Jump to content

Vilse i tältet - roliga händelser i tält/fält


Recommended Posts

Hände en lumpar polare under GSU:n.

 

Under en natt på Logementet då soldat K var pissnödig och drömer att det är uppställning

Soldat K anhåller till fänriken: "Soldat K Anhåller om att få gå och pisa Fänrik"

Fänrik svarar: "Pisa på stället"

Vilket soldat K gör och pisar rakt ut över till närmsta säng och lyckas träffa en utav sinna kamrater i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Under min GSU är det några saker som jag kom ihåg..

 

När jag satt eldpost så satte sig en annan gb kamrat upp och stirrade på mig.. helt tyst...sen somnade han i skräddar ställning och sov fortfarande när jag gick av.

 

En annan gb kamrat lade upp foten på kaminen... tog ner den... och fortsatte sova.. resultatet blev en blodblåsa stor som en golfboll...

 

Vid ett tillfälle när vi hade larmförläggning så var det min tur att gå på... killen som gick av petade lite lätt i mig (just så pass att jag vaknade)... sa att det var min tur och lade sig... jag somnade om... vaknade en 30 minuter senare av att det var kallt som faen och med en känsla att det nog var jag som var eldpost... Hade det varit VM i eldstartning så hade jag vunnit där och då...

 

Och tillsist minns jag när vi var ute och marchade längs en väg... hade gått lång som faen och man var duktigt trött... i diket såg jag vid ett tillfälle en amerikansk soptunna (dom där av plåt) och sen såg jag en naken brud som tittade fram bakom ett träd...

Link to comment
Share on other sites

Jag har tydligen, enligt mina vänner på troppen, sjungit en sång om att alla kallar mig för "Hjälten" och att jag är den bäste av dem alla! Efter det gick jag under öknamnet "Hjälten". Det gjordes även en teckning av en superhjälte med mitt foto som ansikte med texten "Gör om, gör rätt!" i en pratbubbla eftersom jag alltid hittade skit i vapnet vid visitation av gb.

 

Vid en systemövning satte sig en kb upp och vrålade "Jävlar, vilken ribba!" och tittade på sin "ribba". Han sov för övrigt bara i t-shirt och kallingar, så alla i tältet hade redan sett den...

Link to comment
Share on other sites

Förra helgen under Halmstads HvU:s vinterslutövning hade jag tydligen helt plötsligt rest mig för att nästan skrika åt eldposten "Elda på för satan!" och sedan somnat om igen, Självklart har jag inget minne om det själv..

 

Är sådant vanligt? :camo:

Link to comment
Share on other sites

Självklart måste man ju bidra med nåt i den här tråden:

 

Under första skjutveckan med KBS, det har krigats hela dagen och halva natten. Alla sover utom undertecknad som sitter hundpasset som eldpost. Sitter och täljer en träpenis för att hålla mig vaken då plötsligt en kollega (vi kan kalla honom B.) flyger upp som ett jävla saabmål. B. känns i vaket tillstånd igen på sin granitkäke till underbett och smått vansinniga blick, i tältlyktans flacka sken ser han mest mordisk ut. :D

 

Han sveper långsamt med blicken över tältet tills den fastnar på mig. Jag ryggar instinktivt tillbaka. B. börjar vid det här laget gruffa och grymta för sig själv, och med ett uttryck av viss förvirring maka sig framåt bland fötterna på sovande KB tills han stannar vid KB V:s fötter, där han börjar böka ner sig. V. vaknar till tillräckligt för att be B. dra åt helvete och låta honom sova, varpå B. grymtar fram något i stil med "grrrmschtagit min platschrrr..." Jag upplyser B. om att han är långt åt helvete fel. Han snurrar runt och stirrar ilskt på mig och mitt pekfinger som är riktat mot tältets mörkare regioner. Han snurrar runt igen i fingrets riktning och likt en gorilla med armarna släpandes i marken rultar han tillbaka till sin plats där han kollapsar i fosterställning...

 

Det roliga med tältkoma är att det finns alltid ett vittne. :clap:

Link to comment
Share on other sites

övning med fbu-u: vi sov i knäppetält efter en dags marschande i östergötland och en kille sätter sig upp och viftar febrilt omkring sig och flämtar något om att kattugglorna är över honom. de är överallt och de bits. minnesvärd historia...

Link to comment
Share on other sites

Fältvanan för vaktpluton augusti 2002. Det är varmt som fan ute och nätterna är nästan tropiska. Vi måste ändå elda i kaminen. Jag har precis gått av mitt pass som eldpost. Somnar och sussar sött. Vaknar ca. 0300 och dryper av svett. Skrämmer slag på min polare genom att ropa "Förihelvete vad varmt det är! Ett vedträ till och du dör". Därefter somnar jag om. Detta fick jag reda på på morgonen. Soldaten som satt eldpost hade haft en vadslagning med våran GB om vem som kunde elda mest. Resultat..grabben fick hela kaminen att lysa knallröd. Det var bastu inne i vårat tält. Eldposten satt utanför tältet..halvnaken ,O med enbart huvudet innanför öppningen.

Link to comment
Share on other sites

Hahahaha! oj vilka minnen man har från det där fenonomenet.

 

Glömmer aldrig en morgon under Baskerprovet.

 

Min grupp var väldigt sena en av dagarna tillbaka till platsen där våran pluton hade sin förläggning, kl var vel halv 6 på morgonen tror jag, dom andra grupperna hade redan fått upp, eller delvis fått upp sina tält. En grupp låg redan och sov.

 

Alla var totalt slutkörda.. Zombie stämning, man stog upp, somnade och vaknade av hur man reflexmessigt tog ett stegframåt för att inte ramla i backen :/ (ni som gjort Baskerprov vet precis vad jag menar)

 

Iaf, när vi efter mkt om och men, så stog tältet där.

Vi hade precis lagt oss inne i det, fått fart på elden osv så kommer våran Löjtnant och skriker att vi inte har nån vaska o att tältlådan står 3 dm fel :P

så efter vi fixat allt så sejer fänriken "Bra, sov nu. vi väcker er om några timmar"

 

Faan va skönt tänkte vi.. och sov. Eldposten satt typ o grät :D förstår han..

 

DÅ! efter 15 minuter så hörs de vidrigaste kommandot jag vet:

 

"RIIIIIIIIIV FÖRLÄGGNINGEN!!!!!!"

 

7 sekunder, 10 svordomar och ett antal suckanden senare kommer Fk G in i tältet och börjar ropa efter våran Gruppchef B.

 

Lt G: korpal b.. KORPRAL B!..... KOOOORPRAAAAL BBBBBB!!!!!

(vi tittar på varandra och skakar till korpralen som vaknar)

Krp B: Kom?

Lt G: Följande gäller: bla bla bla bla.....

Fk G: är det uppfattat?..... KRP B!!!

Krp B: Kom?

Lt G: %&¤%&&¤!!!!!!

Krp B:.............. Kom?

 

Vi trodde Löjtnanten skulle dra kniven och döda han vid det här laget.. har aldrig sett ett sånt argt befäl under hela min värnplikt.. men nu efteråt sitter man och skrattar åt de.. hahahaha :D

 

 

:baskerPa:

 

EDIT: Staavfeel

Edited by breach
Link to comment
Share on other sites

Detta hände i skansen ombrord på en kustkorvett. Bingarna där är 3 våningar i höjd som trappsteg utefter skrovet och mitt på golvet mellan de nedersta bingarna finns ett golvfast bord.

 

Jag hade en binge längst ned och ovanför mig ligger en kamrat. Vi är till sjöss och under "tyst gång". Plötsligt vaknar jag av att min granne står upp i sin binge och mumlar osammanhängande. Han tar ett kliv rätt ut i luften, över mig, och faller handlöst de två metrarna ner på golvet och bordet. Svullet knä, stor bula och skrapsår på armarna blev resultatet. Det smäller till rätt bra i båten och i fortsättningen får han ligga i nedersta bingen när det är "tyst gång" som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Lite OT;

 

Hade varit vaken i 29 timmar, varav 16 av de timmarna spenderats på jobbet. I vilket fall som helst, så var jag en zombie när jag kom hem, och somnade innan huvudet ens rört kudden.

 

Tre timmar senare så vaknar jag av att jag hör en röst, och när jag sakta men säkert närmar mig medvetande, så inser jag att jag ligger och pratar i mobiltelefonen. Tydligen har jag ringt upp en kompis, och legat och pratat med honom i över en halvtimme! Har inget minne av att jag ringt upp personen i fråga, inte vet jag heller vad jag har sagt...

 

Mobiltelefonen förvaras nu längre ifrån sängen, efter en viss ångest att man skulle ringa upp stationsbefälet eller något liknande... Så det kan gå...

 

Mvh /Martin :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

1. Fältvaneveckan. Minus 13 grader på Hallandsås. Tältet eldas varmt som f-n. Alla är trötta men ingen kan sova pga kylan..förutom Persson. Han soman med full utrustning på. Fänrik B kommer sent på natten in för att kolla om vi sover och om eldposten är vaken. Han ser då att persson inte har tagit av sig kängorna så han sprakra till Persson ordentligt och säger åt honom att ta av sig kängorna varvid Persson svarar "Håll käft!". Fänrike B blir först skit förbannad men inser sen att Persson svamlart i sömne men fänriken fortsäter att få Persson att vakna till och ta av sig. Tillslut halvreser sig Persson upp och säger "Gå och lägg dig din dumme fan. LÅt mig sova!"

Persson har inget minne av detta och tror oss fortfarande inte.

 

2. Fältvecka 2. Fänrik B Reser sig upp i tältet och tittar på eldposten. Säger högt "Lämna av!" Fänriken står kvar en stund och tittar på eldposten. Eldposten finne situationen lite pisnam för han vet inte vad han skall göra så till slut säger han bara "Ja fänrik" varvid fänriken svara "Bra!" och lägger sig ner igen och sover vidare.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dreaden

Det händer mycket kul i tältet tycker jag när man e eldpost=D inget mer prat om det tysnadsplikt men själv brukar jag sätta mig up och prata och så det har jag märkt genom att jag har vaknat till just i det ögonblicket ganska kul fakits :D

Link to comment
Share on other sites

En episod som inträffade när vi hade utbildnings kontroll i form av en strapats övning i slutet på våran GSU. Jag har precis gått av min eldpost o ska till o sova när han som sover bredvid mig reser sig upp på alla fyra, kryper runt kamminen rycker tag i en av våra pluton sjukvårdare ruskar till så att han vaknar o frågar: Pssst, du vart är utgången? Varpå den något förvirrade nyvakne sjukvårdaren pekar o svara hövligt: Där borta, hurså? Tack då vet jag säger sömngångarn som kryper tillbaka till sin plats o somnar in igen. Han minns naturligtvis inte ett skit av dt som hänt under natten när vi senare berättar dt för honom...

Link to comment
Share on other sites

Det ända konstiga jag har varit med om var i Scouterna. Vi sov i ett vindskydd min kompis sov brevid mig. Mitt i natten vaknar jag upp med ont i huvet, detta beror på att min kudde är borta ser mig omkring och hittar kudden på min mage. På den sover min kopis snäll som jag är försöker ajg snällt lyfta bort honom när detta inte gåt(han håller i mig)så taj jag ahn i håret lyfter upp huvet rycker loss armarna och lägger tillbaks honnom så märker han ingenting. När han vaknat så minns ahn ingenting.

 

Jag ska alldrig sova mer :lol:

Link to comment
Share on other sites

en kille vaknade ståendes i sin sovsäck mitt bland b-styrkan under deras anfall, på något sätt hade han lyckats hoppa säck över 100m sovandes.

 

En annan kille skrek nåt om anfallande Fallskärmsjägare som hade stora kukar.

 

Samme kille fick vid ett annat tilfälle smör kletat på läpparna av en skämtsam kamrat, i ilska tar han sovsäcken från skåpet, hoppar ner från överslafen, springer ikapp kamraten och kastar sovsäcken på honom, sen går han och lägger sig, allt utan att vakna. :D

Link to comment
Share on other sites

För några veckor sedan på en FRO-U övn på Marma så ligger en utav mina kamrater i sin sovsäck med dragkedjan uppdragen hela vägen(och då e d ju inte så stor öppning kvar i FMs gamla säckar) och nedhasad en liten bit så han är helt instängd.

Helt plötsligt får grabben panik och börjar sprattla och grymta och lika plötsligt

skriker han "JÄVLA BÄVER" och blir helt stilla, två sekunder senare hör man med jordens ynkligaste röst "hjälp"...och sen inge mer

 

Samma person lite senare börjar prata " Jasså dom är amerikaniserade numera...jahapp..jag vill oxå ha en Beatrice"

Link to comment
Share on other sites

Det händer mycket kul i tältet tycker jag när man e eldpost=D inget mer prat om det tysnadsplikt men själv brukar jag sätta mig up och prata och så det har jag märkt genom att jag har vaknat till just i det ögonblicket ganska kul fakits  :=o

@ Dreaden

 

Sedan när har man skrivit på papper om tystnadsplikt ang saker som händer i tälten på övningar i FBU-u ??? :blink:

 

Men men, vågar/vill du inte berätta så slipper du.

 

DP :D

Link to comment
Share on other sites

måste ju själv berätta om en rätt komig sak som hände: vi hade haft fält vecka och man var ju lite komig men på lördagen när jag såv hemma vaknade jag mitt i natten och började leta efter min ak5 men den fanns inte där, senare börjar jag titta omkring och ser att jag beffiner mig hemma. :P

 

vad som hände i tältet är samma som alla andra beskrivit.

Edited by Henningsson
Link to comment
Share on other sites

Vi var på marsch mitt i natten.. Trøtta som fan var vi, och folk bærjade se saker. Pløtsligt tværstannar jag och står och tokstirrar rætt in i skogen dær jag ær fullstændigt øvertygad om att jag ser en hel pluton soldater stå och lasta av en lastbil. Denna hallucination førsvann inte førræn kamraten slæpade mig dærifrån, och nør jag æntligen vaknat till lite grann fann jag pløtsligt mig sjælv stå och glo igen, denna gång på vad jag var øvertygad om var en REN! (detta hænde i enkæpingstrakten, och vi var ensamma på skjutfæltet)

Link to comment
Share on other sites

måste ju själv berätta om en rätt komig sak som hände: vi hade haft fält vecka och man var ju lite komig men på lördagen när jag såv hemma vaknade jag mitt i natten och började leta efter min ak5 men den fanns inte där, senare börjar jag titta omkring och ser att jag beffiner mig hemma.  :P

 

vad som hände i tältet är samma som alla andra beskrivit.

Känner igen det där...

 

Än värre måste det väl vara för de som gör utlandstjänst och är hemma på leave. Jag menar, de har jag AK5 med sig/på sig 24/7 när de inte är hemma.

Link to comment
Share on other sites

Guest Old No.7

AK-fenomenet är tyvärr vanligt.

 

Hänt fler ggr att jag vaknar svettig och livrädd, VARFAN ÄR AKN ?????, jag börjar leta och pilla, är ju van att sova med älsklingen så de brukar ju ligga precis jämter, brukar sluta med att jag måste tvinga mig till att somna om och övertyga mig om att det är en dröm annars kommer jag få få fly till borneo innan Kn får reda på att jag har haft bort ak.n :wub:

 

Sen senast när jag kom hem för julledighet.

Ligger o sover så ringer telefonen, min far frågar mig vad jag gör, säger jag ligger o sover men att jag kan inte prata nu för nu kommer Fk och visiterar och sen måste jag till TSF med stormköket.(helt borta) Min far nästan skriker åt mig och för söker få mig att vakna. Tror det sluta med att jag blev lite pissed, vafan gör farsan liksom, störa när jag ska ha visitation :=o Så jag la på och somna sen om. Mor o far skratta som fan åt mig när de kom hem :lol:

Link to comment
Share on other sites

Under en övning med GBS satt jag eldpost när en av de andra började åla runt i tältet för att efter en stund åla mot öppningen, hela tiden muttrandes "Ryssen kommer, ryssen kommer!", med galen blick! :)

 

Jag fick fösa tillbaka honom till hans plats, förklara för honom att jag skulle ta hand om den lilla detaljen med Röda Armén och att han inte behövde oroa sig... :lol::D

 

 

Sen har vi ju den där grejen med SISU... *host* :)

Edited by Fu Frippe
Link to comment
Share on other sites

Under en övning med GBS satt jag eldpost när en av de andra började åla runt i tältet för att efter en stund åla mot öppningen, hela tiden muttrandes "Ryssen kommer, ryssen kommer!", med galen blick! :lol:

Där har vi ytterligare en som har fattat. Ryssen kommer allt, sooner or later, time will tell.

:):D

Link to comment
Share on other sites

Guest White Knight

Måste berätta om en konstig grej som hände mig en helt vanlig kväll på luckan. Det hade varit en ganska jobbig dag, med mycket fysiskt ansträngande arbete så jag bestämmer mig för att krypa till kojs lite tidigare än mina luckkamrater. Allt är som vanligt när jag somnar in, några putsar skor, några ser på tv, någon läser en tidning osv.

Ska bli skönt med en skön natts sömn nu tänker jag och slutkörd som jag är så somnar jag in och börjar drömma. Helt plötsligt vaknar jag till med ett ryck och sätter mig upp i sängen. Ohh shit, inte morgon nu igen! Jag ser att de andra redan gått upp och fått på sig sina uniformer och håller på med sina skor m.m. Några ligger kvar i sina sängar. Jag kastar mig ur sängen och öppnar mitt skåp, sliter ut min uniform och börjar ta på mig. När jag börjar knyta mina kängor, märker jag att de andra i luckan stannat upp och kollar konstigt på mig. Trött som jag är tänker jag inte på det. Min sängkamrat frågar mig rakt ut: -XXXX, Vad fan håller du på med!? Jag svarar irriterat: -Vaddå håller på med? Vad fan tror du? Varefter jag griper min neccesär och går mot tvättrummet. På vägen ut ur luckan frågar ytterligare en kamrat nyfiket: -Vad gör du XXXX? Jag blir ännu mer irriterad och går vidare.

Lite folk i korridoren, skönt, tänker jag. Då är det inte så trångt i tvättrummet. Och det var det inte heller, faktum är att jag var helt själv där. Skönt, tänker jag. Det brukar ju alltid vara så bökigt på mornarna annars. Jag tvättar mig lite snabbt, rakar mig och går tillbaka. Fan nu har klockjäveln i korridoren stannat igen.

När jag kommer in i logementet igen står alla och gapskrattar åt mig och då börjar jag fatta att något är fel. Efter att ha kollat på min klocka, ser jag att den bara är 23 på kvällen och att jag sovit i knappt två timmar!!! De andra i logementet var på väg att lägga sig och inte tvärtom. Jag börjar skratta med för det var verkligen konstigt gjort av mig. Det kändes lite pinsamt först, men sen var det bara roligt. Det var det absolut konstigaste jag varit med om i hela lumpen. Jag var verkligen bombsäker på att det var morgon! Komig som jag var, var det iaf skönt att krypa till kojs och sova lite till...

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Eftersom jag inte hade stridande tjänst så räknas våra veckor i tält ganska lätt. Men däremot hade vi en kille på logementet som hade för vana att köra motorcykel på natten... på samma varvtal... utan att växla... bara ett konstant monotont "öööööööööööööööö". När fanskapet andades var det ingen som lyckades räkna ut. :)

 

/J

Link to comment
Share on other sites

det har hänt flera gånger på vårt logement att folk stiger upp mitt i natten och börjar klä på sig :)

 

så nu har jag alltid min klocka fast satt på sängen när jag sover, då ser man om man ska gå upp eller inte :P

 

 

måste också berätta om när en annan logements kompis stiger upp mitt i natten och ställer sig i dörr öppningen och skriker :"vart kommer allt cp-vatten ifrån, vart kommer vattnet ifrån!" sen går han och lägger sig och kommer inte ihog att han gjorde det. (killen pratar vädigt mycket i sömnen, dvs mycket underhållande)

Edited by Henningsson
Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp

Sista natten på en hård fältvecka med mycket combat och hårt arbete så ligger vi alla nu till sängs och sover utav Guds nåde. Mitt i natten vaknar jag av det är djävulskt kallt. PÅ ngt vänster har min sovsäck försvunnit. bredvid mig ligger Soldat N, som är en hyvens prick. Han ser att jag förtvivlat letar efter min sovsäck och erbjuder sig att dela sin egen med mig. Tacksamt öpnnar jag upp sovsäcken och vi använder den som täcke.

 

När revelj kommer och jag vaknar finner jag mig själv, huttrandes, tätt omslingra sold N. Min sovsäck har transporterats tvärsöver tältet, och vi ser båda två ut som ena jävla fån. Av nattens incident minns varken jag eller sold N någonting utan får det återberättat av eldposten som med stort nöje sett mig leta efter sovsäcken. Hur jag slingrade mig ur sovsäcken och hur den hamnade på andra sidan tältet är fortfarande en gåta. :=o

Strvkomp :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var på hajk med scouterna för ett antal somrar sedan och hade gått o lagt mig en stund tidigare än alla andra efter en låååång dags tung vandring.

När en av tjejerna som sov i samma tält som mig lite senare kommer för att lägga sig ska jag tydligen ha satt mig upp o rytit åt henne att "DET ÄR FÖR HELVETE INTE MORGON ÄN KVINNA!".

Haj själv inte äns det blekaste minne av händelsen.... :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Tolkpluton på tre-fyradagars skjutvecka utanför Skövde, i slutet av GSU.

 

Tolkelev B - även kallad Tjuren från Bollnäs p g a ett jävla pannben och en fysik som räckt till kj och röjdyk om det inte vore för de tjocka glasögon som kommer att spela en viss roll i anekdoten - står utanför 20-tält och hugger ved med hälsingländsk frenesi. Orsaken till frenesin står att finna i att veden tog slut under natten tidigare, varför B är lite gramse på några av sina tältkamrater.

 

Med kungens glasögon igenimmade av kroppsansträngning och ilska över tidigare vedbrist går B in i tältet och tycker sig se tolkelev W, som inte hör till hans tältlag. B utbrister, halvt allmänförbannad och halvt med vapenbrödrajargong: "Vad gör du här, din jävel? Ska du sova här nu också?"

 

Han ångrar sig då han stillsamt blir upplyst om att det är reservofficeren och plutonsinstruktören löjtnant W som är på besök.

 

 

Samme tolkelev B var regelmässigt vid F 16 militärrestaurang 0600 varje dag för att spisa frukost, och var förbannad när han som dagelev inte fick väcka resten av tolkeleverna före 0630. En morgon kom han till matsalen tio över, och stod och bankade på porten tills han upptäckte att klockan stod på 0410. Varför han berättade det för oss andra vet jag inte riktigt...

Link to comment
Share on other sites

Fältkoman kan ta sig många skepnader...

 

En av de mest obetalbara ögonblicken för mig utspelades på en ungdomsövning på sent 80-tal. Kombinationen med en överambitiös övningsledning och icke så fältstarka GK/FK/LK-elever tog vid detta tillfälle ut sin tribut.

Nåja, troppen låg och sov i 20-tältet, varvid posten börjar rycka frenetisk i postsnöret. Eldposten väcker all personal -"Besätt eldställningarna" och tältet töms ögonblickligen. När vi väl hade hamnat i est, anmäler GK-elev N.N. från eldställningen bredvid mig:- "Jag kan inte ladda Mausern för jag hittar inte manöverhandtaget."

Så jag rullar över till hans värn, och ser killen sitta med: ja just det, en stock från eldstadsbegränsningen... Snabbt kommer svaret från mig, -"Idiot, det är ju eldstadsbegränsningen du håller i!" varpå han svarar förvånat:-"Jaså?"

 

Ridå....

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Vilse i tältet - roliga händelser i tält/fält

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...