Jump to content

Recommended Posts

Posted

(Nej, har inte sökt efter en gammal topic på ämnet)

linda_emil.jpg

Den där keyholdern som den unge mannen har på bilden verkar ju ruskigt tuff. Nån som har sett sådana någonstans?

• Forumsledning
Posted

Jag har en liknande "Badge Holder" som de så populärt kallas i Woodland, inköpt på JC.

Dock bär man den knappast ytterst till uniform om man inte har ett passerkort som måste hålals synligt hela tiden motsv.

Posted (edited)

Badgeholder är ju det originella namnet. Sen kom folk på att man kunde hänga nycklarna i dem -> keyholder.

Då blir det till att kolla på JC.

Edited by Marzocchi
Posted

..och tjejen framför heter då följdaktligen Emil?

Verkar ju vara lövhögenmönstrad nyckel/korthållare.. coolare än ev JC woodlandditon :baskerFN:

/E

Posted

linda_emil.jpg

Den där keyholdern som den unge mannen har på bilden verkar ju ruskigt tuff. Nån som har sett sådana någonstans?

Om den hade varit svart eller varför inte olivgrön, hade du tyckt att den var lika tuff då?

• Forumsledning
Posted

Bra pris 32.50!

Första gången jag ser en bra produkt där till ett vettigt pris.

Posted

http://www.rekryc.mil.se/images/local/linda_emil.jpg

Om den hade varit svart eller varför inte olivgrön, hade du tyckt att den var lika tuff då?

Nej

Och vart vill du komma?

Posted (edited)

Vart jag vill komma? Jaa du... Vi kan säga så här för att fatta det lite kort och för att det inte ska bli någon slags pajkastning oss emellan.

En mindre pryl som det är i det här fallet, är av någon outgrundlig kamouflage-färgad och får status "cool" eller "tuff". Om nu denna pryl i samma fall inte är kamouflagefärgad är den inte längre lika "cool" eller "tuff". Något som jag ibland uppfattar som ganska så korkat men ändå intressant. Det finns nämligen flera aspekter av detta.

Det jag menar med mitt tidigare inlägga var just det som ständigt debatteras på detta forum. En pryls funktion kontra dess utseende. Utseende och funktion kan i många fall höra ihop, speciellt när det gäller militär utrusning. Men så fort denna pryl är kamouflagefärgad så är den "tuff" eller "cool", även fast dess funktion skulle vara exakt densamma oavsett dess utseende.

I detta fall är ju funktionen för en "Keyholder" att just fästa sina nycklar på, sätta fast den runt halsen motsv så att man inte tappar dem. Däremot har ju dess utseende i denna aspekt spelar mindre roll, eller.....? Hade den vart just svart eller olivgrön så hade den fungerat ändå.

Nu kanske det blir lite OT...men jag kan inte hålla mig. Jag ska ta en lite story ur mitt egna betydelselösa liv som återspeglar mitt resonemang.

Jobbade på en Introkurs för nya HV-soldater som instruktör då en kille ur truppen kommer fram och säger, "- Fänrik, har du sett den nya kniven som jag köpt?". Han visar mig en 20 cm lång machete med kamouflagefärgat skaft och lika kamouflagefärgat blad. Jag undrar givetvis vad han skulle med denna till och som svar fick jag... "-Fänrik, den är cool".

Edit: Stavning

Edited by isa
Posted

För att lägga mig i debatten lite. I fallet med kniven som isa beskriver så håller jag med om att killen med kniven har missat nåt, i fält har man saker för att det är funkis, eller för att det är coolt OCH funkis.

Ute i det civila mörkret är det dock annorlunda, där tycker jag det passar bra med lite smågrejer (som exempelvis kamo-keyholdern) för att göra ett litet "statement" som för en vanlig dödlig civilist inte betyder nånting men som en annan MIP ser på flera mil.

Lite som att jag hellre har en vit t-shirt med ett litet FM-märke på bröstet istället för en helt vanlig vit t-shirt, de flesta jag träffar ser ingen skillnad, men en MIP gör det!

Min mamma ser en person med en grön väska, jag ser en med en p-påse, är ni med?

Nu hade ju keyholdern visserligen varit mer glockren och värd en beställning om det varit m/90 kamoflage istället.

Posted

Jag tycker den ser fräsig ut just för att den är kamouflagefärgad. De flesta keyholders som jag har sett är uppbyggda på liknande sätt, dvs ett brett band, en sån där knäppning (nån har säkert korrekt namn), och längst ner/ut en nyckelring och/eller karbinhake.

När jag "betygsätter" prylar så brukar jag ta hänsyn till funktion och utseende. Ibland är utseendet mer viktigt (inte mer viktigt än funktionen) och ibland mindre viktigt.

Jag anser att denna keyholder inte vore lika tuff om den bara var olivgrön eller svart. Då kan jag istället använda ett skosnöre med en nyckelring och en karbinhake till mina nyckal, för funktionen fungerar ju, den löser ju sin uppgift. Men hur snyggt blir det.

Givetvis är ett skosnöre med nycklar funkis när man är grönklädd och bor i skogen, men ser lite lamt ut i det civila.

Guest Lt. payne
Posted

Min fundering om saken..

Om keyholdern huvuduppgift är att hålla rätt på nycklarna, då är väl det lämpligast om färgen avviker från de färger som personen vistas i?

Hur lätt är det att upptäcka en tappad grön snodd i terränglådan? vore det inte ner praktiskt med en färg som enkelt talar om: Jag, din nyckeknippa ligger här!!

Posted
Min fundering om saken..

Om keyholdern huvuduppgift är att hålla rätt på nycklarna, då är väl det lämpligast om färgen avviker från de färger som personen vistas i?

Hur lätt är det att upptäcka en tappad grön snodd i terränglådan? vore det inte ner praktiskt med en färg som enkelt talar om: Jag, din nyckeknippa ligger här!!

Man går väl inte runt med en sån runt halsen i terränglådan?

I fält är det brunt snöre med nycklar fastknutna i ena änden och beväring fastknuten i den andra som gäller.

Posted (edited)

Sanning!

Dock föredrog jag att ha mina nycklar till skåpet (ett skåp, två lås, två nycklar) i ett skosnöre i vänster bröstficka.

Jag tror inte att den kamouflerade keyholdern är tillverkad för att fienden inte ska upptäcka våra keyholders runt våra halsar.

Edited by Marzocchi
Posted

Jag fick min Keyholder gratis idag *haha* :P genom att repellera nedför kulturhusets fasad i Stockholm... "Reportage"

Fixade en till tjejen också så att hon ser lite MIP:ig ut :huh:

//toMPa :Malaj:

Posted
Jag fick min Keyholder gratis idag *haha* :P genom att repellera nedför kulturhusets fasad i Stockholm... "Reportage"

Fixade en till tjejen också så att hon ser lite MIP:ig ut :huh:

//toMPa  :Malaj:

Måste man repellera för att få den?

Posted (edited)

-Johan Adam! Det är korrekt uppfattat :huh:

Eller det var det som gällde idag när jag var där men om man frågar riktigt snäääällt så kanske man kan få den ändå :Malaj:

Edited by Tompa
Posted
Bra pris 32.50!

Första gången jag ser en bra produkt där till ett vettigt pris.

Bra pris:blink: ??????????????

1 Nyckelband 32,50 SEK

Fraktavgift (50 Gram): 97,50 SEK

Hanteringsavgift: 75,00 SEK

Summa ink. moms: 205,00 SEK

Posted

Nu är jag på jakt efter ett nyckelband, någon som vet vart man kan få tag i ett med "Tre kronor" eller " Sverige" tryckt på?

Liknande det här (som utgått)nyckrem.jpg

Jag har sökt på Google, men hittar bara Barbados, CocaCola, och Brage IK-tryck :(

Tacksam för förslag

John

Posted

Keyholders med både tre kronor och camo (woodland) finns ju precis överallt. Eller är det bara jag som ser dem. Här i stan fanns de för 10:-/st.

Något som de funkar bra till är att kroka fast en SWAK istället för nycklar.