TEN Posted July 27, 2003 Author Report Posted July 27, 2003 (edited) Uppskattningsvis är höjden ca 4 m Edited July 27, 2003 by TEN Quote
rhdf Posted July 27, 2003 Report Posted July 27, 2003 om det ointe är en strålkastarplats ... kan det vara någon form av LV plats hmmm.. den där var lurig Quote
TEN Posted July 27, 2003 Author Report Posted July 27, 2003 kan det vara någon form av LV plats we have a winner Quote
rhdf Posted July 27, 2003 Report Posted July 27, 2003 hehe den var klurig * väntar på nästa bild* Quote
APC-mannen Posted August 5, 2003 Report Posted August 5, 2003 (edited) Vad är detta då? Edited August 5, 2003 by APC-mannen Quote
Klinken Posted August 5, 2003 Report Posted August 5, 2003 (edited) Det är tornet i en 12/70-pjäs.......!! Fridens liljor // Fk Klinken Edit: Svarade för snabbt.....såg fel på storleken....jag ändrar mig och säger att det är en 7.5/57 (Fan....nu är jag osäker) Edited August 5, 2003 by Fk Klinken Quote
Gotcha Posted August 5, 2003 Report Posted August 5, 2003 Det är tornet i en 12/70-pjäs.......!! Fridens liljor // Fk Klinken Edit: Svarade för snabbt.....såg fel på storleken....jag ändrar mig och säger att det är en 7.5/57 (Fan....nu är jag osäker) Fan! Jag har varit ute på jobb!! Den kunde jag ju rätt fort.. Quote
Klinken Posted August 5, 2003 Report Posted August 5, 2003 Fk Klinken Äger ju inte!!!! Vad menar du? Fridens liljor // Fk Klinken Quote
Gotcha Posted August 5, 2003 Report Posted August 5, 2003 Vad menar du? Jag tror han menar att han behöver stå på pannan en stund. B) Quote
Azan_Gb Posted August 6, 2003 Report Posted August 6, 2003 (edited) Fk Klinken Äger ju inte!!!! Vad menar du? Fridens liljor // Fk Klinken Jag menar motsatsen. Du äger i "det här spelet". Edit: Du är duktig Edited August 6, 2003 by Azan_Gb Quote
Klinken Posted August 6, 2003 Report Posted August 6, 2003 Aha....då fattar jag! Hänger inte riktigt med i sånt där datasnack....1337 H4xX0r Fridens liljor // Fk Klinken Quote
Bruun Posted August 25, 2003 Report Posted August 25, 2003 Jag är ingen expert på 15,2 cm pjäser men får väl gissa lite.... 15,2 cm m/40 i pjäsbrunn med pansarsköld....bilden ska då vara strax under pjäs med ammodurken. Bilden är tagen i "pjästornet" med det vänstra eldröret och höjdriktarplatsen i ryggen. Det lilla hålet men ser till höger i bilden på väggen är hålet som man kastar ut de tomma hylsorna genom. Skogsmatrosen Quote
TEN Posted August 26, 2003 Author Report Posted August 26, 2003 Okej, har varit lite sömnigt här på sistone men nu kör vi igång igen. Fk Klinken har bidragit med lite bilder. Få se om ni fixar dem: Quote
Klinken Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 Hehe....lite trist att det är mina bilder...nu kan jag ju inte vara med och leka Fridens liljor // Fk Klinken Quote
Bruun Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Tänker febrilt på vad det kan vara för någonting. För övrigt ett mycket mycket bra initiativ det här med KA quiz.. Tänka tänka Quote
Sgt Papa Bear Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 (edited) Förvisso KA, men pjäs som pjäs... Dag att plocka ner boken "Sjöartilleriets grunder" ur bokhyllan.. Ser ut att vara laddinrättningen på en pjäs. Dock vet jag inte vilken. By the way.. TEN, jag gillar din Visby bild, dock saknar jag både Srr och sikte på den :P //Sgt Papa Bear Edited September 9, 2003 by Sgt Papa Bear Quote
Klinken Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Ser ut att vara laddinrättningen på en pjäs. Dock vet jag inte vilken. Mycket riktigt....nu återstår det bara att lista ut vilken pjäs det är. Fridens liljor // Fk Klinken Quote
Morkaii Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 spenderade inte så mkt tid i pjästornen på mitt batteri eftersom jag 701a/728a men det e ruskigt likt en 7,5 cm/57...fast alla laddinrättningar kanke liknar varandra!? Quote
Klinken Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 spenderade inte så mkt tid i pjästornen på mitt batteri eftersom jag 701a/728a men det e ruskigt likt en 7,5 cm/57...fast alla laddinrättningar kanke liknar varandra!? Nix....det är inte 7.5/57...inte ens likt faktiskt :P Fridens liljor // Fk Klinken Quote
Morkaii Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 (edited) skulle spenderat mer tid med pjäspojkarna mao tillägg: den enda del av 7,5 cm jag pesonligen är tätt bekantad med är ju eldröret: - Ååååååå in, ut, in, ut..... Edited September 9, 2003 by Morkaii Quote
Gotcha Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Min gissning är laddinrättningen på en 10'5cm...men vilket batteri? Quote
Bruun Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Nu börjar jag nästan skämmas lite 10,5 hade vi såna? Skulle gärna vilja ha lite ytterligare info om det e någon som har. Är inte så enormt insatt i just pjäerna men vill lära mig. De jag har bemannat är 15,2 och 12/70 men förutom det så e det typ 7,5 som jag känner till förutom de äldre svåra. Och ber om ursäkt att detta är utanför det egentliga ämnet men det finns så många KA bröder här att jag ite kunde låta bli hoppas det är ok. KA Quote
Klinken Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Nu har ni gissat så mycket att jag känner mig nödgad att ge er svaret.... Det är laddinrättningen på en 12/70 sett underifrån. Nästa bild kommer när TEN kan lägga upp den. Fridens liljor // Fk Klinken @Bruun: Vi har pratat mycket om dom olika systemen som fanns inom KA. Sök bla på "Sista skottet" så hittar du en del. Annars kan du PM:a bla mig om det är nåt speciellt du undrar över. Quote
Gotcha Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Det är laddinrättningen på en 12/70 sett underifrån. Stort "IG" för mig!!! (borde jag känt igen, men å andra sidan har jag inte tillbringet speciellt mycket tid just där..) Ska motivera mig med 5 min kinesisk båge och därefter plugga lite intruktioner till ARTE719 och AML 701. Quote
Sgt Papa Bear Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 ...var tog livlinan vägen... Fick äntligen tag på min kollega sjöfrontsartilleristen och han gav mig det rätta svaret. Ring en vän...Det du ser på den bilden är undersidan på eleverbara delen i en 12/70 pjäs. Bl.a ser du en av rekylbromsarnas kolvstänger, och del av kilen. Men men det blir väl fler chanser... så att även en kan gissa. Kul initiv det här. //Sgt Papa Bear Quote
TEN Posted September 11, 2003 Author Report Posted September 11, 2003 (edited) By the way.. TEN, jag gillar din Visby bild, dock saknar jag både Srr och sikte på den //Sgt Papa Bear när jag plåtade Visby somras hade hon ingen srr men syrran hade det. Bilden blir ju så hög om man ska ha med Srr'n :( Hur ser siktet ut? Edited September 11, 2003 by TEN Quote
TEN Posted September 11, 2003 Author Report Posted September 11, 2003 Okej, här kommer nästa bild. Distribuerad exlusivt för Er via TENs precis nyinstallerade 54Mbps trådlösa nätverk B) Quote
Bruun Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Jag skulle säga att det är pjäschefens instrumentpanel på 12/70 kan det stämma? Kommer dock inte ihåg om det hade något specifikt namn, men det är den manöverpanel han har framför sig i alla fall. Quote
Recommended Posts