VH Posted May 1, 2002 Report Share Posted May 1, 2002 Ett tappert försök av mig att försöka få igång en diskussion Var har ni gjort er värnplikt, vad tyckte ni om det, hur var det på ert regemente och hur var just er utbildning? Kan vara intressant att veta om lite olika saker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted May 1, 2002 Forumsledning Report Share Posted May 1, 2002 Fördelen med detta forum är att man har en personlig profil. I den personliga presentationen kan man skiva vad man är GU som. På så vis kan man snabbt se vad personen som skriver har gjort GU. Smidigt? /Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted May 1, 2002 Report Share Posted May 1, 2002 Hurra för det nya forumet!! Skitsnyggt, Henke, skitnsyggt! Faen vad nöjd man känner sig ändå... Känns mer som att det är på "riktigt" nu. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clox Posted May 1, 2002 Report Share Posted May 1, 2002 Var lite tveksam när jag fick min tjänst som Amfibiesoldat på Amf4 i Göteborg efter allt snack om "hunden-i-kopplet" av befälen och såntdär. Men nu när man ligger inne så har det inte varit några problem. De är hur gulliga som helst mot oss. =) Kan ju tänkas att de ligger lite lågt nu efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Pansarskyttegruppchef/stridsvagnskompani P10 86-87 Kul tjänst med mycke fart och mycke kriga. FN tjänst Libanon L108 FN tjänst Bosnien BA01 BA03 Börjar jobba som instruktör på Ing2 den 3:e juni. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Har inte gjort den än. Ska in som Flygbassäkpatrullchef på F7 i augusti 2003. Har fått det uppskjutet. ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 GB / C Batchgrp Artreg (A9) 2001-2002 Jävla skoj faktiskt, liksom lökigt ibland och jävligt jobbigt ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 hmm alla hade sådanna där kuliga tjänster när ni gjorde Lumpen medan en annan fick nöja sig med "balknisse" på Ing2. Jepp ni hörde rätt..... *suckar* ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nemesis devina Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 skall rycka in som närskyddsgr befäl på p4. undrar om här fins nån som har gjort liknande? inte riktigt säker på vad jag har framför mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Jag ska in på amf 4 som PB 03. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Får väl dra mitt strå i stacken och säga att jag rycker in som KB-elev på I 19 i januari 2003. Ska försöka nästla mig in på amröj. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erixon Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Jag låg på I 19 / Pansarbataljonen 01/02 Vagnschef på Stirdsfordon 90 alltså Mek.kompaniet. Tyckte det var en asrolig tjänst! Skulle varit roligt att vara e-gruppchef också tror jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Kan göra mitt lilla bidrag. Inskriven som KB på spaningspluton IB12, Eksjö, när man ryckte in så får man veta att "Nä, du ska bära balk!" Sökte mig sedan till KB på Amröj, Ing2. Har aldrig ångrat det. Märket ni ser till höger vid namnet är EOD-märket (Explosive Ordnance Disposal = Amröj), det är Amröjans utbildningstecken. Jobbade efter lumpen på SWEDEC, (Swedish EOD and Demining Centre) Totalförsvarets ammunitions- och minröjningscentrum i Eksjö. Ska nu i sommar börja jobba på Ing2 (likt The Swede). Stannar troligen i 1 år. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Bära balk? förklara! ps. rätt så många som har skrivet vad de SKA ligga inne som när ViktorH frågade var de som har gjort värnplikten gjorde den. ds. *oskyldigt observant* ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 För i tiden då mycket utav försvarets transport i krig skulle gå på järnväg så var en utav de viktigaste för ing att bygga broar. T.ex. balkbro 2 (BB2) eller järnvägsbro. som du kan se så är det rätt så stora grejor, varje ram väger 225 kg i BB2 har jag för mig, den har varit med sen andra världskriget. Det var ett "skit göra" så de andra delar av FM såg ing som "balknisse", killen som bar på balk till broarna. Denna bild vissar en bro som vi byggde när öresundsbron skulle ha sitt lopp. En gammal gubbe kom fram till oss, killen måste ha varit 80 år. -Så här stor ni och bygger bro! -Ja, det stämmer, till löparna så att de inte behöver springa i trafiken -jag gjorde min värnplikt på Ing2 i Eksjö, jodå så denna bro har man byggt ett antal gånger. Kändes fint, har försökte vi vissa det ny, flexbara FM.... med en bro som en 80 gubbe använt under sin värnplikt!!! Även idag är ing:s uppgift att säkerställa transportled men idag så kan vi stå för vårat eget skydd och har flera enheter som inte fanns förut, t.ex. amröj, pv-robbot, nsky o.s.v. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 då var det visst era broar man sprang på! tackar så mycket! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Är det bara jag som inte ser bilderna? EOD, -fixa! ;) BB2 har jag för mig att den inte ingår i krigsorg längre, kan någon bekräfta/dementera detta? det är vad jag förstått en ruggigt bra och flexibel bro, som det går att göra i princip vad som helst av. Förr byggdes den helt och hållet för hand, nuförtiden kan jag tänka mig att det används hjullastare el. dyl. för att lyfta dit ramarna? Skulle vara väldigt intressant att vara med och bygga BB2 någon gång. Vet någon om det finns någon lokal liten FBU-förening som pysslar med sådant, eller finns det något annat sätt att få vara med om det tro? Själv har jag endast erfarenhet av balkbro modell jättestor: http://www.ing2.mil.se/article.php?id=1662 Där nosen byggdes via en övergång med vanligt BB2-materiel. Skithäftig lego-byggsats de där broarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Vad är krigsbro 5 respektive 6 för något?? Är det balkbroar eller pontonbroar? Hälsningar, Foxtrot Lima ---skriver en liten svätt om det i materiel-rummet istället. Blir bara lite nu, får se om jag har tid att skriva mer någon gång, min erfarenhet av broarna är dessutom tja.. begränsad. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Det var la själva f#n!! Det måste vara något med detta forum som göra att bilderna ej kommer in. Bilderna kommer från en polares sida.... Första bilden har URL:en http://hem.passagen.se/cezium/lumpmini/rambalk.jpg och andra http://hem.passagen.se/cezium/lumpmini/bb2.jpg Detta är en KB5:a. Läggs ut med maskin och de slår ständigt nya bygg rekord. Tror nuvarande ligger på typ 100m på 45 minuter och som du kan se så klarar den strvagn. KB6:an liknar 5:an, KB5 fungerar dock på det sättet att man skjuter ut bron från ena hållet och det ger att man kan inte bygga den för lång (100-200 har jag för mig), den håller helt enkelt inte. KB6 fungerar så att varje eller om det är varannan så sitter den ben, sedan åker en kran fram och tillbaka på bron och sätter dit en sektion i taget så den kan man i praktik bygga hur lång som helst. Det är bara sista sektionen som hänger i luften. I Sverige finns 5-6 KB5:or (tror jag) USA köpte in 8 på prov.... Vissar skillnaden i budget. BB2 snacka vi om också ja, nej den finns inte kvar på så sätt att ingen använder den i övningar. Som KB brukar man få bygga "broarnas bro" som våran Kn sade. Detta p.g.a. att denna bro finns i stora upplag runt om i vårt avlånga land. Även utomland finns stora lager med BB2 mtrl, mycker är kvar från andra världskriget. Så om något skulle hända i sverige, civil olycka eller krig så är det bra att några har kunskap om BB2:an. Med civil olycka menar jag när vägar förstör av naturen och ny vägar måste sättas upp lite snabbt. Väggverket använder faktiskt den fortfarande rätt så flitigt. Kolla när ni är ute och åker och jag kan garantera er att snart kommer ni få se en BB2:a BB2:an bygger man förhand, den som man byggde på övning på de tidigare bilderna är en större variant av BB2:an som man bygger med maskin EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Finns det bara 5-6 KB 5 i hela Sverige?!?! Känns så jäkla meningslöst med dett försvar som är så illa utrustat... :( Och så har vi de där 48 haubitsarna... Du snackade om att det idag fanns närskydd på ingenjörsbataljonerna. Vad hade man förr? Ingenting? Vilka fordon använder närskyddet? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Jo, man skulle säker vilja ha flera broar men KB5:an är inga fasta broar. Du lägger ut den låter folk köra över den, plockar in den och försöker kör ifatt de andra och lägga ut innan de andra hinner fram. På det gamla stället lägger man en KB4 eller bygger en BB2 NSKY hade man inte för, de fick förlita sig på att andra förband antingen höll linjerna eller kunde skydda dem, men nu snackar vi ju inte 10 år sedan utan 30-40 år, annan krigsföring då. Idag kör NSKY, PV-robbot och Ledning runt i 401:or. Har även hört att de köpt in Kulspruta 90 till NSKY. Kulsprutan på 401:an är inte och leka med heller. Både NSKY och PV-robbot är idag väldigt bra vad det gäller att försvara terräng eller störa fi. Lite för lite slagkraft för att ta terräng. Det lämnar vi till Swede. De brukar öva någon gång mot P4 och brukar faktiskt kunna spöa på dem rätt så bra. Året innan jag låg inne så hade man slagit ut 4 cv90 och några 121 utan att förlora en enda vagn eller gubbe. De lade ut minlinjer (minor i en linje...) Retade upp fi lite så att han anföll dem, våra killar drog sabbt som fan bakåt och cv90 och 121 körde igenom minlinjerna så att brytkryssen flög ;) Eller så kan man ju göra som en passarnisse gjorde på