Jump to content

Vilse i tältet - roliga händelser i tält/fält


Recommended Posts

Det här hände för ett par veckor sedan, i djupaste civila misär dessutom.

 

Min sambo vaknar på natten och upptäcker att jag snott det mesta av täcket, när hon drar till sig lite täcke skricker jag plötsligt "jävlar" och kastar mig handlöst ur sängen. Sedan försökte jag tydligen förklara det hela med att "nu kommer dom" oklart vilka. Själv vaknade jag sittandes på golvet, minst sagt förvirrad, snett ovanifrån tittade min bättre hälft ner på mig påtagligt road. Mystiskt.

 

Är säker på att "dom" är ryska sabotörer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hehehe mkt roligt att läsa här :D

 

När man nu läst allt så har jag nog kommit på hur mkt knäppa grejer man fått se under eldpost.

 

Tänker dock bara berätta (skriva) en grej.

 

Detta va under vår slutövning i aug-02 vi hade varit i fagersta och krigat till det i stålverket där, vi hade varit inne i sthlm city och haft det roligt. Det sista dygnet så skulle hela kompianiet samtidigt vara på stora sätra (livgardets anläggning för sib-övningar). Min pluton (1:a pluton) skulle vara "självmordspluton", vi skulle inta hela stora sätra. Grejen var bara att pluton 2, 3 och 4 låg där och väntade på oss.

 

Hur som helst så åkte vi patgb 203 ut i skogen ett par-tre km från stora sätra, där vi inkvarterade. Vi la oss i våra "puppor" gruppvis en bit ifrån varandra. Vi hade en fast vaktpost om två man, samt en patrullerande post om två man. Under natten så utförde vi ett antal små och stora sabotage mot de övriga plutonerna som låg och väntade på oss. Som att sno patgb 203 mitt framför ögonen på deras vaktpost. Det klipptes av snubbeltrådar till larmminor etc. Jag och min stidsparskamrat hade sista fasta posten. Vi gick på kl 04:00. Kl 04:45 skulle vi väcka alla. Strax efter vi gått på sätter sig vår löjtnant upp och gallskriker "DET KAN NI GLÖMMA ERA JÄVLAR" därefter lägger han sig igen och sover vidare. Nu blev klockan 04:45 och jag gick runt och väckte alla grupperna, jag väcker vår löjtnant sist av alla. Han sätter sig då upp, kollar på klockan och säger "du kan vänta med att väcka alla, vi sover 30 minuter till" och sedan lägger han sig igen.

?????? tänker jag, och ruskar lite på löjtnanten och ropar tyst "löjtnant, löjtnant..... LÖJTNANT" Han vaknar då till ur sin djupa dröm, kollar på klockan och muttrar sen "FÖR HELVETE HELMERSSON, JAG SA 04:45 INTE 04:55".... Jag sa, "va fan du sa ju att vi skulle vänta 30 min med att väcka, dessutom hade jag redan väckt alla och samtliga är uppe och gör sig i ordning".... Ehh jaha det har jag inget minne av....

 

,O

Link to comment
Share on other sites

I fält hände det givetvis kul saker:

 

En kille såg en finlandsfärja ute på ett fält på Myttinge. Han ville bestämt stoppa den, simma ut, klättra ombord och börja kröka. :huh:

En annan kille såg en kraschad bil i ett dike några hundra meter bort, ljusen från den krockade bilen lyste rakt upp i skyn. Ingen annan såg någon bil.

Själv lyckades jag nästan somna i en lerpöl när det skulle skjutas närlys och observeras.

 

Givetvis satt det ryssar i varenda träd när man satt post någon av de första nätterna i fält. Jag satt och stirrade på en sådan i säkert 10 minuter innan jag förståd att det inte var en spetsnäsa utan helt enkelt ett träd, och att vi förmodligen inte skulle bli påslagna eftersom vi inte hade fått ut någon am.

 

Under soldatprovet hade en kille klättrat upp i en liten (och svajig) tall ute på Korsö. Efter någon minuts observation hävdar han bestämt att fi är på ingång, och börjar bränna av lösplugg med automateld från talltoppen. Tyvärr är tallen lite klen, så den böjer sig och han håller på att ramla ner baklänges medan en hel grupp försöker att inte skratta allt för högt.

Link to comment
Share on other sites

Var på en överlevnadsutbildning förra hösten och vi blev placerade parvis i skogen med uppgift att bygga ett vindskydd. Tog i tur med uppgiften parvis och lade oss rejält trötta för att sova ett par timmar. Vaknade mitt i natten av att befälet stod och småsparkade i mitt huvud. Han undrade hur fan vi kunde bygga ett sådant fult vindskydd. Sade åt oss att göra det snyggare. Vågade inte väcka min stridskamrat som till kroppsstorleken såg ut som en amerikansk fotbollsspelare. När morgonen nalkades kom det fram att mitt sparkande befäl egentligen var en blåsande kvist. :baskerPa:

Skulle för säkerhets skull höra med vår gruppchef, hittade honom efter tag. Sittandes på ett kalhygge utanför "vårt område" han hade gått vilse i sömnen å visste inte vart han var.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Helt underbar tråd det här! :)

 

Mina bidrag kommer från fältvaneveckan bägge två. VI var belägna på Mästocka nöjesfält och campingplats och hade spenderat hela dagen och kvällen med att öva "Besätt eldställningarna!" Både tyst och under anfall...

 

Hursomhelst vaknade jag på natten av att eldposten ryckte i mitt ben och viskade "Besätt eldställningarna". Jag satte mig upp och kastade en hastig blick runt i tältet för att försäkra mig om att jag hört rätt. Mycket riktigt höll de flesta på att plocka åt sig sin stridsutrustning. Jag smög ut till värnet och satt där i en halvtimma, ensam, innan jag snög tillbaka till tältet. Till min stora förvåning låg alla och sov. Jag frågade eldposten vad som hänt. "ingenting" svarade han. Han hävdade att han inte väckt någon. Han trodde jag skulle ut & slå en sjua eller nåt...

Läskigt tänkte jag, och sov underbart resten av natten...

 

En annan gång satt jag eldpost ooch lyssnade på sömnpratarna. Plötsligt mumlar J-son, som låg precis till höger om mig, något helt osammanhängande. A-son på min vänstra sida mumlar ett lika obegripligt svar. Konversationen fortsätter i ett par sekunder, sen reser sig bägge två upp och bytar plats.

Gissa om förvirringen var total på morgonen :P

Link to comment
Share on other sites

Minnena flödar....

Lite OT, eftersom det var inne på logementet, men ändå...

Strax efter att jag somnat hördes följande konversation mellan mig och H-sen (som var vaken)

 

Jag: H-sen? H-sen?!

H-sen: Jaaa?

Jag: Gillar du wienerbröd?

H-sen: Eh...ja...

Jag: Vilken färg?

H-sen:...gula

Jag: Bra! ...zzzzzzzzzzzzzzz

 

Dagen efter var det många som frågade om jag gillade wienerbröd.... Konstigt... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ju höra en del roliga grejer i somras när vi var i Vällinge vid Hvss

På vällingetävlligen..

Sov i samma tält som ett gäng Letter..

Dom kunde prata i sömnen dom..Herregud

Kan dock inte utala något som dom vräkte ur sig men men kul va det iaf!=)

Link to comment
Share on other sites

Unde min första helgövning i FBU-U så trodde jag hela tiden, efter att vi hade gått en bit och jag var riktigt trött, att de andra i min grupp gick klädda i civila kläder. Jag såg nämligen Nike-tröjor och liknande. Skumt. Jag tyckte även att snuskburken såg ut som flygande tefat.

Link to comment
Share on other sites

På en av mina FBU-U övningar hände en riktig rolig grej.

Helt plötsligt mitt i natten sätter sig en kille upp och börjar "rota" i sina kalsonger... efter ett tag utbrister han : "Där e den juh!" .. sedan lägger han sig ner igen...allt detta i sömnen.

 

/värjan

Link to comment
Share on other sites

Alltså allvarligt talat, så här mycket har jag inte garvat på länge!  :=o

Hoppas man får uppleva något liknade själv någon gång!

 

/rebecca

Med tanke på vad du skrivit i din profil så är du garanterad en "vilse i tältet experince"

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Efter hemkomsten från slutövningen när man spenderade allmänt mycket tid med sängen så fick jag otroligt många telefonsamtal där folk slängde på luren i örat på mig, ett tag senare så undrade minst 2 polare varför jag svarat Erik Sigurd kom i telefonen och sedan slängt på. Allmänt förvirrande då jag inte mins något av det jag sagt och har haft uppfatningen att det är dom som lagt på luren.

Link to comment
Share on other sites

hahahaha Klockren tråd :D

 

Tack vare denna tråd kom jag plötsligt ihåg att när jag var scoutlärunge :Malaj: för länge länge sedan var vi ute i fältet för att ta nåt märke. Första dagen fick vi sova i 8 pers tält efter en lång promenad och hinderbana mm...En av killarna vaknade mitt i natten och började snacka om sitt favoritost, hur han äter denom han saltar eller sockrar den osv. Han pratade med oss och svarade på frågor om osten i några minuter innan han somnade. Killen kom inte ihåg nåt nästa morgon och kallades sedan dess för keso :P . Vi var max 10 år då :D.

Link to comment
Share on other sites

Sitter och snackar lumparminnen just nu och känner att jag måste dela med mig av ett!

 

Under gröntjänsten hade vi "lekt" hela jorden snurrar med tält 12 och när vi framåt fyra äntligen fick komma i bås var vii rejält trötta.En kille sov lite oroligt och under min eldpost pratar han ganska högt i sömnen och säger:

 

"Nej pappa det gör så ont, nej pappa inte en gång till"

 

Undrar vad han drömde om ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har inget minne av detta utan fick det berättat för mig efteråt.

Vi hade en större övning och jag som stf gruppchef hade befälet över halva gruppen då den andra halvan hade andra uppgifter. Jag låg och sov, kl 02 så gick jag upp tog på mig, sa till eldposten att jag skulle på ordewrgivning. Jag gick iväg och var borta ca 20minuter. Då jag kom tillbaka så hade jag två fullskriva sidor i mitt orderblock (jag har kvar dessa) Jag skrev ihop en order för morgondagen och fäste denna vid eldposthäftet och sade till eldposten om att alla skulle läsa denna då de gick på sin eldpost. Oderinnehöll beslutet att vi kl 07:00 på morgonen skulle riva förläggningen och vara klara för omgruppering kl 07:30. Klockan 06:30 blev jag väckt tillsammans med min grupp och började riva förlägningen.

Jag stog som ett fån. Jag ryckte tag i den som satt eldpost sist och frågade "VemFan har beslutat att vi ska omgruppera"

Jag fick då svaret att det stog i min order.

Som tur var fick jag tag på min PC och frågade honom var vi skulle grupper till.

Han blev som ett stort frågetecken och undrade vad jag hade knarkat. Det skulle för fan inte vara nån omgruppering. Ingen ordergivning hade getts under natten.

Lite slokörad gick jag till min grupp och meddelade detta. De tog det ganska lätt då de vara vana med att jag gav order i sömnen. Jag hade själv inget som helst minna av att jag hade gått upp. Än idag undrar jag vad jag gjorde de där 20 minuterna som jag var borta.

 

Efter den övningen så var vi lite trötta men en kamrat fick för sig att han skulle se på film långt in på natten, vilket han gjorde. Han hade sedan gått bort till ett logement 1 våning upp i kasern och knuffat en kille ur sängen där, och sagt att han skulle flytta sig från hans säng. Min kamrat hade då tydligen fått en utskällning varvid han tog sin stridspackning (vilken inte var hans utan någon i det logementets stridspackning) Gått och lagt sig i korridoren och sovit där resten av natten.

På morgonen så hade han svaga minnen av nattens händelser, men han kunde inte komma vad det var för stridspackning som han hade intill sig. Han gick upp till det logementet han hade varit på under natten och lagt in packningen.

DEt var dock så att den plutonen som hade det logementet hade åkt ut på övning och en kille där hade tappat bort sin stridspackning. När det blev klart hur allt hade gått till så skrattade både befälen och vi länge. Nån som inte skrattade var han som fick vara utan stridspackning under en hel övning.

Link to comment
Share on other sites

det är verkligen en rolig tråd. själv har jag inte varit med om så många roliga saket i tälten då jag bara har varit med på några få FBU-U helgövningar. Man jag rycker ju in till sommaren och då kommer jag säkert få uppleva en hel del roligheter.

 

Det roligast jag har varit med om hittils är:

 

Andra natten (har jag för mig) på vårna slutövning så sov en av våra ledare Fk B i mitt tält. Han sov endast iför ett par kallingar. Plötsligt stte han sig upp och sa:

Fk B: -Fan Rogemyr, vad kallt det är, elda på lite!

Jag: Ja fänrik!

Fk B: -Gott, jag måste pissa.

Sen lade han sig och sov igen och på morgonen gnällde han över att det var för varmt i tältet. Jag sade då att han hade vaknat och sagt åt mig att det var kallt. Detta hade han ingen minne av.

 

En lite annan rolig sak som också hände var att en kille helt plöstsligt satte sig upp och började birsta tänderna med sin konservöppnare :banana

 

Sen händer det också att en del bara sätter sig upp och tittar sig lite omkring och sen lägger sig ingen. Det ser gansa lustigt ut

Link to comment
Share on other sites

Säg det som inte hänt i ett tält, för många komiga soldater på för liten yta!

 

Det värsta jag har varit med om var under fältvaneveckan. Jag sitter eldpost och klockan är runt 2 på natten. Plötsligt sätter sig en kille upp kollar runt sig och säger:

"Vi skall springa vänster!!"

 

Som den oerfarna eldpost man var då och inte viste hur man skall handskas med komiga soldater så satt man som en fågel holk och undrade vad som hände. Under tiden jag sitter och funderar på det så sätter sig killen på huk och spejar runt sig.

Sen vrålar han VÄNSTER och rusar ut ur tältet!

Jag sparkar liv i han som ligger närmast och rusar efter killen efter typ 60-70 meter kommer jag i kapp honom och frågar vad han sysslar med. Inget svar. Jag säger till honom att gå och lägga sig "ja ja" svarar han och går och lägger sig.

Han kan inte minnas nåt av det men vi har skrattat många gånger åt det.

 

Länge leve fältvane veckan! :wub:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart en glockren tråd! Om man bara kunde skriva ner _hälften_ av alla makabra grejer som begav sig i Tält 20 under lumpartiden...

 

Jag har några sköna ifrån fältvaneveckorna och övningarna ute på Bodens södra skjutfält och övningen i Älvdalen:

 

Fältvecka 2, de relativt nyinryckta F-soldaternas första nätter i terrängen. Det var en av de sista morgnarna, ungefär en kvart innan väckning. ett par soldater förutom eldposten, däribland jag, hade börjat vakna till. KB-eleven och stf grpchef L-son sätter sig kvickt upp i mörkret och säger till den andra KB-eleven (som sover för den delen): "S-berg, du tar befälet över gruppen..." övriga i tältet blir förskräckta och tror att det är dags att fippla på sig grejerna och rusa ut och riva förläggningen eller något annat sattyg.. men L-son lägger sig återigen ner och sover efter några sekunder :D detta hade han alltså sagt i sömnen. han var dock inte värre än en beryktad KB på kompaniet som sades ha dragit en hel ordergivning komplett med en OBSLÖSA sovandes...

 

vår stf enhetschef blev under haubitsövningarna sedermera känd som "koma" :) ett antal månader senare under slutövningen när vår pjäsgrupp lagt sig i enskild förläggning och en av vaktposterna (jag) kommer in för att byta av, ta en eldpost och sedan sova så sätter sig L-son sig upp i sovsäcken, tittar mot mig och den som är på väg ut, och lyckas slänga ur sig "går ni ut och varnar, verkar som att de är på gång nu." jag och soldat Å kunde ju bara skratta honom i ansiktet och uppgivet fråga vad han menade. "-jomen nu viftar dom ju där ute!" han hade tydligen menat att någon av oss skulle backvarna åt ammunitionsdumpern, och vi förklarade att ingen var där ute mitt i natten.. när han själv gick post utanför tältet mellan dumper, pjäs och tgb hade han satt sig i bandvagnen, somnat och upptäckts av riktaren J som skulle avlösa honom. när dörren öppnades möttes J helt sonika av L-sons hand, hållande ett oleat, alltså ett overhead-blad och någonting som liknade "här är kartan"... :D

 

en natt hade någon hört honom säga "jag ska ut och rikta lite" (köra, inrikta och avfyra haubits 77 alltså, stf enhetsch bytte av med riktaren rätt mycket)... eftersom det var mitt i natten togs inte detta på allvar och alla fortsatte sova. på morgonen hade vi frågat honom vad han drömt för något egentligen, han svarade att han smugit iväg till pjäsen i drömmen, börjat köra och sagt "jag älskar att rikta, säg inget till J!" :P

Edited by Supervisor
Link to comment
Share on other sites

Under en HV UBK hade vi kanske sovit max 8 timmar totalt under 4 nätter. Denna sissta natten så orkade man inte äns gå tillbax till sin före detta plats i tältet efter man varit eldpost, man slocknade på närmaste lediga plats från där man satt eldpost. Först vaknar jag av att killen som låg längst in i tältet går å sätter sig som eldpost. När jag vaknar andra gången är det min tur. killen lägger sig nu som alla andra så få steg bort som möjligt från eldposten för att få några extra sekunders sömn.

När jag suttit eldpost i ca 15 minuter ser jag hur killen som jag avlöst med ett ryck flyger upp från sin nya platts och rusar med full fart bort mot andra sidan tältet, över och på utrustning och folk. När han efter att ha trampat ner och väckt de flest i tältet bromsas han upp av tältducken på andra sidan tältet. Nu försöker han leta efter utgången. Men utgången är på andra sidan tältet där jag sitter eldpost. Förbrilt letar han efter utgången, trampar på sovande folk och skricker "JÄVLA MAUSER!!" :lol:

När vi sedan får lugn på honom förklarar han att han tycket att någon hade beodrat att vi skulle besätta eldställningarna. :D

 

Skrattar än idag varje gång jag tänker på hur villsen den stackaren såg ut när han stog där å försökte tränga igenom tältduken B)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kompaniövning 1. Hovdalafältet utanför Hässleholm. Klockan är någon stans mellan 02.00 och 03.00. PB J-sson och Vpl S-sson skall byta eldpost i stabstältet.

 

J-sson: här är listan, allt är lungt.

 

S-sson: ok

 

(Det börjar röra sig längst inne i tältet där den fruktade Lt. S-bladh från 1.plut. sover på ett liggunderlag.)

 

S-bladh: aaaaaaaaa, akta, AKTA!!!!!!

 

J-sson: ??????

 

S-sson: ???????

 

S-bladh: AAAAAAA, AKTA. NI BACKAR ÖVER TÄLTET MED VAGNEN, AAAAA AKTA!!!!!!!

