Jump to content

Hur knyter man maskerings nät för tält

Vike1341

Recommended Posts

Lägg maskeringsnäten platt bredvid varandra. Ett maskeringsnät har normalt två sidor med öglor och två utan, så ska fyra nät sättas ihop till ett stort behöver bitarna roteras så att varje ger öglor till ena grannen och "slät" sida till den andra. Tallriken till tältet läggs i mitten (Tänk på att näten har ett korrekt "upp").

Ta första öglan från en av ytterkanterna. Snurra sedan denna mellan de båda näten in mot mitten 3-5 varv så att de vävs ihop. Slutet på öglan bör nu vara i nivå med fästet för nästa ögla. Dra ögla 2 genom toppen av ögla 1 och repetera processen, ögla 3 dras sedan genom toppen av ögla 2. Således "låses" varje ögla av sin nästkommande granne. Sista öglorna och nätet hakas sedan fast i tälttallrikens krokar. Repetera för de övriga skarvarna.

Maskeringsnäten och tallriken förbereds lämpligen i förväg och rullas ihop. Så när tältet ska resas lyfter man tältduk och maskering samtidigt.

Edited by 27Kilo
syftningsfel

• Super Administrators

SoldF sidan 316 

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/publikationer/soldf.pdf

På bilden är alltså öglorna fästa på det vänstra nätet. De träs under plastkanten på det högra nätet sen neråt.

Nästa ögla på det vänstra nätet träs upp genom ovan öglan sen runt plastkanten på det högra nätet, fortsätt med resterande öglor hela vägen ner.

Avsluta ned att sista öglan träs över det vänstra nätet innan det fästs i en tältspik motsv eller en enkel knut. 

masknät.jpg

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Nifelhel
      Hittade hos en surplushandlare reparationssats till multispektralt maskeringsnät, tillverkat av SAAB Barracuda AB.
      Jag har aldrig stött på detta förut, men så har jag under min militärtjänstgöring enbart stött på det gamla Barracudanätet.
      Jag söker efter information kring nätets kamoflageförmåga osv. Tycker att det inte borde skydda så mycket då det är glest mellan tygremsorna och att nätet är finmaskigt. Men vad vet jag, ni vet säkert mer.

Närbild, vitt papper under för att se bättre.

Hittade en bild på webben som på hur en större bit ser ut.

• By FurirJönsson
      Vad vet forumet om Taktiskt tält 10.
      golvyta?
      Höjd?
      uppvärmning?
      Hur många behövs för att resa/riva?
      PerJ
    • By syndaboken ringhölm
      Kan man ta med sig ungdoms utrusning/kläder till ett regement för tvätt eller lagning?
    • By Laddslav
      Jag satt och pillade med lite utr. som vi ska ha till ett soldatprov och när jag skulle bära fram två st Patrulltält 8 så kände jag att det ena tältet vägde nästan dubbelt så mkt som det andra tältet. Jag tog ut tälten för att kolla så ingen hade stoppat ner ett tolvtält eller liknande i påsen men visuellt så såg dom likadan ut. Så min fråga till er som kan sin sak är finns det olika typer/modeller av patrulltältet.???

//Laddis
  • Create New...