Jump to content

Hur kan man hålla sig undan från spårhundar så länge som möjligt?  

88 members have voted

1. 1. Hur kan man hålla sig undan från spårhundar så länge som möjligt?

• Preparera en korv med något ämne..
      9
    • Slänga rökgranater bakom sig..
      3
    • Hoppa i vattnet och simma ett tag (om vatten finns)
      24
    • Springa så längt man orkar, sedan gömma sig..
      13
    • Annat/Eget förslag
      20

Recommended Posts

Posted

Nu är det så att vi ska ha en övning med HVU här hemma i skogarna, en sk hundövning. Vi har fått info om att denna ska gå ut på att hålla sig undan spårhundar med hundförare så länge som möjligt. Det kommer vara 5-15 minuter

mellan att vi och att hundarna sticker efter oss. Har pratat med flera andra som haft sådana övningar, då ingen av dessa klarat sig särskilt länge så tänkte vi göra motsatsen. Så vi behöver eran hjälp hur ska man göra? :lol:

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

låter som en kul övning, men svår... tror det blir riktigt svårt för er.. men ett tips kan ju vara att ta sig så långt därifrån som möjligt o hoppas på att hundens nos tröttnar... de andra alternativen låter inte så bra...

sno en båt eller nått skulle ju kunna funka.. eller en gömd cykel.. men det kanske är fusk..

Posted

ta en tunna på ryggen och använd den varje gång nån "måste gå", hundarna kommer aldrig hitta något spår :lol:

... möjligvis världens äckligaste tunna efter någon dag 8|

Posted

OT

Får mig att tänka på ett Simpsons-avsnitt. Homer jagas av en ilsken vakthund, men som tur är har han ett par korvar i fickan. Han slänger dom inte till hunden, han äter upp dem, och på så vis får han den extra energin för att spriga ifrån hunden.

/OT

Posted

>>Gorg

Jag tror inte det är frågan om dagar utan snarare minuter och timmar :( Så det kanske inte behövs någon sådan tunna... Fler förslag?

Posted

Bästa är väl att göra så att föraren börjar fundera vad hunder gör.. För hunden är svår att lura.... Så kör lite anti-hund tjänst.... Ex: korsa samma stängsel flera gånger på en sträcka av ca 50 m... lite oregelbundet och kors och tvärs...

//Sgt Fjellman

Posted

Borde det inte finnas jägare som kan det här?

Står det inte lite om det i handbok h överlevnad eller vad den heter?

Har för mig att man skulle springa i medvind ifall hundarna är bakom en så är det svårare för hundarna.

Posted

du lär aldrig lura hunden!

koncentrera dig på att skapa spår som får hundföraren att tveka på att hunden har ett riktigt spår, har du tur börjar dom göra typ sökrutor för att hitta ditt spår o du har tjänat lite tid!

Posted

håller med tidigare inlägg.. man ska försöka få hunföraren att misstro hunden, man kan springa lite fram och tillbaka och korsa sina egna spår, annars är det bara att löpa så fort och långt man orkar. Hundekipaget som spårar håller oftast inte något monster tempo så man kan dryga ut avståndet så länge man är pigg i benen...

sen är det ju en annan sak om det är fler än en hundpatrull som jagar dig, då blir det lite knivigare...

Posted

En hundförare skall inte tvivla på sin hund! Gör han det skulle jag vilja höra hans argument till varför hans sinnen torde vara starkare än hundens... Givetvis förutsätter det ju att hunden har en, för ändamålet, adekvat utbildning. De gånger en spårning resulterat i ett spårtapp har det varit hundförarens fel och inte hundens.

5-15 minuters försprång är inte mycket att spela med om du är jagad av ett bra ekipage...

Posted (edited)

Mina råd vad gäller antihundtjänst är:

* slösa inte bort dyrbar tid på onödiga saker. Ha ett högt tempo (snabbmarschtempo). Det förföljande ekipaget har, som sagts innan, inte det högsta tempot.

* Utnyttja kartan och terrängen. Lura fi att omgruppera och göra avskärande patrulleringar i fel område. För att få trovärdighet i dina avledande riktningsval så utnyttja kartan och terränglådan; tex gå en avledande kompasskurs mot ett utmärkande berg, sjö eller något annat naturligt mål att orientera emot. Dvs få den avledande manövern att verka vara en vanlig kompasskurs.

Så tempo och avledande rikningsval är mina råd.

Edited by mimesis
Posted

Om det är torrt... ta tillfället i akt och använd ett öppet fält om det finns något. Ditt luktspår försvinner snabbare där, speciellt om vinden kommer åt...

Men ert korta försprång hjälper det knappast... Låt oss hoppas att FBJS inte kommer efter er... :banana

Posted
du lär aldrig lura hunden!

koncentrera dig på att skapa spår som får hundföraren att tveka på att hunden har ett riktigt spår, har du tur börjar dom göra typ sökrutor för att hitta ditt spår o du har tjänat lite tid!

Exakt, om jag inte missminner mig har hunden en luktstyrka på 200 000 gånger bättre än en människa, sa så på tv iaf.

Även om du smetar in dig i bajs eller deo eller vad som helst så kan hunden känna lukten efter en männsika ändå, min, bomb och knark hundar kan nosa rätt på prylaran även fast dom är slutan, såg själv hur en hund hittade en bomb dränkt i bensin låst i en sluten låda.

Så hunden kommer du inte undan, det man ska göra är att efter sina spår lägga ut nåt som luktar... död fisk eller nåt som verkligen luktar starkt... sen vid vissa punkter, kanske med 500-1000km avstånd mellan varje,, så sprider du ut dessa dofter åt flera olika håll.

Vi säger attd et är en sträcka 2 mil, ni går dom efter, då lägger man nåt som doftar start med några hundra meters avstånd till 1 km, sen vid 1 km så går man ut åt alla vädersterck ca 100m från noll punkten. och lägger ut denna doft, eftersom du INTE kastar ut "fisken" så känner hunden din lukt också, vilket innebär att den förmodligen kommer dra åt alla väderstrek, på så sätt har ni försprång och föraren blir väldans konfunderad, samt att hunden kommer bete sig underligt... sen bör man ju sprida ut sig, min hund är inte ens tränad för sånt men är ändå duktig, så då kan jag abra tänka mig vilket h-vete det är... men hoppas inte på nåt... förmodligen kommer ni INTE lyckas...

Posted

Allt går med lite vilja!

Snabbmarsch en sträcka på väg slöar ju ner efterföljande enormt.

Vägövergångar, gå i vattendrag.

Eller varför inte bara göra en metkrok slänga ut en F21'a och mörda förföljande.

mvjh.

Posted

Lycka till säger jag bara.!!

Är det en bra hund och en bra förare och det korta intervallet mellan er så finns det bara en sak för er att göra!! SPRING, och gör det med vinden i ryggen!!:banana

Vägar hjälper er inte, de flesta seriösa hundförare i frivilig sektorn tränar även hårda spår.!! Möjligen hjälper det er en bit, men ni måste ju av vägen ngn gång!!

Tex, så spårar jag timmsgammla spår på asfalt med min!! grus vägar är ännu lättare!!

Dessutom så är som sagt det korta försprånget eran nackdel, alla hundar tar luft vittringen på er om ni inte är mer än 5 min i väg från ekipaget..(hoppas ni har vindarna på er sida)...

Frågor?? Ställ dom gärna, har sysslat med hundverksamhet i Snart tio år på elit nivå!

/ J

Posted
Om det är torrt... ta tillfället i akt och använd ett öppet fält om det finns något. Ditt luktspår försvinner snabbare där, speciellt om vinden kommer åt...

Men ert korta försprång hjälper det knappast... Låt oss hoppas att FBJS inte kommer efter er... :banana

Öppet fält med det korta försprånget gör varken till eller i från!!

Första nivån på SBK spår är över öppet fält med ligg tider längre än vad de ska ha på den övn!!

• Forumsledning
Posted

Mkt bra förslag har redan tagits upp.

De bästa är väl:

1. Att man inte tröttar ut hunden tröttar ut hunden utan föraren. Inom friv. vht kan ju hundföraren råka vara mindre "vältränad" för att orka med ert tempo.

2. Man kan inte lura en bra hund utan få föraren att tro hunden har fått en "knäpp" och på så vis skapa oro hos både hunden och hundföraren. Sånt är att spingar över samma staket uppr. gånger, fram och tillbaka i vattendrag, sicksak, tillbaka i samma spår, avhopp, etc.

3. Inom friv. vht lär inte alla hundar vara helt 100% diciplinerade, har hört att vissa hundar ätit mat man kastat ut, en liten korvbit/hundgodis med texten gift på (av övningstekniska skäl) , kan ju även lägga/kasta in det på lite mer svåråtkomliga ställen. (för föraren alltså, typ mitt i en stor taggbuske,etc.)

4 När ens egen ork tagit slut är det metkrok och bakhåll, helst med mina, och för gudsskull inte på ett så uppenbart ställe att hundföraren blir misstänkasam och kommer bakom dig ist.

En sak som garanterat funkar, men som knappast är tillåtet i er övning är snubbel tråd (FM lackade gröna ståltråd) uppsatt mellan två träd i halshöjd för föraren, på en sträcka där hög fart av kan hållas.. Oskadliggör det inte så får dem iaf att börja se trådar överallt och dra ner på hastigheten....

Elakheter mot hundens tassar och saker man abolut inte skall nosa på kan även funka.. Dvs mini-spanska-ryttare av spik/bräda med spikar utlagda under mossa, motsv i en trång passage. Sånt kan man ju tyvärr väldigt sällan testa när det är övning. Nån som testat med "låtsas" spik?

Nåt jag aldrig testat men som skulle vara intressant är urin från en löp-tik. Alla som haft en han-hund vet hur stissiga hanar blir när det doftar löptik. Man behöver ju inte gå längre än till sig själv för att fatta att det skulle vara rätt "distraherande". :banana Finns det inte en "myt"? om lejon-urin för att dölja knark etc??

Rätt intressant läsning om att bli jagad med hund finns i Andy McNabs bok "Kris Fyra" (Crisis Four) http://www.SoldF.com/books_mcnab.html. Ett par intressanta tips där.

Ett kapitel om att undvika och bekämpa hundar finns även i "SEAL SNIPER TRAINING PROGRAM" http://www.paladin-press.com/detail.aspx?ID=720

Finns säkert i fler av böckerna på Paladin press... http://www.paladin-press.com/

Posted

Shoot him;-)

Fick själva uppgiften att försöka hålla mig från hundarna.

Området jag disponerade var c:a 100 x 100m, jag gick runt området så att jag fick vinden emot mig, hunden hade den bakom sig. Gjorde ett långt språng, över ett litet buskage, mot vinden och klättrade upp i ett träd, där uppe förflyttade jag mig in emot mitteln av området. Uppe i trädet på c:a 5-6 m höjd maskerade jag mig mot insyn från marken och hundarna, 3 st, satte igång att leta. Hundarna sökte igenom i stort sätt hela området bl.a. stod dom rakt under trädet och diskuterade möjligheten att jag hade lämnat området. Hade jag inte gett mig till känna så hade dom fortfarande letat, 1993 klättrade jag upp. :banana

Försprånget jag hade var 10 min.

Jag hörde vid något tillfälle att man skall gå i ett M där benen bör vara minst 500m.

Hur M:et bör vara i förhållande till vind m.m. har jag inte en susning om. Någon som vet?

Posted (edited)

Som Henke sa, det går inte att lura hunden, bara föraren.Formodligen lyckades Heiho med detta. Det finns som nämmt en del knep, som kanske saktar ner förföljaren. Men, dödar man inte hunden, förlorar man i längden.

Edited by Wehrwolf
Posted

ska bli kul å höra hur det gick iaf... :camo:

Bästa knepet är som tidigare folk sagt... blanda allt vi sagt så, kanske... kanske det går vägen... att lägga skräp efter sig som luktar tror jag är smart (slöar hund/förare ganska rejält)

Posted

Ja man kan ju bara hålla med Sgt.Fellman & D-G

Du kan ju alltid på något sätt lura hundföraren ..men hunden är inte lätt

Japp om du befinner dig på ett öppet fält och vinden står rätt så

kommer din lukt att fösvinna väldigt snabbt från den platsen..

men små ytor där blir det väldigt tufft för en att unkomma

hunden från att ta en.

Posted (edited)

Som gammal hundförare måste man väl skriva något.. :camo:

Jag skulle bara ta rakaste vägen och tok rusa. Det är det enklaste sättet nu när du har förutsättningarna att bara hålla dig borta i 15-20min.

Annars är det inte så mycket att görahunden lurar man som sagt inte. Glöm "M" spår och cayenne peppar osv. Det fungerar inte!

Fly eller illa fäkta är det som gäller.. Dvs. bekämpa spårgruppen.

Trötta ut hunden på en så kort tid är omöjligt och är det en riktig hundgrupp så finns det två hundar som arbetar växelvis.

Tiden är inget faktum som hjälper er spårmässigt. Hunden kan spåra flera timmar gamla spår. 20 min och uppåt är exemplariskt för de flesta hundar.

Det som kan hjälpa er är om hf:aren är i dålig kondition. Honom kan ni trötta ut..

Så mitt tips är tjurrusa!

Jag säger bara...

Lycka till!

Edited by Jonte11
Posted

Ett KJ befäl sa en gång något i denna stilen

"Spring rakt fram i fem mil, och när du gjort det så springer du fem till".

Saken med förföljning för t.ex FLYGSÄK/NSKY är att b-styrkorna för det mest är jäkligt slitna när dom kommer in Plutonsområdet.

När jag låg inne hade vi några K4 jägare som b-styrka, och dom hade marschat 3-4 mil innan dom kom in i vårat område. Då är det inte så svårt att förfölja och nedkämpa.

Posted
Saken med förföljning för t.ex FLYGSÄK/NSKY är att b-styrkorna för det mest är jäkligt slitna när dom kommer in Plutonsområdet.

När jag låg inne hade vi några K4 jägare som b-styrka, och dom hade marschat 3-4 mil innan dom kom in i vårat område. Då är det inte så svårt att förfölja och nedkämpa.

Nä, och det samma gäller ju även för vår "riktiga" fiende. De är knappast på sin fysiska topp när de är frame vid objektet. Psykiskt och fysiskt slutkörda (mer eller mindre) skulle jag tippa på.

Ett jägarbefäl sa en gång till oss att "Så fort den innästlande patrullen märker av en hunpatrull så lägger de benen på ryggen åt motsatt håll." You don´t mess with the dog! :camo:

Posted

Som ett antal sagt, lura jycken gör man inte.. Spring i raka spår med tvära nittiograderssvängar, ekipaget tvingas följa efter den konstiga vägen och ni kan lägga er i bakhåll. :camo:

Bevhundar e ball :wub:

/O.

Posted

Självklart ska jag avrapportera men det kommer dröja lite innan övningen går av stapeln. Kanske någon månad eller något. Att lägga oss i bakhåll vad menar ni med det? Vi kan ju inte precis fråga om vi får låna .22 long och skjuta hundarna, vad fasen ska vi göra, hoppa på dem ? Men jag ska ta vara på alla förslag här på sidan. Alun har jag hört ska dra ihop hundarnas näsor under en kortare tid, någon som kan säga hur det ligger till med det? Jag TROR att vi förlorar när de har sett oss, inte när de fångat oss. Ska vi ha mycket camoflage :camo: det blir jobbigare att springa med massa grenar i huvudet och kamoflagefärg i ansiktet, men å andra sidan så syns vi mindre när dom e nära.

// Phantom - The master of stealth :ph34r:

Guest Lt. payne
Posted

Läge övning:

Finns två bra saker att försöka göra.

1. Lura hundföraren att hunden har fått en "knäpp". spring över dina egna spår

flera gånger. Göm kläder i taggbuskar. Korsa vattendrag flera gånger så att

hunden inte vet vilken väg upp som är äkta eller falsk.

2. Lägg så mycket avstånd du kan mellan dig och hundekipaget.

Läge krig:

Angrip hunden. För hunden är det kul att jaga dig. om det gör ont att jaga dig tappar den fort intresset.

1. Sätt vässade pinnar på ungefär 20-30 cm höjd i ditt spår riktade bakåt.

Placerade de gärna dolt. Hunden kan få de i nosen eller ögonen.

2.Fäst fiskelinor med många krokar tvärsöver ditt spår. Hunden trasslar in sig och

skadas.

3. Vid dina fällor kan du med fördel sätta något eller göra något i ögonhöjd så att

hundförarens uppmärksamhet mot spåret minskar.

4. Gräv gropar med med vässade pinnar i botten. Täck över dom. Behöver inte

vara stora, en hund kan ramla ner i en liten grop.

5. Göm kläder i kaninhål, det får hundföraren att tro att hunden spårar kaniner.

Kan få hundföraren att tappa förtroendet för hunden.

Ps. Jag har själv hund.