slutövningen när blågul sade till honom att vägen var minerad. - Minerad!?!, här kan ju inte vara minerat!!! Vi ska ju anfalla här!!!! Smarta killar det där, eller vad säger du Swede? ;) EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Nu ska vi inte vara elaka mot varandra... Verkar som att ingenjörstrupperna är slagkraftigare än man kan tro. Snart ersätter de väl pansar som anfallsförband. De har ju allt i ett; broar, stridsfordon. Ge dem lite organiskt understöd i form av grk och luftvärn så fixar sig resten. Fick ni förresten vid något tillfälle öva er i att lägga ut broar nattetid i mörker?? Om inte, det skulle kanske behövas? *Ser fram emot att bli balkslav* Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Kom inte och uppmuntra Ing2-gubbarna att leka frontförband. Det finns PBV401!!! Det funkar inte att leka anfallare med dem. Vi krigade lite mot dem, Ing3 - Ing2 typ, Klockrent. En vacker linje kommer rullande med PBV och folk som kommer "smygande" mot våra ställningar med GRG, P-skott och Kulspruta 58. Nä, kriga skickar jag gärna över till någon annan. Sätt ingenjörerna (särskilt dem från ing2 ) på att bygga bro och kasta ut minor, gärna försvara sig, det vet jag att de gjorde bra. Anfalla får de göra som kan, och har utbildning på det. (Hoppas inte jag retade upp någon stackars Ing2-are nu) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Jaha, har man en Ing3:are här!! Mäter du också längder i renläng och dagsturer på skotern ;p Fanken, ser du fram mot att vara balknisse FL! Sök ing pluton i så fall. Vi lade aldrig bro i mörker, var ju amröjare så vi byggde bara någon gång, orienterande utb som det kallas. Ing plutonerna kunde därimot få gå upp 3 på natten och bygga bro. Då bygger man under kraftig belysning, säki. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Näheeeej, ni får ut och leta små elaka sprängladdningar som exploderar mitt i natten istället. =) Jo, Ing3/Ingbat regerar ingenjörsligan här i svea rike. Det är allmänt känt i ingenjörskretsar. Íallafall bland dem som vet. De i Boden. ;) Klarar man att smäcka upp en bro i -20, så är det godis att jobba när det är plusgrader sedan. Tänk så roligt det ska vara attt bygga däcksbro200 under vintern däruppe. Då börjar man med att ta upp en vak över hela lule älv. Jag är sååå glad att jag slapp det. Jag fick en KSP och ett GRG istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Ing 2 hade ett kompani som b-styrka när P4 slutövade. Enligt en ksp-skytt på Strf 90-vagn som var med där så bjöd iaf Ingarna på bra motstånd. Men det kan väl också vara för att när man är b-styrka så är man ju mycket "friare" i sitt agerande o inte så jävla låst. Vår pluton fick vara b-styrka under en slutövning, det var helt underbart fritt. Man fick ett uppdrag o så genomförde man det utan nån befälsinblandning. Väldigt lärorikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Jaha, har man en Ing3:are här!! Mäter du också längder i renläng och dagsturer på skotern ;p Fanken, ser du fram mot att vara balknisse FL! Sök ing pluton i så fall. Vi lade aldrig bro i mörker, var ju amröjare så vi byggde bara någon gång, orienterande utb som det kallas. Ing plutonerna kunde därimot få gå upp 3 på natten och bygga bro. Då bygger man under kraftig belysning, säki. EOD Ingenjörernas strid va?? Som blivande värnpliktig på Ingbat/ I 19 är jag sjukligt intresserad av allt som har med ingenjörstjänst att göra. Hade dock tänkt söka amröj i första hand, men det är inget som säger att man blir uttagen till det och då är ju "vanlig" ing inte helt fel det heller. Verkar vara mycket teamwork som gäller när man bygger broarna? Hälsningar, Foxtrot Lima (Ojsan, där blev man visst befordrad igen... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pal Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 F 15 i söderhamn som sambandtroppchef. Men det var tio år sen vid det här laget. Är 32 år numera. Utbildade mig till tele ingenjör och hade planer på att bli yoff inom flygvapnet då jag är helt såld på high tech i allmänhet och flyplan i synnerhet. Det blev aldrig så dock, fann att arbete i det civila var attraktivare. Men jag kommer nog aldrig bli av med mitt intresse av hur landet skall försvaras och med vad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HolgerDanske Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Dansk värnplikt naturligvis: Granatkasterplutonchef 1988-1990 (värnplikt 24 mdr) Granatkasterplutonchef 1990-1998 (reserv btn, tjänst 20-40 dager årlig) Tjänst vid LRRP kompani Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pal Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 24 månader? Är/var det vanligt i Danmark? Låter väldigt långt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts