Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

BODYBUILDING

LYNX

Recommended Posts

Posted
Hur vet man hur mycket man borde äta? Trial-and-error eller finns det lämpliga gränsvärden beroende på ungefär hur fysiskt aktiv man är?

Inaktiv människa eller någon som kör lättare träning några gånger i veckan för att må bra. Jobbar inte med något fysiskt. Minst 0,8 g protein/kg kroppsvikt och dag vilket de flesta redan äter.

Konditionsträning, fotboll och liknande aktiviteter samt antagligen grovjobbare minst 1,5-1,8 g/ kg. Här missar många utom grovjobbarna som gör av med mycket mat ändå och på sätt täcker behovet.

Styrketräning, kraftsport mm 1,6-2,2 g/kg. De som tränat ett tag har lärt sig detta men nybörjare brukar falera.

Kroppsvikten beräknas utan fett om man är överviktigt men har man normalt hull så gör det ingen större skillnad och då kan man räkna på totala kroppsvikten.

Dessa värden är vad man kommit fram till som krävs för att träna på dessa nivåer det finns dock flera som hävdar att man bör ligga högre av olika skäl och jag tycker många av deras argument är bra men att satsa på 4-5 g/kg när man styrketränar för att det är kul är totalt onödigt i rent träningsyfte enligt mig. Sen är ju mat gott iofs :)

Vad gäller fett finns det lägsta nivåer som kroppen måste ha vilket de flesta uppnår utan problem sen finns det idag inga rekommendationer som verkar vettiga, i alla fall inte som jag sett. Kondiitonsidrottare äter ofta för lite fett för bästa prestation men exakt hur mycket de ska äta få man väl kolla varje diet för sig.

Det vanliga att man ska äta mycket fisk, rapsolja mm och minska på det mättade fettet är ju antagligen ganska bra det också.

Kolhydrater är det som de flesta som tränar reglera utefter vad de vill uppnå, träningsmängd osv. Här gäller det att äta långsamma kolhydrater som bas, lite medelsnabba då och då samt kanske snabba direkt efter träningen.

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply
Posted
Det gör jag gärna i en privat diskussion med dig, men avstår i detta forum...men så mycket kan jag säga att det rör sig om 2 st. Är lite förvånad att du reagerar så kraftigt, tillhör du den kategorin människor som tycker att folk ska tro att detta bara förekommer i forna öststaterna?  MB

Bör väl poängtera att det inte är någon på detta forum jag menar, om det inte förekommer att folk skriver om sig själva i tredje person förstås... :)

Du kommer med antydningar om "tveksamheter" på ett öppet forum, när jag ber dig

att precisera dig så vill du göra det privat. Tycker du att det är ett korrekt uppförande?!

Svensk lagstiftning fungerar som så att för att bli dömd för ett brott krävs det rättegång

där åklagaren lägger fram bevis som styrker kriminellhandling. tycker du att det är fel?!

Då jag förmodar att du har bevis för dina beskyllningar så varför inte skriva det här?

Eller är det så att du TROR det du påstår, är det ok att döma kroppsbyggare

på egna antaganden?

Som svar på fråga så "tycker" jag ingenting om vad folk ska tro på gällande öst.

Men jag tycker det är FEGT att komma med grundlösa(?) anklagelser!

Guest mange
Posted
Du kommer med antydningar om "tveksamheter" på ett öppet forum, när jag ber dig

att precisera dig så vill du göra det privat. Tycker du att det är ett korrekt uppförande?!

Svensk lagstiftning fungerar som så att för att bli dömd för ett brott krävs det rättegång

där åklagaren lägger fram bevis som styrker kriminellhandling. tycker du att det är fel?!

Då jag förmodar att du har bevis för dina beskyllningar så varför inte skriva det här?

Eller är det så att du TROR det du påstår, är det ok att döma kroppsbyggare

på egna antaganden?

Som svar på fråga så "tycker" jag ingenting om vad folk ska tro på gällande öst.

Men jag tycker det är FEGT att komma med grundlösa(?) anklagelser!

Anledningen till att jag tyckte att vi kunde föra en diskussion på ett privat plan var att jag inte är ute efter att hänga ut ngn, om du tycker att det är ett inkorrekt uppförande får det stå för dig.

Kopplingen till Svensk lagstiftning är jag inte riktigt med på då jag inte pekat ut en specifik individ på detta öppna forum, och vem har sagt att jag dömer någon? För allt du vet så kanske jag är en stor förespråkare vad gäller as.

Detsamma gäller för de sk anklagelserna -Jag anklagar INGEN, eftersom jag inte bryr mig om vad andra gör med sina kroppar. Den är deras egendom. Du har tolkat det jag skrev som f-n läser bibeln. Vi kan föra den här diskussionen tills den lede kommer och avlöser oss.....men för mig är den avslutad.

Jag omformulerar min rekommendation till er som vill ha kul på gymmet: Snegla inte på grannen utan bestäm er för vad ni vill uppnå och så tränar ni mot detta mål :ak:

Posted
Anledningen till att jag tyckte att vi kunde föra en diskussion på ett privat plan var att jag inte är ute efter att hänga ut ngn, om du tycker att det är ett inkorrekt uppförande får det stå för dig.

Kopplingen till Svensk lagstiftning är jag inte riktigt med på då jag inte pekat ut en specifik individ på detta öppna forum, och vem har sagt att jag dömer någon? För allt du vet så kanske jag är en stor förespråkare vad gäller as.

Detsamma gäller för de sk anklagelserna -Jag anklagar INGEN, eftersom jag inte bryr mig om vad andra gör med sina kroppar. Den är deras egendom. Du har tolkat det jag skrev som f-n läser bibeln. Vi kan föra den här diskussionen tills den lede kommer och avlöser oss.....men för mig är den avslutad.

Jag omformulerar min rekommendation till er som vill ha kul på gymmet: Snegla inte på grannen utan bestäm er för vad ni vill uppnå och så tränar ni mot detta mål  :)

Du hängde ut 2 killar av tre möjliga som som du själv SA sa fanns på tråden.

3 killar som har sina namn i vissa inlägg.

OM du som du skriver, inte är ute efter att pekafinger så skulle du INTE

överhuvudtaget dra upp dessa 3 individer.

Sen att du inte pekat ut vilka 2 du menar innebär att läsarna "kollar snett"

på SAMTLIGA namn. "Vem kan det vara?!"

Anabola Steroider ÄR olagligt! Att påstå att någon gör det är samma sak

som att berätta att dom är kriminella. Jag anser det vara en anklagelse!

Min parallell till rättsväsendet handlade om att man är OSKYLDIG

till motsatsen är bevisad.

"då jag inte pekat ut en specifik individ"

Nej det har du inte gjort, du har pekat ut 3 !!!

UTAN BEVIS

• Forumsledning
Posted

woha.. chill aight !

Passa er för vad ni säger till varandra och resten. Det finns de som inte är intresserade av varken "pillersnubbar" eller rykten/påståenden/möjligheter om nått sånt... Jag bland annat!

so droppa det här ... vad ni gör via PM är upp till er...

Säg vad NI personligen tycker hela tiden istället för att ifråga sätta en annan, och den som en närmar sig påhopp med kommentarer som folk tar illa vid sig ligger mindre bra till...

/ Kimster BlåGul (som försöker vara på jymmet så ofta han kan och ja, jag käkar proteintjofräspulvermumbojumbo.. vet inte om det blir bra men det ser tufft ut ) :)

Posted

Uppfattat !!

Ber Blågul & övriga läsare om ursäkt för en meningslös debatt....MB

LYNX: Är kanske lite seg men det sista inlägget tinade allt, nu hajar jag vad du menade :Malaj: det var definitivt inte min mening....sorry

Posted
Uppfattat !!

Ber Blågul & övriga läsare om ursäkt för en meningslös debatt....MB

LYNX: Är kanske lite seg men det sista inlägget tinade allt, nu hajar jag vad du menade  :2guns:  det var definitivt inte min mening....sorry

Inga problem :D

Förstod från början vad du menade men jag hade LITE svårt för

ditt upplägg.

Skriv så det ryker o HA DET BÄST!!! :D

• 1 month later...
Posted

Lyfter upp den här tråden igen då jag har en fråga.

Har just varit och kört ett hårt tvåtimmarspass på gymmet.

Frågan är nu... är det vettigt att äta ett ordentligt mål mat nu, den här tiden på kvällen eller ska man satsa på typ proteindrink??? Är så grymt hungrig.

Käkade middag vid 18-snåret.

Posted
Lyfter upp den här tråden igen då jag har en fråga.

Har just varit och kört ett hårt tvåtimmarspass på gymmet.

Frågan är nu... är det vettigt att äta ett ordentligt mål mat nu, den här tiden på kvällen eller ska man satsa på typ proteindrink??? Är så grymt hungrig.

Käkade middag vid 18-snåret.

Dina hormon nivåer kan inte hållas i maximalt läge i 2 timmar, ca 70 minuter är ett bra riktvärde på din träningstid.. efter det så förminskas hormon nivåerna och du tjänar faktist nästan ingenting på att träna mer utöver det..

Sedan där efter ska du Som sagt, ta med dig en Gainer eller en Protein + (banan) till gymmet.. och ta det direkt efter träningen ca 0-30 min.....

Efteråt så bör du verkligen äta en riktigt mål mat också inom 1 timme efter träning, det är här alla gör fel att man glömmer kylskåpet, spisen och näringen från fast föda... pulvret är kosttillskott så som det låter och ersätter inte en riktig måltid t.o.m. twinlab o dem större företagen informerar om detta ...

Glöm fan inte heller på att käka rikligt med protein och långa kolisar...

en normal person bör äta. Vikt * 0.8 g protein, en tränande bör äta mellan 1.5-3g * vikt.. ex.. väger 70 kg, = 70 * 2 = 140 g protte eller mer.. tänk inte typ jag kan dricka 2 gainers nu o sen har jag åtmindstone fått i mig en ca 100g protte.. är helt fel.. kroppen kan maximalt ta upp ca 35g protein åtgången och mer vid behov efter träning..

Lycka till! hoppas jag har predikat färdigt med min stora käft ,O

:huh:

Posted
Dina hormon nivåer kan inte hållas i maximalt läge i 2 timmar, ca 70 minuter är ett bra riktvärde på din träningstid.. efter det så förminskas hormon nivåerna och du tjänar faktist nästan ingenting på att träna mer utöver det..

Glöm fan inte heller på att käka rikligt med protein och långa kolisar...

Tack för ett bra faktabaserat inlägg!

Med risk för att uppfattas som en besserwiser/brorduktig tänkte

jag komma lite "andra" fakta.

1. Ett styrketräningspass bör inte överstiga 50-60 min.

Om vi bortser från hormonkurvan ( vilken i och för sig är viktig )

så är det mest kritiska att efter ca en timma så har kroppens

glykogendepå ( näringen/energin ) tömts. När det har hänt så

tar det ca 2 tim att fylla på ( för kroppen att omvandla näring till

energi ) den efter näringsintaget.

Klarspråk: Överstiger du träningstiden hamnar kroppen i ett

katabolt ( muskelnedbrytande ) tillstånd.

2. Helt korrekt ska man äta långsamma kolhydrat under större delen

av dagen. ENDA tillfället då snabba kolhydrater ( te.x riskakor ) ska/bör

förekomma är DIREKT efter träningspasset. På det sättet tar du upp proteindrinken bättre, annars kommer kroppen att omvandla en del av

proteinet till energi istället för att "lägga det" på musklerna.

Jag har haft den stora äran att få lära mig av kompetenta killar.

En av dom är Shawn Ray.

ray_shown_24.jpgray_shown_110.sized.JPG

Posted

Hoppla... Här har det stormat...

Lynx! Du anar inte hur många gånger jag suttit med telefonen i handen för att slå dig en signal för lite råd... Men som vanligt kommer annan skit emellan... Nåja, vi kanske hörs en dag!

Jag tycker för övrigt att det är jävligt märkligt att man ALLTID blir sjuk när man har en bra period av träning med lite tryck i musklerna... :baskerPa:

Posted
TACK GODE GUD FÖR PROTEINPULVER :((

( Det underlättar att jag är sponsrad )

Läste igenom tråden i sin helhet - och vad finner jag... Du är sponsrad... Fan, vad avundsjuk jag blir! Men, men... Någon dag kanske "mannen där uppe med skägg" hör min bön...? Mycket pengar blir det!

