Panzerfaust Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 När jag gjorde värnplikten fick jag höra att någon tjej alldrig klarat kraven för något Jägar förband. Dvs K3 jägarna, Fsj, Fbj, K4 Jägarna, Kj osv. Och nu har jag hört motsatsen? skulle ju va tuffit om det stämmer att flicks har fullföljt en jägar utb. Hittade inte en likande tråd så jag hoppas att DENNA för leva Quote
IIHF Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 Det du hörde 98/99 på din GU var fel, vet minst EN tjej som fullföljt sin tjänst på K3. Huruvida hon fick en krigsplacering eller ej kan jag inte svara på. Jag har för mig att det var någon gång i intervallet 1994-96 hon gjorde sin värnplikt. En tuff tjej med skinn på näsan var det iallafall. Vet att det idag finns en kvinnlig kapten på K3... DP Quote
Panzerfaust Posted July 17, 2003 Author Report Posted July 17, 2003 Det du hörde 98/99 på din GU var fel, vet minst EN tjej som fullföljt sin tjänst på K3.Huruvida hon fick en krigsplacering eller ej kan jag inte svara på. Jag har för mig att det var någon gång i intervallet 1994-96 hon gjorde sin värnplikt. En tuff tjej med skinn på näsan var det iallafall. Vet att det idag finns en kvinnlig kapten på K3... DP okej, som jägare alltså? ja, men då är det så tack för svaret! Quote
Livhusaren Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 (edited) IIHF_Ref Det du säger stämmer,att det finns en kvinna som klarade hela sin GU på Jägarna tror det var Vestra Nerke Skvadron som hon gjorde detta på..annars är det bara att leta på Värnpliktsnytts hemsida där finns allt som hänt med åren, och jag har den tidningen där det står om henne. Samt att det fanns en kvinnlig Fänrik när jag låg inne 96-97 på K3 och hon var tuff den kvinnan..hade en go basröst kan jag låva. Samt att det fanns en tjej på MPJ K3 (MilitärpolisJägare) 96-97 oxå //Livhusaren Edited July 17, 2003 by Livhusaren Quote
Gotcha Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 och hon var tuff den kvinnan..hade en go basröst kan jag låva. "hon hade allt en ung man kunde önska sig: basröst, breda axlar, skepparkrans och hår på bröstet..." Quote
zylon Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 ok, något som inte har med diskussionen. Det har aldrig och kommer aldrig finnas Militärpolis-JÄGARE. Det är MP-Jakt som J står för i MPJ. SFR! Quote
jonte72 Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 ok, något som inte har med diskussionen. Det har aldrig och kommer aldrig finnas Militärpolis-JÄGARE. Det är MP-Jakt som J står för i MPJ. SFR! Men det har väl hetat MP-Jägare förut......innan det döptes om till MP-Jakt?? Quote
Panzerfaust Posted July 17, 2003 Author Report Posted July 17, 2003 ok, något som inte har med diskussionen. Det har aldrig och kommer aldrig finnas Militärpolis-JÄGARE. Det är MP-Jakt som J står för i MPJ. SFR! Men det har väl hetat MP-Jägare förut......innan det döptes om till MP-Jakt?? Jag har läst MP jägare också... officiellt alltså... En fråga bara som inte har med tråden att göra, MP JAKT! (betonar jakt) är dom på K3? trodde mpj va på livgardet? Eller gör dom bara vissa utb på K3? Quote
Grunt Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 Har papper från pliktverket där det står militärpolisjägare så det så. :P Quote
Elfgren Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 och på livgardets hemsida refererar dom till militärpolisjägare Quote
Guest Fågel Fenix Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 ok, något som inte har med diskussionen. Det har aldrig och kommer aldrig finnas Militärpolis-JÄGARE. Det är MP-Jakt som J står för i MPJ. SFR! Ja...alla är nog lika spända som jag över att få höra KÄLLAN! Quote
Doyle Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 (edited) En fråga bara som inte har med tråden att göra, MP JAKT! (betonar jakt)är dom på K3? trodde mpj va på livgardet? Eller gör dom bara vissa utb på K3? Fanns på K3 förrut. Numera bara på Livgardet. Edited July 17, 2003 by Doyle Quote
Forumsledning Kimster Posted July 17, 2003 Forumsledning Report Posted July 17, 2003 Here we go again.... Quote
Vargbroder Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Två kvinnor muckade från JBat på K3 -96. Båda var KB-elever och minst en av dem krigsplacerades på JärvBat. Hon (Bremer) var dess utom frivilliganställd (som vpl Fk) på Västra Nerike skvadron under 96/97 och läste sedan vidare. Två kvinnor ryckte in som KB-elever på livskvadron vid K3 96/97. Ingen av dem placerades vid någon JBat. En av dem avbröt sin utbildning efter godkänd utbildningskontroll. Den andra kvinnan (Gryttman) muckade efter genomförd utbildning vid MPskvadronen. Hon fortsatte sedan sin militära bana. Quote
1MPJ Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 MPJ låg tidigare på K1 och K3 och utbildades där, men man bestämmde sig tillslut av någon anledning att lägga ner utbildningen på K3 och bara utbilda på K1, numera dragonbataljonen på livgardet. MPJ utbildas nu bara på LG. Tror att sista utbildningsåret för Militärpolisjägarna på K3 var 1996. Personligen tycker jag det verkar synd att de lade ner utb. på K3 då det där fanns alla möjligheter att lätt samöva med ett sabotageförband så som FJS. Men vad vet jag vad beslutet grundades på jag är ju bara en stackars furir. Har även jag hört att det skulle funnits tjejer som klarat utb. både på Jbat och på MPJ tidigare men att det skulle varit några år sedan sist. Baskern av för dessa. Fanns det inte någon tjej på bassäk för ett tag sedan förresten, har du någon koll Doyle? sist av allt: ok, något som inte har med diskussionen. Det har aldrig och kommer aldrig finnas Militärpolis-JÄGARE. Det är MP-Jakt som J står för i MPJ. SFR! Nej detta har inget med disskussionen att göra läs HÄR 2sharps inlägg för att få Försvarsmaktens uppfattning om vilka som är jägare (de inkluderar MPJ iallfall) Vill du fortsätta den ´debatten så gör det i DEN tråden inte i den här. med vänliga Jägarhälsningar 1MPJ Quote
Livhusaren Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Fågel fenix Vill du veta mer om MPJ så kan du fråga Bengtsson på eran fbu han var den sista kullen att bli utbildad MPJ på K3 innan dom lades ner. Vargbroder Japp Bremer så hette hon var ett hårt befäl,läser hon inom militärbana eller annan?? jag tror hon var en 3.de kvinna på K3 som blivigt jägare..min bevaknings chef sa något om det när vi låg inne..stämmer detta??Och vad läser gryttman upp till nu då?? hade henne som chef under min slutövning. 1MPJ Japp det du säger stämmer helt och håller bra formulerat !! K1 där fanns MP från början sedan flyttade det ner till K3 Karlsborg för att kunna få maximal hjälp i deras utbildning, och det var både FJS och Jägarna som dom tränade mot en hel del faktis, jag själv låg inne 96-97 då oxå den sista kullen av MP/MPJ låg inne och i Mars 97 fick vi höra beskedet om att MP/MPJ skulle kanske flytta från K3 upp till K1 igen då var vi inte glada det kan jag lova er allså!! och jag hävdar än i dag med mina polare som legat på MP eller MPJ att det skulle ha legat kvar på K3 för deras utbildning skull. Det slutade tillslut med att Regementschefen Öv Lindhberg slutade. Men inne på museet så hedras MP/MPJ än i dag för deras insattser på K3 Mvh Livhusaren Quote
1MPJ Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Det slutade tillslut med att Regementschefen Öv Lindhberg slutade Låter som en j-vla soppa. Livhusaren På K3 utbildades väl både MP-kompai (MP) och MP-skvadron (MPJ)? Vi hade ett par hundförare hos oss som gjorde rep.utbildning som legat på K3 96. Fick veta en del av dem, det verkade jävligt bra på K3 av det jag hört från dem. En annan kul grej, på uppställningar och så, deras baskrar har ju tre kronerna i sig medan våra har cg16 märket inte direkt likformigt Skulle förövrigt gärna se det där museet, man får väl ta och palla sig upp till Karlsborg nu under sommaren någon gång. mvh 1MPJ Quote
Doyle Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Har även jag hört att det skulle funnits tjejer som klarat utb. både på Jbat och på MPJ tidigare men att det skulle varit några år sedan sist. Baskern av för dessa. Fanns det inte någon tjej på bassäk för ett tag sedan förresten, har du någon koll Doyle? Jorå, vi har haft en kvinnlig vpl. Hon har studerat vidare och är nu anställd inom FM. Vet inte om det nämts tidigare då jag inte orkar läsa igenom denna dyng-tråd, men MPJ hade en kvinnlig vpl även 2000. Quote
Livhusaren Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 1MPJ Japp soppa var bara förnamnet..som sagt i mars 97 fick vi veta det och i slutet av juni var det klart att MP/MPJ skulle flytta..samt att S2 signalisterna på 6.e och 7.de kompaniet skulle flytta upp till S1 i Enköping om det är där S1 ligger. Men det var att ÖV Lindhberg ville ha K3 till en ända stor familj FJS.Jägarna.MP/MPJ men så blev ju inte fallet så det var grymt! Ja deras utbildning var jäkligt bra för att dom hade dom rätta träningsmöjligheterna mot FJS samt Jägarna så det kunde inte bli bättre träning för dom.. Jo jag vet en som var uppe på K1 under en tid och han var hundförare på MP 96-97 Jimmy Begtsson heter han har även varit i Bosnien en klock ren gubbe det.. själv var jag en del nere på Hundgården på K3 och hälsade på. han nämde kanske inte något om våran fruktade hund "Börje" K3 fasa Säg till när du tänker åka upp så kanske jag följer med upp var där uppe nu för 8:e året i rad och det kommer fortsätta. //Livhusaren Quote
Vysotskij Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Två kvinnor muckade från JBat på K3 -96. Båda var KB-elever och minst en av dem krigsplacerades på JärvBat. Hon (Bremer) var dess utom frivilliganställd (som vpl Fk) på Västra Nerike skvadron under 96/97 och läste sedan vidare. Två kvinnor ryckte in som KB-elever på livskvadron vid K3 96/97. Ingen av dem placerades vid någon JBat. En av dem avbröt sin utbildning efter godkänd utbildningskontroll. Den andra kvinnan (Gryttman) muckade efter genomförd utbildning vid MPskvadronen. Hon fortsatte sedan sin militära bana. Om någon av de nämnda kvinnorna skulle läsa detta vill jag betyga min stora respekt och glädje över att ni tog er igenom K 3 KBS och jägar-/mp-utbildning. Är ni kvar i FM är det ännu bättre. Quote
Fredin Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 ok, något som inte har med diskussionen. Det har aldrig och kommer aldrig finnas Militärpolis-JÄGARE. Det är MP-Jakt som J står för i MPJ. SFR! NEJ vad fel du har! det heter fortfarande JÄGARE och Jakt har det aldrig hetat. Quote
IB2 Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Lägg ner för h****** Ni kommer aldrig att enas om vad J står för genom att bolla frågan fram och tillbaka. Om båda sidor väljer att studera försvarsmaktens webbplatser så torde någon part skamset kasta rök och dra sig bakåt. Kan vi andra slippa stöta på frågan i alla trådar? Snälla? Quote
Livhusaren Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 (edited) IB2 Kan säga att när jag uppnade min pärm där jag har info från alla möjliga förband med krav ..mm Så för att reda ut denna frågan om MilitärpolisJägare samt JAKT! så står det så här i mina papper som är taget från fakta från en killes hemsida som är från K3 tiden och så här står det i förklaringen. Det senaste rycktet gällande ett eventuellt namnbyte. På K1 har det diskuterats att byta namn till antingen "Antisabotage eller MilitärpolisJägare. Officiellt har ju namnet varit MPSKV (Militärpolis skvadron) eller MP-Jakt (MilitärpolisJakt) Ett namnbyte skulle tydligare markera skilnaden mellan mpskv och mpkomp. MEN!! tyvärr är nästan all information om MPJ hemliga så informationen är tagen från K3´s informationsblad B) Så nu hoppas jag att alla vi har rett ut detta om MP och MPJ //Livhusaren Edited July 18, 2003 by Livhusaren Quote
LeadHead Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 När ni pratar om tjejer som jägare på K3, snackar ni då FJS eller något annat som t.ex. undbataljonen? Quote
Axial Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Har könet någon relevans egentligen ? Det sant jämlika samhället kommer att uppstå den dag folk diskuterar personer, inte personernas kön. En soldat ska bedömas efter duglighet och prestation, inte efter kön. Quote
bäfver Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Har könet någon relevans egentligen ?Det sant jämlika samhället kommer att uppstå den dag folk diskuterar personer, inte personernas kön. En soldat ska bedömas efter duglighet och prestation, inte efter kön. Självklart ska man inte bedömma folk efter deras kön. Men tjejer har ju sämre fysiska förutsättningar (svårare att blir stor och stark) än killar för att klara av tex en jägarutbildning. Därför blir man ju lite impad av dessa stål brudar... Quote
Guest järv Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Klarar sig tjejer igenom en jägarutbildning så är den för lätt. Det är min åsikt. Quote
Amfibieslusken Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Klarar sig tjejer igenom en jägarutbildning så är den för lätt. Det är min åsikt. Hur jävla rå-puckad är du egentligen som gör ett sådant inlägg???? Quote
Guest järv Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Klarar sig tjejer igenom en jägarutbildning så är den för lätt. Det är min åsikt. Hur jävla rå-puckad är du egentligen som gör ett sådant inlägg???? Jaha, du får väl anmäla mig till Margareta Winberg eller Mona Sahlin då. Jag tänker inte ta någon diskussion i det här ämnet i öppet forum eftersom det kommer att spåra ur direkt. Quote
Recommended Posts