Jump to content

SoldF.com version 4


johan

Recommended Posts

För er som läst http://www.SoldF.com/history.html så vet ni att det finns några tidigare versioner av SoldF.com. Nu är det snart dags för nästa generation. Denna gång kommer det bli en ordentlig uppgradering i storleksordning av detta forum. Den huvudsakliga förändringen kommer att bli introduktion av ett sk "content management system" eller CMS (eller innehållshanteringssystem?). Det kommer innebära att alla kommer att kunna bidraga med information på samma sätt som i detta forum. För tillfället håller vi (Henke och jag) att reka olika CMS men eftersom förhoppningsvis en hel del av er kunniga forumsskribenter också kommer att bidraga så vore det intressant med era synpunkter och erfarenheter i ämnet.

 

De krav som ställs på CMSet är i stort:

1. Stor frihet gällande grafisk formgivning (ingen simpel weblog)

2. Skall hantera arbetsflöde och användargrupper (alla som har rättigheter att skriva + de som har rättigheter att publicera skrivet material typ medlemmar och moderatorer i forumet)

3. Det skall vara baserat på PHP + MySQL på samma sätt som detta forum så de kan driftas på samma ställe

4. Vara användarvänligt

 

Ni kan testa massor olika på http://www.opensourcecms.com. Ett trevligt CMS verkar också http://typo3.org vara.

 

Har hittills kollat på ezPublish, Postnuke, Mambo och Typo3 och tycker:

ezPublish - kraftfullt men inte användarvänligt

Postnuke - verkar ok men verkar inte kunna hantera skribenter och publicist roller(?)

Mambo - lättanvänt men inte så kraftfullt

Typo3 - har lite av varje från ovanstående. Just nu mest lovande kandidaten.

 

Jag kommer flyga till Sverige och köra en långsession om CMS med Henke i helgen så kommentarer är extra intressanta under denna vecka.

Link to comment
Share on other sites

Har forskat vidare och tycker allt mer att Typo3 verkar vara det vi behöver för SoldF.com. För er som är nyfikna hur det kommer att kunna se ut för er skribenter så kan ni få en liten uppfattning genom att kolla på denna introduktion:

 

http://typo3.org/fileadmin/dl/tutorials/quickstart.pdf

 

Känner någon till något som är bättre så är detta av mycket stort intresse!!

Link to comment
Share on other sites

Godmorgon

 

Är ju själv totalt hemside"ordblind" pryttlar mest med en liten förenings hemsida... men de här alltså.... fan kan man göra sånt här. Kan bara säga kör på, SoldF kommer nog få en rejäl boost utav det.

 

:lala::banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana

 

GMY

Edited by Rokare
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

De största fördelarna med ett CMS är att

 

JAG inte behöver skriva alla statiska sidor.

 

Man behöver inte skicka massa mails med mallar och text till sidorna om man vill göra en.

 

De som redan skrivit sidor kan enkelt själv gå in och uppdatera dem.

 

Faktadelen som hittills utgjort SoldF.coms huvudinnehåll kommer troligen få en mindre roll. andra ämnen såsom tips och tricks och andra tjänster med svensk militär anknytning kan skapas.

 

En av de saker jag saknar mest just nu är ett länkarkiv till vilket folk kan bidraga med länkar. Har just nu ett 80 st mails liggande med länktips som jag ännu ej hunnit gått igenom. Varje länk tar totalt ca 10 minuter att läga in.

(besöka sidan, skriva en sammanfattning, fixa till en logotyp från deras layout, fixa in det i dokumentet, ladda upp dokumentet, testköra.)

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett par andra också, tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av nån av de...

 

xoops

phpWebSite

Drupal

 

 

Skickade kravspecen till en kollega som har tittat på lite olika CMSer.

 

I vilket fall, så kommer de att avlasta Henke och förhoppningsvis lyfta soldf ytterligare ett snäpp :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tjabba!!

 

Jag läste tråden ni har angående SoldF ver 4 och den handlade om användandet av CMS.

 

Jag har använt 2 stycken i vår uppbyggnad av vår site Umeå FBU Ungdom

 

Tänkte att jag kunde bidraga med mina erfarenheter.

 

Den första versionen använde vi en CMS som heter "phpwebsite" Phpwebsite och den var helt ok, förutom en sak. Den "nyaste" versionen hade inte svenska som stöd och det är ju ganska trevligt om man skall administrera den. Dessutom var den lite knepig

 

Vi tittade även på Typo3 men den lämnade vi relativt snabbt

 

Den andra, som vi i dagsläget kör, är e107 E107 CMS Hemsida och jag måste säga att den är jävligt bra, i alla fall för våra syften. Den går givetvis att modifiera med olika menyer osv och olika utsenden med möjligheter att integrera forum (invisionboard) och mycket mer.

Den har dessutom Svenska som stöd (lite pillande med vissa saker dock) och det är trevligt!! Mycket användarvänlig samt otaliga möjligheter att använda "plugins" te x användares länkar, se på filmer, och en hel del annat!!!

(faan, man låter som en säljare ) :huh:

 

För en demo av vår hemsida så kolla här Umeå FBU Ungdom

 

//Eric K " Sulan"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter att ha använt forumet i ett års tid som allmänt tidsfördriv tyckte jag det var på tiden att jag registrerade mig.

Att Ni kikar efter ett lämpligt CMS var väl faktiskt det som fick mig att ta steget då jag har jobbat 1,5 år som utbildningsansvarig/säljare/konsult för ett CMS som används av Tullverket, FOI, LO m.fl. Vem vet kanske kan jag bidra med något?

 

Såg nu i en annan tråd att ni redan har bestämt er men det är väl tanken som räknas? :lol:

Hälsningar

Fredrik a.k.a Zeus

Edited by Zeus
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • Forumsledning

En liten sneak peak från SoldF.com 4 Beta.

Vi använder nu CMS Mambo Server 4.5 (1.0.8), http://www.mamboserver.com .

Mambo är mycket smidigt, lättanvänt och finns en uppsjö av gratis komponenter till.

 

Förhoppningsvis är det tillräckligt kraftfullt för att orka med alla besökare. Det återstår att se och testa. Just nu testar vi meckat med utseende, struktur, osv. Nu testar vi olika roller, flytta över innehåll osv.

Link to comment
Share on other sites

Lite OT men, fan Henke... Du måste vara stolt, vilken stor grej detta har blivit. Blir du aldrig sentimental? :baskerFN: När jag surfade in på Soldf första gången så va det en liten skit sida höll jag på att säga, nä då... men det va inte alls samma grej som nu. Den militärt intresserade som har en dator med internet hemma VET vad SoldF.com är. Och det blir bara bättre. Så enkelt är det.

Tack vare dig som skapare.

 

EDIT:

Kanske inte lika mycket OT, Har du kvar gamla verisioner av sidan? Skulle va kul med en flashback, typ lite screens från början fram tills nu.

EDIT2:

Oh fan... fans visst en History :ak:

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

I sin stort ser det snyggt ut. Ett väl beprövat (och flitigt använt) gränssnitt. Tycker tyvärr att det är största nackdelen. Som layouten ser ut nu (vet ju inte alls om det är något genomarbetat eller bara första skiss) så sticker den direkt inte ut.

 

Bannern lovar en hel del i design men resten infriar inte. Det kan ha att göra med att allt är grått och att det saknas bilder (bortsett från BBC). Då gillar jag den nuvarande bättre. Och vad är det för fel på svenska? News och Newsflash :uuh:

 

Samtidigt så finns det ju fördelar med gränssnittet. Man får ju ut en hel del mer information, en bättre överblick och fler funktioner.

 

Vad vill ni ha ut av den nya layouten? Vilka mål ska den uppfylla jämfört med den nuvarande layouten?

 

Jag tycker att bannern är en bra start. Om det blir den här typen av layout så se till att resten är i samma stil som bannern. Det blir nog en stor skillnad att bara ändra lite färg i photoshop.

 

Det vore intressant att se lite andra förslag och siter som liknar vad ni siktar på.

 

Det här kommer nog att bli mycket bra!