Vill du dela med dig av din sponsring så... :baskerPa::D

Posted

LYNX: Nja... glykogenförråden i kroppen tar inte slut så snabbt av styrketräning, däremot lokalt i musklerna är det ganska tomt. Levern har ju faktiskt en del kvar efter en timme och längre än det. :D

Sen tar det ju inte två timmar att fylla på efter träningen heller, kör man snabba kolisar så går det ganska snabbt. Jag har kollat på några tester av sportdryck där man har nästan helt fullt i musklerna efter en timme. (Kommer inte ihåg exakta siffrorna just nu men kan kolla upp det.)

Dock tycker även jag att det kan räcka med en dryg timme på gymet i alla fall oavsett vad som händer rent fysiologiskt. (Gäller byggning och friskvård, andra sysselsättningar kan ha andra tidsramar.).

Greenman: Kroppen kan ta upp mycket mer än 35 g protein åt gången, kroppen tar upp större delen av allt protein man äter. Vad som sen händer med det är en annan fråga.

Posted
LYNX: Nja... glykogenförråden i kroppen tar inte slut så snabbt av styrketräning, däremot lokalt i musklerna är det ganska tomt. Levern har ju faktiskt en del kvar efter en timme och längre än det. :)

Sen tar det ju inte två timmar att fylla på efter träningen heller, kör man snabba kolisar så går det ganska snabbt. Jag har kollat på några tester av sportdryck där man har nästan helt fullt i musklerna efter en timme. (Kommer inte ihåg exakta siffrorna just nu men kan kolla upp det.)

Dock tycker även jag att det kan räcka med en dryg timme på gymet i alla fall oavsett vad som händer rent fysiologiskt. (Gäller byggning och friskvård, andra sysselsättningar kan ha andra tidsramar.).

Greenman: Kroppen kan ta upp mycket mer än 35 g protein åt gången, kroppen tar upp större delen av allt protein man äter. Vad som sen händer med det är en annan fråga.

Skulle gärna vilja veta varför kroppen kan ta upp mer? visserligen så tar väl kroppen upp det mesta men det går ut från ena eller andra hålet till slut utan att brytas ner som näring till musklerna, tycker du ska beskriva mer faktabaserat varför du tror eller tycker så...

:((

Posted
Skulle gärna vilja veta varför kroppen kan ta upp mer?  visserligen så tar väl kroppen upp det mesta men det går ut från ena eller andra hålet till slut utan att brytas ner som näring till musklerna, tycker du ska beskriva mer faktabaserat varför du tror eller tycker så...

;-)

Kroppen tar upp nästan allt protein, en viss procent passerar tarmen utan att tas upp men denna del är procentuellt ungefär lika stor oavsett hur mycket protein man äter. Inom rimliga gränser kanske man ska tillägga, äter jag 1000 g protein i en måltid så går nog en hel del till spillo då magen/tarmkanalen inte är van vid så stora mängder. Jag har dock svårt att se att någon normal människa överhuvudtaget lyckas äta 1000 g protein i en måltid :D

Det protein som man inte gör av med för att underhålla och bygga upp kroppen omvandlas till bränsle för kroppen, vid denna process går det dock åt en del energi i själva omvandligen så man kan inte jämföra t ex 100 kcal från kolhydrater och 100 kcal från protein utan det krävs några procent mer kalorier från protein för att man ska få ut samma mängd energi i kroppen.

Har man detta i åtanke så är det ganska lätt att se att man tar upp allt protein genom att byta ut kalorier från fett eller kolhydrater i ett eller flera mål mot protein och se vad som händer, lägger man på några procent kalorier extra från protein så tappar man inte i vikt.

Detta är ett ganska förenklat sätt att testa men ger ju i alla fall en bra bild hur kroppen funkar i praktiken.

Detta att man bara tar upp en viss mängd runt 30-35 g i varje mål är en väldigt vanlig myt som tyvärr även förekommer i vissa lite äldre läroböcker samt på utbildningar i kostrådgivning och liknande. På högskolor i USA har de tydligen även problem med att detta inte är helt bort men de som gått inriktningar där kost ingår i Sverige har fått lära sig det som jag säger. I alla fall alla som jag har pratat med.

Om man själv äter fem mål om dan samt försöker få i sig 200-250 g protein så är detta ju ganska svårt om man bara kan ta upp 30-40 g protein per måltid för övrigt. :)

Därmed inte sagt att man ska äta massor av protein för att kunna bygga bättre, det som blir över går ju till bränsle och både kolhydrater och fett har andra bra egenskaper som man kanske missar om man äter för lite av dessa. Det gäller som vanligt att äta lagom av det mesta både för hälsan och träningsresultaten.

Posted

Hmm vet inte vem som är ute och cyklar men jag trodde att det fanns en gräns, när man har högt proteinvärde i kroppen utsöndrar kroppen proteinet så resten pissas eller skits ut, proteinets utsöndrade syra kan ha en tendens att lukta Ammoniak lukt som kroppen svettas ut....

måste få det bekräftat hoppas någon annan intressant lärorik person trädar in i diskussionen och verifierar detta.. max ca 35g vid varje tillfälle (2-3 dje timme) eller kan man ta upp oändligt mycket på engång..

Posted

Greenman: Det bildas mycket riktigt restprodukter (Uria) när man bryter ner protein till energi, det är det som man kan känna som en ammoniaklukt från urinen och även till viss del från svett mm.

Det är dock inte allt protein som försvinner utan bara restprodukterna.

Posted

Tränar en del själv, dock nästan aldrig med vikter, men tänker nästan aldrig på vad jag käkar, utom att jag försöker äta nyttigt och inte för mycket fett, samt lite kolhydratladdning inför stora utmaningar.

Men den här diskussionen är lite mer intressant än jag trodde. Jag har två frågor:

i) För en sån som mig, som inte vill imponera på någon på gymmet men ändå se ut "ungefär normal, men mer åt det vältränade hållet", hur viktigt är det att räkna proteinintag och sånt? Skulle jag se bättre resultat om jag la ner lite tanke?

ii) Är allt arbete med käk, kosttillskott och sånt något som gör det extra intressant, eller är det bara jobbigt?

Posted
i) För en sån som mig, som inte vill imponera på någon på gymmet men ändå se ut "ungefär normal, men mer åt det vältränade hållet", hur viktigt är det att räkna proteinintag och sånt? Skulle jag se bättre resultat om jag la ner lite tanke?

ii) Är allt arbete med käk, kosttillskott och sånt något som gör det extra intressant, eller är det bara jobbigt?

1. Jag skulle vilja säga att proteinintaget ÄR viktigare än vad man tror. Oavsett om du lyfter vikter eller ej. Det är kroppens byggstenar och dina muskler behöver dessa, ofta i en högre grad än vad man i allmänhet tror.

2. Jag tycker absolut att kostläran, arbetet med att försöka äta rätt och bra kosttillskott har ökat intresset för mig. Det är jäkligt intressant hur man kan förändra sina resultat med relativt små förändringar i kosten. Att man sedan mår bättre och förhoppningsvis ser bättre ut är ju ren bonus. Du kan träna rätt och äta fel, då kommer du se mindre resultat än om du skulle träna fel och äta rätt. Som tränande vill man ju ha resultat och när man får det sporras motivationen och intresset för träningen.

Posted

i) Äter du regelbundet och "bra mat" så gör det nog ingen större skillnad för dina mål. De flesta människor får i sig tillräcklig med protein i den vanliga maten, det är kanske om man gör en hårdsatsning som man ska räkna efter och se att man når upp till en bra nivå (Som varierar mellan olika människor så det är inte så enkelt som att bara räkna.).

Ska man gå ner i vikt så är det kanske viktigare att räkna lite däremot då man har mindre marginaler att leka med men så länge man inte talar om en tävlingsdeff så kan det räcka med att äta samma mat som tidigare men att dra bort lite fett och lite kolhudrater och röra sig lite mer.

Jag har tappat ca 14 kg på 7 månader på ett sådant upplägg och tappade bara marginellt med styrka under tiden, det hade nog gått snabbare med ett uträknat upplägg och massor av förbränningsträningen men jag hade ingen brådska. :)

Tränar man ofta så kan det vara bra att ta snabba kolhydrater samt protein direkt efter träningen, i kosttillskottsform eller några frallor och tonfisk har ingen större betydelse det heller innan man hamnar på hårdsatsningsnivån.

Godis, saft och kakor är helt klart underskattat när det gäller återhämtningen :angry:, lite protein till det och så är man klar.

För 50 år sedan fanns ju inte så många tillskott (Jo steroiderna fanns ju men var inte så vanliga.) och de blev stora och starka på den tiden också.

ii) Ska man på en gång börja äta allt rätt så blir det en ganska stor omställning så det är bättre att gradvis ändra på vad man äter. Chansen att man orka fortsätta att äta bra är då större och efter ett tag blir det ju en vana att äta rätt mat.

T ex så kan man tänka efter vilka mål under dagen man tycker är sämst ur kostsynpunkt samt när man under dagen känner sig trött.

Äter man dålig frukost och förbättrar den så har man tjänat mycket under hela dagen, när man väl är van att äta frukost så ger man sig på nästa delmål osv. Det tar lite längre tid men man lär känna sin kropp och hur den reagerar mycket bättre och som redan sagt så har det blivit en vana vilket innebär att man kommer att fortsätta med det.

Det är ju inte mer komplicerat att laga god och nyttig mat än att laga annan mat och att ha en viss koll på vad allt innehåller sitter ju numera i ryggmärgen, sen ska man kanske inte se till att bli för strikt heller.

Det är alltså inget farligt att äta sin pizza eller hamburgare då och då bara man äter nyttigt merparten av tiden. Att äta familjemiddag eller gå bort på fest kommer inte heller det att förstöra något vad gäller träningen förutsatt att man inte kolkar i sig några flaskor vin vid en sådan middag :lol:

Kosttillskott är ju mest bara för att man är så lat at man inte orkar komponera och äta bra mat varje mål :)

Undantaget är i samband med träningen för återhämtning och vid en eventuell deff.

Posted
Jag har tappat ca 14 kg på 7 månader på ett sådant upplägg och tappade bara marginellt med styrka under tiden, det hade nog gått snabbare med ett uträknat upplägg och massor av förbränningsträningen men jag hade ingen brådska.

Härligt resultat! Perfekt att du inte hade bråttom, helt rätt att inte minska mer än nåt halvkilo i veckan. Imponerad.

Kosttillskott är ju mest bara för att man är så lat at man inte orkar komponera och äta bra mat varje mål

Undantaget är i samband med träningen för återhämtning och vid en eventuell deff.

Måste få försvara kosttillskotten, helt perfekt med måltidsersättare alá RXfuel när man jobbar 8 timmar om dagen och sedan skall gå direkt och plugga extra på kvällen. Det ÄR jobbigt att laga 3 mål (minst) om dagen och packa ner, men jag vet, jag är lat... :)

Viktigaste vad gäller kosttillskott är helt klart proteinet direkt efter styrkepasset tillsammans med lite snabba kolhydrater. Sedan har jag mycket bra erfarenhet av Omega 3 tillskott.

men vad gäller tillskott, keep it simple... de kommer inte ge några enorma genvägar eller göra träningen enklare...

Posted

Väldigt intressant post. Har läst allt som skrivits och lärde mig faktiskt en del.

Jag har spelade fotboll i 10 år men slutade för några år sedan 4 för att vara exakt, märkte då att min kondition sjönk direkt och datorn tog över vilket varken jag eller min kropp gillade så pappa tyckte jag skulle ta tag i det igen och komma igång igen.

Nu styrketränar jag 3 gånger i veckan, springer 3-4 ggr och gympa i skolan två gånger i veckan. Det låter väldigt mycket men jag granskas rätt noga av kompisarna på gymmet som hjälper mig och kollar så jag inte övertränar migsjälv vilket resulterar i negativt resultat :blink:

Det enda jag är rädd för är nog att jag äter inte tillräckligt nyttig mat och den mat jag behöver så är det då värt att köpa sådant pulver som innehåller proteiner eller vad det nu var? Just nu äter jag frukost, middag i skolan, middag när jag kommer hem lite senare vid 5-6 tiden och sedan en rätt kraftig kvällsmat.

Posted

Så mycket som du tränar, vilket jag också gjorde vid 14 års åldern, i princip lika ofta och lika mycket som du va jag jävligt smal..

rekommenderar dig att köpa både gainers/protein/creatin/l-glutamin samt Mivi totalplus som innehåller dem flesta vitaminer människan känner till :blink:

www.gymgrossisten.com

www.ast-ss.se

jag har köpt från gymgrossisten ett X antal gånger dem har hyffsade priser samt närbutik i sthlm..

