Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

öhh FJS hade inget insatskomp de heller förren de hux-flux flög iväg till afganistan.

men det som kanske menas är "styrka petrov", en samlig gamla jägare av olika bokstavs och sifferkombinationer som brukar jaga runt fbjs på helvetesberget.

tror nog det finns några insatskompanier spridda över "jägeriet", som vi inte får veta så mycket om förren de plödsligt börjar existera och verka.

Edited by bushman
Posted (edited)

Kolla runt på flottiljerna i landet, ser du någon med ett "Hjärter Dam"-märke på högerärmen kan du ju alltid fråga vad det står för... :lol::lala:

Edited by Fu Fredriksson
Posted (edited)

Flygbasjägarskolan har en insatsverksamhet som jag vet för lite om för att uttala mig. De som kan svara på det kommer förmodligen inte att göra det.

Edit: Stavfel

Edited by Fbj972
Posted

Fick nyss reda på att FBJ inte har ett insatskompani. Jag fick också info om att F7 har ett insatskompani men att det är inte ett sådant insatskompani jag menar.

:angry:

Posted

Dau: Vad var det för insatsverksamhet som F7 hade?

Jag har läst i en broschyr om FBJ att de skulle starta upp insatskomp för internationella uppgifter 2004. Det var en annan här på forumet som också sa att det fanns FBJ IK!

Vi syns!

Posted
tror nog det finns några insatskompanier spridda över "jägeriet", som vi inte får veta så mycket om förren de plödsligt börjar existera och verka.

Tror faktiskt inte att det florerar så mycket mer än "hosts# SSG.

Anledningen till detta är att jag har för mig att de har rekryteringsproblem. Kan ha fel...

Posted

Ett kompani är för mig ett visst antal människor, dvs ett kompani, att ha ett insatskompani med Fbj skulle vara rätt svårt då det inte utbildats så värst många Fbj soldater.

Dock finns det insatsenheter inom Fbj, men inte ett kompani.

Posted

Lite av förvirringen kanske kan lösas upp av denna länk, som Dau förmodligen referade till. Insatskompaniet

Framgår inte exakt huruvida FbJS ligger under detta kompani, men ett visst samröre lär ju finnas, inte minst med tanke på att närskydd/flygbassäk ligger där.

Om FJS IK står för insatskompani rör det sig alltså på F 7 om ett helt annat förband; nämligen en utbildningsenhet för i basbataljonen ingående krigsförband.

Posted

Har för mig att FBJ ingår i ledningskompaniet i basbat 04, vilket borde innebära att de inte har något med insatskompaniet på F7 att göra.

Vilka står för CSAR i Sverige? Har hört att FBJs utbildar inom det.

//SNAFU

Guest Andrew
Posted

Vågar inte svara dig på CSAR men ang. ledningskompaniet så har du rätt SNAFU.

Kan bara stämma in i det 2sharp skriver ... inget Fbj insatskomp existerar dock finns det en enhet.

@ Facit tror inte det finns ....Bara SSG ?? Tror gör man i kyrkan ;)

ojdå !... då måste polaren hamnat fel eftersom han ingår i FJS IK

Posted (edited)
Tror faktiskt inte att det florerar så mycket mer än "hosts# SSG.

Anledningen till detta är att jag har för mig att de har rekryteringsproblem. Kan ha fel...

rätta mig om jag har fel, men verksamheter med frivilliga deltagare, typ KJ, FSJ och gamla I22 brukar väl inte ha rekryteringsproblem?

att fylla en insatsenhet, med kompetent folk, bör ta en vecka.

om SSG har rekryteringsproblem är väl en annan fråga.

det är nog lite skillnad på att ingå i en insatsenhet på "jägeriet", än att vara med i vår form av SAS.

en bra vpl på en jägarbat kan få erbjudande att vara med i en insatsenhet, medan det krävs mer för att vara stamanställd, som förrådspersonal i karlsborg.

Edited by bushman
Posted

Okej, då. Om jag förstått det rätt så pratar ni om insats enheter ur den värnpliktiga kategorin, inklusive Yoff och liknande då?

Typ, ungefär som en bataljon jag tillhörde när jag låg inne 02/03. Den tillhörde karlskrona tror jag och innehöll folk från hela Fm?

Vi var ngn pluton/kompani från P7 som ingick där?

Är det typ ngt av den stilen?

För i åfall trodde jag att ni menade typ anställt förband.

En grej till, under ubåtshändelsen ala ryssland så såg jag en artikel ngn stans "Fallskärmsjägare redo slå till". Var det ngn sådan insats enhet då?

@Andrew, om livet vore så enkelt bara ja :dong:

Posted (edited)
En grej till, under ubåtshändelsen ala ryssland så såg jag en artikel ngn stans "Fallskärmsjägare redo slå till". Var det ngn sådan insats enhet då?

Ingen aning, ingen information om fallet verkar tyda på om det var VPL eller något annat. Edit: Personen på bilden (se nedan) verkar inte vara så ung.

Bilden du tänkte på (tror jag).

u-137.jpg

finns här: medlem.spray.se/rolfmarias/fjs

Edited by softfeel
Posted
Huvuddelen av styrkan var relativt nyinryckta VPL. Det fanns dock befälsgrupper med betydligt högre utbildningsståndpunkt på plats.

C FJS ledde personligen sina soldater på plats om jag minns rätt.

Det finns en fin bild av när den ryska delegationen från ubåten anländer för förhandlingar i land.

De går genom en allé av ansiktssvärtade fallskjärmsjägare och ser högst besvärade ut.

Posted (edited)

Angående "specialtränade superhemliga taggtrådsskitande FBJ" så

kommer EVENTUELL info inte visa mer än att det finns en

"grupp inom gruppen". Vilka som ingår och vad uppgifterna

består i kan verka intressanta men den informationen kommer

inte att skåda dagens ljus, av rätt så självklara anledningar.

Edited by LYNX
Posted
Angående "specialtränade superhemliga taggtrådsskitande FBJ" så

kommer EVENTUELL info inte visa mer än att det finns en

"grupp inom gruppen". Vilka som ingår och vad uppgifterna

består i kan verka intressanta men den informationen kommer

inte att skåda dagens ljus, av rätt så självklara anledningar.

Party pooper ;) :baskerPa:

Posted (edited)
Kolla runt på flottiljerna i landet, ser du någon med ett "Hjärter Dam"-märke på högerärmen kan du ju alltid fråga vad det står för...  :huh:   :worthy:

Eller om man ser det här märket.

19_Black_LYNX__62.9.JPG

("Guld"metall tråd på svart botten. )

Men då bör man INTE fråga vad det står för.

( Det KAN vara en dåre som sysslar med metall och syslöjd? )

:clap::D:/ ;) :):D:lol:

Edited by LYNX