Link to comment
Share on other sites

Kritik är bra... Jag måste hålla med Ralph delvis, den käns lite "tunn". Nu är jag inte alls insatt i hemsidor så igentligen skall jag hålla käften. Men först så va den toppen, sen läste jag det han skrev och då ser jag också.

 

EDIT: För mig skulle det räcka om man fyllde ut med lite färger eller så. Kanske en bakgrundsbild... väldigt suddig då. Du vet hur jag menar. Typ konturer bara. Sen gör M90 mönstret som fins på Raphs bild väldigt mycket i utfyllnad. För det jag känner tunt är den snygga bannern, sen nerför den är det bara grått i princip... Är det så du också menar Ralph?

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Vi har labbat med en hel del skin och detta är ett jag ritat om kraftigt från ett befintligt, det enda som återstår av det ursprungliga skinnet är den prickade raden ovanför Rubrikerna. I övrigt är det saker jag ritat själjv, om än att det är inspirerat av Windows XP och den genomgående modet på webben 2004. Jmf tex den snygga finska Aalto siten.

 

Det grå är lite mer neutralt och inte så plottrigt, det är tanken. Har testat med gröna nyanser men det blir lätt lime:igt eller babygrönt. Går man på de mörkare oliva tonerna blir det mörkt och ser lite suspekt ut. Mörka siter blir per automatik lite underground och oseriösa. Ger intryck att vara musik, film , datorspel, hacking och annat som inte SoldF.com står för. Samtidigt bör det inte vara helt vitt /mörkblått som en myndighets-site som Mil.se. Det är redan nu lite väl Film/dataspels-aktigt iom den tonade mörka toppen.

 

M90 toppar för menyerna som i Ralphs förslag funkar inte. Detta eftersom bredden på den nya siten kommer vara dynamisk bredd på, dvs den kommer nyttja HELA skärmen. Menyerna kommer alltså att öka/minska i bredd beroende på besökarens skärmbredd och då passar inte mönstrade bakgrunder eftersom hörnornas mönster inte kommer möntserpassa med mittenbiten.

 

Som det ser ut nu kommer faktasidorna enbart ha två kolumner, inte den 3:e högra som på PREVIEW bilden. Den finns bara på startsidan.

 

Att byta bakgrund är en baggis och sådana designändringar kan vi göra beroende på sässong/humör.

 

Bilder kommer givetvis att synas på sidan när allt är klart.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Måste tillägga lite nu också att motorn i nya SoldF.com kommer vara helt annorlunda, detta kommer göra att vi inte kommer få hur fria händer som helst när det gäller design och grafik. Vårat mål denna gång, eller det vi kommer jobba mest på kommer vara den tekniska och innehållets bit vad gäller information, hur den kommer dit med nyheter, vem som kan skriva artiklar, administrering av det osv, så den grafiska biten kommer att komma i andra hand denna gång, iaf i början. Eftersom det är ett relativt nytt system för oss, så kommer det ta ett tag innan vi behärskar allt med vad man kan göra med det vi kommer att köra med.

 

Så eran kritik mot det grafiska ser jag lite som "ej aktuell" just nu, då det inte är det vi kommer lägga våra sena nätter och kvällar på. Det kommer förhoppningsvis senare.

 

Screenshoten ni fick var hur det ser ut som beta.. eller inte ens det kanske alpha version. Vi får se nu hur sommaren utvecklar sig med kreativitet och olika förslag på lösningar och hur FUNKTIONELLT det kommer vara.

 

JAG tror att i slut ändan kommer detta bli mycket bättre. Det kanske inte kommer se lika "snyggt" ut, men SoldF SKA inte vara känd för hur SNYGGT det är utan för den information och de tjänster vi tillhandahåller, så personligen tycker jag att är innehållet och tjänsterna bra så gör det inget om det inte ser SUPERMEGA bra ut.

Vi kommer givetvis kämpa för att det ska se bra ut.. men kanske inte just nu.