Star´s produkter är billiga dem använder jag och är helt dugliga..

räkna med att lägga ut ca 1000:- och det räcker i ca 2 månader om du använder det med sunt förnuft.. go strong go big , go boy!

Posted

Någon som har någon erfarenhet av att köpa tillskott från Maxx Bodybuilding? De verkar ha ganska bra priser, vet dock inte vad det är för kvalité på grejerna. Deras mail verkar inte funka iallafall.

Posted

Vad ska man med tillskott till......drick minst 2 liter mjölkproduket/dag + vanlig husmanskost och eventuellt vanliga Vitamin/Mineraltabletter.....detta räcker bra -kroppen kan inte lagra proteiner, utan extra proteiner blir bara vanligt fett.

Posted

Dricker man 2 liter mjölk varje dag kan man inte må så bra till slut, man överskrider vitamin A intaget jävligt mycket, och vassle och kasein protein är inte samma sak..

1l mjölk om dagen, är dugligt då får du tillräckligt med vitaminer så som Jod, vitamin A, Kalcium, järn..

nästan så som snabba kolhydrater och långsamma kolhydrater, ett snabbt exempel på en beskrivning av vassle jämnfört mot kasein...

Gillar inte alls när diskussioner spårar ur med idiot fakta och synpunkter, har ni något oviktigt att diskutera så håll den för er själva..

jag spelar inte över om att jag kan mycket eller så någon som tycker jag har helt fel kan ju skriva det, men kom inte med idiot kommentarer..

ÄT BLY!

Posted

Hammar: Maxx fick dåligt rykte pga att de inte skötte om sitt forum och det urartade totalt på slutet, hur de är att handla från har jag ingen aning men funkar inte mailen så verkar det ju inte så positivt. Har inte kollat vilka produkter de har.

Vilka märken man ska handla vill jag inte ge mig in på då det alltid urartar samt kanske inte är något för just det här forumet. Finns andra forum t ex det på www.kolozzeum.com som handlar om sådant. OBS! De säljer ju själva kosttillskott så de är ju part i målet vilket man får ta hänsyn till.

Vilka produkter man bör ta och inte urartar nästan alltid också men jag kan göra ett försök.

Det krävs inga tillskott för att bli stor, stark, explosiv osv det funkar utmärkt ändå.

Mat är alltid grunden till bra träningsresultat, äter man inte bra så spelar det ingen roll vad man stoppar i sig för tillskott. Jämför med ett husbygge, glömmer man att lägga grunden så blir det svårt att bygga något hållbart.

Bor man fortfarande hemma och har fri tillgång till mat så är det ju dumt att lägga ut massor av pengar på tillskott t ex. Gratis är bra! :D

Vill man vara bekväm så är proteinpulver ett enkelt sätt att få i sig just protein, mycket bekvämt t o m och räknar man på det så är det inte så mycket dyrare än mat ibland t o m billigare men man missar ju annat som den vanliga maten tillför vad gäller näringsämnen. Denna avvägning får man göra själv men i början är det ju svårt då man inte vet vad man missar så lite pulver och mycket mat brukar vara bra.

En gainer innehåller snabba kolhydrater och protein och tränar man mycket så är det ett bra sätt att återladda kroppens kolhydratföråd samt tillföra protein när det gör som mest nytta.

Finns olika teorier om vad en gainer ska innehålla men en bas gainer brukar innehålla vassleprotein och en snabb kolhydratkälla, maltodextrin och/eller druvsocker. Det funkar med andra ord lika bra att köpa ett vassleprotein och tillsätta kolhydraterna själv så spar man några kronor på det.

Gainers bör inte användas vid några andra tillfällen än i samband med träningen, om man inte har någon sjukdom som kräver att man får i sig extra näring eller för vissa elitidrottare inom uthållighetsporter men de vet nog själva vad de behöver.

Kreatin ger en viss viktökning samt att man blir lite starkare och uthålligare på gymet, det är inget jag skulle använda under de första åren då det är bättre att låta kroppena anpassa sig till den styrkeökning som blir naturligt utan att "boosta" påverkan. Senor och ligament växer ju inte snabbare bara för att man tar kreatin så då kan de halka efter t ex.

