Jump to content

Allvarligt talat

dxl

Recommended Posts

Posted

Jag vet att det är ett uttjatat ämne (så om blågul vill ta bort så förstår jag) och jag vet att "utrustningen inte gör soldaten"

MEN utrustning skapar endå förtroende och gammal eller obefintlig utrustning skapar bara dålig moral och sänker förtroendet.

Så varför får inte HV fordon.

Varför satsar man inte lite extra på de som faktiskt vill vara med.

Varför låter man inte utbilda skyddsvakter som kan vara med (och få betalt) när t.ex FMLOG ska köra sina grejer.

Varför kan inte Swedint utarbeta något system som gör att grupper/plutoner som har hög uppslutning och gör bra ifrån sig kan åka utomlands ihop.

Varför får HV bara begagnade grejer.

Måste det vara så att man vill ha ett hemvärn (och därför snackar sig varm om dess fördelar) men samtidigt inte satsar på det.

Måste det vara så att man offrar en helg bara för att något högdjur ska få glänsa men sedan inte får någon uppskattning.

(Pratade lite med några utav våra nordiska grannar där HV faktiskt är prestige och något som det satsas på, därav denna tråden.)

(edit stavfel)

Posted

För att alla politiker inte vill ha ett försvar men ändå vill...? Och med det beskärningar inom ekonomin som tilldelas försvaret.

Man blir bara deprimerad när man tänker på vad som händer med och inom försvarsmakten nuförtiden. 8-/

Posted

kan ju hålla med tillviss del i ditt inlägg men fordon (minibussar) får vi ju låna när vi behöver visst dom är inte 4X4 men det skulle nog gå att få fram sådana om viljan finnes.

ny matr. är ju faktis på G till HV rödpunktsikte,bärsystem 2000,

BASKER 8-/:ph34r: m.m.

Posted

Vårt Hv-område har blivit tilldelat fordon. Vi har modern utrustning som duger. När rödpunkten kommer skall vi kunna verka ännu bättre. Jag tillhör en insatspluton och jag känner att det blir bara bättre och bättre.... 8-/

:ph34r: I min pluton utbildas alla till skyddsvakter och får dessutom utbildning i eskort vilket gör att vi faktiskt är ute och åker skarpt då och då.... :ph34r:

-----------------------------------------------------

Istället för att skriva ett nytt inlägg direkt under det befintliga kan du använda "Ändra"-knappen som finns längst upp till höger i inlägget.

The Swede

BLÅGUL

Posted
ny matr. är ju faktis på G till HV rödpunktsikte,bärsystem 2000,

BASKER :Malaj:  :camo: m.m.

Bah! Basker till HV tycker jag är fullständigt bortkastade pengar... Hur ofta kommer den att användas? Högvakt och mer? Typ aldrig

Min högst personliga uppfattning är att basker hör till SF som har gjort ett baskerprov, och det har inte jag (visserligen ett antal ruskigt hård soldatprov som kanske hade kunnat räknas... Men det var inga baskerprov!)

Så jag kommer inte att sätta på mig en basker! (såvida jag inte gör fn tjänst och får en där förstås... =)

Angående mtrl till hv...

Jag tycker att den är sådär... Visst, vi har M90 allihop (i mitt kompani), och alla har hjälm 90 och skyddsmask 90 och det är bra!

Ingen har stridsvästen eller sommarkängorna (iaf inte fått de från förrådet) och det är inte så bra.

HV får inte ut flaskhållaren till dricksflaskan och det suger fetanka!

Men jag skulle bli väldigt lycklig om vi kunde få ut bärsystem 2000, men det har vi inte hört något om...

Posted

Nya bärsystemet har jag inte hört något om :Malaj:

Men insats kompanierna får den förmodligen först.

Jag är med i ett vanligt HV och vi har inte fått hjälmen än.

Sen kan man ju säga att vi får basker osv.

Nu är det HV, rödpunktssiktet lär vi inte få se förens 2005-2006 eler något sådant... vet man ju hur det blir.

hjälmen vart lovad -99 när jag gick med i HV.

Är det ngåon som vet vad som händer med Siktet till ak4an nu när rödpunktssiktet kommer? ska skaprskyttarna finnas kvär med ak4 med optiken även fast prickskyttegevär 90 kommer och ak4rödpunktssikte?

