Jump to content

Recommended Posts

• Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Var i Siknäs förra veckan och utförde lite rörlig span. där pjäserna stått finns bara sand. Det finns inte så mycket kvar av Kalix linjen som är i sitt ursprungliga skick det mesta är nedmonterat, som så mycket annat i det här landet :angry:

Posted

Ruggigt OT, men ändå KA-relaterat.

Nu på Karlberg så har vi fått ut en hög med böcker. Bland dessa återfinns ArtLära för KA från 1994. Finns en hel del roligt att läsa om de fasta KA-systemen där. Dock kan man ju fundera över varför vi får ut den boken när de fasta systemen har lagts ner. Å andra sidan är ju Karlberg något traditionsinriktat ;)

Posted (edited)
Ruggigt OT, men ändå KA-relaterat.

Nu på Karlberg så har vi fått ut en hög med böcker. Bland dessa återfinns ArtLära för KA från 1994. Finns en hel del roligt att läsa om de fasta KA-systemen där. Dock kan man ju fundera över varför vi får ut den boken när de fasta systemen har lagts ner. Å andra sidan är ju Karlberg något traditionsinriktat  ;)

Artillerilära för KA är en mycket bra bok om man skall lära sig saker om inre och yttre ballistik, pjäslära, radarlära, skjutlära etc. Även rekylfria vapen, GRK och robotvapen tas upp. Bra läsning för alla som på något sätt handhar någon form av vapensystem.

Det går dock inte in lika ingående på ämnena som Artillerilära för Sjökrigsskolan 1 & 2 från 1949 (kan vara 1951, dåligt minne).

Båda publikationerna rekommenderas varmt som höstlektyr.

Edited by Vargas
Posted

Tviler på at dere sliter med å identifisere artilleriet, men jeg syntes bildene var litt kule så jeg postet de uansett.

120mmNes10.jpg

120mmNes11.jpg

120mmNes3.jpg

Bildene er tatt fra Nes kystfort som ligger et eller annet gudsforlatt sted i Nord-Norge. Artilleriet er 12/70, men er nyere. Ferdigstillelse av anlegget var engang på slutten av 80tallet.

Ligger litt flere bilder her:

http://k21odk.cm.chello.no:81/nes

Posted

@TEN

Ursäkta att det tagit lite tid, men har tillbringat helgen på en 200-båt i Sthlms skärgård.

Siktet sitter på den kapp som går ut från bryggan mot pjäsen.

Hyfsad bild finns på denna länk.

http://www.marinen.mil.se/photo.php?id=51786&nid=15859

Mer info finns nog på www.saab.se sök efter CEROS 200 det är det kommersiella namnet på siktet.

// Sgt Papa Bear

PS

Ta det inte som kritik att jag ägnar mig åt lite "messerschmidttande" jag tycker att din bild är ruskigt läcker :P

men som :) -boy vill man ju att det skall vara rätt :lala:

Posted

Håller med Bruun.

Det är pjäschefens panel i 12/70, med riktindikatorer för sida och höjd samt kontrollampor för olika klargöringsstatusar samt avfyringslampa.

//Sgt Papa Bear :D

Posted

>>julenissen<<

Sexiga bilder!! Mera!!

Färdigställt på slutet av 80-talet? Då är det väl snart dags att lägga ned det, antar jag..!?

Eller vidhåller Norge den sunda idén att bibehålla sitt kustartilleri?

Posted
Håller med Bruun.

Det är pjäschefens panel i 12/70, med riktindikatorer för sida och höjd samt kontrollampor för olika klargöringsstatusar samt avfyringslampa.

//Sgt Papa Bear  :D

Visst väcker den fina minnen till liv... :D

Posted

Bra jobbat grabbar!! Jag är imponerad av era kunskaper....det värmer mitt gamla KA-hjärta.

Fridens liljor // Fk Klinken

Posted
>>julenissen<<

Sexiga bilder!! Mera!!

Färdigställt på slutet av 80-talet? Då är det väl snart dags att lägga ned det, antar jag..!?

Eller vidhåller Norge den sunda idén att bibehålla sitt kustartilleri?

Alt kystartilleriet er nedlagt. Men det mest moderne og dyreste ble lagt i møllpose av politiske grunner - forsvaret turte ikke å skrote ting som såvidt ble ferdigstilt før det ble nedlagt.

Posted

@ Sgt Papa Bear

Tack för infon. Ska rätta till bilden när jag hittar lite ledig tid.

Självklart ska den vara korrekt.

Posted

Jag vet!!! :D:D:banana

Jag står till höger på bilden.....smal med stor kniv :D

Bilden är tagen sommaren 1992 på stranden nedanför KA3.

Posted (edited)

Nu känner man sig kass igen...

Vet inte vad det är men platsen skulle jag nog nästan våga säga är på KA3 vid vattnet nedanför övningsskansen en bit till vänster möjligtvis.

Alternativt nedanför LV hallen men den e ju till vänster ;)

Edited by Bruun
Posted (edited)
Jag vet!!!  :D  :D  :banana

Fusk han ju inte skriva det men känns varmt i hjärtat att se välbekanta bilder...

Ville ju briljera lite men icke sa nicke :D

Givetvis visste jag inte när men var

Edited by Bruun
Posted
Jag vet!!!  :banana  :banana  :banana

Fusk han ju inte skriva det men känns varmt i hjärtat att se välbekanta bilder...

Ville ju briljera lite men icke sa nicke :((

Givetvis visste jag inte när men var

Men vad är det som jag och kadett B klättrar på?

Posted

Gotcha!!!! You r teh win!!!!! :banana

Starkt jobbat!!! Helt riktigt....det är en rörlig ARTE 719.

Posted (edited)
Här går det undan...

1.jpg

Den där har jag aldrig sett i hela mitt liv, men jag skulle GISSA på skyttens riktinstrument (/motsv) i en 7,5/57..?

EDIT: "Skyttens"...bra jobbat, det finns ju 2 riktare, men det var höjdriktaren jag tänkte på.

Jag har ingen aning om vilken serie, men 12/70 verkar ju inte otroligt..

Edited by Gotcha
Posted (edited)

höjdriktarplatsen 15,2

Men nu blev jag osäker såg den verkligen ut så...

Eller kanske höjdriktarplatsen på 12/70

Drar nog tillbaka det där med 15,2 mer åt 12/70

Det får bli mitt bud. höjdriktarplatsen 12/70

Edited by Bruun
Posted (edited)

ändrar till 12/70

Edit1: Blev fundersam när det gäller formen på kupolen.

Dock så e jag lite osäker tycke mig komma ihåg att det va välldigt få saker på höjdrikaterns plats i 12/70 men inte någon erfarenhet av 7,5 så kan inte jämföra med den

Edited by Bruun
  • 3 months later...