Ca 10-20 % av alla som testar kreatin får liten eller ingen effekt alls av kreatin enligt den sista rapporten jag kollade på, teorin var då att de redan hade så höga halten kreatin i kroppen att det inte gjorde någon skillnad att tillföra mer dvs mycket bra för deras träning.

Den enklaste "formen" av kreatin i tillskott är kreatinmonohydrat som det kan vara lämpligt att testa först, sen när man lärt sig hur man reagerar på det så kan man testa andra varianter.

Finns inget som tyder på att kreatin har några allvarliga biverkningar, man kan få problem med magen men det går över om man slutar med ta kreatinen.

Glutamin finns enligt mig ingen orsak att använda om man äter tillräckligt med mat och protein i övrigt, möjligtvis undantaget någon som sysslar med elitlångdistans eller tävlingsdeffar. För militärt bruk skulle jag kanske kunna tänka mig det då det ju stärker immunförsvaret om man inte får tillräckligt att äta, iofs tror jag man mår bättre om man får något att tugga på i en sådan situation.

Numera kostar det inte så mycket så vill man använda det ändå så gör det ju ingen skada, inte vad jag har kunnat utröna i alla fall (Jag har läst ett antal utdrag ur och även hela rapporter om glutamin, sist jag räknade efter så hade jag läst ett 50-tal totalt.)

Sen finns det en enorm djungel med övriga kosttillskott och där finns det ett fåtal produkter som ger viss effekt men den brukar vara så liten att det bara är om man har något tävlingsmål som det kan vara befogat, om ens då. Hur många hundra kronor är en ökad fettförbränning på 0,5 % värd t ex ?

Finns även en rad gråzonspreparat som kan ge problem vid ett eventuellt drog- eller dopingtest så man måste läsa på ordentligt innan man testar okända produkter.

T ex inom försvaret förekommer det ju tester och det vore ju lite klantigt att bli av med tjänsten /jobbet pga att man stoppat i sig något "jättebra" piller.

Kosttillskottssammanfattning:

1 Mat inklusive grönsaker och frukt

2 Mer grönsaker och frukt

3 Mat

4 Gainer/protein och kolhydrater vid träningen

5 Mat

6 Proteinpulver

7 Kreatin

8 Mat

9 Massor av annat med varierande resultat, pris och så vidare.

Posted
LYNX: Nja... glykogenförråden i kroppen tar inte slut så snabbt av styrketräning, däremot lokalt i musklerna är det ganska tomt. Levern har ju faktiskt en del kvar efter en timme och längre än det. :clap:

Angående glykogen så försökte jag förklara på ett lättförståligt sätt.

Men för övrigt så är det du skriver korrekt. Personligen "tömmer"

jag min kropp relativt snabbt. Kör man skiten ur sig så att man

spyr/svimmar försvinner också energin snabbare är om man

visslande kör några hantelcurls.

Nej det tar inte 2 tim att fylla på *depåerna om man fyller med snabba

kolhydrater, men det är inte meningen att dom ska användas till att

FYLLA UPP *d med. Den mest kritiska tidpunkten på dygnet är just timman

efter träningen, att då ha kört slut på energin har jag fått lära mig är helt fel.

OBS. Alla har vi olika mål och "vanor", jag har lärt mig av några "halvduktiga"

killar och försöker att härma dom. Shawn Ray te.x lever på byggning ( proffs )

så jag försöker att lyssna på vad han säger, det har funkat "hyfsat" för mig.

:baskerPa:

Posted
Hoppla... Här har det stormat...

Lynx! Du anar inte hur många gånger jag suttit med telefonen i handen för att slå dig en signal för lite råd... Men som vanligt kommer annan skit emellan... Nåja, vi kanske hörs en dag!

Jag tycker för övrigt att det är jävligt märkligt att man ALLTID blir sjuk när man har en bra period av träning med lite tryck i musklerna...  :rocketl:

Var hälsad broder :sniper: .

En förklaring kan vara att hård träning bryter ner immunförsvaret

så att sjukdomar får bättre fäste. Personlig aktar jag mig för

att "ta i", på så sätt slipper man duscha efter träningen.

( Egentligen klarar jag inte av smärtan av hård träning

men det erkänner jag ALDRIG. :baskerPa: )

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...