Jump to content

Recommended Posts

Posted
Enligt boken A8 94 år 1906-2000 så ska 15,2cm pjäserna hamnat enligt följande:

Siknäs 4 x 15,2 cm m/03-55 dubbel Fylgia

Kamlunge 2 x 15,2 cm m/12-60 Gustav V

Överkalix 3 x 15,2 cm m/12-60 Gustav V

Det var Överkalix-batteriet som jag var och tittade på. Trevlig syn...

Jag tolkar tilläggs siffrorna i modellbeteckningen som att det är året de togs av fartyget och monterades på land. Eftersom det tydligen var frågan om att göra mesta möjliga med minsta möjliga pengar (som vanligt, med andra ord) så är det troligast att även Fylgias pjäser fick behålla sina torn.

Beträffande Tre Kronors pjäser så hörde jag det av en bekant som i sin tur hade fått uppgiften från någon på fo 66 (tror jag det var). Som källa kanske det inte är den bästa, men man kan ju drömma i alla fall.

15,2cm akan :ph34r:

• Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
QUOTE (TEN @ Jul 18 2003, 19:03 )

15,2 m/03-12 - Tornpjäs från någon svenskt fartyg, har inte koll på vilket (Styrsö)  

Är det ett dubbeltorn? I så fall är det från pansarskeppet Oscar II. De enda svenska fartyg som hade 15,2 cm kanon m/03 var Oscar II och pansarkryssaren Fylgia. Fylgias torn hamnade i Norrland på 50-talet, så då återstår bara Oscar II som donator.

Detta förutsätter dock att de hamnade på Styrsö någon gång på 50-talet. Kom de tidigare än så är det troligen frågan om pjäser direkt tillverkade för KA.

Har kollat upp det här lite och så här är den mest troliga förklaringen:

Tornpjäs 15,2cm m/03-12 som fanns på Styrsö var inget dubbeltorn. Pjäserna tillverkades av Bofors 1905 och placerades på Oscar II fort. Djupräfflades 1939 och flyttades till Styrsö klart 1940.

Är det då troligt att själva pjäsen är densamma som Fylgias och Oscar II ?

Posted
15,2cm akan

Jag vet mycket lite om Tre Kronors och Göta Lejons pjäser kan du dra lite torra fakta ?

Det finns förvånansvärt lite skrivet om våra mäktigaste krigsfartyg.

I boken Kryssare finns lite info men det är magert. Har hört att det ska komma en bok om pansarskeppen också.

Posted

Du råkar inte ha något bildmaterial?

Hur gjorde dom med eldledningen mitt i skogen?

Posted
Beträffande Tre Kronors pjäser så hörde jag det av en bekant som i sin tur hade fått uppgiften från någon på fo 66 (tror jag det var). Som källa kanske det inte är den bästa, men man kan ju drömma i alla fall.

Detta måste undersökas!

Guest matte
Posted (edited)

Rolig tråd! Knäcker ni denna då?

Quiz30.jpg

Edited by matte
Posted (edited)

Hmmm... tycker mig ana en viss likhet med den här pjäsen :alien:

Quiz26.jpg

Kan bara inte komma på vart jag sett den förut......

Edited by TEN
Guest matte
Posted (edited)

Jajamen...

Svaret: batteri SL1 Storholmen utanför Sundsvall. Pjäsen 15,2 cm. Pjäserna till Storholmen togs från Pansarkryssaren Äran.

Återkommer med mer roliga bilder...

Edited by matte
Posted (edited)
Svaret: batteri SL1 Storholmen utanför Sundsvall. Pjäsen 15,2 cm. Pjäserna till Storholmen togs från Pansarkryssaren Äran.

Så hette det ja....

Håller de inte på med nåt slags museumsprojekt där ute?

Edit: Svamlar..

Edited by TEN
Posted
Jag vet mycket lite om Tre Kronors och Göta Lejons pjäser kan du dra lite torra fakta ?

I boken Kryssare finns lite info men det är magert. Har hört att det ska komma en bok om pansarskeppen också.

Har tyvärr inte mycket mer att bjuda på än vad som står i Kryssare.

Ursprungligen pjäser beställda av Nederländerna före VK2. Vid krigsutbrottet beslagtagna av staten och så småningom byggde man Tre Kronor och Göta Lejon runt dem. Under tiden konstruerade Bofors ett automatiskt laddningssystem. Eldhastighet 10 eller 15 skott/minut beroende på vilken källa man tror på.

"Pansarskepp" har redan kommit. Har stått i min bokhylla ett tag nu B).

Posted

Du råkar inte ha något bildmaterial?

Hur gjorde dom med eldledningen mitt i skogen?

Hade tyvärr ingen kamera med mig :(

Pjäserna skulle skjuta indirekt för att understödja ett antal befästningar i området, så eldledningen skiljde sig nog inte särskilt från andra artilleriförbands.

Posted
Känns det igen?

Quiz3.jpg

hmm avstånd o bäring känns igen

men jag kan inte komma ihåg skylten

gissar på att det är från antingen eldledningen på bungenäs eller från batt Ryssnäs

Posted
hmm avstånd o bäring känns igen

men jag kan inte komma ihåg skylten

gissar på att det är från antingen eldledningen på bungenäs eller från batt Ryssnäs

Skylten sitter i en av pjäserna.

Posted

OK

eftersom jag Var Eldledare så var jag inte nere så mycket i pjäserna

har dock vårdat minst en 7,5 /57 för mycket har gjort slutvård både på batteri marstrand, Ryssnäs och ett till nere i på Västkusten Namnet har dock fallit bort

Vilken av pjäserna är det ??

Posted

Vet inte vilket av Bungenäs pjäserna det är.

Så du höll till i eldledningen du?

Hur ser en sån ut på ett 15,2 batteri?

Posted

hmm skrev ett inlägg som försvann nånstans

Jag vet inte vad Orginal Eldledningen på 15,2/51 var, Men på Bungenäs så fanns det en ARTE 724 i en bunker mitt ute på området

med den kunde man även styra Batt Ryssnäs (och tvärtom) och om jag inte är helt ute o cyklar så gick det även att skjuta med batt S:t Olofsholm (12/70)

nackdelen med det batteriet är pjäsvården Stort eldrör x 2 som tur var så skjöt vi bara med det 2 eller 3 gånger

Posted
OK

eftersom jag Var Eldledare så var jag inte nere så mycket i pjäserna

har dock vårdat minst en 7,5 /57 för mycket har gjort slutvård både på batteri marstrand, Ryssnäs och ett till nere i på Västkusten Namnet har dock fallit bort

Vilken av pjäserna är det ??

Angående batteri Marstrand...jag har varit ute både på Koön och Marstrandsön, och skrotningen har satt i gång - samtliga pjäser + de två tornen med laser/tv sikte är borta.

Jag undrar lite hur det såg ut på S-platsen på Koön...

1. Den fristående betongbyggnaden med en ståldörr, vart ledde den ( antagligen reservutgång till s-platsen, eller förläggning mm)

2. Gallergrinden in i berget ca 50 meter framför lasertornet, vart ledde den.....

Jag var där i går och kunde konstatera att grinden var olåst, begav mig därför dit idag igen utrustad med ficklampa modell större....ca 4 meter in till vänster fanns en ståldörr till ett litet maskinrum eller dylikt, och rakt fram en ståldörr märkt "ammunitionsdurk-varning", efter den kom man till en ca 4 meter lång korridor med 2 dörrar. Den första dörren ledde till ytterligare ett maskinrum, den andra som var låst ( det var väl lika bra så att man inte gjorde olaga intrång) ledde gisnigsvis till S-centralen.

Posted

1. Den fristående betongbyggnaden med en ståldörr, vart ledde den ( antagligen reservutgång till s-platsen, eller förläggning mm)

2. Gallergrinden in i berget ca 50 meter framför lasertornet, vart ledde den.....

Jag var där i går och kunde konstatera att grinden var olåst, begav mig därför dit idag igen utrustad med ficklampa modell större....ca 4 meter in till vänster fanns en ståldörr till ett litet maskinrum eller dylikt, och rakt fram en ståldörr märkt "ammunitionsdurk-varning", efter den kom man till en ca 4 meter lång korridor med 2 dörrar. Den första dörren ledde till ytterligare ett maskinrum, den andra som var låst ( det var väl lika bra så att man inte gjorde olaga intrång) ledde gisnigsvis till S-centralen.

1

Det enda som syntes av S-platsen utifrån var nedgången

det var en lucka med tillhörande postvärn

den låg på toppen av berget nere i en "gryta"

nedgången ledde till en ca 5-10 meter lång gång mitt i denna fanns själva huvud dörren in till Luftslussarna

anledningen till detta arrangemang var att försvåra för Fi att ta sig in Mha pansarbrytande vapen

efter denna dörr kom man till första slussen som åäven den avslutedes med en hydraulisk dörr

efter denna, ytterligare ett rum med en lite smidigare "vanlig" ståldörr

härifrån kunde man komma in till Kraft aggregaten

efter denna dör så kom man in i "burken" som är själva S-platsen

Både Mätstation Och S-plats är stål "hus" som är fjäderupphängda i berget

väl inne så möts man av en Spiraltrappa neråt.

våning -1:

Storkök, Matsal sjuka och förråd

våning -2:

Stabsrum och S-plats rum

Våning-3

Duschrum, toaletter, samt förläggning för hela som rymmer hela batteriet (även fast det finns förläggning i Pjäser+ Mätsation)

Jag kan ha missat vissa rum på varje våning

detta beror på att jag låg på mätstationen

det jag är osäker på är vart Elcentral och övriga förråd Låg

Någon annan kanske minns?

2

den gallergrind du talar om har jag inget minne av

jag vet dock att det fanns någon form av äldre bunker en bit neråt vägen

den har dock inget direkt samband med S-platsen

Det skulle kunnat vara något som hör till LV

Däermot så fanns det ett förråd ute vid MätSTN det låg mellan stationen och bryggan

där förvarades Reserv radaranten samt ett st 20 mm LV- akan (utan Vital Del) .Dessa hade iofs utgått ur organisationen långt tidigare,(det fanns ingen på Batt Ryssnäs, varför den låg kvar i marstrand är en gåta)

om jag inte missminner mig så hade S-plats samma typ av reserv utgång som Mätstation

dvs

man klättrade ut ur själva "burken" där hittade man en pansarlucka som var prydligt förseglad med X antal bultar

man skruvade loss dessa med en stor blocknyckel som hängde bredvid

bakom denna lucka dolde sig ett ca 6 m lång vertikalt rör fyllt med sand

efer att man tömt gången kunde man klättra upp och öppna pansarluckan som ledde ut i friheten

Posted

1

Det enda som syntes av S-platsen utifrån var nedgången

det var en lucka med tillhörande postvärn

den låg på toppen av berget nere i en "gryta"

nedgången ledde till en ca 5-10 meter lång gång mitt i denna fanns själva huvud dörren in till Luftslussarna

anledningen till detta arrangemang var att försvåra för Fi att ta sig in Mha pansarbrytande vapen

efter denna dörr kom man till första slussen som åäven den avslutedes med en hydraulisk dörr

efter denna, ytterligare ett rum med en lite smidigare "vanlig" ståldörr

härifrån kunde man komma in till Kraft aggregaten

efter denna dör så kom man in i "burken" som är själva S-platsen

Både Mätstation Och S-plats är stål "hus" som är fjäderupphängda i berget

väl inne så möts man av en Spiraltrappa neråt.

våning -1:

Storkök, Matsal sjuka och förråd

våning -2:

Stabsrum och S-plats rum

Våning-3

Duschrum, toaletter, samt förläggning för hela som rymmer hela batteriet (även fast det finns förläggning i Pjäser+ Mätsation)

Jag kan ha missat vissa rum på varje våning

detta beror på att jag låg på mätstationen

det jag är osäker på är vart Elcentral och övriga förråd Låg

Någon annan kanske minns?

2

den gallergrind du talar om har jag inget minne av

jag vet dock att det fanns någon form av äldre bunker en bit neråt vägen

den har dock inget direkt samband med S-platsen

Det skulle kunnat vara något som hör till LV

Däermot så fanns det ett förråd ute vid MätSTN det låg mellan stationen och bryggan

där förvarades Reserv radaranten samt ett st 20 mm LV- akan (utan Vital Del) .Dessa hade iofs utgått ur organisationen långt tidigare,(det fanns ingen på Batt Ryssnäs, varför den låg kvar i marstrand är en gåta)

om jag inte missminner mig så hade S-plats samma typ av reserv utgång som Mätstation

dvs

man klättrade ut ur själva "burken" där hittade man en pansarlucka som var prydligt förseglad med X antal bultar

man skruvade loss dessa med en stor blocknyckel som hängde bredvid

bakom denna lucka dolde sig ett ca 6 m lång vertikalt rör fyllt med sand

efer att man tömt gången kunde man klättra upp och öppna pansarluckan som ledde ut i friheten

Tackar för svaren.

Var nergången till S-platsen plåtluckorna direkt vid laser/TV tornet ( liknande luckor finns även vid pjästornen) , eller menar du frilliggande rektangulära byggnaden ( ca 3*6 meter)nere i svackan med en ståldörr.

Var mynnade nödutgångarna ut någonstans, menar du den kvadratiska plåten på ca 60*60 cm som finns någon meter från samtliga torn.

Gallergrinden kan mycket väl gått till skyddsrum mm för LV, för det stod ju Ammunitionsdurk på en ståldörr - och det är långt till närmsta 7,5:a.

Förrådet på Marstrandsön har jag trott vara en nödutgång, inget förråd....vad fel man kan ha.

Vid mätstationen på Marstrand finns plåtluckor vid laser/TV tornet som på S-platsen. Liknande luckor finns vid radarantennen, har denna anläggning förbindelse under marken. Eller är det två skillda anläggningar.

Tacksam för svar.

Posted
Tackar för svaren.

Var nergången till S-platsen plåtluckorna direkt vid laser/TV tornet ( liknande luckor finns även vid pjästornen) , eller menar du frilliggande rektangulära byggnaden ( ca 3*6 meter)nere i svackan med en ståldörr.

Var mynnade nödutgångarna ut någonstans, menar du den kvadratiska plåten på ca 60*60 cm som finns någon meter från samtliga torn.

Gallergrinden kan mycket väl gått till skyddsrum mm för LV, för det stod ju Ammunitionsdurk på en ståldörr - och det är långt till närmsta 7,5:a.

Förrådet på Marstrandsön har jag trott vara en nödutgång, inget förråd....vad fel man kan ha.

Vid mätstationen på Marstrand finns plåtluckor vid laser/TV tornet som på S-platsen. Liknande luckor finns vid radarantennen, har denna anläggning förbindelse under marken. Eller är det två skillda anläggningar.

Tacksam för svar.

Nergången till S-plats bestod av en plåtlucka liknande dom vid pjäserna

denna är dock inte monterad lika lågt utan sitter lätt vinklad (troligen har dom rivit detta)

några meter bredvid fanns en mindre lucka som ledde ner till den gång jag nämde

vad den var till kom vi aldrig på eftersom det inte fanns en sådan på "vårat" batteri dvs Ryssnäs

(den var dock utmärkt att dra ner telekabel genom)

ingången låg direkt rakt fram från "infarten"

vid pjäserna fanns inga nödutgångar ( stackars jäklar)

dom rektangulära plåtarna dolde nog någon form av service lucka/kabelintag

den på S-Platsen låg ca 10 m till höger om nergången, om man så att säga var på väg ner ungefär vid lägsta punkten för svackan

nödutgångarna var runda, om jag inte missminner mig, och ca 70 cm i diameter

TV/lasern hade ett eget litet bergrum på ca 5x5 meter med en separat nergång

det fanns ingen förbindelse till själva mätstationen

de luckor som finns vid Radarn är nergången till Mätstationen

under dessa finns en rektangulär "brunn" med en Pansarlucka på golvet

under denna fanns en vertilkal stege ner till botten (ca 5 m) där nere fanns det en 1,5 x1,5 m stor pansardörr som ledde in till ett liknande system av luftslussar som på S-plats

Posted

Okej då fortsätter vi Quizet då...

Den här är väl nästan lite KA-OT men jag kör ändå.

Quiz22.jpg

Posted (edited)

hmm Strålkastarplats ??

har för mig att jag sett något liknande på bilder från Per Albin linjen

:wub:

det skulle Mao tillhöra LV då därav KA-OT

Edited by rhdf
Posted (edited)

Ytterligare en fråga till rhdf....

Är S-platsen samma sak som AML-tornet framför 3:e pjäs??

Läste på ett annat forum att S-plats + tross skulle ligga längre bak mot vägbommen in till batteriet.... :((

Edited by jonte72
Posted

Detta måste undersökas!

Enligt vapentekniske officeren på fd KA 4:

Alla torn på Tre Kronor gick till skrot.P.g.a. sin avancerade konstruktion med automatladdning ansågs de för komplicerade att ställa upp som fast armeartilleri i Övre norrland.

Inte heller kustartilleriet var intresserade.Förmodligen för att underhålla endast tre torn med reservdelar m.m.ansågs bli oekonomiskt.

Synd och skam..

Posted
15,2 m/03-12 - Tornpjäs från någon svenskt fartyg, har inte koll på vilket (Styrsö)  

Är det ett dubbeltorn? I så fall är det från pansarskeppet Oscar II. De enda svenska fartyg som hade 15,2 cm kanon m/03 var Oscar II och pansarkryssaren Fylgia. Fylgias torn hamnade i Norrland på 50-talet, så då återstår bara Oscar II som donator.

Detta förutsätter dock att de hamnade på Styrsö någon gång på 50-talet. Kom de tidigare än så är det troligen frågan om pjäser direkt tillverkade för KA

Och så har samma hjälpsamme kapten svarat på även denna fråga:

Pjäserna på Styrsö benämndes 15,2 cm kanon m/03 B och var från början byggda till att vara KA pjäser.

Typ m/03 från Bofors gjordes med 18 st. eldrör.

(n:r 101-118).

Åtta eldrör fanns i fyra dubbeltorn på pansarskeppet Oscar II.Samma bestyckning fanns på kryssaren Fylgia.

Eldrören n:r 117 och 118 var m/03B och placerades på Osacar II fort(Göteborg KA 4 område) i pansartorn speciellt framtagna för fästningsartilleri.

På batteri Styrsö byttes de bägge eldrören 1963 ut mot två eldrör 15,2 m/12 tidigare monterade på pansarskeppet Sverige.(Eldrör 156 och 157).

Eldrör n:r 154 också från Sverige tilldelades Styrsö som reserveldrör liggande på en speciell vagn för transport.

Posted

Detta måste undersökas!

Enligt vapentekniske officeren på fd KA 4:

Alla torn på Tre Kronor gick till skrot.P.g.a. sin avancerade konstruktion med automatladdning ansågs de för komplicerade att ställa upp som fast armeartilleri i Övre norrland.

Inte heller kustartilleriet var intresserade.Förmodligen för att underhålla endast tre torn med reservdelar m.m.ansågs bli oekonomiskt.

Synd och skam..

Där gick den drömmen i kras :unsure:

Vi får väl flytta den till FM Myter-tråden.

Posted
hmm Strålkastarplats ??

har för mig att jag sett något liknande på bilder från Per Albin linjen

det skulle Mao tillhöra LV då därav KA-OT  

Nope, men det skulle kunna vara..

Posted
Ytterligare en fråga till rhdf....

Är S-platsen  samma sak som AML-tornet framför 3:e pjäs??

Läste på ett annat forum att S-plats + tross skulle ligga längre bak mot vägbommen in till batteriet.... :D

Näpp

Den sista detaljen i batteriet är just AML:en

det är en helt fristående enhet som används som reserv ifall ordenarie Mätstation inte skulle fungera tex blivit utslagen

På marstrand så ligger den framför 3:e pjäs som du säger

Splatsen ligger/låg ca 300 m Väster om fotbollsplanen uppe på Höjden

rakt nedanför den ligger det civil bebyggelse

och öster om den ligger vattentornet

Posted

nähäpp

det är lite svårt att få en uppfattning om storlek på Objektet

men det ser ju ut som att öppningarna på sidan skulle kunna rymma någon form av fordon

(det borde nästan finnas en separat avdelning på forumet just för Fasta anläggningar)