nik Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Undrar vilka det är som gör högvakten? Är det så att alla värnpliktiga minst en gång gör högvakten? Om inte, vilka gör det inte?? Quote
granQ Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 antar du kan söka på forumet för få svar, alla gör inte högvakten, några gör den flera men framförallt är det livgardet som står för vakten och dom andra är mer "gäst vakter", dvs det är mer en PR grej för förbandet att göra högvakten än något måste alla skall göra.. Quote
Forumsledning Kimster Posted September 28, 2003 Forumsledning Report Posted September 28, 2003 Den här sidan borde svara på de flesta frågor... http://www.hogvakten.mil.se/ Quote
Torak Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Jag ville ga hogvakten... Snyft. Quote
Sillen Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Är väl störst chans om man är KB och tjänstgör nära Stockholm. Jag vill gå högvakten, men antar att det kan bli ganska svårt eftersom jag blir GB i Boden :( Quote
FkN Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Sluta spekulera! Praktiskt taget alla förband gör högvakt, och vilka får gå beror på om det lagts in tid för det på utbildningsprogrammet! Klart slut. Quote
Shock Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 ...eller så hamnar man som "bevakningssoldat" på Livgardet. Tro mig, då får man gå högvakt tills man gjort det mesta uppe i sängarna på logementen i högvaktsflygeln. Jag har räknat NK-klockans varv i millisekunder, jag har räknat rutor på Grand Hotell, försökt beräkna vindhastighet utifrån flaggans rörelse, skrämt skiten ur onyktra tyskar och dregglat på konungens Ferrari. Sen fick jag nog. Kalfaktor och patrull är nog det bästa du kan vara. Att stå post, det är ****** trist. Quote
Lindeberg Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 Har bara egen erfaranhet av kalfaktoriet. Men patrullen är nog det jag hade valt om jag fick välja alldeles själv Quote
Shock Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 Nackdelen med patrullen det är att man (med det antal patrullmän som HvI 2003 anger) som patrull får så ofantligt lite sömn. För oss, som ofta gick pågång, avgång, pågång, avgång, pågång, avgång med ibland 8 pågångar på rad så löste vi det genom att skicka in "vaktfria" som extra patrullmän och kalfaktorer. En gång var vi fyra kalfaktorer, då fick jag 10 timmars sömn. Heeeelt underbart! Quote
Raffsec Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 Kallfaktor=husmor/hustomte den som ser till att du får snus och godis och mat typ lite grovt tilltaget. Quote
panzerkampfwagen Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 "Post nr 1, gevärsposten. Jag skall bevaka: Yttre borggården samt ingången till höögvaktsflygeln." om jag inte minns fel. Vad du än gör, stå inte som gevärspost på slottet, särskilt inte nattetid... Dagtid må det vara drägligt med lite lätt korkade turister etc, men på natten... Låt mig säga såhär, om nåt händer på slottet så händer det i vart fall INTE på på yttre borggården... Quote
Vargas Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 Jag kan rekommendera post 1 på Drottningholm. Det händer lite mer än på de övriga. Hyfsad utsikt. En hel del inpasseringar. Post 1 innebär avlösningsförare så du får lite mer att göra än Lasse i ledet. Quote
Raffsec Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 Jag kan rekommendera post 1 på Drottningholm. Det händer lite mer än på de övriga. Hyfsad utsikt. En hel del inpasseringar. Post 1 innebär avlösningsförare så du får lite mer att göra än Lasse i ledet. Måste tyvärr säga emot dig patrull på Drottningholm är guld då man har en liten skogpromenad inlagd Quote
Lindeberg Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 Jag som kalfaktor (saknade skyddsvaktutb. så det var lämpligt att ha mig där utan AK) fick faktiskt följa med patrullen ut på en runda. Av med lågskorna och på med kängorna och framåt. En trevlig skogs/parkpromenad. Quote
dxl Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 "Post nr 1, gevärsposten. Jag skall bevaka: Yttre borggården samt ingången till höögvaktsflygeln." om jag inte minns fel. Vad du än gör, stå inte som gevärspost på slottet, särskilt inte nattetid... Dagtid må det vara drägligt med lite lätt korkade turister etc, men på natten... Låt mig säga såhär, om nåt händer på slottet så händer det i vart fall INTE på på yttre borggården... Undantaget mig då...... För att göra en väldigt lång historia kort så var en person på väg i full karriär mot min bajonett som tur var så var personen i fråga såpass berusad att personen välte ca en halvmeter framför..... Sitter fortfarande och funderar på om jag hade låtit personen springa in i bajoneten eller ej..... :( Quote
Anders Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 Post 1:2 på Drottningholm... finns den kvar? Guldsits. Ta leg på samtliga som önskar tillträde till den icke-publika delen av slottet. Ingen Ak att bära på. Outtömliga möjligheter att jävlas med SÄPO-killarna som tyckte att de var coola bakom sina svarta solglasögon... Nackdel: Prinsessan Madeleine siktades 1 gång under tre dagar. Prinsen 5 ggr. Lätt besviken. Quote
1317 Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 Post 1:2 finns kvar och kan vara lagom ospännande när hela kungafamiljen är bortrest över nyår och det sker ungefär 2 in/ut-passeringar om dan Som nämnts tidigare är patrulltjänst på drottningholm lagom dryg då man egentligen inte har någon tid över för vila under vaktdygnet. För oss 5 i patrullen gällde förutom beredskap även att ca halva dygnet passa växeln i vaktflygeln, att bemanna post 1:2 på dagtid samt att i tid å otid ta diverse postpass pga sjukdom/förfrysning (-25 på drottningholm över nyår ). Promenaden runt det förbjudna området har jag däremot bara bra minnen av Quote
Shock Posted October 1, 2003 Report Posted October 1, 2003 (edited) Guldsits. Ta leg på samtliga som önskar tillträde till den icke-publika delen av slottet. Ingen Ak att bära på. Outtömliga möjligheter att jävlas med SÄPO-killarna som tyckte att de var coola bakom sina svarta solglasögon... Du verkar ha missförstått det hela. Gör man som du så är det självklart att SÄPO är dryga, men om man istället sköter sin bevakning professionellt utan att vara ivägen så blir de lugnare och snällare. Har hänt att jag stått på ettan på Drottningholm på natten och pratat med SÄPO-gossar och flickor under långa stunder. Västerortspolisen brukade komma förbi också när de visste att vi gick vakt och hälsade på, framför allt på post 1 och 3. När vi stod (våra uniformer är ju rätt urskiljbara) visste SÄPO (enligt dem själva) att bevakningen sköttes "snyggt, ordnat och utan några anmärkningar". Behandla andra som du vill bli behandlad själv. Vad du än gör, stå inte som gevärspost på slottet, särskilt inte nattetid... Dagtid må det vara drägligt med lite lätt korkade turister etc, men på natten... Har stått även gevärspost flera gånger och det är (om ens vaktchef insett varför man har patrullsträckor) den friaste posten du kan ha. Sålänge vi skötte vår uppgift fick vi fritt patrullera hela borggården, bort till gluggen mot Slottsbacken och bort mot post 6, förutsatt att man samarbetade med sexan så han täcker ens rygg. Dessutom är ju gevärsposten en "actionpost", så har man lite mer ceremonivana så går det att bjuda publiken på lite frieri. Det handlar inte som många tror att skrika "I gevär" högst, utan att hålla tonen längst och djupast. Värt att tillägga är kanske också att det på sommarens mest turisttäta månader (detta gäller främst Livgardets förband, men även de andra som går på sommaren) så är det förbaskat viktigt att man är skärpt som attan som gevärspost. Det gäller att hålla stenhårt på en speciell linje och sen inte låta någon passera över den. Tvekan dödar, och klättrar 20 tyska turister på kanonerna. Behöver inte ens förklara hur skönt det är att ha händerna fulla, då går postpasset mycket snabbare. Edited October 1, 2003 by Shock Quote
Aragon Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 ...eller så hamnar man som "bevakningssoldat" på Livgardet. Tro mig, då får man gå högvakt tills man gjort det mesta uppe i sängarna på logementen i högvaktsflygeln. Jag har räknat NK-klockans varv i millisekunder, jag har räknat rutor på Grand Hotell, försökt beräkna vindhastighet utifrån flaggans rörelse, skrämt skiten ur onyktra tyskar och dregglat på konungens Ferrari. Sen fick jag nog. Kalfaktor och patrull är nog det bästa du kan vara. Att stå post, det är ****** trist. Får rysningar i hela kroppen. Alla som stått posterade vid lejontrappan (speciellt nattetid) har garanterat slängt både en och två och några tusen glimtar mot NK-klockans röda ljus. Frustrerande när det är 1h 30min till nästa vaktavlösning, klockan är 02.30, knappt plusgrader och spöregnet smeker din kind. Du vet att du har två härliga 2-timmarspass kvar och det roligaste som kan inträffa är nån alkis som häller av potäterna mot HMKs husvägg. Quote
Anders Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Du verkar ha missförstått det hela. Gör man som du så är det självklart att SÄPO är dryga, men om man istället sköter sin bevakning professionellt utan att vara ivägen så blir de lugnare och snällare. Jag måste ha missuppfattat min uppgift där... jag var fan helt säker på att jag skulle kontrollera behörigheten på de som skulle passera in till skyddsobjektet. Högvakten är kul. En gång. Men det räcker. Lägg ned konceptet eller låt Gardet ta hand om det helt. De är ju bäst på krimskramsverksamhet ändå. Låt de andra förbanden utbilda sin vpl och befäl till någon slags duglighet i sin huvudtjänst istället. Det sista kan ha svävat från topic... det var nog inte meningen. Quote
Shock Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Stunder när man börjar gråta av lycka när man ser vätskepatrullen komma gående... Stunder när man står och stirrar på förbipasserande fyllon för att försöka provocera fram en reaktion. Stunder när man inte vill hellre än att få sitta i det varma dagrummet. Nej fy bubblan för högvakt på vintern. Ohälsosamt att frysa på post. Quote
Lindeberg Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 (edited) Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder Edited October 3, 2003 by Marzocchi Quote
The Swede Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder Nja, efter att ha stått i en timme och lyssnat på garnisonsbefälets genomgång på Drottningholm kan man börja undra. Himla snyggt att gå på med fem cm snö på axlarna. The Swede Quote
Shock Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Nja, efter att ha stått i en timme och lyssnat på garnisonsbefälets genomgång på Drottningholm kan man börja undra.Himla snyggt att gå på med fem cm snö på axlarna. Jag har alltid sagt det, den där jävla genomgången är enbart för att garnisonsbefälet ska ha något att göra. Onödigt som utav h-vete, ingen som lyssnar ändå. Har ens VC gjort ett så dåligt jobb med att utbilda innan man kom dit så ska man inte gå vakt över huvudtaget. Quote
Lindeberg Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder Nja, efter att ha stått i en timme och lyssnat på garnisonsbefälets genomgång på Drottningholm kan man börja undra. Himla snyggt att gå på med fem cm snö på axlarna. The Swede Sant! Inte någon vidare värme i mina lågskor och civila tunna strumpor Quote
The Swede Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Nja, efter att ha stått i en timme och lyssnat på garnisonsbefälets genomgång på Drottningholm kan man börja undra.Himla snyggt att gå på med fem cm snö på axlarna. Jag har alltid sagt det, den där jävla genomgången är enbart för att garnisonsbefälet ska ha något att göra. Onödigt som utav h-vete, ingen som lyssnar ändå. Har ens VC gjort ett så dåligt jobb med att utbilda innan man kom dit så ska man inte gå vakt över huvudtaget. Det var inte frågan om dåligt jobb från VC utan att genomgången var obligatorisk. The Swede Quote
Shock Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 Det var inte frågan om dåligt jobb från VC utan att genomgången var obligatorisk. The Swede Det var inte det jag menade heller. Om ens VC utbildat som han bör så behövs inte den där genomgången, för man lär sig föga nytt ändå. Quote
RaVeN Posted October 15, 2003 Report Posted October 15, 2003 (edited) Själv har man gått högvakten 3ggr: 2år patrull slottet(stan) i år Drottningholm som 1:3. Det var ganska maffigt när vi gick på på slottet när sthlm firade 750år, när vi gick över strömsbron så kom team 60 över bron med färgglad rök och splittade upp sig och steg kraftigt när dom närmade sig slottet, det var svårt att låta bli att titta men vi fick se det efteråt på film det såg jävligt coolt ut.... Edited October 15, 2003 by RaVeN Quote
Pi PI Posted October 15, 2003 Report Posted October 15, 2003 Promenaden runt det förbjudna området har jag däremot bara bra minnen av Hmm.. gick som post 4 vill jag minnas. "södra delen av slottet , fasaden mot sjösiden samt delar av den privata trädgården..." Tråkigt. Inte en käft. Vaktchefen vrålade att man skulle in och stänga dörren till slottet (den privata ingången) annars gick larmet. Hundarna skulle ju rastas. När man gjort det vrålade någon adjutant att man skulle ge f-n i dörren.... Pi Quote
Recommended Posts