Jump to content

Ambulans 206

Xit

Recommended Posts

Såg nyss ett repotage på rapport om att försvaret har moddat några Bv206 till ambulanser, såg ju jäkligt mycket bättre ut än den gammla Bv206 amb! Någon som har några erfarenheter av dessa nya ambulansen?

Edited by Xit

Står en del i FMV Aktuellt 3/2003 sid 3-5 om Räddningsbandvagn 2077A som är till för FV. Det numret finns inte på FMVs sida än så vänta ett tag så går det nog att läsa i pdf-format, prenumeration är gratis om du vill ha den i pappersformat.

Vagnen är målad i en skum grönfärg (NATO, samma som nya räddningsbilen) för att undvika mögel!!!

Den har AC och värme för att hålla konstanta 20 grader (+-40 grader utomhus) och har mer medicinsk utrustning än en civil ambulans. Hastigheten är 55 km/h och den skall endast ta skadade till större väg där civil ambulans möter upp.

En CD-skiva som beskriver räddningsbandvagn 2077A kan beställas kostnadsfritt genom [email protected]

@Tompa Jodå en sådann var det!

Satan vilka resurser den har jämfört med den gammla!, skulle vara intressant att veta lite mer om den, får vänta på pdf filen!

Edit- Stavfel

Edited by Xit

Den här bv kommer att åka skicka upp sjv på en flygbas till en annan nivå. Den är så avancerad att det inte finns någon motsvarighet på den civila marknaden. Läkarna kommer att bli helt lyriska när de får se den och dess kapacitet.

• 1 month later...
Står en del i FMV Aktuellt 3/2003 sid 3-5 om Räddningsbandvagn 2077A som är till för FV. Det numret finns inte på FMVs sida än så vänta ett tag så går det nog att läsa i pdf-format, prenumeration är gratis om du vill ha den i pappersformat.

Nu finns tidningen som PDF fil.

• 1 month later...
Bra med nytt MEN hur begåvat är det att ha ett bensindrivet fordon byggt i plast för att hämta skadade i främsta stridslinjen??? ,O  :huh:

Det är väl inte det som är användningsområdet.

Den tillhör ju FV och de sysslar inte så mycket med markstrid.

För att hämta folk längst fram i skiten har vi ju andra fordon (Pbv 401/302/Patgb 203).

Bilden Tompa visar är inte den aktuella vagnen, troligen vanlig Sjvtpbv alt. tidig prototyp.

På bilderna ser det ut som om det vore mer plats än i en ambulans av Volvo-typen.

En vanlig ambulans kan inte ta två liggande vilket denna kan.

Men att den skulle ha så mycket mer Sjv-utr än en civil ambulans tycker jag verkar konstig om man tittar på utr-listan. En hel del utr för kommunikation och räddning t ex ljusmast saknas ju i en civil ambulans men där finns inte behovet.

Bilden Tompa visar är inte den aktuella vagnen, troligen vanlig Sjvtpbv alt. tidig prototyp.

På bilderna ser det ut som om det vore mer plats än i en ambulans av Volvo-typen.

En vanlig ambulans kan inte ta två liggande vilket denna kan. 

Men att den skulle ha så mycket mer Sjv-utr än en civil ambulans tycker jag verkar konstig om man tittar på utr-listan. En hel del utr för kommunikation och räddning t ex ljusmast saknas ju i en civil ambulans men där finns inte behovet.

Det var just vad jag trodde vi hadde en stor last bils ambu i malmö under brobygget kommer inte i håg vad den hätte.

OT/ Kan det möjligtvis ha varit en stor Mercedez benz ambulans? Det finns en sån i sthlm som är utrustad för att kunna transportera Intensivvårdspatienter mellan olika sjukhus och även hjälpa till vid olika katastrofer. /OT

Edited by Tompa

OT/ Kan det möjligtvis ha varit en stor Mercedez benz ambulans? Det finns en sån i sthlm som är utrustad för att kunna transportera Intensivvårdspatienter mellan olika sjukhus och även hjälpa till vid olika katastrofer. /OT

Där finns sånna över allt Här Finns lite bilder å onfo om dom "stora" amuna.

Edited by Syster Håkan

Där finns sånna över allt Här Finns lite bilder å onfo om dom "stora" amuna.

Njae den jag tänker på är mycket större den är alltså byggd på ett riktigt lastbilschassi och ska tydligen vara den enda i norden, Brorsan är förare på den så jag ska kolla om han har några bilder.

Nu är vi lite utanför ämnet här men så för att återgå till den ursprungliga topicen så undrar jag om den här nya BV 206:an kommer finnas på alla flottiljerna eller är den one-of-a-kind

//toMPa :)

Bra med nytt MEN hur begåvat är det att ha ett bensindrivet fordon byggt i plast för att hämta skadade i främsta stridslinjen??? :}  :lala:

Det är väl inte det som är användningsområdet.

Den tillhör ju FV och de sysslar inte så mycket med markstrid.

För att hämta folk längst fram i skiten har vi ju andra fordon (Pbv 401/302/Patgb 203).

Är det någon som vet var stridslinjen kommer att finnas förutom fienden.

Om vi nu har skaffat en "bandambulans" så skall den vara där den gör mest nytta.

Hämta skadade och transportera dom till en väg/ omlastningsplats där "hjulambulansen " tar över.

(Pbv 401/302/Patgb 203). hur många har FV? :lol:

Nu är vi lite utanför ämnet här men så för att återgå till den ursprungliga topicen så undrar jag om den här nya BV 206:an kommer  finnas på alla flottiljerna eller är den one-of-a-kind

Tja..... läser man om den i den PDF-filen som det är länkat till ovan så upptäcker man att det är beställt 21st och F4 F7, F17 och F21 samt HKP-bat i Säve, Boden, Berga och Malmen ska ha dem.

• 2 weeks later...
seröst med två bårar bak, fanns endast en på skalmanvarianterna i kosovo...

Förövrigt fanns det plats för 2 bårar i sjv-SISU. Om 308an var ute i samband med någon operation hade de ofta en SISU också.

Bild 22 kan man ju se sambandsutrustning.

Ra538 (Ra138 för lämplig förberedd DIN-bilstereokassett) känner jag igen liksom en Becker flygradio. Den där röda Ericsson-prylen tyckte jag att jag såg i Kosovo för samband mellan AA (brandkåren) och VL-opsroom (TOC). Vad heter den och vilka använder den i Sverige? Hela räddningstjänsten eller bara brandförsvaret?

Används flygradion bara på flottiljerna under fred eller används den även för samband med TL-mark på krigsbas? Eller använder man Ra538 till det?

Finns det uttag för telehjälm eller motsvarande i Räbv2077?

edit:

Förövrigt tycker jag det var lite väl mycket bilder (bedömt 50-60 %) på terrängkörning med Räbv2077. Det är ju ändå inte särskilt intressant eftersom man tidigare sett ett antal bilder på bandvagnar som åker runt i terrängen, det är ju liksom det de är till för. Det intressanta här är snarare det som är specifikt för Räbv2077. tycker FMV/Hägglunds kunde satsat mer på att visa det.

Men det är bara min åsikt, mycket bra att du lade upp bilderna i alla fall.

Edited by 106

[Används flygradion bara på flottiljerna under fred eller används den även för samband med TL-mark på krigsbas? Eller använder man Ra538 till det?

Spana in vredet SEL UPPKALLN och pos TL, tryck på knappen UPPKALLN och det tutar i radion hos TL-Mark ! :blink: