Xit Posted July 10, 2003 Report Share Posted July 10, 2003 (edited) Såg nyss ett repotage på rapport om att försvaret har moddat några Bv206 till ambulanser, såg ju jäkligt mycket bättre ut än den gammla Bv206 amb! Någon som har några erfarenheter av dessa nya ambulansen? Edited July 10, 2003 by Xit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted July 10, 2003 Report Share Posted July 10, 2003 Kan det vara nåt sånt här? I5 Bv 206 //toMPa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 10, 2003 Report Share Posted July 10, 2003 Står en del i FMV Aktuellt 3/2003 sid 3-5 om Räddningsbandvagn 2077A som är till för FV. Det numret finns inte på FMVs sida än så vänta ett tag så går det nog att läsa i pdf-format, prenumeration är gratis om du vill ha den i pappersformat. Vagnen är målad i en skum grönfärg (NATO, samma som nya räddningsbilen) för att undvika mögel!!! Den har AC och värme för att hålla konstanta 20 grader (+-40 grader utomhus) och har mer medicinsk utrustning än en civil ambulans. Hastigheten är 55 km/h och den skall endast ta skadade till större väg där civil ambulans möter upp. En CD-skiva som beskriver räddningsbandvagn 2077A kan beställas kostnadsfritt genom [email protected] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mårten Posted July 10, 2003 Report Share Posted July 10, 2003 Om jag inte minns fel såg jag sådana där på KB/PB samövningen på Lomben -00... Det må väl ha varit Tbat/I 5 som hade det tror jag? Nån som som kan bestrida/bekräfta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted July 10, 2003 Report Share Posted July 10, 2003 En CD-skiva som beskriver räddningsbandvagn 2077A kan beställas kostnadsfritt genom [email protected] Prövade det så snabbt jag fick tidningen. Gick inte! Adressen fanns inte.... Någon annan som har haft lyckan ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 10, 2003 Report Share Posted July 10, 2003 Har inte provat, men jag har dubbel- och trippelkollat mot vad som står i tidningen och e-postadressen är samma. Det fanns även ett telefonnummer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xit Posted July 11, 2003 Author Report Share Posted July 11, 2003 (edited) @Tompa Jodå en sådann var det! Satan vilka resurser den har jämfört med den gammla!, skulle vara intressant att veta lite mer om den, får vänta på pdf filen! Edit- Stavfel Edited September 30, 2003 by Xit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swed65 Posted July 11, 2003 Report Share Posted July 11, 2003 Så inslaget på TV vad hände med Fatta Säkra Lyft när dom skulle gå i väg med båren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk_Jas Posted July 15, 2003 Report Share Posted July 15, 2003 Den här bv kommer att åka skicka upp sjv på en flygbas till en annan nivå. Den är så avancerad att det inte finns någon motsvarighet på den civila marknaden. Läkarna kommer att bli helt lyriska när de får se den och dess kapacitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard H Posted August 16, 2003 Report Share Posted August 16, 2003 Står en del i FMV Aktuellt 3/2003 sid 3-5 om Räddningsbandvagn 2077A som är till för FV. Det numret finns inte på FMVs sida än så vänta ett tag så går det nog att läsa i pdf-format, prenumeration är gratis om du vill ha den i pappersformat. Nu finns tidningen som PDF fil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted September 28, 2003 Report Share Posted September 28, 2003 Jag såg faktiskt den där vagnen idag i Växjö. Den stod upplastad på en civil lastbil och jag kunde bara se aktern på ambulansen. Men läcker var den Vill ha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted September 29, 2003 Report Share Posted September 29, 2003 Bra med nytt MEN hur begåvat är det att ha ett bensindrivet fordon byggt i plast för att hämta skadade i främsta stridslinjen??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted September 29, 2003 Report Share Posted September 29, 2003 (edited) Fråga är dom inte met rymiga än vanliga volvo ambs Edited September 29, 2003 by Syster Håkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted September 29, 2003 Report Share Posted September 29, 2003 Bra med nytt MEN hur begåvat är det att ha ett bensindrivet fordon byggt i plast för att hämta skadade i främsta stridslinjen??? Det är väl inte det som är användningsområdet. Den tillhör ju FV och de sysslar inte så mycket med markstrid. För att hämta folk längst fram i skiten har vi ju andra fordon (Pbv 401/302/Patgb 203). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted September 29, 2003 Report Share Posted September 29, 2003 Bilden Tompa visar är inte den aktuella vagnen, troligen vanlig Sjvtpbv alt. tidig prototyp. På bilderna ser det ut som om det vore mer plats än i en ambulans av Volvo-typen. En vanlig ambulans kan inte ta två liggande vilket denna kan. Men att den skulle ha så mycket mer Sjv-utr än en civil ambulans tycker jag verkar konstig om man tittar på utr-listan. En hel del utr för kommunikation och räddning t ex ljusmast saknas ju i en civil ambulans men där finns inte behovet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted September 29, 2003 Report Share Posted September 29, 2003 Bilden Tompa visar är inte den aktuella vagnen, troligen vanlig Sjvtpbv alt. tidig prototyp. På bilderna ser det ut som om det vore mer plats än i en ambulans av Volvo-typen. En vanlig ambulans kan inte ta två liggande vilket denna kan. Men att den skulle ha så mycket mer Sjv-utr än en civil ambulans tycker jag verkar konstig om man tittar på utr-listan. En hel del utr för kommunikation och räddning t ex ljusmast saknas ju i en civil ambulans men där finns inte behovet. Det var just vad jag trodde vi hadde en stor last bils ambu i malmö under brobygget kommer inte i håg vad den hätte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted October 1, 2003 Report Share Posted October 1, 2003 (edited) OT/ Kan det möjligtvis ha varit en stor Mercedez benz ambulans? Det finns en sån i sthlm som är utrustad för att kunna transportera Intensivvårdspatienter mellan olika sjukhus och även hjälpa till vid olika katastrofer. /OT Edited October 1, 2003 by Tompa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted October 1, 2003 Report Share Posted October 1, 2003 (edited) OT/ Kan det möjligtvis ha varit en stor Mercedez benz ambulans? Det finns en sån i sthlm som är utrustad för att kunna transportera Intensivvårdspatienter mellan olika sjukhus och även hjälpa till vid olika katastrofer. /OT Där finns sånna över allt Här Finns lite bilder å onfo om dom "stora" amuna. Edited October 1, 2003 by Syster Håkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted October 1, 2003 Report Share Posted October 1, 2003 OT/ Kan det möjligtvis ha varit en stor Mercedez benz ambulans? Det finns en sån i sthlm som är utrustad för att kunna transportera Intensivvårdspatienter mellan olika sjukhus och även hjälpa till vid olika katastrofer. /OT Där finns sånna över allt Här Finns lite bilder å onfo om dom "stora" amuna. Njae den jag tänker på är mycket större den är alltså byggd på ett riktigt lastbilschassi och ska tydligen vara den enda i norden, Brorsan är förare på den så jag ska kolla om han har några bilder. Nu är vi lite utanför ämnet här men så för att återgå till den ursprungliga topicen så undrar jag om den här nya BV 206:an kommer finnas på alla flottiljerna eller är den one-of-a-kind //toMPa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted October 1, 2003 Report Share Posted October 1, 2003 Tompa@ Det skulle uppskatas om info å bilder på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted October 1, 2003 Report Share Posted October 1, 2003 Bra med nytt MEN hur begåvat är det att ha ett bensindrivet fordon byggt i plast för att hämta skadade i främsta stridslinjen??? Det är väl inte det som är användningsområdet. Den tillhör ju FV och de sysslar inte så mycket med markstrid. För att hämta folk längst fram i skiten har vi ju andra fordon (Pbv 401/302/Patgb 203). Är det någon som vet var stridslinjen kommer att finnas förutom fienden. Om vi nu har skaffat en "bandambulans" så skall den vara där den gör mest nytta. Hämta skadade och transportera dom till en väg/ omlastningsplats där "hjulambulansen " tar över. (Pbv 401/302/Patgb 203). hur många har FV? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted October 1, 2003 Report Share Posted October 1, 2003 Nu är vi lite utanför ämnet här men så för att återgå till den ursprungliga topicen så undrar jag om den här nya BV 206:an kommer finnas på alla flottiljerna eller är den one-of-a-kind Tja..... läser man om den i den PDF-filen som det är länkat till ovan så upptäcker man att det är beställt 21st och F4 F7, F17 och F21 samt HKP-bat i Säve, Boden, Berga och Malmen ska ha dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard H Posted October 15, 2003 Report Share Posted October 15, 2003 Fick för ett tag sen demoskivan om Räddningsbandvagn 2077A/T. Jag har lagt upp innehållet HÄR Jag kan inte garantera att det kommer att ligga kvar så länge. Jag får bara lägga 50MB på servern, och är nu uppe i över 200MB :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted October 15, 2003 Report Share Posted October 15, 2003 Ser bra ut! Kul slimmad Röda Kors-symbol på belysningsmasten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted October 15, 2003 Report Share Posted October 15, 2003 Smart att man kunde höga fotsidan av båren. Är det för att man lättare ska få ut maginnehåll/slem/blod, eller för att få högläge på benen? Eller kanske båda delarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted October 15, 2003 Report Share Posted October 15, 2003 seröst med två bårar bak, fanns endast en på skalmanvarianterna i kosovo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 15, 2003 Report Share Posted October 15, 2003 (edited) seröst med två bårar bak, fanns endast en på skalmanvarianterna i kosovo... Förövrigt fanns det plats för 2 bårar i sjv-SISU. Om 308an var ute i samband med någon operation hade de ofta en SISU också. På Bild 22 kan man ju se sambandsutrustning. Ra538 (Ra138 för lämplig förberedd DIN-bilstereokassett) känner jag igen liksom en Becker flygradio. Den där röda Ericsson-prylen tyckte jag att jag såg i Kosovo för samband mellan AA (brandkåren) och VL-opsroom (TOC). Vad heter den och vilka använder den i Sverige? Hela räddningstjänsten eller bara brandförsvaret? Används flygradion bara på flottiljerna under fred eller används den även för samband med TL-mark på krigsbas? Eller använder man Ra538 till det? Finns det uttag för telehjälm eller motsvarande i Räbv2077? edit: Förövrigt tycker jag det var lite väl mycket bilder (bedömt 50-60 %) på terrängkörning med Räbv2077. Det är ju ändå inte särskilt intressant eftersom man tidigare sett ett antal bilder på bandvagnar som åker runt i terrängen, det är ju liksom det de är till för. Det intressanta här är snarare det som är specifikt för Räbv2077. tycker FMV/Hägglunds kunde satsat mer på att visa det. Men det är bara min åsikt, mycket bra att du lade upp bilderna i alla fall. Edited October 15, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted October 15, 2003 Report Share Posted October 15, 2003 Har laddat ner allt utom exe-filen. Vad innehåller den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted October 15, 2003 Report Share Posted October 15, 2003 [Används flygradion bara på flottiljerna under fred eller används den även för samband med TL-mark på krigsbas? Eller använder man Ra538 till det? Spana in vredet SEL UPPKALLN och pos TL, tryck på knappen UPPKALLN och det tutar i radion hos TL-Mark ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted October 15, 2003 Report Share Posted October 15, 2003 Ser bra ut! Kul slimmad Röda Kors-symbol på belysningsmasten Blev lite mer logiskt när man fick se fordonet uppifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts