Vapenfett 101 Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 <DISCLAIMER>Har sökt på M90 ADYK, Gore-tex, ADYK men inte hittat tidigare tråd i frågan</DISCLAIMER> Önskar info om denna företeelse. Sammas snitt som std M90? Stämmer informationen att den sys upp specifikt för varje soldat som tilldelas den? Är det Gore-Tex eller annat membran? /Magnus Quote
Gotcha Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Den heter M/94ADYK och är en smock + brallor i Gore-tex...fast jag hittar inte så mycket om den heller. Däremot är det satans bra plagg..! Quote
69:an Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Ang Uniform m/94 A-dyk, så delas den ut till befäl och vpl på....--> A-dyk!! Ett begrännsat antal finns och man får ut det åtrovärda plagget under den tid man har tjänst där. Byxorna är förstärkta över knä o rumpa medan jackan är förstärkt över axelparti och armbågar. Plaggen är sydda i med goretex och är således vattentäta, samma stuk som på vanliga m/90 men med en luva som extra lyx. Inga gradbeteckningar nyttjas pga av att man ej ska sy igenom membranet. MEN det finns ett par som efter tjänstgöring lyckats behålla sin goretex uniform... få men det finns jag vet (känner en personligen). Utöver detta provas det just nu nya goretex/regnatäta unifomer i olika typer inom försvarsmakten se länk: http://www.mil.se/index.php?c=news&id=10719 Dessutom har en viss enhet (XXX) goretex kläder från Norröna. //C Quote
Vapenfett 101 Posted August 18, 2003 Author Report Posted August 18, 2003 Den heter M/94ADYK och är en smock + brallor i Gore-tex...fast jag hittar inte så mycket om den heller. Däremot är det satans bra plagg..! M94! Det visste jag ju! Ivern tog över! Quote
softfeel Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Den heter M/94ADYK och är en smock + brallor i Gore-tex...fast jag hittar inte så mycket om den heller. Däremot är det satans bra plagg..! Den ersätts av fältuniform 2002 Adyk. Här: http://forum.SoldF.com/in...90&hl=adyk&st=0 Och här: http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=907 Finns mer info. Quote
Gotcha Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 (edited) Lite OT, men på sid 269 i UniR 2003, direkt till höger om treudden (mitt på sidan) finns ett märke för "basjägare". Märket är i metall och är en blandning av ankare + Bassäks näve. Men vad tusan är "basjägare" för något? Låter ju som en paradox i sig, bara namnet. Nytt namn för säkjakt? M/99 står det dessutom...kan inte vara helt nytt trots allt? Tillägg: på sid 287 står det att GU-personal (dvs vpl) får bära 1 (ett) utbildningstecken (tyg), var står det att vi övriga (i den mån vi har och vill) inte får bära fler än 1? Edited August 18, 2003 by Gotcha Quote
Doyle Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Lite OT, men på sid 269 i UniR 2003, direkt till höger om treudden (mitt på sidan) finns ett märke för "basjägare". Märket är i metall och är en blandning av ankare + Bassäks näve. Men vad tusan är "basjägare" för något? Låter ju som en paradox i sig, bara namnet. Nytt namn för säkjakt? M/99 står det dessutom...kan inte vara helt nytt trots allt? Tillägg: på sid 287 står det att GU-personal (dvs vpl) får bära 1 (ett) utbildningstecken (tyg), var står det att vi övriga (i den mån vi har och vill) inte får bära fler än 1? Utbtecknet är "nytt". Kom 99/00, därav m/99 men "Basjägare" är enbart tryckfels-nisse...ingenting annat Quote
oz Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 http://www.k4.mil.se/photo.php?id=48371&aid=9032&oid= Quote
heiho Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Intressanta sulor på killen till höger. Är det gula till för att underlätta då man maskerar sig till kantarell Quote
Doyle Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 (edited) Intressanta sulor på killen till höger.Är det gula till för att underlätta då man maskerar sig till kantarell Antingen så är det fienden som har tillverkat hans kängor eller så är det kännetecknet för Vibramsulor. Edited August 18, 2003 by Doyle Quote
johan Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Troligtvis ett stycke Meindl känga. De är ganska poppis på K4 Quote
Vysotskij Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 Troligtvis ett stycke Meindl känga. De är ganska poppis på K4 Vilken Meindl-känga är det som gäller då? Och varför den istället för exempelvis Lundhags? När vi övade mot K 4 (länge sen, 1996) fick jag intrycket att det mest var gummistövlar (nån Tretorn-modell, tror jag) som gällde om man var ute i skogen på riktigt. Har det ändrats och beror det isåfall på att kängtekniken gått framåt? Quote
Vysotskij Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 http://www.k4.mil.se/photo.php?id=48371&aid=9032&oid= Såg att Military Shop sålde en "smock" som påstods vara populär i den svenska officerskåren (vet inte om det är samma som på bilden). Är den RU eller sätter befälen på sig en sådan på eget bevåg? Quote
Ful Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 Kängen är Meindl Performance skulle jag tro, gummistövlar är inte det bästa när man är ute och marschar, men ganska ok för lite lättare stridsuppdrag. Smocken du pratar om är nog militaryshops sas smock. Quote
bushman Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 (edited) är inte det där taigas försöks jacka som killen på bilden från k4 har. liknar den som jag såg på en major från unds i karlsborg. fast komer inte ihåg om hans jacka hade ärmfickan, förstärkningarna ser som de på hans jacka, men är osäker på mtrl, k3/unds¨såg ut att vara mer ripstop. och det var inte någon militaryshopsvindyrjacka-smock majoren bar, ty de befäl jag hade runt omkring mig hade dessa på, då det var en helt vanlig dag i skövde, dvs det regnade...... Edited August 20, 2003 by bushman Quote
Creative Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 är inte det där taigas försöks jacka som killen på bilden från k4 har.liknar den som jag såg på en major från unds i karlsborg. Är med mycket stor sannolikhet Taigas försöks jacka och byxa för den delen... Befälen på FJS och K4 använder dem, inga vpl än så vitt jag vet... Anngående käng-diskussionen som iof är OT. De kängor/stövlar jag fick ut på K4 02/03 var följande: M/90 sommar, Jörn Antifrys, Tretorn sarek och vinterstövel Nokia. Den bild jag fick under min vpl var att K4 strävar efter att kunna erbjuda de värnpliktiga kängor av antingen modell: Meindl Preformance, Jörn m/98 eller orginal eller Lundhags... Under min vpl krävdes dock sjukintyg från läkare innan man kan hämta ut dessa från förådet/beställa från leverantör... /Creative Quote
Ful Posted August 21, 2003 Report Posted August 21, 2003 De flesta befälen på K3 har jackan på bilden Quote
Sir Vival Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 är inte det där taigas försöks jacka som killen på bilden från k4 har.liknar den som jag såg på en major från unds i karlsborg. Är med mycket stor sannolikhet Taigas försöks jacka och byxa för den delen... Befälen på FJS och K4 använder dem, inga vpl än så vitt jag vet... Anngående käng-diskussionen som iof är OT. De kängor/stövlar jag fick ut på K4 02/03 var följande: M/90 sommar, Jörn Antifrys, Tretorn sarek och vinterstövel Nokia. Den bild jag fick under min vpl var att K4 strävar efter att kunna erbjuda de värnpliktiga kängor av antingen modell: Meindl Preformance, Jörn m/98 eller orginal eller Lundhags... Under min vpl krävdes dock sjukintyg från läkare innan man kan hämta ut dessa från förådet/beställa från leverantör... /Creative Helt riktigt som Creative skriver är det Taigas Goretexjacka/-ställ på bilden ovan. Det är i princip samma jacka som TAIGA Forest. Däremot får det väl anses som att den numera inte är en försöksprodukt. Inte heller säljs den till privatpersoner i m/90. Om man jämför den med FJS Norrønna så har den vissa fördelar, t ex att den har världens lägsta IR-signatur för ett GTX-plagg och att den inte är lika tät som Norrønna Recon som är i 3-lagers GTX, nackdelen jag upplever är att den är varmare än Recon, då den har flera lager tyg. /Ulf Quote
SSN Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Välkommen till forumet sir Vival aka ulf Quote
Fu Dahlberg Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 De flesta befälen på K3 har jackan på bilden Dom finns att köpa på Skövdes garnisions Shop... Quote
Sir Vival Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 De flesta befälen på K3 har jackan på bilden Dom finns att köpa på Skövdes garnisions Shop... Det skulle förvåna mig mycket, då inte ens TAIGA säljer till den enskilde, även om man så är hur anställd som helst - men jag kan vara felinformerad, vilket oxå skulle förvåna mig! Quote
Sir Vival Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Välkommen till forumet sir Vival aka ulf Tackar och bugar! Quote
Fu Dahlberg Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 (edited) De flesta befälen på K3 har jackan på bilden Dom finns att köpa på Skövdes garnisions Shop... Det skulle förvåna mig mycket, då inte ens TAIGA säljer till den enskilde, även om man så är hur anställd som helst - men jag kan vara felinformerad, vilket oxå skulle förvåna mig! 1. DU måste vara kontrakterad för att handla där (Officer, Hemvärn osv...) 2. Den SÅG sådan ut, såg den bara en snabb sväng när jag var där och fixade lite pryttlar Edited August 27, 2003 by Fu Dahlberg Quote
Sir Vival Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 De flesta befälen på K3 har jackan på bilden Dom finns att köpa på Skövdes garnisions Shop... Det skulle förvåna mig mycket, då inte ens TAIGA säljer till den enskilde, även om man så är hur anställd som helst - men jag kan vara felinformerad, vilket oxå skulle förvåna mig! 1. DU måste vara kontakterad för att handla där (Officer, Hemvärn osv...) 2. Den SÅG sådan ut, såg den bara en snabb sväng när jag var där och fixade lite pryttlar Såg du något pris då också Quote
Fu Dahlberg Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 De flesta befälen på K3 har jackan på bilden Dom finns att köpa på Skövdes garnisions Shop... Det skulle förvåna mig mycket, då inte ens TAIGA säljer till den enskilde, även om man så är hur anställd som helst - men jag kan vara felinformerad, vilket oxå skulle förvåna mig! 1. DU måste vara kontakterad för att handla där (Officer, Hemvärn osv...) 2. Den SÅG sådan ut, såg den bara en snabb sväng när jag var där och fixade lite pryttlar Såg du något pris då också Nope... men kan ta en närmar kik nästa gång, vilket iofs kan dröja... Quote
Nifelhel Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Fu_Dahlberg det är väl bara att ta å knata dit. Du kan inte bortförklara detta. 1. Du bor i Skövde 2. Du är student...= tid över Seså iväg med dig nu ;) Förresten vad betyder "kontakterad"? Quote
Mattsson Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Förresten vad betyder "kontakterad"? SSGare! alt. att du är registerad där Quote
Cap.Ranger Posted August 28, 2003 Report Posted August 28, 2003 (edited) Den jacka de har på personalbutiken i Skövde var en Smock. Samma som militaryshop säljer. Priset var kring 2000kr kommer inte ihåg exakt då det var i maj jag var där. Vi fick veta att endast anställd personal i försvarsmakten fick köpa prylar där. Dvs officerare, utlandsstyrkan etc... Snubblade just över denna bild. http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=5...=50073&aid=8331 En adyk jacka må hända? Edit: Bilden Edited August 28, 2003 by Cap.Ranger Quote
Panzerfaust Posted August 28, 2003 Report Posted August 28, 2003 (edited) DEN DÄR Bilden är ju redan med här... finns högre upp, länkad till K4a. EDIT: inte bilden men jackan är densamma. Edited August 28, 2003 by Wittman Quote
Sir Vival Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Rackarns, vilket krux det var att skaffa denna info... Den Taiga-jacka som ses på bild ovan kallas i FM Fältjacka FJS 02 och tillhörande "benkläder" Fältbyxa FJS 02 /Ulf Quote
Recommended Posts