Guest Coma Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Jaja, jag fattar, om man försöker hjälpa en som frågar hur han ska göra för att slippa lumpen får man inte vara med på detta forumet. Jag kom bara med en rad seriöst menade förslag. Men men, kan inte folk acceptera oliktänkande så är ju det sorgligt. Quote
Dahlberg Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Det är ju bara att gå till befälen och säga att du vill abryta utbildningen, svårare än så är det inte... Jag känner själv en kamrat som gjort detta... Vi lever inte på 1900-talet, nu är allt mycket lättare... Men försök att stå ut... Du kommer inte att ångra dej... Quote
Raffsec Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 (edited) Det är ju bara att gå till befälen och säga att du vill abryta utbildningen, svårare än så är det inte... Jag känner själv en kamrat som gjort detta... Vi lever inte på 1900-talet, nu är allt mycket lättare...Men försök att stå ut... Du kommer inte att ångra dej... Hmm jag lever i 2000-talet men du kanske har missat att vi har nytt sekel ;) Heller du e kanske som jag våga vägra bli riktigt vuxen Edited July 10, 2003 by Raffsec Quote
Dahlberg Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 OT: @Raffsec Klargörande. Jag lever oxå på 2000-talet... jag skrev "Vi lever INTE på 1900-talet, nu är allt mycket lättare..." Slut. Quote
Axial Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 (edited) det ser kanske lite bättre ut i papprena att vara jehovas vittne än att komma med psykiska besvär. OT: Vettefan alltså. tror jag hellre jobbar med en psykopat än ett jehovas vittne Nu är det nog inte så lätt att bara valsa in till befälen och säga "Tjena, jag har blivit Jehovas Vittne och ställer inte upp på det här längre" Ni tror inte att de kommer att ställa några kontrollfrågor eller så som gör att man nästan måste VARA Jehovas för att kunna svara på frågorna ? Sedan kan jag nog inte hålla med om vad som sägs om psykopater/Vittnen... Tillägg: sedan tycker jag att du Bergqvist, borde reflektera något över det högre syftet med värnplikt. Staten bjussar tydligen dig på en hygglig utbildning (Handels var det va ?) och lånar därtill ut pengar till dig mot en acceptabel ränta. Se lumpen som en motprestation. Edited July 10, 2003 by Axial Quote
Wehrwolf Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Se värnplikten som en LITEN åternbetalning för allt du fått och kommer att få. Dessutom :Skyttegruppsbefäl, roligare kan det ju knappast vara Quote
Guest Jon Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Nej, betalar tillbaka till staten gör man resten av livet som förvärvsarbetare. Lumpen är ytterligare en utgift för staten för att fostra medborgare. Men det är lite kul att vända sig till den här sidan för råd hur man ska slippa lumpen. De flesta av oss här skulle ju ge mycket för att får göra det igen. Det är lite som att fråga www.svenskafans.com hur man ska göra för att slippa höra om sport… Quote
nsky_517 Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Jag kan lova att du kommer vara ytterst nöjd på muckar dagen, när ni står på UP och skriker MUCK MUCK MUCK! Bit ihop och kämpa! du får så mycket mer erfarenheter och polare under din lumpar tid. annars kan du byta utbildning om inte det funkar kan du avbryta. men kämpa först! Quote
mjukis Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Börja högskolan i höst? Är det något fel på nästa höst? Ha inte så bråttom ut i livet. Varje dag bär med sig läxor för den som vill lära sig. "Tid går inte, tid kommer." //Forumspastorn Quote
[Bedlam] Posted July 11, 2003 Report Posted July 11, 2003 (edited) efter de första månaderna så kommer det vända .. tycker ALLA borde göra lumpen... (mumlar några namn tyst..) Ja hatade min värnplikt i början men sen övergick det till att va riktigt skoj.. och nu efteråt så skulle ja inte vilja va utan den Man lär sig mycket i lumpen och det är inte den militära sidan ja tycker e viktigast utan mognaden och fostran man får. nää... det e klart upp till dig men du kommer nog ångra det efteråt om du hoppar av .. det hade ja gjort iallafall (hade ja kunnat hade ja gjort det en gång till ) edit:: trötta ögon Edited July 11, 2003 by [Bedlam] Quote
Fu Carlsson Posted July 11, 2003 Report Posted July 11, 2003 (edited) Jag tycker du ska ta tillvara på chansen att få göra lumpen. Det är ju dessvärre så att alla inte får den möjligheten nu för tiden. Möjligheten kommer ju heller inte tillbaka utan det är ju som du vet något man bara gör en gång i livet. Att studera och arbeta har du hela livet på dig att göra sedan. Jag lovar dig att du senare kommer att se tillbaka på tiden i lumpen som något av det bästa som du varit med om även om det just nu kanske kan kännas svårt. Du kommer få mängder med nya erfarenheter och kunskaper men framförallt nya kamrater som du sedan kommer minnas och glädjas åt (och med) resten av ditt liv oavsett vad du sedan tar för väg i livet. De band som man knyter med sina nya kamrater under sin värnplikt då man delar tuffa strapatser och liknande upplevelser är något mycket speciellt. Jag tror att de flesta som gjort lumpen håller med mig om att just denna kamratskap är något av det bästa dom har upplevt. Så som sagt, ta chansen när du nu har den och gör det bästa av din tid i kronas kläder! edit: kommunikationsproblem hjärna/fingrar Edited July 11, 2003 by Fu Carlsson Quote
Thorleif Posted July 11, 2003 Report Posted July 11, 2003 Du kan ju alltid rulla in dig i sov säcken o lägga dig utanför befälens rum o skrika att du är en levande kåldolme ! funkar inte det så kan du ju alltid börja o äta ur skokrämen på uppställningen, o spy upp det på dina befäl o skrik att du e sinnes sjuk ! ja sen så kanske du får sluta ! Quote
HVU Forces Posted July 11, 2003 Report Posted July 11, 2003 Du kan ju alltid rulla in dig i sov säcken o lägga dig utanför befälens rum o skrika att du är en levande kåldolme ! funkar inte det så kan du ju alltid börja o äta ur skokrämen på uppställningen, o spy upp det på dina befäl o skrik att du e sinnes sjuk ! ja sen så kanske du får sluta ! Hahahahahahahahahahah Quote
granQ Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 har legat inne i 3 veckor nu och har bestämmt mig för skaffa ett första förband och alltid ha med mig. Har nu haft en veckans sjukutbildning och fått reda på hur du kan "fixa" en punkterad lunga, stoppa allvarliga blödningar med mera med endast ett tryckförband. Vi hade även 2 övningar (trafikolyckor) med låtsas blod och trots att det bara var övning uppkom det stress och förviring när man skulle fixa. Lärde mig enormt mycke och mina kamrater fick även hjälpa till skarp på onsdagen när dom var ute och en person trillade ihop på gatan, sen kan jag också tycka att en del känns menningslöst men att känna att man kan vara skillnaden mellan liv och död för ens anhöriga och andra civila genom endast den utbildningen och ett första förband betyder mycke för mig, och tro knappast ra180 kommer ge mig samma kickar men det finns helt klart saker som är bra i det civila som du inte kan få på så bra sätt som i lumpen. Quote
JohanHgg Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 Jag instämmer med de flesta övriga talare. Jag anser att det är en förmån att få göra sin värnplikt. Långt ifrån alla som verkligen vill, får den chansen. Så mitt råd är att tänka igenom ditt beslut, vilket det än må vara, väldigt,väldigt noga, innan du gör något överilat. Antagligen kommer du arbeta ca 40 år efter din värnplikt, det anser jag vara mer än nog, så varför skynda? . Hur som helst hoppas jag att det löser sig oavsett vad du beslutar. Quote
JohanHgg Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 Oj, såg att denna tråd var ganska inaktuell. Vid denna tidpunkt är dramat överspelat. Quote
tece Posted May 27, 2004 Report Posted May 27, 2004 (Detta är menat till Wittman) Värst vad du var snabb att dra slutsatser om nåt som du inte vet nåt om. För dom som inte har nån annan framtid kan kanske lumpen verka meningsfullt. Man slipper tänka på vad det ska bli av en i ett år. För oss andra verkar det rätt meningslöst att i 10 mån lära sig saker som man aldrig kommer att ha nån nytta av. Fattar inte varför detta resonemang skulle göra mig mesig. Det är en väldig massa folk som bryter på grund av fejkade skäl, men jag förstår att ni inte vill nämna några skäl här eftersom det i såna fall skulle kunna användas av flera personer. " För oss andra verkar det rätt meningslöst att i 10 mån lära sig saker som man aldrig kommer att ha nån nytta av. " Hmmpf, det är väl ändå en egenskap att se hur mkt kroppen klarar av. Att få en utvecklad social kompetens. Att bättra på sin fysik. För övrigt så kan du inte resonera så att det är meningslöst att gör ngt man inte kommer att ha nytta av. Jag läser historia C nu och jag kan i princip allt om stalin, ryska revol. bolsjeviker, 5årsplanerna, NEP o.s.v. Jag tvivlar STARKT på att jag får användning av detta senare i livet förutom i ett eventuellt deltagande i Jeopardy. GSU:n borde du väl kunna ta dig igen? Bit ihop och sluta gnäll nu, det gör inte saken bättre! Efter lumpen kommer din selektiva perception göra att du minns allt som var roligt och den hårda tiden under GSU:n är ett vagt minne. Quote
Grente Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 det ser kanske lite bättre ut i papprena att vara jehovas vittne än att komma med psykiska besvär. OT: Vettefan alltså. tror jag hellre jobbar med en psykopat än ett jehovas vittne Nu är det nog inte så lätt att bara valsa in till befälen och säga "Tjena, jag har blivit Jehovas Vittne och ställer inte upp på det här längre" Ni tror inte att de kommer att ställa några kontrollfrågor eller så som gör att man nästan måste VARA Jehovas för att kunna svara på frågorna ? Sedan kan jag nog inte hålla med om vad som sägs om psykopater/Vittnen... Tillägg: sedan tycker jag att du Bergqvist, borde reflektera något över det högre syftet med värnplikt. Staten bjussar tydligen dig på en hygglig utbildning (Handels var det va ?) och lånar därtill ut pengar till dig mot en acceptabel ränta. Se lumpen som en motprestation. Skit enkelt öva in ett bibel citat använd det i alla lägen hur motsägelsefullt det än är och gå omkring och säg att alla som inte är vittnen ska dö. lärde jag mig under en religions dag i skolan där en kompis blev informerad om att han ville att hela hans familj skulle dö för att han ansåg att ondska måste existera för att godhet ska kunna urskiljas. Quote
simon Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 Alltså, hur gick det för honom? Antinge har han läst ett år på högskola, eller nyligen muckat..... Quote
Froddan Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 (edited) Alltså, hur gick det för honom? Antinge har han läst ett år på högskola, eller nyligen muckat..... Jag undrar också, ska skicka ett mejl. Redogöra för eventuellt svar här. Ska bli intressant att höra hur det gick för killen. Kul om han började trivas och sökte utlandstjänst eller kanske rentutav yoff. Edited May 28, 2004 by Froddan Quote
Rickard N Posted June 10, 2004 Report Posted June 10, 2004 har legat inne i 3 veckor nu och har bestämmt mig för skaffa ett första förband och alltid ha med mig. Är inte det reglementerat? Quote
Lindeberg Posted June 10, 2004 Report Posted June 10, 2004 Eventuellt menar han att han skall skaffa ett förband att alltid ha med sig, utöver det han har i höger benficka på uniformen. Att använda civilt med andra ord. Quote
Recommended Posts