Jump to content

Vilse i tältet - roliga händelser i tält/fält


Recommended Posts

Guest Fågel Fenix
\\//med att han tar kniv och vedbitar för att slå oss som försöker väcka han efter en timme så vacknar han och undrar varför alla är så sura \\//..

 

 

har klippt bort lite

Våldsbenägen ?? :((:)

 

Var med om en grej under en övning för 1.3 år sedan i Skredsvik. Jag har radiopassning vilket inte var det lättaste pga trötthet. Hur som helst så ser jag att mitt pass snart är slut och väcker således min efterträdare. Han sätter sig upp och jag säger

"Du skall passa radion"

"javisst"

"Går du upp?"

"Ja"

varvid jag går och lägger mig, tänkte inte somna utan jag skulle observera kamraten så att han verkligen gick upp. Men jag somnade så fort jag la mig ned.... :D

 

Tror ni att han hade gått upp ?...nä...

(Inget tjat nu om att jag har ansvaret tills han har skrivit på...jag vet!)

 

På morgonen kommer han inte ihåg ngt... :((

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fågel Fenix, Samma sak hände för mig när jag skulle efter min vaktpost väcka vagnchefen i min vagn och säga att han skulle ta över observeringen med vagnen. Att tilläggas kan att han var också vårat plutonsbefäl och var av graden Löjtnant.

Jag går dit och väcker honom, han surar lite och muttrar varvid jag tillägger "visst är du uppe nu?" irriterat svarar han jakande jag kollar till att han går upp någorlunda och väcker även skytten som också sovde i vagnen.

Det som sen hände var att jag gick och la mig och sen vaknade vi vid reveljen kl. 6:00 som vanligt varvid Löjtnanten vill höra en väldigt bra anledning till varför jag inte gjorde min plikt och väckte han inför hans post, varvid han totalt förnekade och skytten också att jag skulle ha väckt honom.

Link to comment
Share on other sites

Har en del sköna hallucinationer.

 

Egna:

 

Kastat mig av en liten stig i ödemarken då jag tyckt mig se en polisbil med blåljus komma åkande i 100 knyck

 

Alla träd förvandlades till stora självlysande svampar

 

Alla granar ser ut som befäl, en klassiker

 

Andras:

Vi hade en kille som under övning helt plötsligt började prata amerikanska och slänga ur sig djungel och Vietnam termer till höger och vänster. Detta trots att det var vinter och typ -20 grader ute. Efter att ha beställt napalm! mot en bensinmack över radion, försvann han plötsligt från sin grupp. Efter att ha letat ca 30 min hittades han liggande på mage mitt på en stor väg utan ryggsäck och vapen. När de frågade var vapnet var svarade han: På semester. Vi hittade grejerna ca 100 meter från där han låg och killen minne av händelsen var noll när han piggnade till i värmestugan.

Link to comment
Share on other sites

Har en del sköna hallucinationer.

 

Egna:

 

Kastat mig av en liten stig i ödemarken då jag tyckt mig se en polisbil med blåljus komma åkande i 100 knyck

 

Alla träd förvandlades till stora självlysande svampar

 

Alla granar ser ut som befäl, en klassiker

 

Andras:

Vi hade en kille som under övning helt plötsligt började prata amerikanska och slänga ur sig djungel och Vietnam termer till höger och vänster. Detta trots att det var vinter och typ -20 grader ute. Efter att ha beställt napalm! mot en bensinmack över radion, försvann han plötsligt från sin grupp. Efter att ha letat ca 30 min hittades han liggande på mage mitt på en stor väg utan ryggsäck och vapen. När de frågade var vapnet var svarade han: På semester. Vi hittade grejerna ca 100 meter från där han låg och killen minne av händelsen var noll när han piggnade till i värmestugan.

hahaha, klockrent att beställa en napalmmatta till en bensinmack i 20- Sverige :=). låter nästan för bra för att va sant *asg.

 

Tänkte på en sak, om man ligger som jägare sover man alltid i enmannatält då eller får man lov att sova i stort "militärtält" med kamin o hela den biten.