Har hört delade meningar om det. en sa att det ska finnas 2 optiska sikten till ak4an på varje kompani även fast rödpunkten kommer, för den skall tydligen inte ha förstoring. medan andra säger att PSG90 tar över den delen helt. någon som hört nåt?

Posted

Det är bara att inse, Armén består till 80% av fotsoldater utan samordning. Detta är skrämmande. Om det skall trösta att vi får låna minibussar så är det en klen tröst. Vi hade en fordonstransport vid våran senaste övning, jag satt i tätbilen och "Hoppsan, de skjuter på oss med Ksp och Grg. hmm, undrar om vi överlevde" Visst utrustning är bra, vi har fått ut nästan hela 90 systemet. Men utan någon sort av pansar så GÅR jag hellre till objekten. F-n, en gammal KP bil hade juh räckt, men nä då.

"Vi kan nte ge något användbart till Hemvärnet, det kan ju gå sönder." :Malaj:

Nåja, nu har jag spytt galla tillräckligt. Eller har jag det???

Posted

Jag kan tänka mig varför inte HV får några fordon. Det skulle betyda mer körning (och mycket buskörning), mer slitage, mer utgifter. Då HV inte har mekaniker och reservdelar kommer det att bli närmaste förband som får ta hand om fordonen.

Posted

Jo, denna tråd känns som om den inte tar upp något nytt...

Jag måste bara påpeka att de som är med i instatsplutoner och Hv i Stockholmsområdet (bl.a. LG-gruppen) faktiskt har bättre utrustning, så personer som är med i dessa kan väl sluta att "skryta" om vad de har... Se över hela landet istället, och det finns behov...

Basker vet ju alla att en del inte tycker om och en del tycker om, så det är ju bara att skippa den diskussionen. Och bärsystem och hjälm-90, och kanske fordon, kommer ju inom sinom tid, så den diskussionen behövs inte heller. Och alla vet att försvaret har pissigt med pengar, så den diskussionen kan dras in...

• Forumsledning
Posted

Nu har tydligen inte alla det så knapert. Vissa har fått ut bra mycket matriel och vissa har inte.

Min pluton har det mesta istort sett. Det som saknas är Bärsystem2000 men det ligger på listan. Resten har vi. Fordon finns märkta till min pluton 3st tgb21. Nu är jag medveten om att de kommer att plockas bort efterhand pga av nån idiottest som nån viss VPL-blabla gjorde

Det handlar istället kanske mer om en orättvis fördelning.

Varför låter man inte utbilda skyddsvakter som kan vara med (och få betalt) när t.ex FMLOG ska köra sina grejer.

Detta bedrivs redan på flera ställen. Vi gör det sen 2år tillbaka.

Nej jag skulle inte vilja påstå att vi bara får begagnat. AK4B är ju nått helt nytt vi får så det kan man ju inte klaga på heller. RA180 och GN1 och KDN är matriell som vi lyckats få tag på.

Vissa HV förband ska ju få stridsbåtar också Här nere ska de få både E och H varianten.

Sammanfattat; tror jag inte det ser så dumt ut. Det går lite trögt och fördelningen kanske e orättvist, men inte fan e vi bortglömda.

Posted

På mitt kompani har vi inte på långa vägar fått ut all materiel men inte klagar jag för det. Det som jag är bekymrad är fordonsläget. Vi får mer och mer rörliga uppgifter men inget bra sätt att röra oss på. Tgb 21 är ju bra mycket bättre än minibuss som är jävligt knepig att ta sig ur plus att den saknar Ksp fäste. Fast det är klart, när det väl gäller så kan man nog modifiera dessa så att det passar.

(Hade sett coolt ut med en grönmålad minibuss med signaturanpassad kammo, 2 Ksp-lavetter samt bortskuret tak.) :D

Posted

Jag fick nyligen veta att vi skulle kunna ha hela dalarna i nödfall... dvs upp emot 30 mil... om inte mer... inte en enda bil har vi, insatskompanierna hra fordon. Men inte Good old HV.Helst hadde man velat sett en PBV... eller 5 :D

Drömma kan man...

Posted

måste säga en sak om det här med fordon tror ni inte det kommer fram riktiga grejer om det skulle börja hetta till??!!

visst man ska öva som skarpt men man får se lite realistigt på det hela.

å åka på flaket ett antal mil i tgb20 är ingen hitt det är inte100% taggade soldater som väller snubblar ur farkosten!! :P

Posted
måste säga en sak om det här med fordon tror ni inte det kommer fram riktiga grejer om det skulle börja hetta till??!!

visst man ska öva som skarpt men man får se lite realistigt på det hela.

å åka på flaket ett antal mil i tgb20 är ingen hitt det är inte100% taggade soldater som väller snubblar ur farkosten!!  :P

Jo, visst... men vi bör ju ha våra egna fordon ju, annars måste man förlita sig på ett regemente som i mitt fall ligger 20 mil bort. Det funkar ju inte i krigstid... man bör ha sin egna transport om man ska hinna fram i tid...

Posted

Fråga:Hur ser tgb 21 ut ? Eller menar ni tgb20 ? 20:an vet jag allt hur den ser ut men inte 21:an.

Posted

[OFFTOPIC]

Fråga:Hur ser tgb 21 ut ? Eller menar ni tgb20 ? 20:an vet jag allt hur den ser ut men inte 21:an.

lobo, ett tips:

SoldF.com

[/OFFTOPIC]

/Aron

Posted

Ursäkta en civilist men vad ska "vanliga" hv med fordon till och då framför allt pansar i ett skarpt läge? Min uppfattning är att hv gräver ner sig o skyddar objekt, alltså behövs inte en så stor rörlighet.

Sin personliga bil, cykel eller nått borde vara bra mycket snabbare vid skarpt läge än att åka till en samlings punkt o vänta in att alla ska komma och sen riskera att alla blir utslagna.

Mina små tankar bara, hoppas ingen tar illa upp.

edit = stavfelsnisse

Posted

Gämför med Danskarnas HV.

Vad jag har förstått så har dom liknande uppgifter som vi har.

Men endå får de ju ny utrustining och inte begagnad som vi får.

Jag är också med i en insatspluton men det arbete man gör (framförallt våran grpch) och den tacken man får är inte riktigt i fas.

Startade den här tråden som en gnälltråd efter att ha pratat med just en dansk och en norrman som är med i respektive lands HV

Posted

@wiggen: Vad skall försvaret med pansarfordon till?? SKYDD!!! Försvaret bantar och de soldater som finns kvar behövs. Är det då inte lämpligt att skydda dem till varje pris. Det är inte meningen att vi skall dö för vårat land utan att fienden skall dö för sitt. Visst, privata fordon är väl snabbt men om vi kommer till ett objekt en och en är man oerhört sårbar. Det räcker men en snubbe så kan han ju slå ut en hel pluton. Näh, samlad trupp och pansar så skulle jag känna mig säkrare i alla fall.

Och det "nya" hemvärnet gräver inte ner sig. även det "vanliga" hemvärnet (inte insats) har rörliga uppgifter. Det finns inga fasta objekt kvar, endast typobjekt.

Posted

Närå jag tror inte heller att det ser så dumt ut, att det är så himla dåligt. Men jag såg gärna att det fanns en "Lista" som gör att ALLA "insats" har samma utrustning och uniformssystem som det övriga landet, och ALLa "vanlig HV" har samma utrustning och uniformssystem som alla övriga i hela landet, från Norr till Söder. Istället som det är i dag att vissa plutoner har fått det mesta i stort sett, och andra inte.

Posted
Jag vet att det är ett uttjatat ämne (så om blågul vill ta bort så förstår jag) och jag vet att "utrustningen inte gör soldaten"

MEN utrustning skapar endå förtroende och gammal eller obefintlig utrustning skapar bara dålig moral och sänker förtroendet.

Så varför får inte HV fordon.

Varför satsar man inte lite extra på de som faktiskt vill vara med.

Varför kan inte Swedint utarbeta något system som gör att grupper/plutoner som har hög uppslutning och gör bra ifrån sig kan åka utomlands ihop.

Måste det vara så att man vill ha ett hemvärn (och därför snackar sig varm om dess fördelar) men samtidigt inte satsar på det.

Måste det vara så att man offrar en helg bara för att något högdjur ska få glänsa men sedan inte får någon uppskattning.

(Pratade lite med några utav våra nordiska grannar där HV faktiskt är prestige och något som det satsas på, därav denna tråden.)

(edit stavfel)

HV får inga fordon därför

1. vi vill inte ha dem. De kostar för mycket av vår lilla budget och de kräver att det finns hv-soldater som vårdar dem (tar mycket vårdtid).

2. Vi behöver dem inte. Märkligt att så många tror att hv på något sätt skall bedriva uppsuten strid och efterlyser ksp-fästen på minibussen :) . HV ska kunna flytta sig för att bedriva sin bevakning eller skydd på annan plats. För det ändamålet går det utmräkt att ta fram kollektivtransportbussar m m. Även i händelse av ofred.

Jag har aldrig varit på mission men jag han tänka mig att det inte är önskvärt att hela grupper eller plutoner åker gemensamt på missioner. Det blir lätt en organisastion i organisationen och där en ledare i den lilla sammansvetsade gruppen kan ta den faktiska ledningen från chefen. (Gå UGL så förstår ni vad jag menar).

Jag gick med i hv 95 och jag tycker att vi sedan dess fått massor av utrustning och det är definitivt inte bristen på utrustning som är gränssättande för vår förmåga idag. Snarare bristen på utbildning, framförallt för oss chefer samt den dåliga närvaron av hv-soldater.

Jag tycker även att det är något märkligt om folk blir mer motiverade av utrustning än av vår uppgift. Hur kommer det fungera i krig????

Uttern

Posted
HV får inga fordon därför

1. vi vill inte ha dem. De kostar för mycket av vår lilla budget och de kräver att det finns hv-soldater som vårdar dem (tar mycket vårdtid).

2. Vi behöver dem inte. Märkligt att så många tror att hv på något sätt skall bedriva uppsuten strid och efterlyser ksp-fästen på minibussen :(( . HV ska kunna flytta sig för att bedriva sin bevakning eller skydd på annan plats. För det ändamålet går det utmräkt att ta fram kollektivtransportbussar m m. Även i händelse av ofred.

Jag har aldrig varit på mission men jag han tänka mig att det inte är önskvärt att hela grupper eller plutoner åker gemensamt på missioner. Det blir lätt en organisastion i organisationen och där en ledare i den lilla sammansvetsade gruppen kan ta den faktiska ledningen från chefen. (Gå UGL så förstår ni vad jag menar).

Jag gick med i hv 95 och jag tycker att vi sedan dess fått massor av utrustning och det är definitivt inte bristen på utrustning som är gränssättande för vår förmåga idag. Snarare bristen på utbildning, framförallt för oss chefer samt den dåliga närvaron av hv-soldater.

Jag tycker även att det är något märkligt om folk blir mer motiverade av utrustning än av vår uppgift. Hur kommer det fungera i krig????

Uttern

Som jag skrev utrustning är starkt moralhöjande och begagnad utrustning är starkt moral sänkande.

Jag vet inte hur det är hos er men min pluton ska kunna genomföra eskort (utav både matriel och personer)

och komma i en minibuss när man ska eskortera en lastbil med vapen är väl inte så värst funkis.

Sedan så (i GBG iaf) så kan du ju gå så mycket utbildning du vill, men det är ingen som har koll på vad du kan, så även om du gjort 300 dagar sib så är det ingen som kommer fråga dig hur man gör även om genomsnittet är bara ett par timmar.

Och jag (och övriga i min pluton) har lätt gjort minst 100 timmar bara i år, så hos oss e det ingen dålig uppslutning.

Så varför inte SATSA lite MER på OSS som faktiskt är MOTIVERADE.

Och vad gäller budget så är det ju det jag klagar på, gämfört med våra grannländer så har vi ju inte ens en budget.

Och jag tror visst det kan vara önskvärt att en pluton/grupp som bevisligen kan det dom pysslar med åker ner.

Mycket är vunnet både genom den mentala biten (man kan varandras signaler) och man kan reptera istället för att lära nytt.

Bara för man e i samma HV grupp så betyder ju inte det att man inte kan vara social med andra. Eller?

Så som det är nu så blir man ju bara deprimerad.

Att få ett trasigt stridsbälte kanske är funkis för vissa men jag känner då inget förtroende för det.

Att få veta att all utbildning man gjort igentligen inte spelar någon roll för att i "chefens" ögon så är alla endå lika långt.

Att lägga ner en massa tid för ingenting.

Det gör en inte motiverad

Naturligtvis så skiljer sig det från område till område men vad gäller motivation så tror jag nog att den blir bättre utav ny utrustning.

Posted

Vad menar du med att vi inte har någon budget? Menar du att den är liten håller jag med dig men nog alltid finns det en budget. I min bataljon beslöt ledningen att lämna tillbaka merparten av de 20-bilar vi fått därför att de tog för stor del av bataljonens budget och det fanns inget vettigt användningsområde för dem (Ska lägga till att detta är Stockholm där det finns alternativ).

Polisen har vanlig personbilar för sin eskort. Jag tror inte att FMLOG efterfrågar eskort med stridsfordon eller liknande. Men jag måste erkänna att jag inte sysslar med eskort så min kunskap är inte så stor på detta område.

Om du går en kurs genom t ex FBU så registreras det i PLIS-systemet och din kompch ser detta. MEN kontrollera att det verkligen har registrerats ibland missar CFB den registreringen. Jag tittar ofta på mina soldaters utbildningskort (=utdrag ur PLIS-systemet) och ser och uppskattar att de utbildar sig "vid sidan av". Det är dock inte alltid så lätt att utnyttja den utbildningen inom hv. (Den kan dock vara grund för befordran inom egen "kompetensnivå" enligt HvH.

Håller helt med dig att det borde satsas mer på det som verkligen vill engagera sig men jag vill hellre se den satsningen på utbildning än på mer prylar.

Jag menar att ska vi få ett riktigt bra hv så krävs det att HELA grupper och HELA plutoner övar samtidigt. Det tror jag bara kan åstadkommas genom en radikal förändring av hv.

Låt alla göra en "repvecka" om året. Alla inom hv skall vara skyldiga infinna sig och får betalt enligt SGI-reglerna. Befälen har "ryckt in" några dagar före och förberett övningsveckan, som börjar med momentövningar och slutar med en storövning.

Uttern

Posted
Vad menar du med att vi inte har någon budget? Menar du att den är liten håller jag med dig men nog alltid finns det en budget. I min bataljon beslöt ledningen att lämna tillbaka merparten av de 20-bilar vi fått därför att de tog för stor del av bataljonens budget och det fanns inget vettigt användningsområde för dem (Ska lägga till att detta är Stockholm där det finns alternativ).

Om du går en kurs genom t ex FBU så registreras det i PLIS-systemet och din kompch ser detta. MEN kontrollera att det verkligen har registrerats ibland missar CFB den registreringen. Jag tittar ofta på mina soldaters utbildningskort (=utdrag ur PLIS-systemet) och ser och uppskattar att de utbildar sig "vid sidan av". Det är dock inte alltid så lätt att utnyttja den utbildningen inom hv. (Den kan dock vara grund för befordran inom egen "kompetensnivå" enligt HvH.

Håller helt med dig att det borde satsas mer på det som verkligen vill engagera sig men jag vill hellre se den satsningen på utbildning än på mer prylar.

Jag menar att ska vi få ett riktigt bra hv så krävs det att HELA grupper och HELA plutoner övar samtidigt. Det tror jag bara kan åstadkommas genom en radikal förändring av hv.

Låt alla göra en "repvecka" om året. Alla inom hv skall vara skyldiga infinna sig och får betalt enligt SGI-reglerna. Befälen har "ryckt in" några dagar före och förberett övningsveckan, som börjar med momentövningar och slutar med en storövning.

Uttern

Jo fast jag som e med i GBG insatspluton har ingen kompani chef, vi ligger under bataljonchefen.

Och det är ofta som folk med utbildning "hoppas över" i olika övningar.

Men som sagt det är olika tillockmed inom MD grupperna.

Det som funkar för någon är skit för någon annan :((

Men jag håller med dig i stort

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...