 

Kom gärna med förslag på mer innehåll, och då inte "..aah jag vill se det o det vapnet o den bilen.." utan mer kategoriskt vad ni tycker skulle passa som tjänster eller annat innehåll. Vi lovar inget men vi kanske kan få idëer av andras förslag eller tankar.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Som alltid när man ska byta till nya funktioner och möjligheter så kommer det alltid att finnas kritiker. Men som administratör för Fredsbaskrarnas sida så är det alltid svårt att få med sig alla i en förändring. Administratör -> :wub: <- Kritiker

 

Men jag tror att ni kommer att lyckas samt att ni kommer att få en sida som är lätt att administrera. B) :D

 

 

Tomas

Fredsbaskrarna Sverige

Link to comment
Share on other sites

Självklart går innehållet och funktioner före utseendet. Men nu fick vi en alpha/beta-version av layouten. Även om ni inte lägger kraft på det nu kan ni gå tillbaks till det här inlägget när ni kommer till den delen:

 

M90 toppar för menyerna som i Ralphs förslag funkar inte. Detta eftersom bredden på den nya siten kommer vara dynamisk bredd på, dvs den kommer nyttja HELA skärmen. Menyerna kommer alltså att öka/minska i bredd beroende på besökarens skärmbredd och då passar inte mönstrade bakgrunder eftersom hörnornas mönster inte kommer möntserpassa med mittenbiten.

Jo men visst kan man ha sådana menyer. Det krävs bara lite finess. Kolla här. Ta en titt i källan. Det ligger transparenta gif-bilder i kanterna av menyn som täcker över hörnen.

 

Om ni behöver hjälp med layout, grafik, html och css någon gång så är det bara att dra iväg ett PM.

Edited by Ralph
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mambo verkar faktiskt vara ett mycket bra CMS, relativt enkelt att lära sig, finns mycke gratis mods och komponenter, möjlighet att ha flera personer som skriver sidor och dessa behöver inte ha några programmering kunskaper, möjlighet att väldigt enkelt att byta grafik.... osv

 

Fick själv upp ögonen för Mambo när jag läste denna tråd för någon månad sedan, visste inte vad CMS va förnågot men ju mer man började lära sig om Mambo ju mer fastnar man (iallafall jag) dock så har ju även detta system brister!

 

 

Just nu försöker jag klura ut hur man får en likande meny som finns på SoldF.com

att fungera i mambo... som det är nu att menyn ser ut som i henkes bildexempel

(den till vänster) så blir det rätt osmidigt med många sidor...

 

om ni skulle ha en lösning på detta problem så får ni gärna tipsa mig!

 

 

Väntar med spänning på hur SoldF.com kommer att se ut i framtiden...

 

Jo jag tackar er för att ni fick mig att hitta Mambo på nätet :banghead:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 months later...
  • 9 months later...

Tänkte sparka upp den här topicen till toppen igen för att kolla hur det går på CMS-fronten.

 

Arbetas det fortfarande på SoldF.com v. 4, eller är projektet nedlagt? Synd i så fall, för CMS-idén är kalasbra.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Min tid till att utveckla MAMBO är minimal. Oz och Andrew har därför sysslat en del med det.

Vi har kört fast lite i att kunna skapa en MALL för infyllnad av faktasida. Vi vill ha så att alla fält såsom Faktaruta etc redan finns på plats och man enkelt fyller i data. Sedan väljer bilder från ett fotoarkiv.

 

Har inte sett någon annan Mambo site som har det, utan de flesta har en fri innehållsruta som skrivs med en inbyggt 3:e parts HTML-editor och sedan väljer man en dekorationsbild.

 

MAMBO i sin tur har splittras i två delar MIRO (Företaget bakom http://www.miro.com.au/ ) och Utvecklarna har bildat en egen organisation JOOMLA ( http://www.joomla.org ) Varje uppdatering av MAMBO leder till att alla anpassningar, extra insticksmoduler måste programeras om (om det nu ens görs) och sedan stoppas in igen. Vilken det sedan blir MAMBO eller JOOMLA vi skall välja har jag inte satt mig in i ännu då JOOMLA precis släppt version 1.0.

 

Är det någon som har erfarenhet att sätta upp CMS, programmera PHP och sätta upp MAMBO i synnerhet är det ett välkommet kompetenstillskott.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...