Link to comment
Share on other sites

Av någon anledning var det alltid kustartilleristerna på OHS som komade ihop mest och hallucinerade under våra PLÖ:er. Jag gissar på att vi flottister var för trötta för att halucinera eller nåt.

 

En rapporterade in att USS Nimitz hade ankrat ute på en skjutbana på Rosenholm, en annan träffade på en polare som kom gående på vattnet iklädd en Peak Performance-jacka (viktig detalj) under en sträcka valbåtsrodd och en tredje upptäckte en stor, gul Caterpillar-traktor kom åkande mot båten.

Link to comment
Share on other sites

En annan grej var ju killen som efter två dygns radio passning tar en av plutonens bilar och kör iväg ett par timmar, när han kommer tillbaka så går han och lägger sig i tältet och när han vaknader så mindes han ingenting!

Link to comment
Share on other sites

Jag låg i ett 12-tält. Jag vaknade mitt i natten och såg majoren som stod och stirrade på mej. Jag ställde mej raskt upp i enskild ställning. När jag stått upp ett litet tag och eldposten började grymta, så såg jag att majoren bara var kaminröret och några strumpor... Jag la mej då ner och somnade om, på morgen så hade jag svaga minnen, från natten, om majoren i tältet...

Link to comment
Share on other sites

När jag satt eldvakt en natt på fältvaneveckan så var det en kille som började grovhångla med sin grannes fältjacka, vi snackar alltså skitmycket tunga och höga stönanden. :uzi Får väl försvara honom med att han sov...

 

En kille på min lucka får nåt psykbryt mitt i natten (en annan kille var precis på väg ut på muggen och såg detta), reser sig upp i sängen (överslaf) och tar ett kliv rätt ut åt höger, han drattar i golvet så lång han är och har synnerligen svårt att förklara varför han vaknade på golvet med ett rejält uppsvullet knä och en bula stort som ett hönsägg i pannan.

 

Samma kille drömde ofta väldigt våta drömmar om ett av våra befäl, ett kvinnligt alltså. Eftersom han hade en tendens att prata i sömnen så fick han höra många pinsamma detaljer dagen efter.

Det roligaste var dock när hon skulle kvarta i vårt tält en natt på bat-Ö1, vi andra lyckades styra så dom fick sovplatserna bredvid varandra och väntade med spänning på nattens övningar, döm av vår förvåning så var han tyst hela natten!?

Det visade sig senare att han hade hållt sig vaken av rädsla för att göra bort sig. :D

Edited by mace
Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj, ingen som upplevt den gotländska gonattkoman? Nähä, får väl dela min erfarenhet.

 

Sitter eldpost. Läser porris. Hör Masse vakna till o sätta sig upp:

(kraftig gotländsk dialekt)

 

"Au, faen va kallt däh ääh... muåste he en muåsse..."

(Aj fan vad kallt det e, måste ha en mössa)

 

Sagda soldat Masse tar då ner en ullsocka från torkställningen och försöker trä den på huvudet. Detta går ju inte riktigt som den ska, så med gotländsk kraft och mannamod tar Masse i för kung och fosterland... RITSCH! Morgonen efter undrar Nordström vem faaaaan som knullat med hans strumpa.

Link to comment
Share on other sites

Vi hade också en kille på logementet som snackade/skrek i sömnen under mekutbildning på P10.

 

 

Han hade en tendesn att efter en halvtimme efter att ha lyckats somna, klämma ur sig någonting. Mest minnesvärda var när han bara sådär skriker "F**K YOU B***H!"

 

Han sade åt min sängkamrat undertill (som pratade i sömnen med) att hålla käft. Killen under (sovandes) svarade, den andre tyckter det var bra och fortsatte sova.

 

 

Personligen har man aldrig själv kommit in i någon fältkoma. Bra eller dåligt, det vete fan.

Edited by Honken
Link to comment
Share on other sites

fältkoma i lagom mängd är bara nyttigt.. så fort man har en uppgift skärper man till sig, men när man ändå inte gör nåt äre bara att låta trollet smyga fram å rycka i ögonlocken... starkaste erfarenheten från lumpen: man klarar sig jättelänge på microsömn.

Link to comment
Share on other sites

Eldställningar

Observatörer

Bevakningsområde

Utgångspunkt för målang.

S

Am/skaderapport

Rapportera till chef

Eldställningar förbättra/växel

 

har jag för mig.....

 

UFA: utgångspunkt före Anfall

S = Samband (till sido grupp)

S = Sätt att tillkalla Chef (ialla fall i min värld)

Link to comment
Share on other sites

Alla i min grupp låg o sov utom jag o en till som sitter o pillar med lite utrustning(Detta är på logementet) när min stridsparskamrat skriker GIVAKT!!! i sömnen varefter en annan kille blixtesnabbt går upp i en liggande givakt, i sömnen. Såg lite kul ut.

Link to comment
Share on other sites

Tja, som vaktpost har man ju sett ett och annat. Jag stog och stirrade mot ett träd cirka 50 meter bort och kunde ge mig fan på att någon buse sakta lutade sig ut från trädet och tittade mot mig. Därefter lutade han sig sakta in igen. Inget dramatiskt kanske.

 

Folk som pratar i sömnen är en klassiker. Vår ställf var känd för en hel del grova uttalanden samt att ge order i sömnen. En natt sätter han sig rakt upp och beordrar mig att hämta vattendunken. Det hela känns mycket bissart eftersom han sitter upp och verkar vara vaken. Jag frågar varför och han svarar: SKIT I DET DÅ! och somnar om. Kvar sitten en mycket förbryllad Raptor som nervöst drar bössan närmre sig...

 

Ett vaktpost-par kom in i tältet en natt och svor att de hade sett ett UFO på himmlen. Nu var alla grymt trötta (fältkoma) så ni kan ju tänka er att det blev ett svalt intresse om man säger som så. Dock har de alltid hävdat att de såg ett UFO. Vem vet?

:alien:

 

En natt när jag stod eldpost med en tystlåten norrlänning så blev det mycket riktigt eldöverfall. Vi besvarar elden och ett par sekunder senare börjar det smälla innefrån grupperingsplatsen. (Vi var cirka 50 man som grupperade på samma plats, en närskyddspluton då alltså). Inget konstigt med det. Plötsligt hör vi en hes rös bakom oss:

BESÄTT ELDSTÄLLNINGARNA!!

Vad som sedan utbryter är något hämtat från en slapstick-film. Först scenariot.

 

Värnen ligger vid krönet på en grund dalgång. D.v.s. det stupar ganska brant framför värnen. Bakom värnen är det ganska tät skog med mycket undervegetation. Fienden är på andra sidan dalgången. (Dalgång... *pff* djupt dike ungefär). Första stridsparet kommer vinglande mot värnet till höger om oss. Den ena killen springer för långt och drattar ner en bit från kullen. Inget jätteklumpigt men det såg ju ganska skoj ut. Den andra killen missar värnet och trampar ner. Han däremot faller handlöst och hamnar med ett brak i botten av värnet. (Ingen fara, bortsett från blåmärken så var han OK). De båda dräller ner i värnet tillslut.

 

Bakom oss hör vi ett knak. Vi snurrar runt och ser en stor, bestämd pansarslusk komma plöjande mot vårt värn. Hjälmen på sned, grusig i ögonen. Han är med bestämda steg på väg mot vårt värn. Jag och norrlänningen överger beskjutningen och lyckas, skrikande som kvinnor, hindra den bastanta beväringen från att hoppa ner i värnet.

 

Nu hade inte alla samma tur utan på andra sidan förläggningen fick ett stridspar en snubbe i nacken efter han slängt sig ner i värnet. Mer blåmärken och okvädningsord men inget allvarligare. Därtill hade en snubbe vrickat foten på väg till värnet och en annan hade sprungit in i ett träd.

 

Kan tänka mig hur det här hade sett ut om de filmat det. :}

Nu var detta bara fältvaneveckan så vi fick bättre rutin på det hela senare.

 

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Hade sovit fruktansvärt dåligt dem senaste dagarna, mest pga en jävligt envis snuva som gjorde att 1/3 av gruppen sov på logimentet, på övningens 8 natt lyckas jag övertala två kamrater att ta mina eldposter, i utbyte tog jag 4 h timmars post utomhus men vad gör man inte för lite sammanhängande sömn... :baskerPa:

 

När jag kommer in i tältet igen sitter sitter min KB-elev eldpost, jag växlar ett par ord med honom och kontrollerar att jag inte har några poster kvar, 2 minuter senare så har jag slängt av mig all utrustning & slängt på mig min pyjamas (koma-rock & byxor) & sover som ett litet barn.

 

Givetvis blir jag väckt mitt i natten av att nån säger "din tur att vara eldpost" jag blir skit lack, jag är riktigt jävla astrött men plikten kallar, svärandes sätter jag mig upp & börjar kränga på mig all min utrustning, jag skäller ut den stackars KB eleven för att dem likt förbannat hade skrivit upp mig på eldpost listan, det tar ett bra tag innan KB'n lyckas lugna mig och förklara att jag INTE hade eldpost... lite smått förvirrad börjar jag plocka av all min utrustning igen, jag kommer ungefär halväggs sen nickar jag till, sen kommer jag på att jag måste skriva på elpostlistan!

Återligen blir det en diskussion med KB'n då han vägrar ge mig listan utan istället uppmanar mig att fortsätta sova, han förklarar än en gång att jag INTE har eldpost.

Jag är nu oehört irriterad och über trött, utan att ta av mig min utrustning somnar jag igen.

 

Drygt en kvart senare vaknade jag igen och konstanterar förtvivlat "Helvete... jag har sommnat på eldposten!!!" snabbt som fan reser jag mig upp och placerar mig på tältlådan, blicken är fortfarande grusig & jag försöker med all min kraft focusera på min klocka för att se hur mycket den är, min aktivitet avbryts när en förvånad KB kommer fram och ruskar om mig "Christianson vad fan håller du på med?", jag försöker förklara för honom att allt var lungt och manade honom att han skulle fortsätta sova men han skakar bara på huvudet och påstår att det är han som har eldposten, jag tror att han har komat ut helt och hållet så jag drar fram eldpostlistan i ett makabert försök att överbevisa honom, men blicken är fortfarande så grusig att jag inte kan läsa ens en bokstav men jag vet att jag har rätt ju..... men med lite våld och med hjälp av en annan gruppmedlem så lyckas dem övertala mig jag går och lägger mig... en en gång...

 

På klockan så hade den långa visaren bara rört sig ett halvt varv sen jag gick & la mig från första början och som om inte det var nog så hade jag tydligen vaknat och försökt ta elposten 4-5 ggr under nattens gång :}

 

snälla kompisar som inte utnytjade det :alien:

Link to comment
Share on other sites

S = Sätt att tillkalla Chef (ialla fall i min värld)

NEJ, men i "obslösa" får du gärna sätta in "ditt" S

Backar och korrigerar mig själv

 

Helt rätt

Blandade ihop OBSLÖSA och EOBUSARE

 

FFFFFFF (pansar F:en)

 

Fort

Fort

Fort

Fort

Fort

Fort

Fel

Link to comment
Share on other sites

Kom ihåg en dag under de första veckorna, då vi kommit hem från fält och låg och sov på logementet. En kille börjar gapa om att det är visition och att en fänrik skulle vara där

detta väcker mig och en kille till som flyger upp ur sängarna för att ställa oss i givakt, väl uppe stående givakt märker vi att det inte finns någon fänrik i logementet, så mycket förargade går vi och lägger oss igen. Den andre killen som kastade sig upp började även blöda ordentligt då han under natten läkt fast några sår på armbågarna i lakanen.

Killen som väckte oss mindes inget på morgonen :).

 

Sedan har man ju komat ihop en del under vissa marscher oxo.

Men värst var min stridsparskamrat som efter två dygns marsch utan någon sömn, tar ett steg över ett dike och somnar mitt i det varpå han faller rakt ner i diket och ligger där i lerigt vatten och snarkar högt. En dag senare ser säger han till mig mitt i skogen att han måste på dass borta på toaletten bredvid skjutbanan varpå han pekar ut i stora mörka skogen :D .

Link to comment
Share on other sites

Pansar f:en är

framåt, framåt, fortare framåt, fan fel, fortsätt framåt

 

Sen finns ju SAS 7 p

 

Proper

planing

&

preparation

prevents

piss-

poor

performance

 

 

Har sett en hund som sprang med oss när vi marscherade. Den var brun/vit och sprang enbart baklänges. Ingen annan såg den, konstigt nog

 

-edit- skriver som en sopa

Edited by Wehrwolf
Link to comment
Share on other sites

Pansar f:en är

framåt, framåt, fortare framåt, fan fel, fortsätt framåt

 

Sen finns ju SAS 7 p

 

Proper

planing

&

preparation

prevents

piss-

poor

performance

 

 

Har sett en hund som sprang med oss när vi marscherade. Den var brun/vit och sprang enbart baklänges. Ingen annan såg den, konstigt nog

Är man inte Pansar utan Inf så duger 7F enl tidigare inlägg, dni variant var dock mycket bättre än min, kommer att anaman den i alla fall hädan efter...

Link to comment
Share on other sites

På F-soldaternas fältvanevecka med oss GB, sista natten då vi har flyttat hela förläggningen 500 meter genom skogen i klockren ljud och ljusdiciplin skall soldaterna gå på post för första gången.

 

Darnhede, en skåning på 204 cm 114 kg :} , kommer precis in från sitt första postpass på 20 minuter, iförd fullt koma-ställ och värmehuva+björnfitta :(( skall sitta eldpost en timme.

 

Uppenbaligen tycker Darnhede att det är varmt, konstigt?! :ak:

Han tycker att det är jättevarmt i tältet och slutar omedelbart elda så det nästan dör ut. Problemet är bara att 15 andra tältmedlemmar inte delar samma åsikt, men Darnhede vägrar att elda trots att vi uppmanar honom att ta av sig kläderna.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tidigare samma kväll så är ingen direkt pigg på att få eld i kamin, men de två mest inbitna GB (jag och Bauer) ger sig fan på att här skall eldas, och mycket.

Problemet är dock att veden är sur och de två GB tar genvägar - Fotogen! :huh:

 

Vi klyver upp en hög småpinnar av veden och dräker upp de i fotogen, samt lite fotogen i kamin (den är ej tänd).

PUFF!!!, och det brinner schyst men dör ut efter någon minut. :(

Vi gör det ordentligt en gång till, men dränker in de nya pinnarna i fotogen hållandes över vattenhinken med ruska kort.

 

PUFF!!!, och det brinner nu mycket bra. Lågor sprutar ur kaminlocket och soldaterna myser i den kraftiga värmeutvecklingen. :lol::

Det hela lungnar ner sig, men kort där efter så antänds fotogenen som runnit ner i oljefatet under kaminen från första försöket.

Nu har vi en rejäl "bonfire" i tältet :} till soldaternas förskräckelse och ironi om situationen. Eldposten (jag) tar fram "ruska-korten" och drämmer till det brinnande oljefatet. Resultat: fortfarande en rejäl "bonfire" och en brinnande ruska-kort :}.

 

Fotogenen brinner upp och inget mer händer. Dock så smälte några knäppetält och liggunderlag.

 

Bauer och jag blev tilldelade "Veckan idiot" på plutonens timme för denna incident.

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant att sitta eldpost och se när folk bara reser sig upp och sitter och stirrar rakt fram i flera minuter, säger ingenting och sedan lägger sig ner igen. Nästan lite creepy faktiskt... och ingen har nått minne av det på morgonen förutom eldposten  ;)

hahahaaha! :):wacko:

Det där känner man ju igen! :angry:

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Vilse i tältet - roliga händelser i tält/fält

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...