskt ett "Marinens överskottlager" (eller motsvarande, minns inte exakta namnet) bakom Danvikstull (mot Kvarnholmen till) där det sålde ALLT tänkbart från motorer till 200-båtar till LUFOR-apparater, bestick och allt däremellan.. Några kap gjorde man ju! ;)

Posted

Vad är det för en inrättning???

Jag vet inte om det finns kvar ännu, men det fanns faktiskt ett "Marinens överskottlager" (eller motsvarande, minns inte exakta namnet) bakom Danvikstull (mot Kvarnholmen till) där det sålde ALLT tänkbart från motorer till 200-båtar till LUFOR-apparater, bestick och allt däremellan.. Några kap gjorde man ju! ;)

Über-marinjärt!!! :P

GMY

• Forumsledning
Posted

Finns inte kvar. De lades ner för ett antal år sedan.

Vissa saker var kanonbilliga andra märkligt dyra.

Mest billigt dock.

Köpte bla,a ett par vita blixten för 60 kr , sprojtans nya aldrig använda och inkl bindning och stavar där. Vitt vinteröverdrag för ryggsäck i nylonduk med dragsnöre passar tex LK70 för 5 kr.

Synd att de försvann och Ö&B numera endast säljer tvål, arabiska konserver och verktyg från Kina.

Posted
Vitablixten i Marinen??? Vattenskidor??? :P /oseriös

Jomenvisst.

Efter FB04, då det beslutats att samtliga fungerande Helge skall skänkas till baltikum (minus HS-båtarna), skall skogsmatroserna lära sig vattenskidtolka efter de trasiga, kvarvarande, Helge (alternativt outsourcar man båtfunktionen till FMLOG och interndebiterar istället 4ggr normalpriset) vid våldsam landstigning och allmän sjötransport.

Sålunda har man eliminerat behovet av toalett och AC i bollhavet, soldaterna får starka ben, frisk luft och behöver endast böja sig ned i böljan efter uträttade behov..

/ Gotcha - ute å cyklar i böljan blå?

• 3 months later...
Posted

Fråga Tröja m/87 Blå.

Kan det finnas / ha funnits en variant där det INTE finns ficka för namnbricka?

Jag har just fått två UTAN och den är identisk med den jag skaffat tidigare från FM frånsett nanmbricksfickan. Vidare så är det ingen "kronetikett" i den utan bara en tvättanvisning från den Engelska tillverkaren.

En tidig sändning till FM??

OSA

Pi PI

Posted
Personligen anser jag att man aldrig borde infört flaggan på m/87, det ser för j-igt ut. Flaggan på fältuniformen kunde man gjort bättre då den lätt går sönder.

Mea culpa, mea maxima culpa som det heter. Jag håller oreserverat med, och har insett behovet att vara fullständigt tydlig när man talar med höga befäl ända sedan detta inträffade.

Är väl kanske inte helt ensamt ansvarig för detta men ibland känns det så. Någon som vill höra historien?

Posted

Mea culpa, mea maxima culpa som det heter. Jag håller oreserverat med, och har insett behovet att vara fullständigt tydlig när man talar med höga befäl ända sedan detta inträffade.

Är väl kanske inte helt ensamt ansvarig för detta men ibland känns det så. Någon som vill höra historien?

Aj aj ska det vara flagga nu...

• 1 year later...
Posted (edited)

Jag vill gärna höra historien :baskerFN:

Edited by Dizzy_Keys
  • 1 year later...
Posted

Nu barn, så ska Farbror Hans berätta hur det kunde gå till i forntiden när beslut fattades snabbt och fel ;-)

Såhär gick det till. Undertecknad var huvudförtroendeman på I5 92-93. I egenskap av detta så deltog jag i värnpliktskonferansen(?, tror jag det hette) i MiloNN. Bland deltagarna fanns dåvarande C Armén General Sagrén och C arméstaben Generalmajor (var han nog då) Rönnberg. Till saken hör att Rönnbergs son var KB tillsamans med mig, och att min far och Generalmajor Rönnbeg hade gått plutonsbefälsskolan med min far på den tid det begav sig. Fanns även en del andra höga militärer som fäder till folk på KBS det året. Tyvärr ledde detta till att man lyssnade ovanligt mycket på våra idéer...

För ni som inte var med på den tiden så var det höjdpunkten på nynazismen i Sverige, med tågande skinheads etc. Som en följd så fick man i princip aldrig använda flaggan (den var diskriminerande), och nationalsången sjöngs i mycket begränsade former. Vi hade en (i och för sig vällovlig) idé om att återerövra flaggan från anti-demokratiska element.

Egentligen det enda förslag som kom från de värnpliktiga på konferansen som var genomtänkt (de andra handlade om saker som 4 dubblad ersättning och så vidare) var att flaggan skulle sättas på uniformen. Vår tanke var något i linje med den amerikanska modellen (fast alltid på vänster arm) med bård i grönt runt. Herrar generaler verka ha tyckt att det var en utmärkt idé enligt enskilda samtal som fördes mellan vissa av oss (tur att man röker, så fick man prata med Sagrén ofta, när han avbröt för att gå ut och röka och jag smet med).

Att detta skulle utmynna i den löjligt lilla flaggan, och att den även skulle hamna på vartenda jäkla plagg, var inte vår intention på något sätt. Tack och lov att den inte är med på mässdräkten i vart fall.

Så som sagt, förlåt.

Posted
C Armén General Sagrén och C arméstaben Generalmajor (var han nog då) Rönnberg.

C Armén, Åke Sagrén vara bara Generallöjtnant. I övrigt verkar det stämma med Generalmajor Rönnbergs rang.

Ibland blir det "fort och fel" även hos farbror Hans. ;-)

IIHF :=o

• 2 weeks later...
Posted

Tack för historien Hans! Mycket intressant.

Fråga Tröja m/87 Blå.

Jag har just fått två UTAN och den är identisk med den jag skaffat tidigare från FM frånsett nanmbricksfickan. Vidare så är det ingen "kronetikett" i den utan bara en tvättanvisning från den Engelska tillverkaren.

OSA

Pi PI

I filmen Vedettbåtsdivision väst från 1989 :blink: så bär man namnbrickan i pennfickan på ärmen.

Posted
Tack för historien Hans! Mycket intressant.

Fråga Tröja m/87 Blå.

OSA

Pi PI

I filmen Vedettbåtsdivision väst från 1989 :blink: så bär man namnbrickan i pennfickan på ärmen.

Stämmer bra, så såg de ut när de första kom. Den brittiska tillverkaren hette något på "K..." Jag har min kvar som jag skaffade på KBS -89.