Jump to content

Benstöd till AK4


Panzerfaust

Recommended Posts

Asså, när jag sköt senast så va en kapten där som jag hadde på utbilingar åså... va kvar med honom och sköt så tog han fram en ploj grej han köpt på Hobbex, ett benstöd med kläm hake som man lägger pipan i så "vilar" den bara där lixom... inget montage eller så... han visste inte om man fick ha sånt, men han trodde det då man inte monterar den... är ju pricis som man skulle ha ryggsäcken som stöd, eller?

 

Med vissa modifiktationer på stödet så är det skit bra för att va hobbex ploj... speciellt för pricksyttar/skarpskyttar med ak... liten och smidig att stoppa i ryggan eller benfickan sen... B)

 

Man har den bara på när man skjuter alltså, den sitter alltså inte fast i vapnet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eller så vilar man sin Ak-4 mot en stubbe eller gren eller vad det nu finns för något... slipper man ta med sig ett stöd som fastnar i marken efter ett par rekyler. Finns ju oftast alltid något att stödja sig emot i skog och mark. Nu har jag iof inte skjutit så mycket med AK-4or men det är min uppfattning. :banana På skjutfältet kan det ioförsig vara praktiskt.

 

Prickskytt med Ak-4?

Link to comment
Share on other sites

Sitter den inte fast på vapnet så borde (obs! min uppfattning, inget jag VET) det vara tillåtet...

 

Men det låter som om det bara är jobbigt att släpa med sig, det finns massor med stöd i terrängen... Stubbar, stenar, träd eller om det är helt rent så har du alltid din egen kropp :((

 

Tänk på SARA så går det nog bra B)

Link to comment
Share on other sites

Känner en polare som skaffade sig ett sådant benstöd. Väger inte mycket, tar inte mycket plats och är perfekt om man står i ett skyttevärn eller om man är ute på fast spaning.

En bra investering om man är skarpskytt.

 

One shot One kill :((

Link to comment
Share on other sites

Du får inte ändra din AK överhuvudtaget, du får inte ens byta axelrem (vilket många gör).

 

Om du skadar dig så gäller inte försäkrningen om du har modifierat vapnet (och byta vapenrem räknas som att modifiera vapnet).

 

Men att ha ett löst stöd tycker inte jag kan räknas som att modifiera vapnet, det borde ju bara vara att tuta och köra. Vill du släpa på det och hålla på och fippla upp och ner med det, så varsågod enligt mig.

Så länge som det inte sinkar övriga medlemmar i gruppen så har inte jag några problem med det...

Link to comment
Share on other sites

Ett löst stöd som man bara vilar vapnet på är ju inget annat än en skjutkäpp. Har svårt att tänka mig att en sådan skulle vara förbjuden.

 

MEN!

 

Är det det här stödet?

74-24-33stor.jpg

 

Det kan INTE användas på en AK4 eftersom det låser runt pipan. AK4ans pipa måste vara frilggande under all skjutning. Annars flyttas träffpunkten.

 

Stöd med skjutkäppar o dyl ska tas mot handskyddet!

Link to comment
Share on other sites

Med vissa modifiktationer på stödet så är det skit bra för att va hobbex ploj... speciellt för pricksyttar/skarpskyttar med ak... liten och smidig att stoppa i ryggan eller benfickan sen...  B)

Fundera bara på NÄR kommer du ha användning av ett sådan ???

 

ALDRIG, och skulle något av dina befäl se det så skulle du få ett, AVBRYT med pågående verksamhet, bortkastade pengar och energi.

 

Kvitterad mtrl är tillräcklig mtrl.

Link to comment
Share on other sites

Kvitterad mtrl är tillräcklig mtrl.

Så tusan heller.

 

Jag fick skaffa massor av egen utrustning p g a ovanliga mått; de kvitterade kängorna var för breda, stridsbältet gav mig ryggproblem (och vapenremmen också, för den delen), o s v. I militären ska man vara stridsduglig, och om stridsvärdet höjs avsevärt av en viss modifikation, så använder jag den.

 

Jag skaffade en engelsk vapenrem modell SA80, och använde den på min AK5 med ett par karbinhakar jag fick på förrådet - ryggproblemen upphörde, och jag kunde skjuta ordentligt igen.

 

Jag skulle skaffa en annan ryggsäck också, men muckade tyvärr innan den kunde beställas; detsamma med stridssele/väst (på den tiden hade vi ju stridsbälte).

 

Jag skaffade egna kängor eftersom de utkvitterade var för breda, så mina fötter började kollapsa.

 

Kvitterad materiel är ofta otillräcklig.

Link to comment
Share on other sites

Ett löst stöd som man bara vilar vapnet på är ju inget annat än en skjutkäpp. Har svårt att tänka mig att en sådan skulle vara förbjuden.

 

MEN!

 

Är det det här stödet?

74-24-33stor.jpg

 

Det kan INTE användas på en AK4 eftersom det låser runt pipan. AK4ans pipa måste vara frilggande under all skjutning. Annars flyttas träffpunkten.

 

Stöd med skjutkäppar o dyl ska tas mot handskyddet!

jo, det sågut så... ungefär :D

den satt i pipan japp... gick hur bra som helst. :)

Link to comment
Share on other sites

Kvitterad mtrl är tillräcklig mtrl.

Så tusan heller.

 

Jag fick skaffa massor av egen utrustning p g a ovanliga mått; de kvitterade kängorna var för breda, stridsbältet gav mig ryggproblem (och vapenremmen också, för den delen), o s v. I militären ska man vara stridsduglig, och om stridsvärdet höjs avsevärt av en viss modifikation, så använder jag den.

 

Jag skaffade en engelsk vapenrem modell SA80, och använde den på min AK5 med ett par karbinhakar jag fick på förrådet - ryggproblemen upphörde, och jag kunde skjuta ordentligt igen.

 

Jag skulle skaffa en annan ryggsäck också, men muckade tyvärr innan den kunde beställas; detsamma med stridssele/väst (på den tiden hade vi ju stridsbälte).

 

Jag skaffade egna kängor eftersom de utkvitterade var för breda, så mina fötter började kollapsa.

 

Kvitterad materiel är ofta otillräcklig.

Håller med dig...föresten kan man modifiera vapnet om närmaste chef tillåter det.

Vi har en i mitt HV komp, en som har annorlunda kolv pga av att han är dvärg, eller inte dvärg men han är typ 159cm eller nåt sånt.

 

Säger chefen att det är OK att göra så eller så så är det ju det... vi hadde folk med andravapen remmar och en fick ha egen ryggsäck.

Han får ju ta skiten om det inte är bra, hörde om en kille som har KSP 90 benstöd till sin ak4 och fick det godkännt av bataljonschefen. Han hadde då borrat i handskyddet också...

Link to comment
Share on other sites

Ett löst stöd som man bara vilar vapnet på är ju inget annat än en skjutkäpp. Har svårt att tänka mig att en sådan skulle vara förbjuden.

 

MEN!

 

Är det det här stödet?

74-24-33stor.jpg

 

Det kan INTE användas på en AK4 eftersom det låser runt pipan. AK4ans pipa måste vara frilggande under all skjutning. Annars flyttas träffpunkten.

 

Stöd med skjutkäppar o dyl ska tas mot handskyddet!

jo, det sågut så... ungefär :D

den satt i pipan japp... gick hur bra som helst. :)

Nej, nej, nej.Det går inte alls hur bra som helst.

 

AK4 har en friliggande pipa. När ett skott avlossats svänger pipan med samma princip som en stämgaffel. Får inte pipan det svängrum den behöver, vilken den INTE får med ett benstöd av den här typen, så kommer riktpunkten ändras. Detta gör stödet helt obrukbart, speciellt för en skarpskytt.

 

Detta är inget teori utan hårda fakta. Kaptenen som rekomenderade lösningen borde skickas på vidareutbildning omgående.

Link to comment
Share on other sites

Med vissa modifiktationer på stödet så är det skit bra för att va hobbex ploj... speciellt för pricksyttar/skarpskyttar med ak... liten och smidig att stoppa i ryggan eller benfickan sen...  B)

Fundera bara på NÄR kommer du ha användning av ett sådan ???

 

ALDRIG, och skulle något av dina befäl se det så skulle du få ett, AVBRYT med pågående verksamhet, bortkastade pengar och energi.

 

Kvitterad mtrl är tillräcklig mtrl.

Som skarpskytt skulle jag har rätt stor nytta av ett bra benstöd till min AK4OR. Detta skräp från Hobbex är däremot inget att ha för den uppgiften.

Link to comment
Share on other sites

Du har stöd på PSG90, och det är inte ivägen och det fasnar inte.

 

För en skytt så ska man använda det stöd som passar den skytten bäst, och det är olika till skytt till skytt.

 

I vissa fall är det kanske en stubbe eller en gren på ett träd.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Pipan sitter fast i vapnet vid patronläget. Det är oxå fäst vid manöverhuset.

Jag tror att träffbilden inte påverkas nämnbart av ett benstöd. I allafall inte med standardammunitionen.

 

Danska Hemvärnet använder ett liknande vapen (G3) dock i lite sämre kvalitet jämfört med svensktillverkade AK4:or. (Min personliga uppfattning)

De skjuter regelbundet med remstöd utan att få en sämre träffbild.

Utan att lyckas "böja" pipan.

 

Har svårt att tro att vapnets tyngd mot benstödet skulle förändra träffbilden tillräckligt mycket för att försämra precisionen.

Skulle nog märkas med annan ammunition, knappast med en kulspruteammunition som används idag.

Link to comment
Share on other sites

Den som gör sig besväret att titta lite noggrannare på en ak4 ser att manöverhantagets rör och därmed handskyddet inte sitter helt fast i pipan. Prova att ta bort handskyddet och sedan tryck lite lätt på manöverhantagets rör.

Pipan på ak4 är mao halvt friliggande.

Link to comment
Share on other sites

Jag går prick skytte utbildning ( Skarpskytt ) och där är en man som tillvärkat ett ben stöd som man fäster på handskyddet.

Och det berör inte pipan på samma sätt. :sniper:

Var kan man få tag i de benstådet någonstans ? :D

Link to comment
Share on other sites

Han får ju ta skiten om det inte är bra, hörde om en kille som har KSP 90 benstöd till sin ak4 och fick det godkännt av bataljonschefen. Han hadde då borrat i handskyddet också...

Det bedömer jag som högst osannolikt, utan kraftig modifikation hade passformen varit mycket dålig, för att inte säga obefintlig.

 

Det finns så många andra benstöd som är lättare att fästa, ex: Harris bipods (http://www.uws.com/HARRISBIPODS/HomePage.html)

Link to comment
Share on other sites

Ak4 har allt annat än friliggade pipa. jämför med ett prickskyttegevär 90 där det är minst en halv cm luft ända från patronläget och framåt.

Att om pipan påverkas så ändras träffbilden är en helt annan sak, men frågon är om man inte vinner mer i stabilitet med ett benstöd.

Mängden luft mellan handskydd och pipa har inte ett skvatt med saken att göra.

 

Handskyddet och röret för manöverhandtaget sitter inte fast i pipan. Det gör däremot remfästet. Därför ska man INTE använda remstöd eller stöd mot pipan med en AK4.

 

Visst vinner du i stabilitet med ett benstöd, med det är helt utan nytta eftersom träffbilden inte kommer bara exakt lika dan när du skjuter utan samma benstöd. Eller hade du tänkt skottställa efter varje stödbyte?

 

Detta är ju något av det mest grundläggande när det gäller skytte med AK4. Förvånande att det finns så mycket irrläror om det här.

Link to comment
Share on other sites

Guzz69

 

En fråga där..är det en spärr som du måste trycka in för att få in

benstölden sedan??

 

Själv har jag en varijant av benstöd samt att polaren har en special

tillvärkad kolv i hårdplast som han med in6 nycklar kan höja och säkan

kindplattan med..samt en snabbrem till detta också

 

Och den kör han med i Hemvärnet och det har varit lite diskution

om detta men han har fått ha kvar det när han har varit på övning

samt batövningar som vi haft..Kan oxå tillägga att det blir ett kanon

vapen att ha prickskytte med .

 

 

//Livhusaren :D

Edited by Livhusaren
Link to comment
Share on other sites

Ak4 har allt annat än friliggade pipa. jämför med ett prickskyttegevär 90 där det är minst en halv cm luft ända från patronläget och framåt.

Att om pipan påverkas så ändras träffbilden är en helt annan sak, men frågon är om man inte vinner mer i stabilitet med ett benstöd.

Mängden luft mellan handskydd och pipa har inte ett skvatt med saken att göra.

 

Handskyddet och röret för manöverhandtaget sitter inte fast i pipan. Det gör däremot remfästet. Därför ska man INTE använda remstöd eller stöd mot pipan med en AK4.

 

Visst vinner du i stabilitet med ett benstöd, med det är helt utan nytta eftersom träffbilden inte kommer bara exakt lika dan när du skjuter utan samma benstöd. Eller hade du tänkt skottställa efter varje stödbyte?

 

Detta är ju något av det mest grundläggande när det gäller skytte med AK4. Förvånande att det finns så mycket irrläror om det här.

Naturligt vis kan man använda remstöd till Ak 4, det gäller bara att ha rätt sort.

Syftet med remmen är att avlasta musklerna, ha en rem som sitter mellan handen och överarmen.

Har själva en sådan och det fungerar utmärkt. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu förstår jag varför vi inom Hv inte får ut mer utrustning än vi får.

Det skulle inte finnas tid till att öva då samtilga soldater skulle sitta hemma och modifiera utr. som köpts in för dyra pengar.

Tänk att vissa inte har lämnat "skruvasönder" stadiet efter sig än.

Undrar hur dom gjorde i lumpen?

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig...föresten kan man modifiera vapnet om närmaste chef tillåter det.

Vi har en i mitt HV komp, en som har annorlunda kolv pga av att han är dvärg, eller inte dvärg men han är typ 159cm eller nåt sånt.

 

Säger chefen att det är OK att göra så eller så så är det ju det... vi hadde folk med andravapen remmar och en fick ha egen ryggsäck.

Han får ju ta skiten om det inte är bra, hörde om en kille som har KSP 90 benstöd till sin ak4 och fick det godkännt av bataljonschefen. Han hadde då borrat i handskyddet också...

När det gäller ryggsäckar kan förbandschef medge avsteg från reglementerad utrustning.

 

När det gäller vapen får man inte ändra någonting själv.

 

Vapenremmar har jag ingenting emot att folk byter, likaså att en vapentekniker monterar (på Ak4 delar ut en färdigmodifierad kolv) ett kortare axelstöd. Vapenteknikern har då förmodligen tillstånd från Hkv och känner till aktuella bestämmelser rörande detta. Men att själv modifiera kolvar och handskydd är verboten.

 

Dessutom räcker det inte med beslut från närmaste chef, det skulle i fallet skyttesoldat vara gruppchefen eller omgångschefen. Beslut om vad som får modifieras och monteras på vapnen beslutas av Hkv och materielen anskaffas i sin tur av FMV, inte av enskild soldat.

 

Visst blir det chefen som får ta skiten, men det betyder inte i sin tur att det är OK.

Link to comment
Share on other sites

Ett löst stöd som man bara vilar vapnet på är ju inget annat än en skjutkäpp. Har svårt att tänka mig att en sådan skulle vara förbjuden.

 

MEN!

 

Är det det här stödet?

74-24-33stor.jpg

 

Det kan INTE användas på en AK4 eftersom det låser runt pipan. AK4ans pipa måste vara frilggande under all skjutning. Annars flyttas träffpunkten.

 

Stöd med skjutkäppar o dyl ska tas mot handskyddet!

jo, det sågut så... ungefär :)

den satt i pipan japp... gick hur bra som helst. :)

Nej, nej, nej.Det går inte alls hur bra som helst.

 

AK4 har en friliggande pipa. När ett skott avlossats svänger pipan med samma princip som en stämgaffel. Får inte pipan det svängrum den behöver, vilken den INTE får med ett benstöd av den här typen, så kommer riktpunkten ändras. Detta gör stödet helt obrukbart, speciellt för en skarpskytt.

 

Detta är inget teori utan hårda fakta. Kaptenen som rekomenderade lösningen borde skickas på vidareutbildning omgående.

ah... okej, kanske därför första skottet satt i mitten med dom andra vandrade stadigt uppåt? kan ju ha med det att göra...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...