2Sharp Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Det verkar vara öppningar i armhålan, sweet! det tycker jag är glockrent.. det ser ju rätt likt jänkarnas ecwcs jacka? (En jacka som jag för övrigt tycker är riktigt bra) Vill ha.. Quote
Fredriksson Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Är en kopia av ett Norröna Recon-ställ förutom färg och mtrl. Quote
Sir Vival Posted September 6, 2003 Report Posted September 6, 2003 (edited) Är en kopia av ett Norröna Recon-ställ förutom färg och mtrl. Nix, det är det inte. Men däremot, som 2Sharp säger, är den väldigt lik ECWCS-jackan. (Amrisar och deras förkortningar...) Förutom utseende så är det en mycket stor skillnad i konstruktion: Norrøna: 3-lagers goretex Taiga: shell-membrane-liner, dvs ett fritt hängande goretexmembran. EDIT: Z-liner heter det ju... Gud vad jag är trööög! Anledningen till att man gjort jackan så är pga att IR-signaturen på en 3-lagers GTX är allt för hög. (Den civila varianten Forest är däremot en traditionell 3-lagers.) När det gäller utseende så är det så mycket som skiljer att jag inte kan hålla med om att det är en kopia på Recon. Det finns bla fler fickor på FJS 02, inte minst inne, där Recon inte har någon. I princip så kan man (läs: jag) tycka att alla kvalitetsplagg på marknaden av den här typen är mer eller mindre lika och alla med snarlika lösningar. Det som jag inte riktigt uppskattar med FJS 02 är att den är tämligen varm (min uppfattning) och mer en "riktig" jacka än Recon, som är ett mer utpräglat skalplagg. Det negativa med Norrøna är priset på 8000kr (inkl. byxor), vilket är nästan dubbelt så dyrt som Taiga-stället. Båda ställen är utmärkta, med vissa inbördes olika fördelar, jag behåller i alla fall mitt Norrøna i 5-10 år till... Om inte annat känns det lite onödigt att ha ett av varje! /Ulf Edited September 6, 2003 by Sir Vival Quote
GA KA Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Nu har jag inte använt Taiga stället under några längre perioder utan bara provat och tittat på det. Min första tanke när jag provade det var hur stället var ett förbättrat Recon ställ. Jag finner betydligt fler likheter i konstruktionen än skillnader även om man bortser ifrån matrialet som det är tillverkat i. Har någon tittat i Norrönas nya katalog? "Designet for militaere avdelinger i Norge, Sverige og Danmark til bruk i allslags vaer året rundt" Quote
Sir Vival Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Nu har jag inte använt Taiga stället under några längre perioder utan bara provat och tittat på det. Min första tanke när jag provade det var hur stället var ett förbättrat Recon ställ. Jag finner betydligt fler likheter i konstruktionen än skillnader även om man bortser ifrån matrialet som det är tillverkat i. Har någon tittat i Norrönas nya katalog? "Designet for militaere avdelinger i Norge, Sverige og Danmark til bruk i allslags vaer året rundt" Eftersom jag har ett Recon och min flickvän har FJS 02, så har jag haft lite mer tid att kika på dem... ;) Och som jag skrev innan så är det fler olikheter än likheter, båda med sina individuella fördelar. /Ulf Quote
Bamse Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Funderar på att köpa Taiga Forest och ha det som "frilufts"jacka. Jackan kostar ju nästan mellan hälften och 2/3 av konkurrenterna.... Undrar nu om det är någon som har lite mer info än det som kommit fram i denna tråden och på Taigas hemsida. Har erfarenheter från Taigas plagg tidigare och gillar kvaliten bl a. Har dock begränsad erfarenhet av Goretex. Vad jag är intresserad av är bla: # "prasslighet"? # Slitstarkhet, mycket tät granskog osv. Quote
Sir Vival Posted September 23, 2003 Report Posted September 23, 2003 (edited) Funderar på att köpa Taiga Forest och ha det som "frilufts"jacka.Jackan kostar ju nästan mellan hälften och 2/3 av konkurrenterna.... Undrar nu om det är någon som har lite mer info än det som kommit fram i denna tråden och på Taigas hemsida. Har erfarenheter från Taigas plagg tidigare och gillar kvaliten bl a. Har dock begränsad erfarenhet av Goretex. Vad jag är intresserad av är bla: # "prasslighet"? # Slitstarkhet, mycket tät granskog osv. Forest är en väldigt bra jacka. Tillverkad enligt samma princip som FJS 02 med sk Z-liner (löst hängande GTX-membran mellan yttertyg och foder) detta medför också en mindre risk att sticka hål på membranet. Jag upplever den som betydligt mer "oprasslig" än motsvarande jackor och det är väl i princip bara ett specialställ för jakt från välkänd och dyr norsk tillverkare som är helt oprasslig. 45 minuter med 260 liter vatten per minut (det är väldigt mycket vatten!) utan att bli våt är ett jäkligt bra betyg. (Det klarade knappt min Norrøna Recon, pga att den inte har de nya "vattentäta" blixtlåsen.) Edit: GTX-plagg klassas i flera olika kategorier från golf (väldigt få krav) till expedition (väldigt höga krav). Jag skulle med säkerhet klassa de flesta av Taigas plagg som tillhörande kategorin expedition. /Ulf Edited September 23, 2003 by Sir Vival Quote
Bamse Posted October 2, 2003 Report Posted October 2, 2003 Tack Sir Vival för informationen! Den innebar att jag efter mycket kort betänketid beställde ett styck Jacka Forest från Taiga. Nu har den anlänt och jag måste säga att hittills är jag mycket nöjd (dock inte testat den speciellt mycket) och inväntar mycket spänt den dagen vi får FJS02 (2103!). Det blir ett bra plagg i fältuniformssystemet. Jackan är på Taiga-vis genomtänkt, speciellt fickorna med 2 fickor på armarna som är precis lagom till första förband, en "Napoleon"-ficka på var sida med en mindre ficka i för t ex plånbok el. mobil, där finns även en penn/ficklampeficka motsv autoinjfickan i Jacka 90F. Givetvis finns två "vanliga fickor också. Att det sedan är hållare för gradbeteckning på min civila jacka får man väl överleva. Att priset var ca hälften av vad motsv jacka kostar normalt var ju också inte helt motbjudande. Quote
ERI Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 @Bamse Hur är storleken på Forestjackan, stor, liten eller normal!? Stämmer det att det är en slejf för gradbeteckning på Forestjackan? Ska nog införskaffa mig en jacka snart, vill ha... Priset är ju helt ok! /ERI (prylgalen) Quote
Bamse Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Lite snabb kompleterande recension. Dock har jag inte använt den under speciellt krävande förhållanden. Finns förstärkningar på axlar och underarmarnas undersida. Jackan har fast huva med en ståltråd för formens skull. Jackan har även möjlighet att ”tighta” till längs ner och över midjan. Dessa dragskor är dolda antagligen i fickor eller bakom en mindre flärp. Jackan har också ett ”grenband” vilket upptäcket av mig imorse. Alla fickor är ”skyddade”, nedre fickorna av ett ”lock” över dragkedjan, ”Napoleon /Magdump fickorna av slejfen till dragkedjan och armfickorna genom att den viks… Jackan känns tung, rejäl och varm, som tidigare sagt lite mer jacka än ett skalplagg. Tyngden och känslan av en varm jacka är som jag ser det den stora nackdelen. Kvaliten känns bra, Taiga är kända för kvalitetsplagg. Jackan bedömer jag som ”halvlång” dvs kortare än t ex Fältjacka 90 men längre än Jacka 90P. Storleken bedömer jag som normal och JA, åtminstonde på min fanns det slejf fram för gradbeteckning. Priset för jackan för mig låg på dryga 2600,- med frakt, helt klart värt det! I övrigt se tidigare inlägg i tråden. Quote
ERI Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 @Bamse Tack för infon! Peta gärna in mer info i tråden vart efter du testar jackan under hårdare förhållanden. /ERI Quote
Vysotskij Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Den innebar att jag efter mycket kort betänketid beställde ett styck Jacka Forest från Taiga. Har någon en länk till hemsidan? Quote
Tompa Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Här är adressen till TAIGA´s onlineshop "TAIGA shoppen" //mvh toMPa Quote
Sir Vival Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 (edited) Stämmer det att det är en slejf för gradbeteckning på Forestjackan? Om nu alla Forest-jackor har hållare för gradbeteckning eller inte (vill minnas att det inte är normalfallet att de har), vad har det för betydelse? Du kan ändå inte använda den i "tjänsten" då den: 1) inte är enfärgat grön 2) inte är reglementerad Edit: Edited October 9, 2003 by Sir Vival Quote
A2Keltainen Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Konstigt att ingen nämnt Klättermusens <http://www.klattermusen.se> produkter. Jag har använt en av deras "medelextrema" Gore-Tex jackor i närmare tio år och är mycket nöjd med den. Den har bland annat en mycket bra huva, fleecefodrade fickor med nätväv för ventilation, samt en smart lösning med band för att snöra åt kring handlederna. Jag köpte dessutom en av deras packpåsar (Boa) och när den vattentäta sömtejpningen i den släppte flera år efter inköp så skickade de direkt helt gratis en ny till mig efter ett trevligt telefonsamtal. En god vän har använt en av deras Gore-Tex-mössor i mer än fem år och är mycket nöjd med den. Klättermusens produkter är dyra, men i mitt tycke är de värda priset, då de kombinerar unika och smarta lösningar med bra kvalitet. Jag ska definitivt köpa mer Klättermusenkläder så snart min ekonomi tillåter det. Quote
Sir Vival Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 (edited) @ A2Keltainen Skillnaden är att Klättermusens GTX-jackor kostar 5000+ kr, medan en i stort sett motsvarande från Taiga kostar 3000kr. Edit: Och Taigas är inte heller befriade från smarta lösningar. En annan orsak kan ju oxå vara att FM inte använder någon av Klättermusens produkter, till skillnad mot Taiga och Norrøna. /Ulf Edited October 9, 2003 by Sir Vival Quote
A2Keltainen Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Skillnaden är att Klättermusens GTX-jackor kostar 5000+ kr, medan en i stort sett motsvarande från Taiga kostar 3000kr.Edit: Och Taigas är inte heller befriade från smarta lösningar. En annan orsak kan ju oxå vara att FM inte använder någon av Klättermusens produkter, till skillnad mot Taiga och Norrøna. Smakar det, så kostar det... Klättermusens produkter är dyra, men de är även väldigt bra. Om sedan någon kan hitta lika bra, eller bättre, produkter till lägre pris så är det bara att gratulera. Jag hävdar absolut inte att Klättermusens produkter nödvändigtvis är bäst, utan bara att de tillhör de bästa. Varför är det för övrigt så viktigt att ha produkter som FM använder om man ändå inte får använda dem i tjänst, vilket jag uppfattar var fallet med några av de nämnda jackorna? Quote
Sir Vival Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 (edited) Varför är det för övrigt så viktigt att ha produkter som FM använder om man ändå inte får använda dem i tjänst, vilket jag uppfattar var fallet med några av de nämnda jackorna? Snacket om civil Taiga-jacka var ju en spinn-off på militära GTX-plagg, därav den lite mer "naturliga" kopplingen till Taiga än Klättermusen. FM använder inte Forest... Men jag kanske bara missförstår dig? Jag ser ingen anledning att ha en militär produkt civilt om man inte får använda den i tjänsten. /Ulf Edited October 9, 2003 by Sir Vival Quote
Groaghach Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 @ A2Keltainen Klättermusen använder sig inte av Gore-Tex, har inte tidigare och gör inte i dagsläget det. Tror inte att dom kommer att göra det den närmaste framtiden heller. Deras motsvarighet heter "Cutan". Själv har jag använt en Klättermusen Megin sedan -97 och är fortfarande nöjd. Recomenderar den starkt. Min sambo har haft sin Megin jacka i ett par år nu också, även hon nöjd. Hade en Klättermusen Gungner Kev i ett par år, tills den i höstas blev stulen i ett inbrott. Men jag tycker bättre om deras säck än Stridssäck 2000. Men Gungner är visserligen 3,5 gånger dyrare. Gillar Klättermusens produketer starkt. Många trevliga lösningar. Dessvärre så är det ett högt pris på allt dom tillverkar. Quote
A2Keltainen Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Klättermusen använder sig inte av Gore-Tex, har inte tidigare och gör inte i dagsläget det. Då är det bra konstigt att det är ett Gore-Tex märke insytt i min jacka och att all deras informationsmaterial säger att det är Gore-Tex i den. Notera att jag nämnde att jackan är närmare tio år gammal. Quote
Sir Vival Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Klättermusen använder sig inte av Gore-Tex, har inte tidigare och gör inte i dagsläget det. Då är det bra konstigt att det är ett Gore-Tex märke insytt i min jacka och att all deras informationsmaterial säger att det är Gore-Tex i den. Notera att jag nämnde att jackan är närmare tio år gammal. Jag har för mig att efter rekonstruktionen av Klättermusen, så valde man att inte fortsätta med GTX pga att licensen är väldigt dyr för frilufts-/expeditionsplagg. Som jämförelse kan sägas att Taiga inte har licens från Gore att tillverka annat än arbetsplagg - denna licens är oxå billigare. /Ulf Quote
Groaghach Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Klättermusen använder sig inte av Gore-Tex, har inte tidigare och gör inte i dagsläget det. Då är det bra konstigt att det är ett Gore-Tex märke insytt i min jacka och att all deras informationsmaterial säger att det är Gore-Tex i den. Notera att jag nämnde att jackan är närmare tio år gammal. Vad heter din jacka? Bara nyfiken. Quote
A2Keltainen Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 (edited) Vad heter din jacka? Bara nyfiken. Jag kommer inte ihåg det, men jag ska försöka komma ihåg att titta på kvittot när jag kommer hem. Edit: Hittade inte kvittot, men jag har bestämt för mig att jackan heter Klättermusen Lako. Jackan är mörkblå med klarröda förstärkningar vid huvans övre framkant, axlarna och armbågarna ned till handlederna. Jag har för mig att den huvudsakligen är sydd i, d.v.s. de mörkblåa områdena består av, en väv som heter Ferrara. Edited October 10, 2003 by A2Keltainen Quote
ERI Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Stämmer det att det är en slejf för gradbeteckning på Forestjackan? Om nu alla Forest-jackor har hållare för gradbeteckning eller inte (vill minnas att det inte är normalfallet att de har), vad har det för betydelse? Du kan ändå inte använda den i "tjänsten" då den: 1) inte är enfärgat grön 2) inte är reglementerad Vem har snackat om att använda jackan i "tjänsten"!? Jag ställde frågan för att jag var nyfiken om det verkligen var en slejf på Forestmodellen! Quote
Sir Vival Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Stämmer det att det är en slejf för gradbeteckning på Forestjackan? Om nu alla Forest-jackor har hållare för gradbeteckning eller inte (vill minnas att det inte är normalfallet att de har), vad har det för betydelse? Du kan ändå inte använda den i "tjänsten" då den: 1) inte är enfärgat grön 2) inte är reglementerad Vem har snackat om att använda jackan i "tjänsten"!? Jag ställde frågan för att jag var nyfiken om det verkligen var en slejf på Forestmodellen! Sorry! Jag har väl blivit drabbad av "forumet-där-alla-skaffar-egen-utr"-exem. Quote
ERI Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Stämmer det att det är en slejf för gradbeteckning på Forestjackan? Om nu alla Forest-jackor har hållare för gradbeteckning eller inte (vill minnas att det inte är normalfallet att de har), vad har det för betydelse? Du kan ändå inte använda den i "tjänsten" då den: 1) inte är enfärgat grön 2) inte är reglementerad Vem har snackat om att använda jackan i "tjänsten"!? Jag ställde frågan för att jag var nyfiken om det verkligen var en slejf på Forestmodellen! Sorry! Jag har väl blivit drabbad av "forumet-där-alla-skaffar-egen-utr"-exem. Det är lungt! /ERI Quote
Fredriksson Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 (edited) Testade min nya kamera ikväll. Bilder på Recon för dom som är intresserade. Framifrån Sidan Bakifrån Andra sidan Huvan framifrån Edited October 16, 2003 by Fu Fredriksson Quote
Sir Vival Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Testade min nya kamera ikväll. Bilder på Recon för dom som är intresserade. Framifrån Sidan Bakifrån Andra sidan Huvan framifrån Hehe... Det är ju nästan så man blir avundsjuk! :P Quote
Fredriksson Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Nästa steg blir väl ett ställ till, ifall man tappar bort det ena... ;P Quote
Sir Vival Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Nästa steg blir väl ett ställ till, ifall man tappar bort det ena... ;P Fast då blir det nog ett FJS 02... Quote
Recommended Posts