 

J-sson: Jag vågar f-n inte väcka honom.

 

S-sson: Vad ska vi göra.....

 

S-bladh: AAAAAAAAAAAAAA, FÖR HELVETE, AAAAAAAA, NI SER JU INTE, AAAAA

 

(Det börjar nu röra sig brevid Lt. S-bladh. Det är Lt. N-sson från 4.plut. som sträcker sig efter sin ena M/90 känga.)

 

N-sson: KÄFTEN S-BLADH !!!!!!!!!!

 

*BONGK* (i bröstet på Lt. S-Bladh)

 

S-bladh: AJ!!!, VA, nehä, ööööö, jasså, ZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte dra en historia om en kompis till mig som råkade ut för ett lite bizzart skämt, men trots att han sov (eller var yrvaken) tog det hela grymt kallt.

 

Vi är ett kompisgäng som är ute och seglar. A:sson ligger nere i kajutan och sover endast iklädd shorts. Då får M:sson ett av sina mycket bizzarra infall. Han lägger ett stycket kall kassler på A:ssons mage! A:sson vaknar, tittar på den och säger "Jaha, en kassler" och somnar lungt om.

M:sson och vi andra ser ut som fågelholkar. Jag tar bort kasslern och låter honom sova vidare. När han vaknar "på riktigt" har han inget som hellst minne av händelsen.

Link to comment
Share on other sites

Vi lyckades aldrig resa några tält att gå vilse i, vi tolkar. De stackars befälen talade ofta om att tolkar var de enda som försöker prata upp ett tält. Varje tolk är djupt övertygad om att just hans uppgift är att instruera alla de andra. Gärna med citat ur Odysséen, Julius Caesars skildringar av de galliska krigen, Okänd soldat eller annan martialisk och uppbygglig litteratur.

När vi hade fångövning med fallskärmsjägarna så bodde vi i FJS-logementet i Karlsborg medan fångarna pinades i ett läskigt värn i andra ändan av borgen.

Ett fullständigt anti-koma-minne från lumpen, var när vi var på vinterkrigsutbildning i Ånn i mars. Vi hade fått nån uppgift och slutfört uppgiften, och därmed var vi färdiga för dagen. För första gången sen augusti hade vi fritid. Det tog rätt lång tid innan vi förstod det, men jag minns än i dag den glada förvåning som spred sig bland oss svårt skadade pratsoldater när vi insåg vidden i vad som hänt.

Link to comment
Share on other sites

Under UBKn såg man ju ett å annat men det roligaste jag hört var en händelse som en kamrat berättade för mig:

 

De hade grupperingsövningar med GRK ute i skärgården. De hade bedrivit denna vht under en längre tid och blev tröttare och allt mer ofokade. I stort går det till så att så fort de landstigit så sätter man upp en arb post en bit från själva grupperingen och sätter igång.

 

Efter att ha gjort detta X antal gånger på olika öar så briste det i koncentrationen hos gruppcheferna. När de steg i land på nästa ö så sätter de i gång att gruppera. En arbetspost ska utses.

 

Stf grp C

- J-sson?

grp C

- Nej han satt ju sist!

stf grp C

- Nej jag menar VAR är J-sson?

 

De hade glömt att hämta in J-sson på den förra grupperingsplatsen... När de återvänder har han suttit och glott i ett X antal h utan att ha märkt att resten av gruppen åkt ifrån han.

Link to comment
Share on other sites

Hände under Roslagsmarschen -04.

Jag sitter eldpost. En kille sätter sig hastigt upp och tittar sig omkring. Efter en stund tar han ett vedträ och doppar ner det i vattenhinken :blink: , sedan lägger han det blöta vedträt i askan under kaminen :huh: . Efter detta somnar han och dagen efter mindes han inte ett skvatt.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Vilse i tältet - roliga händelser i tält/fält

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...